Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Opgeven Greencard
Opgeven Greencard
Hallo allemaal,
Dit topic zal waarschijnlijk heel veel reactie uitlokken, maar ondertussen heb ik al meer dan een jaar een Greencard en na een tussenperiode deze zomer, woon ik nu ongeveer een jaar in de US.
Ik heb voor mezelf nu beslist dat dit leven niet het leven is dat ik wil en terug naar Belgie ga voorgoed, ook al was het zo hard mijn droom en heb ik dit bereikt door de bijna onmogelijke lotterij te winnen.
Ik ga midden februari terug naar Europa en ben dan ook van plan mijn GC op te geven. Blijkbaar is dat nogal een makkelijke procedure, maar ik kan nergens iets vinden over Belastingen. Wel over de Exit Tax, waar ik niet aan hoef te voldoen.
Ik veronderstel dat ik eerst nog mijn belastingsaangifte nog moet doen voor 2019, en nadat ik mijn GC heb opgegeven nog voor januari/februari 2020?
Alle tips of ervaringen zijn welkom over het belastingsdeel dan toch, want mijn besluit staat vast.
Dit topic zal waarschijnlijk heel veel reactie uitlokken, maar ondertussen heb ik al meer dan een jaar een Greencard en na een tussenperiode deze zomer, woon ik nu ongeveer een jaar in de US.
Ik heb voor mezelf nu beslist dat dit leven niet het leven is dat ik wil en terug naar Belgie ga voorgoed, ook al was het zo hard mijn droom en heb ik dit bereikt door de bijna onmogelijke lotterij te winnen.
Ik ga midden februari terug naar Europa en ben dan ook van plan mijn GC op te geven. Blijkbaar is dat nogal een makkelijke procedure, maar ik kan nergens iets vinden over Belastingen. Wel over de Exit Tax, waar ik niet aan hoef te voldoen.
Ik veronderstel dat ik eerst nog mijn belastingsaangifte nog moet doen voor 2019, en nadat ik mijn GC heb opgegeven nog voor januari/februari 2020?
Alle tips of ervaringen zijn welkom over het belastingsdeel dan toch, want mijn besluit staat vast.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
Re: Opgeven Greencard
Ik kan dit heel goed begrijpen. Heel veel mensen hebben een veel idealer beeld van de VS dan de realiteit is. Als toerist trek je erheen en zie je vaak vooral de positieve zaken. Eens je er woont wordt je ook met de problemen geconfronteerd en zie je zaken die toch niet zo hemels zijn.
Ik zie al vele jaren "achter de schermen" en dan zie je best heel wat miserie.
De "american dream" bestaat wel degelijk, maar zo makkelijk is deze niet te vinden.
Ik zie al vele jaren "achter de schermen" en dan zie je best heel wat miserie.
De "american dream" bestaat wel degelijk, maar zo makkelijk is deze niet te vinden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Je zal waarschijnlijk IRS Publication 519 (2018), U.S. Tax Guide for Aliens moeten doorspitten (maar dan de 2020 versie, zodra die gepubliceerd wordt). Je moet denk ik voor belastingjaar 2019 een "gewone" belastingaangifte doen (vóór 15 april 2020 indienen). Voor belastingjaar 2020 moet je ook nog aangifte doen, maar dat kan iets ingewikkelder worden en daarvoor zal Pub 519 inzicht moeten bieden (Dual Status Alien, Last Year of Residency).
Ik ben wel benieuwd wat er heeft meegespeeld om jou tot dit besluit te brengen. Je hoeft natuurlijk helemaal niets met ons te delen als je dat niet wilt, en mijn interesse is ook niet bedoeld om jou om te praten, maar het kan voor toekomstige emigranten wel interessant zijn om ook eens de "andere kant van de medaille" te zien. Nogmaals, absoluut geen verplichting hoor.
Ik ben wel benieuwd wat er heeft meegespeeld om jou tot dit besluit te brengen. Je hoeft natuurlijk helemaal niets met ons te delen als je dat niet wilt, en mijn interesse is ook niet bedoeld om jou om te praten, maar het kan voor toekomstige emigranten wel interessant zijn om ook eens de "andere kant van de medaille" te zien. Nogmaals, absoluut geen verplichting hoor.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bedankt, tot zover ik het heb kunnen vinden is dat inderdaad hoe het hoort te gaan:Dutchess schreef: ↑11 nov 2019, 20:23Je zal waarschijnlijk IRS Publication 519 (2018), U.S. Tax Guide for Aliens moeten doorspitten (maar dan de 2020 versie, zodra die gepubliceerd wordt). Je moet denk ik voor belastingjaar 2019 een "gewone" belastingaangifte doen (vóór 15 april 2020 indienen). Voor belastingjaar 2020 moet je ook nog aangifte doen, maar dat kan iets ingewikkelder worden en daarvoor zal Pub 519 inzicht moeten bieden (Dual Status Alien, Last Year of Residency).
1) Tax return 2019
2) Opgeven GC
3) Dual tax return 1040 en 1040NR 01/01/2020 tot opgeven GC
Voornaamste reden is dat ik mijn leven in Belgie nogal goed op de rail heb, ik wou zien of het voor mij in Amerika hetzelfde of beter zou zijn, maar voor mijn situatie is dat gewoon niet zo, op korte en lange termijn is mijn leven veel kwalitatiever hoe het was in Europa. Ik hield hier op voorhand rekening mee en heb ik mijn leven in Belgie tijdelijk op hold gezet. Als ik terug ga, heb ik mijn appartement nog en kan ik mijn oude job weer opnemen, wat voor mij ook maakt dat de beslissing snel gemaakt is. Ik hou ontzettend veel van Amerika, maar denk eerder als vakantieland.
De lange werkweek, waarbij men heel veel flexibiliteit verwacht, de peanuts die je ermee verdient, de slechte tot onbestaande sociale zekerheid en de vele oppervlakkige contacten waren voor mij de doorslag.
Daarnaast is de ontzettende vrijheid in wat je doet, de geweldige natuur, goei weer (op de meeste plaatsen), keuzevrijheid in alles, torenhoge ambities en alle vriendelijke mensen hetgene dat me ik het meeste ga missen en hetgene dat me het meeste gaat bijblijven.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat ze willen in het leven en soms moet je eens afstand nemen om te zien wat je wel niet allemaal al hebt. Het was in ieder geval een geweldig avontuur.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Ik snap je volledig (weet niet of ik dezelfde keuze zou maken maar dat is gelukkig niet aan de orde)
Ik geniet hier met volle teugen (ben hier nu een jaar, nog minstens een jaar te gaan) maar de argumenten die je aanhaalt voor en tegen voel ik bijna exact zo aan.
Je kan nog altijd lekker veel op vakantie gaan naar de US he
. Meer nog, allicht kan je meer dagen "reizend" genieten van Amerika want je gaat terug veel meer verlofdagen hebben (en niet vies bekeken worden als je ze toch voor het grootste deel oppakt).
Veel succes met de afhandeling. Ik zou zelf persoonlijk een tax adviseur inhuren.
Ik geniet hier met volle teugen (ben hier nu een jaar, nog minstens een jaar te gaan) maar de argumenten die je aanhaalt voor en tegen voel ik bijna exact zo aan.
Je kan nog altijd lekker veel op vakantie gaan naar de US he

Veel succes met de afhandeling. Ik zou zelf persoonlijk een tax adviseur inhuren.
@robbyvg Ik kan het ook wel begrijpen. Maar je zal iig geen spijt hoeven te hebben dat je het niet hebt geprobeerd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
“It's better to regret what you have done than what you haven't.”
Met die intentie ben ik zelf jaren geleden vertrokken en ik heb ook altijd rekening gehouden met de mogelijkheid dat ik het niet leuk zou vinden. Gelukkig is het voor mij juist omgekeerd gegaan en wil ik nooit meer terug naar Nederland maar ik kan me jouw geval goed voorstellen. Een jaar is ook nog prima te doen om weer terug te gaan, helemaal met je vangnet nog in tact.
Ik zie vaak mensen die al jaren in Amerika wonen en dan met weemoed terug denken aan vroeger en dan willen terugkeren maar totaal vergeten dat het land waar ze met weemoed aan terugdenken ook intussen veranderd is waardoor ze dus dan een dubbele cultuurshock krijgen en ook nog vaak dingen die ze in Amerika zo fijn vinden ineens ook moeten missen.
Ik wens je heel veel success en hoop dat je wel kan terugkijken op een onvergetelijke ervaring en mooie reizen naar Amerika in de toekomst!
Met die intentie ben ik zelf jaren geleden vertrokken en ik heb ook altijd rekening gehouden met de mogelijkheid dat ik het niet leuk zou vinden. Gelukkig is het voor mij juist omgekeerd gegaan en wil ik nooit meer terug naar Nederland maar ik kan me jouw geval goed voorstellen. Een jaar is ook nog prima te doen om weer terug te gaan, helemaal met je vangnet nog in tact.
Ik zie vaak mensen die al jaren in Amerika wonen en dan met weemoed terug denken aan vroeger en dan willen terugkeren maar totaal vergeten dat het land waar ze met weemoed aan terugdenken ook intussen veranderd is waardoor ze dus dan een dubbele cultuurshock krijgen en ook nog vaak dingen die ze in Amerika zo fijn vinden ineens ook moeten missen.
Ik wens je heel veel success en hoop dat je wel kan terugkijken op een onvergetelijke ervaring en mooie reizen naar Amerika in de toekomst!
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik wil je op geen enkele manier ompraten, hoor, en ik begrijp je beweegredenen best goed, maar zou het misschien een optie zijn om je groene kaart niet meteen in te leveren? Je zou bijvoorbeeld eerst een aantal maanden terug naar België kunnen gaan om te zien of dat inderdaad is waar je wil zijn. Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat je maximaal iets van zes maanden met een groene kaart buiten de V.S. kunt verblijven voordat die automatisch ongeldig wordt. Mocht je in die periode alsnog terug naar de V.S. willen, dan kan dat nog. Zodra je je groene kaart inlevert, is dat schip achter je verbrand.
Zoals gezegd, is dat natuurlijk helemaal je eigen keuze en je hebt er waarschijnlijk al heel lang over nagedacht, maar ik wilde dat toch even ter sprake brengen.
Heel veel succes!
Zoals gezegd, is dat natuurlijk helemaal je eigen keuze en je hebt er waarschijnlijk al heel lang over nagedacht, maar ik wilde dat toch even ter sprake brengen.
Heel veel succes!
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
Ik ben afgelopen zomer al 5 maanden buiten Amerika gebleven en zoals ik al zei mijn besluit staat vast, ik wil geen leven tussen 2 landen leven, of het is helemaal in België of helemaal in Amerika. 

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht