Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

P&O / HR werk in San Diego

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

PBBI schreef:
kind word geboren, kind US citizen, jij scheiden, zij mag blijven....
Heel leuk bedacht, was iemand op een ander forum die dat wilde gaan doen maar die vlieger gaat niet op. Het kind kan de moeder sponsoren omdat het een US citizen is maar pas als het 21 is. Een kind krijgen in de US is dus lange termijn politiek :lol: :lol:
Niet helemaal ;) Het kind is namelijk een Amerikaans staatsburger op het moment van geboorte, en alhoewel het de moeder dan inderdaad niet kan sponsoren, mag de moeder wel in de VS verblijven omdat het kind 100% Amerikaan is, alle rechten heeft van een Amerikaan, en constitioneel gesproken niet kan worden uitgezet naar een ander land. Omdat er andere wetten zijn die het niet toelaten de moeder zomaar te scheiden van een kind mag de moeder dus meestal blijven. En alhoewel het geen prettig leven zal zijn omdat ze officieel inderdaad niet zou mogen werken, zijn er in de Mexicaanse gemeenschap genoeg mensen die dergelijke moeders opvangen, en 5 jaar later komen ze geloof ik wel weer in aanmerking voor een werkvergunning.

Wellicht is dit met Nederlanders anders, maar als een kind al Amerikaans Staatsburger is, kan het niet zomaar meer Mexicaan worden, en daar ligt een tweede dilemma met terugsturen, omdat veel illegale Mexicaanse vrouwen op deze manier in het land kunnen blijven.

Er zijn juist omdat er zoveel misbruik van word gemaakt allerlei wetsvoorstellen om "birthright citizenship" uit de grondwet te halen.
"I reject your reality, and substitute my own!"
PBBI
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door PBBI »

We hebben het in dit geval over Nederlanders en zoals je al aangeeft geloof ik niet dat je als Nederlandse daar wilt zijn zonder officiële verblijfsvergunning, zonder SSN, zonder inkomen etc.
Misschien zou iemand met voldoende geld dit kunnen overwegen maar ik denk dat dit op den duur gaat wreken. Je verblijft dan hoogst waarschijnlijk op een B1 visum en omdat je daarop geen SSN nummer krijgt heb je allerlei problemen, denk eens aan een rijbewijs, verzekering etc.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

maartena schreef:Het kind is namelijk een Amerikaans staatsburger op het moment van geboorte, en alhoewel het de moeder dan inderdaad niet kan sponsoren, mag de moeder wel in de VS verblijven omdat het kind 100% Amerikaan is, alle rechten heeft van een Amerikaan, en constitioneel gesproken niet kan worden uitgezet naar een ander land. Omdat er andere wetten zijn die het niet toelaten de moeder zomaar te scheiden van een kind mag de moeder dus meestal blijven.
En wat met de vader? Die heeft dan weer het recht om bij zijn vrouw te blijven?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Mooi hoe een vraag over P&O een discussie over het Mexicaanse immigranten vraagstuk voortbrengt :D
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

kastelke schreef: En wat met de vader? Die heeft dan weer het recht om bij zijn vrouw te blijven?
Ja, dat is inderdaad ook nog een probleem.... meestal mogen die niet zomaar naar de VS komen omdat er al een ouder is die voor het kind zorgt, maar die komen dus meestal toch gewoon illegaal.

Ik ben eigenlijk best blij dat ik mijn Amerikaanse staatsburgerschap heb, want ik heb een gevoel dat de huidige immigratiewetten slechts een eerste ingrijpende verandering doormaken.

