Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Inzicht/ hulp gevraagd: Vestigen in USA bij man na trouwen in NL

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
dogcrazy
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Inzicht/ hulp gevraagd: Vestigen in USA bij man na trouwen in NL

Bericht door dogcrazy »

Hallo allemaal,

Hulp gevraagd bij de volgende situatie :?: :

Volgende maand gaan mijn vriend, US citizen en woonachtig in de US, en ik trouwen in NL waarna we de procedure willen starten dat hij zijn spouse over wil laten komen. De te vinden informatie is groot maar onduidelijk want iedere situatie/ verhaal is anders. De benodigde papieren voor hem om te trouwen in NL zijn inmiddels goedgekeurd door t gemeentehuis in kwestie. Maar daarna..... wat is de meest logische en vooral snelste route?

De volgende vragen doemen op :roll: :
Welke procedure start hij bij terugkomst in Amerika , de i-130? En ik de i-485? Of is er een andere/betere weg?
Kan ik in afwachting van deze procedure bij hem zijn en zo ja met welk visum?( ik reis in maart met hem mee op Esta visum. Is t legaal om dan de procedure te starten tijdens 2,5 weekse verblijf of doe ik dan wat illegaals? )
Mag ik tijdens deze procedure t land überhaupt in als ik niet tijdens de procedure al bij hem mag zijn?
Hoe lang staat er voor de procedure, US citizen echtgenoot die aanvraag start, tot moment van goedkeuring. Zijn er hier ervaringen van forumleden met soortgelijk verhaal? Hoe lang nam t proces?
Is de tijd die t duurt per staat verschillend? Dit gaat om Arizona...

Ik hoor graag ervaringen van medeforummers die t wiel al uitgevonden hebben.

Groet Dogcrazy
sundaysue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Inzicht/ hulp gevraagd: Vestigen in USA bij man na trouwen in NL

Bericht door sundaysue »

Je kiest voor de I-130 spousal visa route. Verschilt niet per staat of het sneller gaat of niet, overigens. USCIS Vermont, California en Nebraska verwerken CR1-IR1. California is vaak wel de snelste service center van de drie maar je kan niet kiezen welk service center je petitie naar toe gaat. Dat besluit de lockbox. I-130 is de USCIS fase, waar de petitie goedgekeurd wordt (alleen de petitie, geen visum!)I-485 is pas van toepassing wanneer je in de NVC fase bent. Forum-lid Rachel kan je daar genoeg over vertellen, hopelijk :lol: .

Deze link kan je helpen het pakket samen te stellen; http://www.visajourney.com/content/i130guide1

Technisch gezien mag je wel via een ESTA op bezoek gaan. Het ligt echter aan de CBP officier die dag of hij je door laat gaat. Meerdere leden hier hebben succesvol hun verloofde of man bezocht tijdens de visum aanvragen.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

Dankjewel Sundaysue! Hopelijk wil Rachel hier reageren :wink:

Zou heel graag een gemiddeld beeld krijgen van het tijdproces.
Alle code's moet ik me maar snel eigen maken... CR1, CBP etc

Als ik op m'n Esta had getrouwd dan zou dit illegaal zijn, als ik getrouwd en al indien( want in NL gedaan) dan is dat okay?

Voelt weinig relaxed om van de willekeur van een officier afhankelijk te zijn, er is tenslotte met reizen veel tijd en geld gemoeid :blink:
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

Niemand kan exacte tijdsperiode geven maar het lijkt er nu op dat zonder opstakels het proces 10-12 maanden duurt van petitie insturen tot visum. Heb je geen strafblad bijvoorbeeld, or al eens eerder getrouwd en gescheiden. Dat soort dingen. CR-1 is het visum dat je moet kiezen als je minder dan 2 jaar getrouwd bent. CBP is de Custom and Border Patrol officer, degene die je toelaat als jij voet zet op Amerikaanse bodem.

Trouwen op je ESTA is een beetje een grijs gebied. Nooit een aanrader om vrolijk de CBP officer bij aankomst te vertellen dat je gaat trouwen maar zolang je niet blijft en een greencard aanvraag doet via ESTA, maar gewoon na het trouwen terug naar huis keert - kan je zonder problemen CR-1 doen.

Over & done!
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

Dankjewel Sundaesue!

Ik ben strafbladvrij. Mijn echtscheiding is al langere tijd rond, heb de internationale versie bij gemeentehuis al eens opgehaald. Zit er een tijdslimiet aan deze documenten? Bv niet ouder dan zolang bij indienen?

