En mijn eigen anecdote. Top universiteiten, top cijfers, top stages en 8 jaar investment banking ervaring bij de grootste banken (Goldam Sachs/JP Morgan/Morgan Stanley) en ik heb al een visa. De acceptance rate voor een front office baan bij Goldman Sachs is 2.5%, lager dan Harvard bijvoorbeeld. En dan nog is het onmogelijk om een baan te vinden terwijl ik al een visum heb (dus hoef geen loterij meer te doen) en al in het land ben. Elk antwoord is hetzelfde: "we kunnen geen visum sponsoren voor deze positie, alleen voor IT."
Als ik geen baan kan vinden, dan kan een student zonder enige ervaring helemaal geen baan vinden vanuit Nederland.
Als je de grootste kans wilt hebben ga dan IT doen. Ook een stuk fijnere carrière. Je hoeft geen 80-100 uur per week te werken, je hebt een meer relaxte cultuur en je kan lekker thuis werken.
Wat je ook vergeet is dat financiële bedrijven geen green cards sponsoren. Alleen voor senior management en in de 6 jaar H1B heb je niet genoeg tijd om senior manager te worden. Dat duurt 15-20 jaar. Google en Facebook starten de green card application op de eerste werkdag. Ook een stuk fijner dus.
Het is allemaal supply en demand. Er zijn genoeg Amerikaanse financiële experts, dus ze gaan geen buitenlander aan nemen aangezien dat duurder en moeilijker is. Er is een te kort aan IT werkers, dus daar nemen ze graag buitenlanders aan.
Ik ben aan het kijken naar de Nederlandse banenmarkt, en bijna alle banken hebben een hiring freeze en de salarissen liggen erg laag. Ik heb maandag voor een baan gesolliciteerd die bleek €40k te betalen

Het vooruitzicht voor financiële banen is niet rooskleurig in Nederland, en in mindere maten ook niet in Amerika. Dus ook al ga je niet naar Amerika is het beter om wat anders te studeren als je een lange en goede carrière wilt hebben.