Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Credit opbouwen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Chargeotto
Amerika-ontdekker

Credit opbouwen

Bericht door Chargeotto »

Sinds twee weken woon ik nu in de VS en heb vandaag mijn social security nummer aangevraagd en een bankrekening geopend.
Een checkings account en een savings account waar ik zeker wel 0.01% rente per jaar nu op krijg!
Maar ik begreep van de bank dat als ik grotere bedragen zou storten het rente percentage misschien aangepast kon worden.

Wat ik me afvroeg is of iemand hier ervaring heeft met het opbouwen van een credit score? In Nederland heb ik zowel een Master als een Visa kaart, maar neem aan dat dit totaal niet uitmaakt voor hier en je vanaf 0 moet beginnen met opbouwen.
Vooral op de langere termijn met leningen etc. is het denk handig om meteen te beginnen met een goede score op te bouwen, om betere rente percentages en dergelijken te kunnen krijgen.
Iemand een idee of er manieren zijn (buiten naast het gewoon altijd op tijd betalen van rekeningen?)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Credit opbouwen

Bericht door kastelke »

Darr zijn al tientallen pagina's over geschreven hier op het forum. Zij die tijd en zin hebben om alles nog eens te herhalen, kunnen dat doen. Maar gebruik om te starten al eens de zoekfunctie van het forum en zoek op ' credit score'. Je gaat er veel tips en advies vinden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Mijn ervaringen hier: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 60#p855158

Ik heb nu ook een savings account via American express, rente van 0.9%.

En nog een waarschuwing: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 80#p892752
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
miek4
Amerika-ontdekker

Bericht door miek4 »

Had Jrabakker ook al een PM gezonden voor de info. Eerste link toch echt een aanrader voor elke emigrant. Bij deze ook bedankt Jrabakker :thumbup:
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Misschien toch nog even dit draadje opvissen, omdat ik graag onze ervaring wil delen.

Wij zijn in juli 2014 naar de VS verhuisd, en kwamen aan zonder credit history. Da's niet goed, dat weet iedereen maar helaas niet zoveel aan te doen. Bij aankomst hebben we een account bij BoA geopend die ons (middels innig contact met mijn werkgever) een "bank at work" pakket aanbood van een checkings account, een credit card met een ruime limiet (10k), en eventueel een lening voor een auto. Die laatste hadden we niet nodig trouwens. De APR op die lening ligt rond de 5% dacht ik. Is dus een aanbieding voornamelijk gebaseerd op je werkgevers verklaring, waar je inkomen op vermeld staat.

Enfin, we hadden voor vertrek redelijk wat spaargeld, en ik ben niet iemand die graag leent. Ons initiële plan was om een tweedehands auto te kopen, zodat er voldoende geld overbleef om een goede start te maken. In het begin heb je nou eenmaal veel kosten en aankopen. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een nieuwe auto te leasen. Dit hebben we vooraf vanuit Nederland geregeld. Leasen is een vorm van credit en telt mee voor je credit history (van te voren uitgezocht of dit daadwerkelijk zo was, want anders had dit geen zin).

Vanaf dag 1 hebben we al onze aankopen met de credit card gedaan. Meestal aan het eind van elke maand het overgrote deel afgelost en een klein beetje laten staan. Als er bijvoorbeeld $2641.nogwat op de kaart stond losten we 2500 Dollar af. Niet altijd, maar meestal wel. Alle overige aanbiedingen van credit cards zijn we nooit op in gegaan. Die krijg je echt wekelijks of nog vaker. In januari hebben we de auto van de leasemaatschappij overgenomen en we zijn nu lease- en leningvrij. We rijden niet veel dus deze auto kan nog zeker 10 jaar mee. Gisteravond kreeg ik een mailtje van de bank dat ik onze FICO score kon inzien (was me nog niet eerder gelukt): 766 en op dat niveau stond deze al een paar maanden. Slingert een beetje rond de 770.

Van niks naar een goede score kan dus wel, en het viel me reuze mee hoe makkelijk het is gegaan.
LA, LA, LA....
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Wij hebben nooit een lening genomen, en altijd de credit card elke maand volledig betaald. Bij het shoppen voor een hypotheek (na 5 jaar in de VS wonen) kregen we wel te horen dat het aantal accounts wat laag was, ondanks een prima credit score (750). Een lening telt als een account, dus wat dat betreft is het goed om te lenen. Maar met een aantal credit cards en store cards kom je al een heel eind, en dan betaal je geen rente aan de bank... Uiteindelijk kregen we een prima hypotheek ondanks onze magere historie (en dat was na de banking crisis, toen de regels strenger zijn geworden). Achteraf gezien hadden we een paar store cards moeten nemen na 1 of 2 jaar, dan was het nog wat soepeler gelopen.

