Vorig jaar had ik een topic gemaakt met een mooie tijdlijn en documenten die ik nodig had om mijn J-1 te bemachtigen. (Zie viewtopic.php?f=13&t=74047&p=1204559#p1204559)
Ik ben van plan een soortgelijk topic te maken wat betreft mijn avontuur naar een green card. Ik zal vermelden op welke data wat gebeurd is en hoeveel mijn kosten zijn geweest. Ik ben 25 april 2019 in Californië aangekomen en heb ruim een maand daarna iemand ontmoet met wie ik uiteindelijk 29 februari dit jaar officieel getrouwd ben. Afgelopen week heeft mijn immigration lawyer mijn benodigde papieren ontvangen en nu begint het avontuur.
Om van een J-1 visa status over te gaan naar een marriage-based green card hoef je niet Amerika te verlaten. Je kunt gewoon in het land blijven terwijl je een AOS (Adjustment of Status) doorloopt. Waar ik persoonlijk erg benieuwd naar ben is of de huidige coronacrisis impact gaat hebben m.b.t. processing times enzovoort. Alle USCIS offices zijn gesloten voor persoonlijke green card interviews, maar dat is in mijn geval toch nog minimaal een half jaar weg verwacht ik.
Eerste stappen van de tijdlijn:
19 februari 2020: Marriage license obtained at Santa Clara County Clerk's Office ($85)
29 februari 2020: Officieel getrouwd met behulp van een judge ($250)
3 april 2020: Alle documenten opgestuurd naar de immigration lawyer ($12.50)
8 april 2020: Documenten ontvangen door immigration lawyer en eerste payment ($750)
En de benodigde documenten die ik op 3 april heb doorgestuurd:
Step 1/2: I-944 Declaration of Self Sufficiency
De I-944 form is sinds 24 februari 2020 een nieuwe stap in het green-card proces. De Trump administration wilt er zeker van zijn dat de applicant zelfvoorzienend is en geen public benefits nodig zal hebben. Als je dat nodig hebt, ben je een 'public charge' en daarom wordt deze stap ook wel de public charge analysis genoemd. Hieronder staat een lijst van documenten die je moet aantonen indien ze bij jou van toepassing zijn.
Household member information: Namen, geboortedata, IRS tax transcripts (als je niet in Amerika woonde dan foreign tax return) van afgelopen drie jaar, copy of US credit report, eventueel extra inkomen aangeven dat niet op tax return transcripts staan.
Assets: Waarde van any real estate holdings (inclusief personal home), bank account statements van alle banken op jouw naam (zowel checking account als savings account), value of annuities, stocks, bonds, etc.
Liabilities: Copy van mortgage statement, car loan statement, credit card statement, student loan debt en other kinds of debts.
Bankruptcies: Als je ooit hebt gefiled voor bankruptcy moet je benodigde documenten tonen.
Health Insurance: Heb je health insurance? Zo ja, bewijs toevoegen met policy, dates & terms coverage, type of coverage.
USCIS Fee Waiver: Heb je ooit applied/received a fee waiver for an immigration benefit from USCIS? Zo ja, documentation toevoegen.
Public Benefits: Vragenlijst of je ooit applied hebt voor public benefits (of received)
Health History: Vragenlijst over jouw gezondheid
Education History: Schooldiploma's en cijferlijsten toevoegen van al je behaalde diploma's vanaf de middelbare school, een aparte lijst met al jouw occupational skills, certifications, licenses, apprenticeships en een lijst van alle talen die je spreekt (en evidence of certiciations als je een training/course hebt gevolgd om die taal te leren).
Daarnaast moet je ook voor alle diploma's en certifications die je in het buitenland gehaald heb een formal credentials evaluation of
equivalence to U.S. education leveren. Hiervoor moet je een organisatie inhuren die dit kan doen. Mijn kosten: $85.
Employment History: Vragenlijst of je werk hebt, retired bent, of unemployed.
Na het verzamelen van al deze documenten, moest ik ook nog documenten verzamelen voor de volgende stap:
Step 2/2: Documents required for marriage-based green card case:
> Kopie van je gehele paspoort: elke pagina
> Al het papierwerk van alle visums die je ooit hebt bemachtigd voor de USA.
> Statement hoe je elkaar hebt ontmoet; met data en courtship details tot je getrouwd bent
> Proof of US citizenship (voor petitioner)
> Copy of marriage certificate (kosten $15)
> Copy of birth certificate (kosten 13.80 EUR, dus laat ik zeggen $15)
> Als je al eens getrouwd bent: Proof of termination
> For the petitioner, copies of most recent Form 1040 federal tax return, Form(s) W-2/1099 for that year, and petitioner’s three most recent pay statements.
> Bewijsstukken van je leven samen (foto's, joint bank account, joint utility bills, joint lease/mortgage, social media posts, etc).
> 8 pasfoto's van jezelf en 2 pasfoto's van US citizen (mijn kosten: $81.88)
> Als je ooit gearresteerd bent, cited, charged, indicted, fined, or imprisoned for any offense—including traffic violations, either the USA or elsewhere - in dat geval certified copies of court dispositions aantonen.
En tot slot:
> Intake formulieren invullen (basically een uitgebreid persoonsgegevensformulier) voor petitioner en benficiary.
> Fixed fee engagement letter ondertekenen (met initials op elke pagina) - dit is voor de lawyer zelf.
Wordt vervolgd