Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Leeftijd highschool USA.
Leeftijd highschool USA.
Inmiddels wonen we nu zo’n 2 maanden in de USA AZ. Alles gaat prima. Het enige wat vervelend is, is het vrij grote verschil qua onderwijs / highschool. Mijn oudste dochter van 14 zat in Nederland op de middelbare school, 2e klas van de havo. In Nederland ben je ongeveer 12 als je naar de middelbare school gaat. Hier in de USA ga je pas naar highschool als je 14/15 bent.
Het gevolg is dus dat mijn dochter van 14 nu in middleschool is geplaatst (8th grade) en pas volgend schooljaar naar highschool kan. Voor haar voelt het als een enorme achteruitgang, ook al zit ze wel met leeftijdsgenoten in de klas. Ze verveelt zich en het is allemaal veel te makkelijk zegt ze, en dat blijkt ook uit haar hoge cijfers. De leiding van haar school vind dat ze op haar plaats zit, want ze zit met leeftijdsgenoten. Maar het voelt alsof ze bijna 3 jaar achteruit is gegaan. Lijkt wel basisschoolstof wat ze nu krijgt, wat feitelijk gezien ook zo is volgens mij. En ze wordt er niet vrolijk van, wat begrijpelijk is.
Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt hier met tieners?
Het gevolg is dus dat mijn dochter van 14 nu in middleschool is geplaatst (8th grade) en pas volgend schooljaar naar highschool kan. Voor haar voelt het als een enorme achteruitgang, ook al zit ze wel met leeftijdsgenoten in de klas. Ze verveelt zich en het is allemaal veel te makkelijk zegt ze, en dat blijkt ook uit haar hoge cijfers. De leiding van haar school vind dat ze op haar plaats zit, want ze zit met leeftijdsgenoten. Maar het voelt alsof ze bijna 3 jaar achteruit is gegaan. Lijkt wel basisschoolstof wat ze nu krijgt, wat feitelijk gezien ook zo is volgens mij. En ze wordt er niet vrolijk van, wat begrijpelijk is.
Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt hier met tieners?
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Re: Leeftijd highschool usa
Dat ze nu op middle school zit lijkt me niet echt relevant, middle school is ook al een soort middelbare school (geloof me, echt anders dan elementary school
), en het is nu eenmaal een ander systeem hier. Mijn 14-jarige zit ook in 8th grade op middle school.
Wat wel een probleem is, als het echt veel te makkelijk is. Volgt ze wel pre-ap vakken? Mijn kinderen volgen alleen pre-ap vakken, en dat lijkt toch wel ongeveer gelijk aan havo/vwo niveau. Dan is ze wellicht nog wel een jaar achteruit gezet (mijn 14-jarige is van oktober, zit hier in 8th grade (oftewel 2 havo/vwo), want strakke 1 sep grens, had in NL ook al wel in 3 havo/vwo kunnen zitten. Maar goed, daarvan zou ik dan denken, jammer, dan kan ze de extra tijd (omdat het deels herhaling is) gebruiken om te wennen en wellicht haar Engels te verbeteren (al heb ik in mijn hoofd dat jouw partner Amerikaans is, dus dan zal dat niet zo nodig zijn).
Je verwijst overigens naar haar grades, als ze straight A's haalt, wil dat nog niet meteen zeggen dat het te makkelijk is, in het Amerikaanse systeem is dat waar je naar zou moeten streven volgens mij. Ze zal daarin zeker niet de enige zijn.
Wat wel een probleem is, als het echt veel te makkelijk is. Volgt ze wel pre-ap vakken? Mijn kinderen volgen alleen pre-ap vakken, en dat lijkt toch wel ongeveer gelijk aan havo/vwo niveau. Dan is ze wellicht nog wel een jaar achteruit gezet (mijn 14-jarige is van oktober, zit hier in 8th grade (oftewel 2 havo/vwo), want strakke 1 sep grens, had in NL ook al wel in 3 havo/vwo kunnen zitten. Maar goed, daarvan zou ik dan denken, jammer, dan kan ze de extra tijd (omdat het deels herhaling is) gebruiken om te wennen en wellicht haar Engels te verbeteren (al heb ik in mijn hoofd dat jouw partner Amerikaans is, dus dan zal dat niet zo nodig zijn).