Netjes je rekeningen betalen levert je geen punten op, het voorkomt alleen strafpunten.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Dat je je credit card niet elke maand in z'n geheel moet afbetalen heb ik ook lang gedacht, maar dat blijkt een mythe:
Fiction: You must carry a balance on your credit cards to build a credit history.

Fact: You do need to use your credit cards to build a credit history, but that doesn't mean you must carry an unpaid balance. In fact, your best strategy is to use your credit cards and pay off the bill in full each month so you keep your overall debt-to-credit limit low.
Bronnen:
https://www.bankofamerica.com/credit-ca ... t-cards.go
http://blog.readyforzero.com/does-carry ... xfWv0t-cmQ
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Dat is BIJNA juist.

voor de beste score laat je 1 van je credit cards een balance rapporteren: op het moment dat de monthly balance wordt vastgelegd, worden deze gegevens naar de creditbureaus gestuurd. Vervolgens heb je normaliter nog 2 a 3 weken de tijd voordat de balance DUE is, en pas op dat moment ga je rente betalen. (dat is wat ze bedoelen met carry a balance: wat er nog open staat NA de due date). Dus zolang je de volledige balans betaalt tussen de reporting date en de DUE date betaal je geen cent rente.*

Je rouleert je credit cards die een balance rapporteren zodat alle cards een active history laten zien. Dus in maand 1 card 1, maand 2 card 2, maand 3 card 3, maand 4 card 1. Etc. Voor een ideale score zorg je ervoor dat je reporting balance tussen de 0 en 10% is.

Als je al je kaarten steeds geheel aflost voordat de monthly balance wordt bepaald, zullen de kaarten dus steeds 0 balance, en 0 activity laten zien aan de credit card bureaus. en geheel geen activiteit is niet goed voor je credit score.

*er zijn een paar sneaky credit cards die rente rekenen vanaf het moment van aankoop in plaats van na de DUE date. Dus kijk goed naar de voorwaarden van iedere kaart voordat je je aanmeldt voor die kaart.

(mijn credit score vorige maand: 828)
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik bedoel (net als Dutchess neem ik aan) dat je de due balance betaald voor de due date (ik doe dat automatisch, geen omkijken naar). Dat roteren lijkt me veel gedoe en onnodig, zolang je maar een lage utilization percentage hebt. Als je op tijd betaald betaal je geen rente op normale credit cards. Grote bedragen die op de credit card komen betaal ik altijd onmiddelijk af, dan hou je je utilization percentage laag en houd je ook ruimte voor een onverwachte aankoop.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

voor dagelijks leven inderdaad niet essentieel. maar in de aanloop naar een grote credit aanvraag (zoals een hypotheek), wil je dat je credit score zo hoog mogelijk is.\

MBt tot utilization: het enige meetmoment voor je creditscore is het moment van rapporteren aan de bureaus. in de tussentijd kan je utilization heel hoog zijn. Ook belangrijk is de utilization per kaart: je gemiddelde kan laag zijn, maar als je 1 (kleine limiet) kaart met een hoge balans hebt kan die betreffende bank zenuwachtig worden.
the_wooden_shoe
Amerika-ontdekker

Bericht door the_wooden_shoe »

Hi,

Bedankt voor alle info, ik had al vaker alle links gelezen en de zoekopdracht gebruikt maar soms krijg je weer net dat ene beetje meer info.
Nog 1 specifieke vraag (ook ik ben nu ca 3 weken in de US) om dit topic te misbruiken naar mijn eigen situatie.

Om je credit op te bouwen, moeten alle kaarten op beide namen staan? Of willen we elk ons eigen creditcard op onze eigen naam om zo persoonlijke credit op te bouwen? Zit er dus een groot verschil in gezamelijke rekeningen en persoonlijke rekeningen?
the_wooden_shoe
Amerika-ontdekker

Jrabakker schreef:Dat is BIJNA juist.

voor de beste score laat je 1 van je credit cards een balance rapporteren: op het moment dat de monthly balance wordt vastgelegd, worden deze gegevens naar de creditbureaus gestuurd. Vervolgens heb je normaliter nog 2 a 3 weken de tijd voordat de balance DUE is, en pas op dat moment ga je rente betalen. (dat is wat ze bedoelen met carry a balance: wat er nog open staat NA de due date). Dus zolang je de volledige balans betaalt tussen de reporting date en de DUE date betaal je geen cent rente.*

Je rouleert je credit cards die een balance rapporteren zodat alle cards een active history laten zien. Dus in maand 1 card 1, maand 2 card 2, maand 3 card 3, maand 4 card 1. Etc. Voor een ideale score zorg je ervoor dat je reporting balance tussen de 0 en 10% is.

Als je al je kaarten steeds geheel aflost voordat de monthly balance wordt bepaald, zullen de kaarten dus steeds 0 balance, en 0 activity laten zien aan de credit card bureaus. en geheel geen activiteit is niet goed voor je credit score.

*er zijn een paar sneaky credit cards die rente rekenen vanaf het moment van aankoop in plaats van na de DUE date. Dus kijk goed naar de voorwaarden van iedere kaart voordat je je aanmeldt voor die kaart.

(mijn credit score vorige maand: 828)
Ik heb dit verhaal nu wel 100 keer gelezen in diverse topics. Ik probeer het even in een voorbeeld uit te beelden om het echt goed te snappen. Snap ik het nu goed als ik onderstaande voorbeeld toon (dagen zijn fictief)?

Dag 0, creditcard is binnen met een limiet van 10.000.
Dag 5, op de creditcard heb ik 9.750 gebruikt door aankopen.
Dag 6, ik betaal 9.000 dollar zodat er een restschuld van 750 dollar blijft.
Dag 7, een balans wordt gerapporteerd, dit is een ideale situatie met 7.5% open (750 dollar schuld op limiet van 10.000)
Dag 28, due date van 2 a 3 weken. ik heb tussen dag 7 en dag 28 de resterende schuld van 750 dollar afbetaald zodat ik geen balance carry en dus geen rente betaal
Dag 29, ik doe weer exact hetzelfde, maar dan met een andere creditcard (rouleren tussen max drie kaarten)

Nog een vraag, ik dacht dat cc automatisch een balance rapporteren, ik begrijp uit jouw punt dat je hier zelf om moet vragen? Kan je dit toelichten aub?
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Je summary is helemaal correct.

Alleen wordt de balans automatisch maandelijks gemaakt (en gerapporteerd aan de credit bureaus) dus voor de volledigheid:

dag 0: begin van de betalingscyclus. limiet 10,000
Dag 3: geef 9750 uit.
Dag 25 (+/-): doe een betaling van 9000. resterende balans 750.
Dag 30: balans wordt opgemaakt: je krijgt een notice vd cc company dat je balans 750 is, en te betalen VOOR dag 51. De cc company rapporteert een balans van 750 aan de credit bureas.
Dag 40 (of iedere dag VOOR dag 51): betaal de 750. Je balans is weer 0. Er wordt je geen rente in rekening gebracht.

de cc's rapporteren inderdaad automatisch de balans aan de cc bureaus (maandelijks). maar ze rapportern ook als de balans nul is. de credit bureaus zien dat als 'no activity' als de balans de maand ervoor ook nul was.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Dat rouleren tussen kaarten doe ik dus niet op die manier, wij gebruiken 1 gezamenlijke kaart voor bijna alles (dat is een kaart waar we cash-back voor verdienen). Dan hebben we nog 2 kaarten waar 1 kleine automatische afschrijving op komt om ze actief te houden, en ik heb een AmEx die ik gebruik voor niet-gezamelijke uitgaven (persoonlijke hobbies en kadootjes voor m'n geliefde).

Wat kan helpen met je credit score is om behalve credit cards (revolving loan) andere soorten leningen te hebben, zoals een autolening of hypotheek (installment loan).

Hier nog wat meer informatie: http://www.creditcards.com/credit-card- ... e-6000.php
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
the_wooden_shoe
Amerika-ontdekker

Hartstikke bedankt voor de reactie!

Wat wij net vers van de pers hebben gehoord is dat wij geen lening voor een auto kunnen krijgen van de bank. De CC staat op mijn vrouws naam. Haar vader heeft een co-finance gedaan, en we hebben voldoende 'assets (morgan stanley account). Dit maakt allemaal niets uit want ze heeft geen inkomen.. zo kom je een beetje vast te zitten :evil:
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze »

Bij welke dealer ben je geweest? Ik in 2010 een lening gekregen bij de Volkswagen dealer terwijl ik nog niet eens m'n SSN had. Ze namen genoegen met een briefje van de SS office dat ik een SSN had aangevraagd, en ze hebben m'n werkgever gebeld voor bevestiging dat ik daar werkte en genoeg centjes verdiende. Ik had wel al m'n visum.
--
I route, therefore you are.
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Inderdaad, Volkswagen.

Meerdere collega's van mij die ook uit Europa naar de VS verhuisd zijn hebben bij Volkswagen heel interessante deals kunnen scoren. VAG heeft een tijd (weet niet of ze dat nog doen, maar zeker het proberen waard) een actie gehad waarbij Europeanen leningen kregen met zéér lage apr.
LA, LA, LA....
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Max Kool schreef: Van niks naar een goede score kan dus wel, en het viel me reuze mee hoe makkelijk het is gegaan.
Het kan zeker wel. Sterker nog zonder een cent te lenen als je maar een klein beetje geduld hebt gekoppeld met ouderwetse Nederlandse financiële huishouding!

Kort na mijn verhuizing naar de VS kon ik alleen in aanmerking komen voor een secured credit card van slechts $500 en alleen als een borg van evenveel bedrag tegenover stond die vanuit de checking account werd gereserveerd. Ik had namelijk nog geen werk en genoot van een heerlijke drie maanden durende sabbatical.

Een auto is doorgaans geen luxartikel in de VS maar het hoefde voor mij geen nieuwe auto te zijn. Met een degelijke tweedehands auto kom je ook een heel eind... ik heb nog steeds dezelfde auto still going strong.

Aangezien loans are an anathema to our life style (woorden van mijn vrouw), was ik niet zo hard bezig met mijn credit score, wel van bewust en gebruikte de secured credit card voor boodschappen en kleine aankopen. Voor grote uitgave gebruikte ik mijn debt card of zelfs cash met memorabele situaties als ik tientallen briefjes van $100 uit mijn broekzak haalde!

Tot mijn verbazing werd de secured credit card zonder mijn interventie na slechts 7 maanden omgezet in een normale card en werd de limit verhoogd naar $1000 en vervolgens bleven ze het verhogen, zonder mijn aanvraag, nu tot 12K. Ondertussen twee nieuwe credit cards toegevoegd met elk een limit van 10K.

Dat rouleren van de kaarten met dag 1 tot dag 29 zou ik niet kunnen bijhouden. De due dates van de alle kaarten vallen niet op de zelfde week, er zal toch een balans uitstaan op 1 van de kaarten op een willekeurige dag van de maand. Goed, dit alles met als resultaat een score van 775.

We stonden recent op het punt om ons eerst huis te kopen – we waren redelijk ver in het proces -maar vanwege de recent politieke ontwikkelingen in dit land, ie kandidatuur van Trump, hebben we deze plannen voorlopig even in de ijskast gezet.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Ter verduidelijking: dat rouleren van kaarten is niet continu nodig, maar je moet voorkomen dat een kaart nooit activiteit toont omdat je dan het risico loopt dat de bank de kaart opheft.
Veel van de processen die ik beschrijf zijn om de BESTE credit score te bewerkstelligen. Maar als je niet in de nabije toekomst een credit aanvraag gaat doen (auto, huis), kun je het iets minder nauw nemen met die leidraad. Voor beste score bijvoorbeeld zorg je voor een utilizatie van <10%, maar zolang je het onder de 30% houdt zal je score er niet echt onder lijden.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Jrabakker schreef:Je summary is helemaal correct.

Alleen wordt de balans automatisch maandelijks gemaakt (en gerapporteerd aan de credit bureaus) dus voor de volledigheid:

dag 0: begin van de betalingscyclus. limiet 10,000
Dag 3: geef 9750 uit.
Dag 25 (+/-): doe een betaling van 9000. resterende balans 750.
Dag 30: balans wordt opgemaakt: je krijgt een notice vd cc company dat je balans 750 is, en te betalen VOOR dag 51. De cc company rapporteert een balans van 750 aan de credit bureas.
Dag 40 (of iedere dag VOOR dag 51): betaal de 750. Je balans is weer 0. Er wordt je geen rente in rekening gebracht.

de cc's rapporteren inderdaad automatisch de balans aan de cc bureaus (maandelijks). maar ze rapportern ook als de balans nul is. de credit bureaus zien dat als 'no activity' als de balans de maand ervoor ook nul was.
Ik begrijp dit niet helemaal, waarom betaal je niet gewoon 9750 tussen dag 30 dag 51? Of is dat puur omdat je zoveel van je credit card limiet gebruikt? Ik heb sinds kort een credit card met een limiet van $1000 maar als ik maar max 20% gebruik kan ik die in principe gewoon in één keer afbetalen voor de due date toch? In plaats van dat ik twee keer betaal?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer