Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ZZP Werk Voor Nederlands Bedrijf Vanuit USA Zonder EAD

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Marty9231
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

ZZP Werk Voor Nederlands Bedrijf Vanuit USA Zonder EAD

Bericht door Marty9231 »

Hallo iedereen,

Inmiddels ben ik naar verwachting ongeveer halverwege de wachttijd voor goedkeuring van mijn K1/I-129f visum. Ik ben met serieuzere ogen aan het kijken naar wat ik allemaal moet regelen en wat er mogelijk is op het gebied van werk en inkomsten.

Nu heb ik een vraag over een grijs gebied in de Amerikaanse immigratie wet. Ik weet dat je in Amerika op het K1 visum terwijl je wacht op je AOS/Green Card geen werk mag verrichten. Echter, er staat (naar mijn mening) erg duidelijk vermeld dat het hier gaat om werk in Amerika.

Daaruit kan ik, zeker omdat er geen andere specifieke verwijzingen naar zijn, afleiden dat werk vanuit Amerika voor een Nederlandse werkgever, in Nederland, wél toegestaan zou zijn. Op ZZP basis zou ik dan vanuit mijn huis in de VS hetzelfde (digitale) werk blijven verrichten voor mijn Nederlandse werkgever, die dat werk op geen manier toepast in de VS (ik zou dus geen Amerikaanse banen bezetten of iets in die richting).
Verder zou ik in euro betaald krijgen op een Nederlandse rekening en daarover netjes in Nederland belasting betalen. Volgens mij zou dat in geen manier tellen als Amerikaanse inkomsten. Maar, technisch gezien werk ik wel en werk ik op Amerikaanse bodem.

Ik ben pas sinds kort met het idee aan het spelen, maar ik kan er bizar weinig over vinden op internet. Misschien komt dat doordat het een relatief nieuw concept is wat totaal niet door de Amerikaanse wet en regelgeving gedekt wordt. Het volgende staat op de website van de USCIS:
A. Definitions
1. Unauthorized Employment
Unauthorized employment is any service or labor performed for an employer within the United States by a foreign national who is not authorized by the INA or USCIS to accept employment or who exceeds the scope or period of the foreign national’s employment authorization
Hier staat erg duidelijk dat het gaat om "an employer within the United States". Dat is in mijn geval absoluut niet van toepassing. Verder staat er dit:
As long as the adjustment applicant complies with applicable terms and conditions of the nonimmigrant status, the applicant does not need to obtain an EAD to continue authorized employment during the time specifiedwhile the adjustment application is pending. These applicants, however, may apply for an EAD if they prefer.
Aangezien de voorwaarde is dat ik geen werk doe op Amerikaanse bodem/voor een Amerikaanse werkgever zou ik in mijn situatie (en naar mijn idee) aan die voorwaarden voldoen en dus mogen werken zonder EAD.

Als laatste vond ik deze pagina nog waar een interessante discussie staat tussen twee immigratie advocaten in de VS. Ik heb hier echter vraagtekens bij, aangezien de eerste advocaat (die tegen het prince is) zijn/haar hele punt laat rusten op "US Source Income", maar ik zie niet in hoe dat van toepassing is als je in je eigen buitenlandse valuta betaald krijgt en daar op die plek belasting over betaald.

De tweede advocaat zit dichter bij mijn insteek, die kijkt er meer naar vanuit het oogpunt "er staat niet dat het niet mag". Al met al is hun discussie leuk, maar het beantwoord geen vragen en het blijft een grijs gebied.