CR-1 dus.... een jaar klinkt nog zo lang om gescheiden te zijn van elkaar :o ... je wilt in je hoofd toch een soort tijdspad uitzetten, ergens naartoe werken. Ook ivm lopende werkcontracten, woonruimte etc

Heb net met hem geskyped. Misschien dat hij voor paar maand naar hier kan komen( voor zn werk alleen WiFi nodig) om de tijd te overbruggen maar ook daar zitten regels aan waarschijnlijk?? Lost in regeltjesland :|
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

Hoi dogcrazy, ik heb het CR1 visumproces vorig jaar afgerond. Ik weet de namen van alle formulieren al niet meer hoor...maar ik kan je wel een globaal overzicht geven. Wij zijn in Amerika getrouwd op een ESTA. Inderdaad een beetje grijs gebied, maar zo doen de meeste mensen het, en een week daarna ben ik weer teruggereisd. Je kunt het beste de papieren voorbereiden als je bij elkaar bent, wij moesten de formulieren nadien heen en weer sturen en dat duurt natuurlijk langer. Na je trouwen moet je een bewijs van huwelijk opvragen. Voor Las Vegas duurde dat twee weken. Uiteindelijk konden we twee maanden na onze trouwdatum de formulieren indienen maar dat kan een stuk sneller als je ze samen invult.

Onze CR1 heeft er 17 maanden over gedaan, maar dat was deels eigen schuld; we zijn allebei niet zo goed in formulieren invullen dus liepen een vertraging van vijf maanden op bij de tweede set, wanneer je case van het USCIS naar de NVC gaat, en waren blijkbaar ergens een vakje vergeten dus kregen we de vraag die opnieuw in te dienen. Zonder was het dus 12 maanden geweest. Ik ben in die tijd 4 keer zonder problemen Amerika ingereisd, maar nooit voor langer dan twee weken. En mijn man heeft mij eenzelfde aantal keren bezocht, dus we zijn niet langer dan drie maanden uit elkaar geweest. Het is voor hem vrij gemakkelijk om jou op te zoeken, vanwege het Schengenverdrag mag hij 180 dagen elk jaar bij jou spenderen. Even de regels uitzoeken hoe lang achter elkaar hij mag blijven maar een paar maanden is geen probleem. Jij mag 90 dagen aaneengesloten naar de VS op ESTA maar over het algemeen wordt het afgeraden om zo lang te gaan als je duidelijk immigratie-intent hebt.

Ik weet niet hoe het zit als je in Nederland trouwt. Als je sneller bij elkaar wilt zijn kun je opteren voor een K1; dat is het verloofdenvisum, waarbij je trouwt na binnnenkomst in de States. Ik vond het grote voordeel van een CR1 dat je bij binnenkomst direct permanent resident bent. Ik heb in de eerste maand nog wat zaken geregeld, rijbewijs enzo, maar was in de tweede maand alweer aan het werk. Nu hadden wij ook iets minder haast omdat ik in Nederland net van baan geswitched was en daar graag voldoende rapport op wilde bouwen om een goede referentie te krijgen. Op een K1 mag je pas werken nadat je een adjustment of status hebt aangevraagd na je huwelijk en dat duurt een aantal maanden.

Als je meer wilt weten vraag maar raak :)
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

Hallo Rachel,

Fijn dat je het topic hebt gevonden en hebt gereageerd. Ik waardeer iedere reactie :thumbup:

De i130 en i485, kunnen die tegelijk ingestuurd?
Weet je zo welke formulieren ik aan moet leveren? En hoe oud opgevraagde documenten mogen zijn? Moeten ze bij een beëindigd vertaler zijn geweest of apostille hebben?

Qua reizen zijn er dus opties.... maakt t nog uit via waar je reist? Chicago en NY komen op mij strenger over. Daar heb ik al eens een lange ondervraging gehad :o

Best nog lang om uit te zitten... daar zie ik wel tegenop. In m'n hoofd ben ik al klaar voor de ommezwaai.

Hoe rond je dat af met de belastingdienst als je halverwege n jaar vertrekt? Per direct of eerstvolgende nieuwe jaar?

Heb je makkelijk werk kunnen vinden in the States?
Welke staat ben jij beland?

Groet Dogcrazy
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

Rachel, als wij getrouwd naar USA reizen in Maart en daar onze papierwinkel versturen terwijl ik daar op mijn esta VISA ben, mag dat wel??
Rachel.
Amerikakenner

Bericht door Rachel. »

Hi Dogcrazy! Zoals gezegd weet ik de precieze details rondom de formulieren niet meer...maar check visajourney.com, en dan vooral http://www.visajourney.com/content/i130guide1 . Daar staat alles precies beschreven en je houdt de lijst er gewoon naast. Amerikanen zijn dol op lijstjes, dus zorg ervoor nauwkeurig de gids te volgen. Verder vooral rustig adem blijven halen, niet teveel stressen en een stap per keer doen. Je komt er vanzelf. Ik heb mijn geboorteakte niet laten vertalen en de trouwakte was al in het Engels...als ik het me goed herinner accepteren ze documenten zowel in het Engels als in de taal van herkomst. Ik heb in ieder geval nergens een beedigd vertaler gebruikt. Ik ben in Florida terecht gekomen, daar woonde mijn man al.

Ik ben via verschillende vliegvelden ingereisd (New York, Tampa, Orlando, San Antonio) maar ondervond weinig verschil, behalve dat New York lange wachtrijen heeft. Het kan de moeite waard zijn om een Global Entry aan te vragen; zolang Trump geen roet in het eten gooit is Nederland een van de weinige landen die daarvoor in aanmerking komt (https://www.cbp.gov/travel/trusted-trav ... obal-entry). Je vult een formulier in, wachttijd is een paar maanden, je maakt een afspraak op het vliegveld en voor 100$ kun je vijf jaar lang in verkorte rijen staan als je het land binnenkomt. Ik heb het net aangevraagd en wilde dat ik er eerder van had geweten. Vanuit Cuba was ik in 20 minuten de gehele beveiliging door, mijn man deed er meer dan een uur over...ik had de koffer al opgepikt en zat aan het diner voor hij er doorheen was.

De belastingdienst doe je het jaar erop. Je moet in plaats van je gebruikelijke aangifte een M1 formulier invullen met specifieke vragen over je periode in Nederland en in het buitenland.

Wat betreft een baan vinden...ik had geluk dat ik kon worden overgeplaatst, maar toen dat nog niet zeker was heb ik 10-15 sollicitaties de deur uit gedaan voor dezelfde baan als ik heb en ik werd nergens uitgenodigd op een gesprek. Ook van andere forumleden krijg ik het idee dat het allesbehalve gemakkelijk is. Je moet je bedenken dat Amerika vele malen zo groot is als Nederland en mensen willen best verhuizen voor een baan, dus voor goede banen komen veel brieven binnen. Een sales positie bij bijv. een meubel- of kledingwinkel kan een goede binnenkomer zijn. En verder is het netwerken en kijken of je man connecties heeft die jou kunnen helpen.
Rachel.
Amerikakenner

Bericht door Rachel. »

dogcrazy schreef:Rachel, als wij getrouwd naar USA reizen in Maart en daar onze papierwinkel versturen terwijl ik daar op mijn esta VISA ben, mag dat wel??
Hetzelfde grijze gebied. Officieel mag je op een ESTA niet reizen met immigratie-intent; het is een toeristenvisum. Zolang je de legale weg bewandelt en een CR1 aanvraagt hebben forumleden hier zolang ik mee lees geen problemen gehad, maar de meeste forumleden versturen hun visumaanvraag wanneer ze in Nederland zijn en wachten op de ontvangstbevestiging (NOA1) van het USCIS zodat je kunt aantonen dat je met het visumproces bezig bent. Ik heb de documenten altijd in mijn tas gehad met op en neer reizen maar ben er nooit naar gevraagd.
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

Het kan de moeite waard zijn om een Global Entry aan te vragen; zolang Trump geen roet in het eten gooit is Nederland een van de weinige landen die daarvoor in aanmerking komt (https://www.cbp.gov/travel/trusted-trav ... obal-entry). Je vult een formulier in, wachttijd is een paar maanden, je maakt een afspraak op het vliegveld en voor 100$ kun je vijf jaar lang in verkorte rijen staan als je het land binnenkomt. Ik heb het net aangevraagd en wilde dat ik er eerder van had geweten.
interssant, kan de aanvraag tegelijkertijd lopen met start emigratieprocedureaanvraag?

De belastingdienst doe je het jaar erop. Je moet in plaats van je gebruikelijke aangifte een M1 formulier invullen met specifieke vragen over je periode in Nederland en in het buitenland.
Ik neem aan dat ik dat M formulier rond die tijd aanvraag bij de belastingdienst?

Een sales positie bij bijv. een meubel- of kledingwinkel kan een goede binnenkomer zijn. En verder is het netwerken en kijken of je man connecties heeft die jou kunnen helpen.[/quote]
Ik werk nu in de zorg maar zal daar niet die tak ingaan, ik ga niet terug de schoolbanken in voor iets wat ik al 25 jaar doe.De zorg in NL ziet er ook compleet anders uit, mijn tak ben ik daar nog niet tegengekomen. Wel recent in een verpleeghuis geweest en best van geschrokken... ik ging 30 jaar terug in de tijd voor NL begrippen
Dank voor de salestip. Mogelijk is er een dergelijke functie in t bedrijf van mijn vriend ( dan man), zou top zijn.

Denk je dat als we de visumaanvraag direct na ons trouwen insturen( vanuit NL) dat ik dan als we in Maart naar de US gaan ik er een probleem mee kan krijgen? Want dan is er natuurlijk nog geen NOA1... ( en NOA staat voor? :D )

Bedankt weer!!!
Rachel.
Amerikakenner

Bericht door Rachel. »

- Ik zie niet waarom de aanvragen voor global entry en emigratie niet tegelijkertijd zouden kunnen lopen, maar je kunt wellicht contact opnemen met global entry om het zeker te weten
- Als je je nieuwe adres doorgeeft bij de belastingdienst sturen ze je het juiste formulier vanzelf toe (in theorie...). Altijd goed om een vinger aan de pols te houden.
- Qua werk...ik vind een van de mooie dingen van Amerika dat als je ergens goed in bent en bereid bent hard te werken je gemakkelijker kunt opklimmen dan in Nederland. Aan de andere kant is er veel minder baanbescherming en liggen de minimum lonen laag. Maar ik heb twee vrienden die een paar jaar geleden zonder enige sales ervaring bij een meubelzaak zijn gaan werken...de een had al tien jaar geen reguliere baan gehad (maar heeft dat wat anders 'verkocht' tijdens zijn gesprek ;) ) en nu is de een een zaakmanager en de ander een districtmanager.
- NOA staat voor notification of action. Niemand gaat je kunnen vertellen of je het land in komt...je kunt alleen je slaagkansen optimaliseren door documenten mee te nemen. En zoals gezegd, tot nog toe ben ik geen forumlid tegengekomen dat problemen had met een korte vakantie, maar er is altijd die kans dat je een chagerijnige immigratiebeambte tegenkomt. Ik zou een kopie nemen van je CR1 pakket en gewoon eerlijk vertellen dat je je man op komt zoeken en aangezien Nederland een low fraud country is zijn je kansen goed.
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

Een K-3 visum, is dat een passend ( en vlot werkend) idee?
Dan ben je iig bijelkaar in verdere afwachting van maar mag je niet werken toch?

Op zoek naar de snelst werkende optie :geek:
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

K3 visums worden niet meer uitgegeven. CR-1 of K-1 is je optie.

Over & done!
Dakloze
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door Dakloze »

Rachel. schreef:- Ik zie niet waarom de aanvragen voor global entry en emigratie niet tegelijkertijd zouden kunnen lopen, maar je kunt wellicht contact opnemen met global entry om het zeker te weten
Dat is geen probleem. Ik had Global Entry als L1-visa houder, terwijl mijn I-140 en I-485 liepen, en toen ik een EAD+AP had.

Het enige wat je moet doen is als je status veranderd (of je krijgt een ander visum), even langs CBP zodat ze het systeem konden aanpassen. Op een gegeven moment kon ik bij terugkomst kiezen voor entry als ESTA, L1 of Advance Parolee. Nadat ik m'n greencard kreeg ben ik weer langsgegaan en hebben ze het systeem geupdate.
--
I route, therefore you are.
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

Dankjewel thenextdtrump! Alle afkortingen zijn me nog abracadabra :oops: CBP staat voor? Oftewel bij wie moet ik langs :) ?
Ik ga dit wknd met de aanvraag aan de slag.
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

Custom and Border Protection. De aardige mensen op het vliegveld die even in je paspoort kijken en besluiten je toegang te geven :wink:

Over & done!
gastxyz

Bericht door gastxyz »

dogcrazy schreef:Dankjewel thenextdtrump! Alle afkortingen zijn me nog abracadabra :oops: CBP staat voor? Oftewel bij wie moet ik langs :) ?
Ik ga dit wknd met de aanvraag aan de slag.
Wat bedoel je met wknd?
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

Wknd als in weekend :wink:
dogcrazy
Amerika-ontdekker

Bericht door dogcrazy »

sundaysue schreef:Custom and Border Protection. De aardige mensen op het vliegveld die even in je paspoort kijken en besluiten je toegang te geven :wink:
Er zit wel eens een aardige tussen, meestal ervaar ik het wat zo zo :? Maar hoort bij het pakket!
Ik leer iedere dag een afkorting, ik kom er wel :P
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer