Inmiddels ben ik naar verwachting ongeveer halverwege de wachttijd voor goedkeuring van mijn K1/I-129f visum. Ik ben met serieuzere ogen aan het kijken naar wat ik allemaal moet regelen en wat er mogelijk is op het gebied van werk en inkomsten.
Nu heb ik een vraag over een grijs gebied in de Amerikaanse immigratie wet. Ik weet dat je in Amerika op het K1 visum terwijl je wacht op je AOS/Green Card geen werk mag verrichten. Echter, er staat (naar mijn mening) erg duidelijk vermeld dat het hier gaat om werk in Amerika.
Daaruit kan ik, zeker omdat er geen andere specifieke verwijzingen naar zijn, afleiden dat werk vanuit Amerika voor een Nederlandse werkgever, in Nederland, wél toegestaan zou zijn. Op ZZP basis zou ik dan vanuit mijn huis in de VS hetzelfde (digitale) werk blijven verrichten voor mijn Nederlandse werkgever, die dat werk op geen manier toepast in de VS (ik zou dus geen Amerikaanse banen bezetten of iets in die richting).
Verder zou ik in euro betaald krijgen op een Nederlandse rekening en daarover netjes in Nederland belasting betalen. Volgens mij zou dat in geen manier tellen als Amerikaanse inkomsten. Maar, technisch gezien werk ik wel en werk ik op Amerikaanse bodem.
Ik ben pas sinds kort met het idee aan het spelen, maar ik kan er bizar weinig over vinden op internet. Misschien komt dat doordat het een relatief nieuw concept is wat totaal niet door de Amerikaanse wet en regelgeving gedekt wordt. Het volgende staat op de website van de USCIS:
Hier staat erg duidelijk dat het gaat om "an employer within the United States". Dat is in mijn geval absoluut niet van toepassing. Verder staat er dit:A. Definitions
1. Unauthorized Employment
Unauthorized employment is any service or labor performed for an employer within the United States by a foreign national who is not authorized by the INA or USCIS to accept employment or who exceeds the scope or period of the foreign national’s employment authorization
Aangezien de voorwaarde is dat ik geen werk doe op Amerikaanse bodem/voor een Amerikaanse werkgever zou ik in mijn situatie (en naar mijn idee) aan die voorwaarden voldoen en dus mogen werken zonder EAD.As long as the adjustment applicant complies with applicable terms and conditions of the nonimmigrant status, the applicant does not need to obtain an EAD to continue authorized employment during the time specifiedwhile the adjustment application is pending. These applicants, however, may apply for an EAD if they prefer.
Als laatste vond ik deze pagina nog waar een interessante discussie staat tussen twee immigratie advocaten in de VS. Ik heb hier echter vraagtekens bij, aangezien de eerste advocaat (die tegen het prince is) zijn/haar hele punt laat rusten op "US Source Income", maar ik zie niet in hoe dat van toepassing is als je in je eigen buitenlandse valuta betaald krijgt en daar op die plek belasting over betaald.
De tweede advocaat zit dichter bij mijn insteek, die kijkt er meer naar vanuit het oogpunt "er staat niet dat het niet mag". Al met al is hun discussie leuk, maar het beantwoord geen vragen en het blijft een grijs gebied.
Ik heb de volgende directe vragen:
- Is er een instantie (zoals USCIS of zelfs IRS) die ik zou kunnen bellen/contacteren om hier concrete en eerlijke antwoorden op te krijgen? Ik voeg "eerlijk" toe, omdat ik verwacht dat sommigen een blind antwoord geven en zonder nadenken "nee mag niet" zullen zeggen. (Looking at you, USCIS)
- Heeft iemand ervaring met ZZPen voor een Nederlandse werkgever vanuit Amerika en, zo ja, hoe zit dat met Amerikaanse belasting als je in Euro betaald krijgt?
- Weet iemand meer van mijn situatie waarmee ik verder zou kunnen? Alle soorten info zijn welkom. Ervaringen, bronnen, regeltjes enzovoorts.