Zoals een politicus hier al mooi zei: The only economic effect that building a 10 foot wall across the border has, is increased sales of 11 foot ladders.
Nonaj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nonaj »

maartena schreef:Er zijn juist omdat er zoveel misbruik van word gemaakt allerlei wetsvoorstellen om "birthright citizenship" uit de grondwet te halen.
Hoe willen ze dat dan doen met 'echte' Amerikanen? Ben je dan alleen een birthright citizen als je (beide) ouders Amerikaan zijn?
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Nonaj schreef:
maartena schreef:Er zijn juist omdat er zoveel misbruik van word gemaakt allerlei wetsvoorstellen om "birthright citizenship" uit de grondwet te halen.
Hoe willen ze dat dan doen met 'echte' Amerikanen? Ben je dan alleen een birthright citizen als je (beide) ouders Amerikaan zijn?
Zo is het in Nederland ook. Als je in Nederland een kind krijgt en het aangeeft bij de burgerlijke stand dan word het kind automatisch Nederlander als 1 van de ouders een Nederlander is. En 1 ouder is dus ook genoeg.

Een Marokkaan (die geen Nederlander is) die een kind krijgt, krijgt een kind dat de Marokkaanse nationaliteit draagt. Pas na 5 levensjaren kan het kind de Nederlandse nationaliteit aanvragen, en de meeste ouders doen dat dan ook.

Amerikanen die kinderen krijgen hoeven zich echt geen zorgen te maken dat hun kind dan opeens geen Amerikaan zou zijn. Alleen buitenlanders die geen Amerikaan zijn krijgen dan ook niet een Amerikaans kind, maar een kind dat de nationaliteit draagt van de ouders.

Alleen zo is de wet nog niet. Er zijn er wel veel die het graag zo zien zoals het in Europa en andere westerse landen werkt, zoals boven beschreven dus.
Laatst gewijzigd door maartena op 23 mei 2006, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Nonaj schreef: Hoe willen ze dat dan doen met 'echte' Amerikanen? Ben je dan alleen een birthright citizen als je (beide) ouders Amerikaan zijn?
Haha, dan willen ze zeker net zo'n vaag beleid als Nederland heeft ;)
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Voor mensen die eventueel in dezelfde situatie terecht komen:

Als je na het ontvangen van een J-1 visum trouwt met iemand, kun je voor die persoon nog steeds gewoon een J-2 aanvragen. Je hoeft dus niet getrouwd te zijn voordat je J-1 aanvraagt. Dit werd mij verteld door het Amerikaanse consulaat in Amsterdam.

Om je intentie terug te keren naar Nederland aan te tonen, zijn de volgende stukken geldig bewijs: Bewijzen van familiebanden (bijvoorbeeld kopieen van de paspoorten van ouders / siblings (mits ze in NL wonen)), bewijzen van bezit van onroerend goed of huur van een woning, lopende bankrekeningen, inschrijving aan een Nederlandse school of universiteit.

Tevens werd mij verteld dat niet naar een bewijs van verzekering wordt gevraagd tijdens het J-1 interview op het consulaat, en dat ondertekening van het DS-2019 formulier aangeeft dat je dit voor kennis hebt aangenomen.

Als iemand anders hulp nodig heeft bij de J-1 aanvraagprocedure, just let me know (ik zit nu tot mijn nek in de moeilijkste variant, dus ik weet ongeveer alles wat er te weten valt inmiddels, haha :D).
AmonRa
Amerika-ontdekker

Bericht door AmonRa »

Ik zit in een soortgelijke situatie.

Ik ga waarschijnlijk voor 6 maanden (het zullen er zeer waarschijnlijk 7 worden) voor stage naar de VS. Ik volg een HBO-studie in Amsterdam.

Mijn vriendin wil graag mee maar we weten dus ook nog niet welke weg we moeten bewandelen hiervoor. Alhoewel we al jaren een relatie hebben, wonen we beide nog thuis i.v.m. studie en dergelijke.

Is er uberhaupt een manier voor ons om voor die periode naar de VS te gaan? Of is het een optie voor haar om halverwege de periode een paar dagen naar NL te gaan en dan weer terug naar de VS?

(sorry, verkeerde forum)
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

AmonRa schreef:(sorry, verkeerde forum)
Bovengenoemde vraag in het juiste topic beantwoorden, zie hier, dat AmonRa inmiddels geopend heeft.

Roalnd
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer