Zo'n twee jaar geleden heb ik de green card lottery gewonnen en ben ik naar Amerika verhuisd. Na daar iets meer dan een jaar gewoond te hebben, ben ik teruggekeerd naar België, omwille van allerlei redenen, maar dat is hier niet belangrijk. Mijn verhuis naar België is definitief.
Ik heb wel enkele vragen ivm mijn terugkeer:
- Moet ik mijn green card ergens officieel inleveren? Ik heb de vraag bij het Belgisch consulaat in Los Angeles gesteld, en zij zeiden dat ik niets moest ondernemen. Mijn geen card zou sowieso vervallen van zodra ik mij terug inschreef in mijn gemeente in België. Maar is dat ook wel zo? Ik wil niet in de problemen komen omdat ik mijn kaart ergens had moeten inleveren en dat niet heb gedaan.
- Wat met mijn belastingen? Ik heb tot en met augustus 2016 gewerkt in Amerika, dus ik zal binnenkort de W2 van mijn werkgever ontvangen. Ik werk echter sinds oktober 2016 opnieuw in België, dus ik heb ook voor België een stukje inkomsten in 2016. Ik heb vorig jaar mijn belastingen laten doen door HR Block en ben van plan om dat opnieuw te doen. Maar moet ik hen ook die inkomsten uit België doorgeven? Of moet ik pas mijn Amerikaanse inkomsten opgeven als ik mijn Belgische belastingen invul?
Als er nog terugkeerders zijn die met deze vragen kunnen helpen, dan zou dat fantastisch zijn

Alvast bedankt!