Je verwijst overigens naar haar grades, als ze straight A's haalt, wil dat nog niet meteen zeggen dat het te makkelijk is, in het Amerikaanse systeem is dat waar je naar zou moeten streven volgens mij. Ze zal daarin zeker niet de enige zijn.
Terug in Texas!
Re: Leeftijd highschool USA.
Het systeem is idd gewoon anders. "high school" wordt in films en dergelijke veel vertaald naar "middelbaar" maar dat is het eigenlijk niet. "high school" zijn de laatste drie jaar van het middelbaar. Als je vergelijkt met het belgische school systeem in ieder geval, weet niet hoeveel jaar er in het nederlandse secundair zijn.
High school is 4 jaar, oftewel 3e t/m 6e klas middelbare school, maar in NL heb je op vmbo en havo natuurlijk maar 4 of 5 jaar, dus wat lastiger te vergelijken. Dan is het meer 3e en 4e vmbo plus 2 jaar, of 3e t/m 5e havo plus 1 jaar.
Terug in Texas!
- Max Kool
- Amerikakenner
Dat ze nu in grade 8 zit terwijl ze een hoger niveau aan kan straks op high school zelfs een voordeel zijn. Veel AP vakken en een hoger GPA aan het einde van de rit.
LA, LA, LA....
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Re: Leeftijd highschool usa
Het hangt toch echt van de school af. Het klinkt alsof jullie het goed getroffen hebben met de school. Wij zitten in VA en we hebben een van onze kinderen dit jaar naar school gestuurd. Ik had al niet zo'n hoge dunk van het onderwijs hier maar de high school van onze zoon (die zeer goed bekend staat in de omgeving) is heeft mij ervan overtuigd dat mijn vooroordelen nog te mild waren. Hij doet pre-AP en pre-IB en het is bar en boos. De school gelooft niet in boeken maar alles moet modern en op het internet. De artikelen die de geschiedenisleraar aan de leerlingen stuurt kloppen vaak niet. Ze hebben net een module afgerond waarin de leraar domweg niet terzake kundig was. Klok en de klepel. Volgens onze zoon geeft een van de leraren extra punten voor goed gedrag, het meenemen van ontsmettingsmiddelen, of per loterij. Te gebruiken voor foute antwoorden op een toets...
Duits 'leren' ze (onder andere) met computerspelletjes, die vaak ook nog fouten bevatten. Prik het ballonnetje met het juiste woord. "Laufen = walk", bijvoorbeeld. Na zes maanden nog steeds geen lidwoorden. Ook vindt de lerares het denigrerend om woordenlijsten te laten leren...
A is niet zelden het gemiddelde... Op veel scholen is het diploma niet meer dan een certificaat van aanwezigheid, vrees ik.
Veel mensen in het onderwijs geloven heilig in het concept dat ze het recht niet hebben om negatieve gevoelens teweeg te brengen bij kinderen. Lage cijfers (of zelfs een rode pen voor correcties) zijn derhalve uit den boze.
Overigens geven wij onze zoon extra studiematerialen.
Naar verluid zijn er wel goede scholen. Helaas moet je die met een lampje zoeken.
De lakmoestest wordt straks de vraag of studenten toch een diploma zullen krijgen al hebben ze de laatste drie maanden gemist vanwege het coronavirus. Ik schat in dat de meeste scholen met hun hand over het hart zullen strijken en boterbriefje aan iedereen zal overhandigen.
Onze oudste is onlangs naar Nederland geëmigreerd en ontdekte dat veel (alle?) hbo-opleidingen en universiteiten geen Amerikaanse highschooldiploma's erkennen. Ik twijfel er niet aan dat sommige diploma's echt een bewijs zijn van het beheersen van de stof, maar er zijn zoveel scholen waar dat niet het geval is dat het me niet verbaasd dat men in Nederland geen waarde hecht aan Amerikaanse diploma's.
