Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Global Entry of U.S. Customs and Border Protection
Global Entry of U.S. Customs and Border Protection
Is er iemand hier die “Global Entry” heeft aangevraagd?
Wat is Global Entry?
“Global Entry is a U.S. Customs and Border Protection (CBP) program that allows expedited clearance for pre-approved, low-risk travelers upon arrival in the United States”
Wie kan dit aanvragen?
http://www.cbp.gov/travel/trusted-trave ... ligibility
Wat is Global Entry?
“Global Entry is a U.S. Customs and Border Protection (CBP) program that allows expedited clearance for pre-approved, low-risk travelers upon arrival in the United States”
Wie kan dit aanvragen?
http://www.cbp.gov/travel/trusted-trave ... ligibility
Re: Global Entry of U.S. Customs and Border Protection
Als je in de V.S. woont kan je Global Entry aanvragen.
Als je in Nederland woont moet je eerst Privium hebben, en vervolgens Flux aanvragen. Je moet eerst bij Privium geinterviewd worden, en daarna kan je bij de CBP je interview doen. Beide interviews stellen overigens niks voor, de meeste tijd wordt besteed aan de familiarisatie met de apparatuur.
Een voordeel van Flux (Global Entry) hebben, is dat je ook een Global Entry card kan aanvragen, en op basis daarvan krijg je ook automagisch TSA PRE.
Als je in Nederland woont moet je eerst Privium hebben, en vervolgens Flux aanvragen. Je moet eerst bij Privium geinterviewd worden, en daarna kan je bij de CBP je interview doen. Beide interviews stellen overigens niks voor, de meeste tijd wordt besteed aan de familiarisatie met de apparatuur.
Een voordeel van Flux (Global Entry) hebben, is dat je ook een Global Entry card kan aanvragen, en op basis daarvan krijg je ook automagisch TSA PRE.
--
I route, therefore you are.
I route, therefore you are.
Re: Global Entry of U.S. Customs and Border Protection
Veel dank voor je reactie. Ben je door deze molen heengegaan?
Ik wist inderdaad dat TSA-PRE ook een onderdeel was van Global Entry. In feite, aanvankelijk wilde ik alleen TSA-PRE aanvragen maar gezien mijn jaarlijkse reis naar Nederland leek me handig om beide opties tegelijk te hebben.
Ik reis vrij veel door Amerika, teveel om nog leuk te zijn. Ik merkte recent dat ik voor de helft van mijn vluchten een boarding pass krijg met TSA-PRE erop. Ik heb geen idee op basis waarvan de luchtvaartmaatschappij deze “gratis” TSA-PRE uitdeelt, Gold of Platinum status of een charmeoffensief van CBP om je alvast te motiveren om het aan te vragen en uiteindelijk kopen!
Anyway, voor de kleine vliegveldjes ergens diep in The Midwest maakte de TSA-PRE niet zoveel verschil… maar oh boy het was mijn redder in Las Vegas toen ik 30 minuten voor mijn vlucht voor de TSA lijn stond.
Ik wist inderdaad dat TSA-PRE ook een onderdeel was van Global Entry. In feite, aanvankelijk wilde ik alleen TSA-PRE aanvragen maar gezien mijn jaarlijkse reis naar Nederland leek me handig om beide opties tegelijk te hebben.
Ik reis vrij veel door Amerika, teveel om nog leuk te zijn. Ik merkte recent dat ik voor de helft van mijn vluchten een boarding pass krijg met TSA-PRE erop. Ik heb geen idee op basis waarvan de luchtvaartmaatschappij deze “gratis” TSA-PRE uitdeelt, Gold of Platinum status of een charmeoffensief van CBP om je alvast te motiveren om het aan te vragen en uiteindelijk kopen!
Anyway, voor de kleine vliegveldjes ergens diep in The Midwest maakte de TSA-PRE niet zoveel verschil… maar oh boy het was mijn redder in Las Vegas toen ik 30 minuten voor mijn vlucht voor de TSA lijn stond.
Re: Global Entry of U.S. Customs and Border Protection
Yup. voor ik naar de V.S. verhuisde was ik Privium deelnemer, en een van de eerste Flux-ers. Na de verhuizing was het eigenlijk heel simpel: even langs een enrollment center om m'n visum aan te passen, en toen ik m'n GC kreeg hetzelfde.
Toen TSA PRE werd aangekondigd heb ik me daarvoor ingeschreven en ben vervolgens naar het TSA PRE interview gegaan. Daar vertelden ze mij dat TSA PRE al bij Global Entry in zat en ik mijn KTN nummer kan gebruiken in m'n travel bookings. Omdat ik via Privium/FLUX bij Global Entry kwam had ik nog geen Global Entry kaart, maar dat was 1 belletje en $5 ofzo.
Extra handig is ook dat je Global Entry kaart een geldig legitimatiebewijs is bij de TSA, dus als je in een staat woont die niet voldoet aan de nieuwe veiligheidseisen voor rijbewijzen en IDs, heb je alsnog geen problem.
Dankzij de combinatie Privium en Global Entry heb ik al zeker 6 jaar zonder paspoort gereist tussen Nederland en de V.S. Ik ben 'm zelfs een keer vergeten, en de enige die moeilijk deed was de gate agent van de KLM op de terugreis.
Overigens zijn het niet de luchtvaartmaatschappijen maar is het de TSA die het vinkje TSA PRE kan toekennen. Wat de maatschappij doet is jouw PNR doorgeven aan de TSA, en kennelijk ben je een "low risk" traveler. Dat zijn meestal de mensen met gold/platinum status. Tot 3 jaar terug had ik ook nog een zwart kaartje van de KLM, maar ik ben toch echt heel blij dat ik die in heb kunnen leveren. Ben toch liever thuis bij m'n familie dan "de held" op het vliegveld. Dan maar geen lounge en grateloze economy-plus.
Toen TSA PRE werd aangekondigd heb ik me daarvoor ingeschreven en ben vervolgens naar het TSA PRE interview gegaan. Daar vertelden ze mij dat TSA PRE al bij Global Entry in zat en ik mijn KTN nummer kan gebruiken in m'n travel bookings. Omdat ik via Privium/FLUX bij Global Entry kwam had ik nog geen Global Entry kaart, maar dat was 1 belletje en $5 ofzo.
Extra handig is ook dat je Global Entry kaart een geldig legitimatiebewijs is bij de TSA, dus als je in een staat woont die niet voldoet aan de nieuwe veiligheidseisen voor rijbewijzen en IDs, heb je alsnog geen problem.
Dankzij de combinatie Privium en Global Entry heb ik al zeker 6 jaar zonder paspoort gereist tussen Nederland en de V.S. Ik ben 'm zelfs een keer vergeten, en de enige die moeilijk deed was de gate agent van de KLM op de terugreis.
Overigens zijn het niet de luchtvaartmaatschappijen maar is het de TSA die het vinkje TSA PRE kan toekennen. Wat de maatschappij doet is jouw PNR doorgeven aan de TSA, en kennelijk ben je een "low risk" traveler. Dat zijn meestal de mensen met gold/platinum status. Tot 3 jaar terug had ik ook nog een zwart kaartje van de KLM, maar ik ben toch echt heel blij dat ik die in heb kunnen leveren. Ben toch liever thuis bij m'n familie dan "de held" op het vliegveld. Dan maar geen lounge en grateloze economy-plus.
--
I route, therefore you are.
I route, therefore you are.
Re: Global Entry of U.S. Customs and Border Protection
Extra info:
- je krijgt TSA pre alleen als de airline waarmee je vliegt onderdeel is van het programma (bijna alle amerikaanse airlines). Buitenlandse airlines zoals British Airways zijn geen deelnemer dus zul je als je met BA vliegt nooit TSA-pre krijgen.
- Je mag alleen de TSA pre lijn gebruiken als dit op je boarding pass staat. Je kunt niet zomaar met je global entry pass in de TSApre rij gaan staan; je zult onherroepelijk naar de gewone security rij gestuurd worden.
- de Global Entry pas wordt niet 100% geaccepteerd als identificatie bij TSA pre (of elke gewone) security lane. Officieel zou het zo moeten zijn, maar er zijn legio voorbeelden online te vinden van mensen die zijn geweigerd met een Global Entry pass. Als je problemen hebt bij een security checkpoint, wijs ze dan naar hun Eigen website: https://www.tsa.gov/travel/security-scr ... tification
- je krijgt TSA pre alleen als de airline waarmee je vliegt onderdeel is van het programma (bijna alle amerikaanse airlines). Buitenlandse airlines zoals British Airways zijn geen deelnemer dus zul je als je met BA vliegt nooit TSA-pre krijgen.
- Je mag alleen de TSA pre lijn gebruiken als dit op je boarding pass staat. Je kunt niet zomaar met je global entry pass in de TSApre rij gaan staan; je zult onherroepelijk naar de gewone security rij gestuurd worden.
- de Global Entry pas wordt niet 100% geaccepteerd als identificatie bij TSA pre (of elke gewone) security lane. Officieel zou het zo moeten zijn, maar er zijn legio voorbeelden online te vinden van mensen die zijn geweigerd met een Global Entry pass. Als je problemen hebt bij een security checkpoint, wijs ze dan naar hun Eigen website: https://www.tsa.gov/travel/security-scr ... tification
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Re: Global Entry of U.S. Customs and Border Protection
Eindelijk wat tijd vrij kunnen maken voor dit project met als doelstelling: Global Entry inclusief TSA-PRE voor het eind van het jaar in handen hebben! Eerst even aangemeld op de GOES (Global Online Enrollment System) website van de U.S. Customs and Border Protection en een profiel aangemaakt. Pas daarna kan je een bepaalde dienst aanvragen, in mijn geval, Global Entry die reeds TSA-PRE bevat.
Stap #1
Online formulier ingevuld met personal data, paspoortnummer, woonadressen van de laatste 5 jaar, landen die recent bezocht hebt, de gebruikelijke vragen ‘have you been arrested, convicted etc... y’all know the drill by now en natuurlijk je credit card info voor de $100 processing fee!
Tot mijn verbazing amper 9 dagen na het submitten van de aanvraag, kreeg ik een email met de mededeling “There has been a recent change to the status of your application” Ze willen dat je inlogt en checkt zonder te melden wat de verandering is. Fijn, aangelogd en zag een mededeling – your application has been conditionally approved pending an interview.
Stap #2
Op de GOES website aangloggen en een interview datum en locatie kiezen. Dit bleek lastiger dan ik had gedacht – althans, als je niet dicht bij een vliegveld woont waar een enrollment center is gevestigd. Bovendien kan de wachttijd behoorlijk oplopen bij sommige locaties. Het vliegveld van Charlotte, NC ligt op 2,5-3 uur rijden – dus in totaal 5 uur in de auto plus parkeren, interview etc dat zag ik niet zitten. Een beter alternatief was om vanaf ons regionaal vliegveld naar Atlanta te vliegen, interview doen en daarna meteen terugvliegen. Dus retourtje Atlanta geboekt voor slechts $5 + 20.000 miles, had a ton of miles nog staan om zeker 18 retourtjes te kunnen boeken!
Op de dag van interview ongeveer anderhalf uur eerder aangekomen op het vliegveld van Atlanta en meteen naar International Terminal (F) gehold waar de enrollment center is gevestigd buiten security op de aankomsthal – naast CNN shop. Ik vermelde dat ik “iets” eerder was dan gepland en vroeg vriendelijk of het interview eerder kan – let me see what I can do for you, zei de officier achter de balie. OK, sign in please and give me your passport. Hold on, you didn’t sign your passport – nou ja snel even een krabbeltje opgezet.
Tien minuten later werd mijn naam geroepen. Een aardige, wat oudere African-American CBP officer begroete mij bij de ingang en begon meteen met wat ice-breaker-conversation – gepland of spontaan, boeit niet echt. Hij zou mijn foto en vingerafdrukken nemen. Eerst nam hij mijn paspoort en tikte wat gegevens in zijn computer dit terwijl de koetjes-en-kalfjes gepraat nog even doorging. Eenmaal klaar met foto en vingerafdrukken vroeg ik hem, volgt het interview hierna? Waarop hij antwoordde – bro, this is the interview right here. Daarna was hij even zwijgzaam, tikte wat in zijn computer en draaide zich om en vroeg twee serieuze vragen – have you been arrested before? No. Keep it that way bro! Have you ever voilated U.S. immigration laws? No.
OK, you’re all set. This is your known travel number, you will receive an approval email with 2-3 days.
Ik stond binnen 10 minuten buiten en realiseerde me dat mijn terugvlucht nog over 3.5 uur was. Ik pakte mijn smartphone op om mijn vlucht te wijzigen zodat ik eerder thuis was maar dacht dat een baliemedewerker wellicht mij sneller kon helpen. Eenmaal bij de vetrekhal op Terminal F zag ik een enorm lange rij voor balies van Delta Airlines staan… maar drie balies met een groot bord “Sky Priority” stonden helemaal leeg met en een poortwachter die controleerde of je daadwerkelijk een “Priority” reiziger was! Ik mocht doorlopen;
How can I help you today?
Me: I’d like to get an earlier flight
All right, can I see you boarding pass and ID?
Me: Sure - die had ik al thuis uitgeprint, voor beide vluchten.
Thank you for being a platinum medallion member!
Me: my pleasure! had eerder op de dag bij Chika-fil-A gegeten!
I can get you on the next flight.
Me: excellent!
Enkele minuten later, met de boarding pass in de hand en nog maar 35 minuten voor de vlucht snelde ik naar de gates. In the meantime, ik had een email ontvangen van GOES met “there has been a recent change to the status of…”. Logde even aan met mijn smartphone.. “your application has been approved, and you can start using it immediately … you will receive Global Entry Card within 10-14 days”
En ja hoor, er stond “TSA-PRE” op mijn boarding pass! En dat maakte meteen een verschil, want op Terminal F met zoveel internationale reizigers in de rij kan TSA security scan even duren. Ik liep langs de TSA-PRE lijn en omdat domestic reizigers doorgaans niet via deze terminal reizen was ik de enige in de rij.
Nu nog even afwachten op de kaart want mijn volgend internationale vlucht is reeds gepland op Labor Day – nog maar vier weken - en ben dus benieuwd hoe Amerika binnenkomen met een global entry card voelt.
Stap #1
Online formulier ingevuld met personal data, paspoortnummer, woonadressen van de laatste 5 jaar, landen die recent bezocht hebt, de gebruikelijke vragen ‘have you been arrested, convicted etc... y’all know the drill by now en natuurlijk je credit card info voor de $100 processing fee!
Tot mijn verbazing amper 9 dagen na het submitten van de aanvraag, kreeg ik een email met de mededeling “There has been a recent change to the status of your application” Ze willen dat je inlogt en checkt zonder te melden wat de verandering is. Fijn, aangelogd en zag een mededeling – your application has been conditionally approved pending an interview.
Stap #2
Op de GOES website aangloggen en een interview datum en locatie kiezen. Dit bleek lastiger dan ik had gedacht – althans, als je niet dicht bij een vliegveld woont waar een enrollment center is gevestigd. Bovendien kan de wachttijd behoorlijk oplopen bij sommige locaties. Het vliegveld van Charlotte, NC ligt op 2,5-3 uur rijden – dus in totaal 5 uur in de auto plus parkeren, interview etc dat zag ik niet zitten. Een beter alternatief was om vanaf ons regionaal vliegveld naar Atlanta te vliegen, interview doen en daarna meteen terugvliegen. Dus retourtje Atlanta geboekt voor slechts $5 + 20.000 miles, had a ton of miles nog staan om zeker 18 retourtjes te kunnen boeken!
Op de dag van interview ongeveer anderhalf uur eerder aangekomen op het vliegveld van Atlanta en meteen naar International Terminal (F) gehold waar de enrollment center is gevestigd buiten security op de aankomsthal – naast CNN shop. Ik vermelde dat ik “iets” eerder was dan gepland en vroeg vriendelijk of het interview eerder kan – let me see what I can do for you, zei de officier achter de balie. OK, sign in please and give me your passport. Hold on, you didn’t sign your passport – nou ja snel even een krabbeltje opgezet.
Tien minuten later werd mijn naam geroepen. Een aardige, wat oudere African-American CBP officer begroete mij bij de ingang en begon meteen met wat ice-breaker-conversation – gepland of spontaan, boeit niet echt. Hij zou mijn foto en vingerafdrukken nemen. Eerst nam hij mijn paspoort en tikte wat gegevens in zijn computer dit terwijl de koetjes-en-kalfjes gepraat nog even doorging. Eenmaal klaar met foto en vingerafdrukken vroeg ik hem, volgt het interview hierna? Waarop hij antwoordde – bro, this is the interview right here. Daarna was hij even zwijgzaam, tikte wat in zijn computer en draaide zich om en vroeg twee serieuze vragen – have you been arrested before? No. Keep it that way bro! Have you ever voilated U.S. immigration laws? No.
OK, you’re all set. This is your known travel number, you will receive an approval email with 2-3 days.
Ik stond binnen 10 minuten buiten en realiseerde me dat mijn terugvlucht nog over 3.5 uur was. Ik pakte mijn smartphone op om mijn vlucht te wijzigen zodat ik eerder thuis was maar dacht dat een baliemedewerker wellicht mij sneller kon helpen. Eenmaal bij de vetrekhal op Terminal F zag ik een enorm lange rij voor balies van Delta Airlines staan… maar drie balies met een groot bord “Sky Priority” stonden helemaal leeg met en een poortwachter die controleerde of je daadwerkelijk een “Priority” reiziger was! Ik mocht doorlopen;
How can I help you today?
Me: I’d like to get an earlier flight
All right, can I see you boarding pass and ID?
Me: Sure - die had ik al thuis uitgeprint, voor beide vluchten.
Thank you for being a platinum medallion member!
Me: my pleasure! had eerder op de dag bij Chika-fil-A gegeten!
I can get you on the next flight.
Me: excellent!
Enkele minuten later, met de boarding pass in de hand en nog maar 35 minuten voor de vlucht snelde ik naar de gates. In the meantime, ik had een email ontvangen van GOES met “there has been a recent change to the status of…”. Logde even aan met mijn smartphone.. “your application has been approved, and you can start using it immediately … you will receive Global Entry Card within 10-14 days”
En ja hoor, er stond “TSA-PRE” op mijn boarding pass! En dat maakte meteen een verschil, want op Terminal F met zoveel internationale reizigers in de rij kan TSA security scan even duren. Ik liep langs de TSA-PRE lijn en omdat domestic reizigers doorgaans niet via deze terminal reizen was ik de enige in de rij.
Nu nog even afwachten op de kaart want mijn volgend internationale vlucht is reeds gepland op Labor Day – nog maar vier weken - en ben dus benieuwd hoe Amerika binnenkomen met een global entry card voelt.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1820 Weergaves
-
Laatste bericht door BruceS
-
- 7 Reacties
- 1563 Weergaves
-
Laatste bericht door Almere vak V
-
- 34 Reacties
- 6234 Weergaves
-
Laatste bericht door harryh