Ik heb de volgende directe vragen:
  • Is er een instantie (zoals USCIS of zelfs IRS) die ik zou kunnen bellen/contacteren om hier concrete en eerlijke antwoorden op te krijgen? Ik voeg "eerlijk" toe, omdat ik verwacht dat sommigen een blind antwoord geven en zonder nadenken "nee mag niet" zullen zeggen. (Looking at you, USCIS)
  • Heeft iemand ervaring met ZZPen voor een Nederlandse werkgever vanuit Amerika en, zo ja, hoe zit dat met Amerikaanse belasting als je in Euro betaald krijgt?
  • Weet iemand meer van mijn situatie waarmee ik verder zou kunnen? Alle soorten info zijn welkom. Ervaringen, bronnen, regeltjes enzovoorts.
Alvast bedankt!
Kapoww
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: ZZP Werk Voor Nederlands Bedrijf Vanuit USA Zonder EAD

Bericht door Kapoww »

Hallo Marty!

Ik zit in dezelfde fase als jij. En ik vind hier ook geen info omtrent het werken op afstand voor een nederlands/belgisch bedrijf.

Wat ik je wel kan zeggen is dat volgens mij redelijk snel je work permit kan verkrijgen na het trouwen met een K1-visa.
Je kunt samen met je AOS (Adjustment of Status) een gratis form (I-765) indienen die een work permit aanvraagd. deze zou je al na 2-3 maand kunnen verwachten.

(bron: https://www.nolo.com/legal-encyclopedia ... r5-22.html)

Een job vinden zal misschien een heel ander verhaal zijn :)

Groetjes,

Lukas
Marty9231
Amerika-newbie

Bericht door Marty9231 »

Kapoww schreef:
05 sep 2019, 12:54
Wat ik je wel kan zeggen is dat volgens mij redelijk snel je work permit kan verkrijgen na het trouwen met een K1-visa.
Je kunt samen met je AOS (Adjustment of Status) een gratis form (I-765) indienen die een work permit aanvraagd. deze zou je al na 2-3 maand kunnen verwachten.
Spannend dat je ongeveer op hetzelfde punt zit, Lukas!

Ik zag inderdaad ook dat het aanvragen van een AOS+EAD niet persee lang hoeft te duren, dat is op zich goed nieuws. Mijn insteek is dat ik gewoon doorwerk "in Nederland" in de tijd dat ik verhuis en wacht op mijn aanvragen, aangezien ik die baan nu al heb en ik dat werk gewoon zou kunnen blijven verrichten vanaf een computer in de VS in die tijd.

Wie weet is er nog de mogelijkheid, afhankelijk van hoe graag mijn werkgever mij wil behouden, dat ik tijdelijk 'met onbetaald verlof' ga in de verhuis/aanvraag tijd, dus dat ze me weer aannemen zodra ik wel weer mag werken. Nu ik er bij nadenk is dat wel appart, aangezien een EAD helemaal niks te maken heeft met werken in het buitenland. :? Waarom zou ik met dat ongerelateerde documentje ineens wel weer mogen werken?!
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Werken op afstand is sowieso een groot grijs gebied in alle immigratiewetgeving - dit bestond nog niet toen die werd geschreven en nog steeds is dit voor heel veel mensen een vreemd concept. Ook voor veel ambtenaren en politici, dus ik denk dat het niet snel veel duidelijker zal worden.

Volgens mij wordt het breed geaccepteerd dat je tijdens een verblijf op een B1 of B2 gewoon kleine werkzaamheden op afstand doet voor je werkgever thuis. Maar je hebt ook steeds meer mensen die zich "working nomad" noemen en een continue-vakantie combineren met werk. Dat wordt al twijfelachtiger.

Maar goed, de enige keer dat je wat uit te leggen hebt is als je het land in komt. Die digital nomads krijgen daar denk ik op den duur wel problemen mee: leg maar eens uit dat je de financien voor je reis niet hebt, maar onderweg wel verdiend, maar toch niet werkt.

Maar dat is niet jouw situatie. Jij bent dan al gewoon in de USA. En dan geldt dat niemand kan zien of jij aan het werk bent of dat je iets anders aan het doen bent als jij ergens op een PC bezig bent. Je hebt ook geen inkomsten in de US dus er is niet zoveel om je druk over te maken voor wat betreft de amerikaanse autoriteiten.