Nu ik toch op mijn zeepkistje sta, het is al niet veel beter gesteld met veel universiteiten hier. In Nederland is een hogere opleiding het vervolg op de (gedegen) basis van het voortgezet onderwijs. Veel colleges/universities in de VS moeten studenten nog basisconcepten bijbrengen.
Afgelopen zomer was ik de stagebegeleider van een ICT-student van een Ivy-League universiteit. Hij zit nu in het vierde en laatste jaar. Tot mijn stomme verbazing had hij eigenlijk geen basiskennis. Na een tijdje ging ik mij afvragen of ik het verkeerd had en hij bedrijfskunde studeerde in plaats van informatica.
Gelukkig is hij zeer intelligent en kon hij uit te voeten met de lesstof die ik aan hem gaf, maar ik twijfel er hard aan of hij inderdaad waar voor z'n $150.000 had gekregen. En de kassa rinkelt nog.
Ik heb tientallen sollicitatiegesprekken gedaan en ik sta elke keer weer versteld van het gebrek aan (basis-) kennis en de houding dat ze de wijsheid in pacht hebben.
Je kunt op de websites van nederlandse universiteiten wel vinden wat de eisen zijn als je een amerikaans high school diploma hebt, meestal zijn 4 AP vakken vereist, soms 3. Je kunt dus best met een amerikaans high school diploma worden aangenomen op een nederlandse universiteit, zo lang je maar aan die eisen voldoet.
Terug in Texas!
- Dbacks2
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Dan had je beter een andere school kunnen kiezen… je hebt K-12, je kunt K-6 hebben of K-8, aparte middle schools, maar ook scholen waar middle en high in hetzelfde gebouw zit. Keuze zat … misschien wel teveel.
Wij zijn 6 jaar geleden met 3 kinderen van (bijna tot eind) high schoolleeftijd geemigreerd, dus vraag maar raak. Vervelen is echt niet nodig, er is zoveel naast de reguliere vakken te doen. Onze kinderen hebben overigens liever school dan vrij… dat was in NL wel anders.
Groetjes uit Gilbert.
Wij zijn 6 jaar geleden met 3 kinderen van (bijna tot eind) high schoolleeftijd geemigreerd, dus vraag maar raak. Vervelen is echt niet nodig, er is zoveel naast de reguliere vakken te doen. Onze kinderen hebben overigens liever school dan vrij… dat was in NL wel anders.
Groetjes uit Gilbert.
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Het is veelal niet mogelijk om zelf een (openbare) school te kiezen; je bent afhankelijk van de school in je eigen "school district". Verhuizen is meestal de enige optie als je een andere openbare school wilt. Ik zie echter met enige regelmaat dat mensen die verhuizen met het oog op een bepaalde school bedrogen uitkomen daar de reputatie van de school vaak niet overeenkomt met de werkelijkheid.Dan had je beter een andere school kunnen kiezen… je hebt K-12, je kunt K-6 hebben of K-8, aparte middle schools, maar ook scholen waar middle en high in hetzelfde gebouw zit. Keuze zat … misschien wel teveel.
Het gaat mij niet zozeer om de situatie waar wij in zitten daar we het onderwijs niet van de school af laten hangen. Echter, het schetst een plaatje van de situatie in het onderwijs in de V.S.
Ik denk ook dat de meeste immigranten uit bijvoorbeeld het westen van Europa veel kritischer en assertiever zijn dan de gemiddelde Amerikaan. Derhalve zijn de ervaringen die mensen op dit forum hebben wellicht niet representatief.
Hoeveel Nederlanders zullen bijvoorbeeld de kwaliteit van de school meten aan het kaliber van het "American Football"-team van de school en het bijbehorende stadion? Of het "all-star track team"? Of lacrosse?