suebrons schreef:Gefeliciteerd!!! Weer een DV2007 winnaar erbij.
Ik zit zelf inmiddels in Los Angeles op een DV visum (ook DV2007).
Bij de eerste brief die je van KCC gehad hebt (dat je was uitgekozen met zoveel anderen etc) zat daar geen lijst met documenten bij die je nodig hebt?
Wat Wim opnoemde is het allemaal wel volgens mij. Kan zo even snel niet bedenken wat je nog meer nodig hebt. Je hebt ook een politie certificaat nodig maar dat kunnen we hier zelf in Nederland niet opvragen. TZT doet het consulaat dat voor je.
In principe moet je aan de minimum eis van HAVO of VWO voldoen, maar heb je meer is dat alleen maar beter. Ik had zelf al mijn diplomas (middelbaar en HBO) en werkgeversverklaringen laten vertalen die nog niet in het engels waren en ook allemaal meegenomen. Beter teveel dan te weinig.
Het gesprek zelf stelt eigenlijk niet zoveel voor. Ze kijken je formulieren door, vragen of alles naar waarheid is ingevuld etc. Geen moeilijke dingen.
En natuurlijk van mij meteen een paar vragen:
Waar wil je straks heen in de VS? Ga je alleen of met gezin? Hoe ben je zo bij de DV lotterij terecht gekomen?
Dank voor je reactie! Ja, ik heb inderdaad zo'n lijst gekregen, maar hoorde ook dat daar bepaalde zaken opstaan die je niet altijd nodig hebt (zoals bv een verklaring van de militaire dienstplicht - nvt in mijn geval). Zo dacht ik ook bv dat iets als een werkgeversverklaring niet nodig is als je voldoende gekwalificeerd bent qua opleiding (in mijn geval universitair). En als zo'n verklaring nodig is, moet die dan van je huidige werkgever zijn?
Maw: mijn vraag ging eigenlijk over de documenten die ABSOLUUT ESSENTIEEL zijn. Zoals gezegd verwacht ik die ook wel in de brief van het consulaat terug te kunnen vinden, maar ik wil me eigenlijk nu al zoveel mogelijk erop voorbereiden.
En de reden dat ik bij de DV2007 terecht ben gekomen is de volgende; ik heb sinds ruim drie jaar een relatie met een Amerikaan. Tot nu toe zijn we steeds op en neer gereisd en dat ging eigenlijk tot nu toe altijd wel heel goed doordat ik voor de NL-overheid werk (= veel vakantiedagen) en mijn vriend als piloot voor Delta Airlines werkt (= voor hem gratis naar NL vliegen en voor mij met heel veel korting naar de VS). Ik ben inmiddels in drie jaar tijd een keer of twaalf in de VS geweest en al veel van het land gezien en veel mensen leren kennen. Het is een land waar ik best zou kunnen wonen, kwam ik al snel achter.
Maar hoewel het tot nu toe best goed gaat op deze manier, is dit voor de lange termijn natuurlijk geen optie. En hij zou wel naar NL kunnen emigreren, maar omdat de EU-wetgeving op het terrein van luchtvaart (hoe verrassend) nog niet is geharmoniseerd, zou dat betekenen dat hij weer helemaal opnieuw een EU-vliegbrevet moet halen en zelf moet betalen. Dat terwijl hij een US-vliegbrevet heeft en al acht jaar vliegt. Andersom erkent de VS overigens wel het EU-brevet, vandaar dat je als NL-piloot wel bij een VS-maatschappij mag vliegen. Maar dat terzijde. In ieder geval is NL een laatste redmiddel, maar hij moet daar heel veel opgeven.
Dan blijft de laatste mogelijkheid over: ik naar de VS. En omdat de VS het homohuwelijk niet erkent -en dat ook nog wel even kan duren- is de DV2007 voor ons eigenlijk de enige optie om bij elkaar te zijn. En voor mij om op legale wijze voor langere tijd in de VS te mogen werken en verblijven. En tot mijn verrassing won ik 'm de tweede keer al. De bedoeling is, dat als ik de green card krijg, in eerste instantie naar Atlanta ga. Maar we willen uiteindelijk graag naar Washington DC toe, omdat het daar voor mij waarschijnlijk wat makkelijker zal zijn (passend) werk te vinden.