Maar dan ga ik er wel van uit dat je tijdens die wachttijd nog gewoon in Nederland bent ingeschreven. Je geeft immers ook aan dat je gewoon in Nederland beslasting wilt betalen. Want zodra je niet meer in Nederland woont dan ben je ook voor de fiscus dus formeel geemigreerd. En dat heeft gevolgen voor je onderneming, er vind dan afrekening plaats. Ik zou even een goed gesprek voeren met een fiscalist of accountant om te kijken wat de slimste constructie is. Ook niet onbelangrijk: drijf je die onderneming als eenmanszaak of als vennootschap?
Marty9231
Amerika-newbie

Bericht door Marty9231 »

roelb schreef:
05 sep 2019, 17:35
Maar dan ga ik er wel van uit dat je tijdens die wachttijd nog gewoon in Nederland bent ingeschreven. Je geeft immers ook aan dat je gewoon in Nederland beslasting wilt betalen. Want zodra je niet meer in Nederland woont dan ben je ook voor de fiscus dus formeel geemigreerd. En dat heeft gevolgen voor je onderneming, er vind dan afrekening plaats. Ik zou even een goed gesprek voeren met een fiscalist of accountant om te kijken wat de slimste constructie is. Ook niet onbelangrijk: drijf je die onderneming als eenmanszaak of als vennootschap?
Bedankt voor je reply! Dit zijn allemaal goede punten. Voor de duidelijkheid, ik ben nu niet op ZZP basis werkzaam, maar ik ben het aan het bekijken als optie om niet bij mijn werkgever weg te hoeven als ik verhuis aangezien we beiden graag met elkaar door willen.

Aan je vragen en opmerkingen zie ik al dat ik nog erg veel uitzoek werk voor me heb, hopelijk kan mijn werkgever hier ook het een en ander over te weten komen. Uit de definitie van vennootschap en eenmanszaak zou ik zeggen dat het een eenmanszaak zou worden, maar als er sterke argumenten voor een vennootschap zijn is dat ook het kijken waard. Is

Je punten over hoe het eigenlijk niet uitmaakt omdat ik maar 1 keer het land in hoef zijn wel geruststellend, zo dacht ik er ook over. Ze zeggen niet dat het niet mag en verder hoeven ze er ook niet achter te komen.

Ik moet ook nog maar eens goed kijken hoe het zit met verhuizen naar de VS terwijl ik nog Nederlandse burger ben en de gevolgen daarvan op belasting. Als ik in de VS nog geen werkvergunning heb kan ik het voor de belasting dan niet behandelen als 'vakantie', zodat ik nog gewoon in Nederland verdien en belasting betaal? Ik zou dan na het volledig emigreren gewoon voor de belasting ook verhuizen en legaal verder gaan in de VS. Disclaimer is wel dat ik geen idee heb waar ik het over heb. :geek:

Al met al heb ik weer een flinke lijst om uit te zoeken, maar daar heb ik dan ook mooi de tijd voor! Bedankt :)
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Je laatste vraag: dat kan, je moet dan nog wel gewoon een woonadres in Nederland hebben en je niet uitschrijven. Dan blijft je eenmanszaak ook nog daar gevestigd. Maar dan ben je dus ook nog belasting in Nederland verschuldigd, maar ook zaken als gemeentelijke heffingen e.d. Als je geen eigen woning hebt maar ergens inwoont (ouders oid) dan behoor je tot dat huishouden en kan dat ook allerlei fiscale gevolgen hebben. Goed doorrekenen dus.

Stel dat je je werkzaamheden in een eenmanszaak gaat onderbrengen dan zal die onderneming, op het moment dat je echt gaat emigreren, ook eindigen. Er vind dan een eindafrekening plaats met de fiscus en daarna ben je ook niet meer belastingplichtig in Nederland.

