Inmiddels ben ik weer in Nederland na een aantal weken in de USA te zijn geweest voor mijn 'activatietrip'. Ik dacht ik deel even mijn eerste ervaringen; en gelukkig is alles soepel verlopen.
Ik vloog van AMS naar Boston met m'n immigration package in de handbaggage. Eenmaal aangekomen op Boston stond ik in de normale 'non-resident' rij en toen ik eenmaal aan de beurt was bij de CBP officer zei ik dat ik op een immigrantenvisum reisde. De officer vroeg naar welk adres de green card moest worden gestuurd en ik herhaalde het adres dat ik op m'n DS-260 had opgegeven (het adres van een goede vriendin in Washington DC). Vervolgens werd mijn paspoort gestempeld en dat was het. Ik was nogal verrast, want de officer had niet eens naar m'n immigration package gevraagd. Ik maakte dat duidelijk en gaf hem alsnog m'n immigration pacakage die hij vervolgens wel even open maakte. Dit alles duurde 5 minuten en ik kon gaan. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik eerst naar een 'apart' kamertje zou worden genomen zoals wel elders op het internet staat, maar goed ik klaag niet

Enfin, het eerste obstakel was overwonnen en kon ik vakantie vieren in New England.
Verder nog van belang: na 4 dagen arriveerde m'n social security number al en kon ik daarom ook meteen een bankrekening openen. Voor nu heb ik een simpel checking's account bij de Bank of America. Ik had in NL ook al een tijdje een AMEX kaart aangevraagd (na het lezen van die tip op dit forum) en die hoop ik op een later moment om te zetten naar een Amerikaanse credit card. Ik heb ook via tello een Amerikaans simkaart gekocht die ik nu ook in Nederland kan gebruiken.
Na een fijne tijd in de US ging ik weer terug naar Nederland en vorige week (dus ongeveer 1.5 maand na m'n eerste aankomst) lag m'n green card in de bus van mijn goede vriendin. Alles bij elkaar dus vrij snel moet ik zeggen.
De volgende stappen zijn nog iets minder concreet. Ik had vorig jaar m'n PhD in de UK stil gezet in de hoop dit jaar te gebruiken om alles op een rijtje te krijgen. Helaas gaat m'n advisor er mee stoppen en hij was ook niet zo'n groot fan van een samenwerking met iemand in de US die ik kende. In de tussentijd heb ik ook een goede baan gekregen in Nederland en het lijkt mij dat de meest verstandige keuze is om nu de tijd te nemen om te zoeken van een passende baan in de US en tegelijkertijd nog even in Nederland te blijven om wat extra goed te sparen (ik woon tijdelijk weer thuis dus dat scheelt enorm!).
Ik ben van plan om al m'n documenten in het najaar in Washington op te halen en dan volgend jaar voorjaar (dus <1 jaar weg) echt te gaan verhuizen.
Thoomz