Als je het in een vennootschap onderbrengt (BV in dit geval) dan zijn er eventueel nog opties om de BV in Nederland te laten bestaan. Maar je moet dan wel zorgen dat het bestuur ook in Nederland zetelt, je kunt niet zelf enig directeur-grootaandeelhouder zijn en in het buitenland wonen. Maar goed, dat is op te lossen. Maarja, als jij dan voor die BV blijft werken dan werk je dus als inwoner van de USA in loondienst voor een Nederlandse onderneming. Wat daar precies de administratieve en fiscale consequenties van zijn weet ik niet, maar ik dacht dat er voor een DGA altijd loonbelasting in Nederland moet worden afgedragen, zelfs als die in het buitenland woont en werkt. Dus: ga eens praten met een fiscalist.
Marty9231
Amerika-newbie

Bericht door Marty9231 »

roelb schreef:
09 sep 2019, 10:43
Je laatste vraag: dat kan, je moet dan nog wel gewoon een woonadres in Nederland hebben en je niet uitschrijven. Dan blijft je eenmanszaak ook nog daar gevestigd. Maar dan ben je dus ook nog belasting in Nederland verschuldigd, maar ook zaken als gemeentelijke heffingen e.d. Als je geen eigen woning hebt maar ergens inwoont (ouders oid) dan behoor je tot dat huishouden en kan dat ook allerlei fiscale gevolgen hebben. Goed doorrekenen dus.

Stel dat je je werkzaamheden in een eenmanszaak gaat onderbrengen dan zal die onderneming, op het moment dat je echt gaat emigreren, ook eindigen. Er vind dan een eindafrekening plaats met de fiscus en daarna ben je ook niet meer belastingplichtig in Nederland.

Als je het in een vennootschap onderbrengt (BV in dit geval) dan zijn er eventueel nog opties om de BV in Nederland te laten bestaan. Maar je moet dan wel zorgen dat het bestuur ook in Nederland zetelt, je kunt niet zelf enig directeur-grootaandeelhouder zijn en in het buitenland wonen. Maar goed, dat is op te lossen. Maarja, als jij dan voor die BV blijft werken dan werk je dus als inwoner van de USA in loondienst voor een Nederlandse onderneming. Wat daar precies de administratieve en fiscale consequenties van zijn weet ik niet, maar ik dacht dat er voor een DGA altijd loonbelasting in Nederland moet worden afgedragen, zelfs als die in het buitenland woont en werkt. Dus: ga eens praten met een fiscalist.
Super informatie, heel erg bedankt! Praten met een fiscalist lijkt me heel goed advies, dus dat ga ik zeker doen. Lekker wat afleiding tijdens het lange wachten! :P
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Je kunt maar beperkte tijd in NL ingeschreven staan, als je meer dan 4 maanden in een jaar buiten NL woont moet je je verplicht uitschrijven. In jouw geval zul je je dus moeten uitschrijven uiterlijk 4 maanden nadat je vertrokken bent.
Terug in Texas!
Marty9231
Amerika-newbie

Bericht door Marty9231 »

hemmie schreef:
09 sep 2019, 16:10
Je kunt maar beperkte tijd in NL ingeschreven staan, als je meer dan 4 maanden in een jaar buiten NL woont moet je je verplicht uitschrijven. In jouw geval zul je je dus moeten uitschrijven uiterlijk 4 maanden nadat je vertrokken bent.
Zou dat probleem niet opgelost worden als ik mijzelf bij mijn ouders in huis inschrijf? En daarnaast plan ik toch niet voor langer dan 4 maanden zonder green card / werkvergunning in de VS te wonen. Als ik het goed zie hoeft het niet langer dan 2-3 maanden te duren voor alles rond is.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Je gaat toch op een K1? Ik weet er niet heel veel van, maar volgens mij is 2-3 maanden wel erg optimistisch, ik lees hier meestal 6-12 maanden. Je moet immers ook eerst nog trouwen, voordat je je AOS kunt aanvragen.

Waar je in NL ingeschreven staat maakt niet uit, je staat dan ingeschreven terwijl je in werkelijkheid in de VS woont. Dat mag niet, en kan dus gevolgen hebben.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer