Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2022 winnaar Thoomz

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Thoomz
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: DV-2022 winnaar Thoomz

Bericht door Thoomz »

Hoi allemaal,

Inmiddels ben ik weer in Nederland na een aantal weken in de USA te zijn geweest voor mijn 'activatietrip'. Ik dacht ik deel even mijn eerste ervaringen; en gelukkig is alles soepel verlopen.

Ik vloog van AMS naar Boston met m'n immigration package in de handbaggage. Eenmaal aangekomen op Boston stond ik in de normale 'non-resident' rij en toen ik eenmaal aan de beurt was bij de CBP officer zei ik dat ik op een immigrantenvisum reisde. De officer vroeg naar welk adres de green card moest worden gestuurd en ik herhaalde het adres dat ik op m'n DS-260 had opgegeven (het adres van een goede vriendin in Washington DC). Vervolgens werd mijn paspoort gestempeld en dat was het. Ik was nogal verrast, want de officer had niet eens naar m'n immigration package gevraagd. Ik maakte dat duidelijk en gaf hem alsnog m'n immigration pacakage die hij vervolgens wel even open maakte. Dit alles duurde 5 minuten en ik kon gaan. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik eerst naar een 'apart' kamertje zou worden genomen zoals wel elders op het internet staat, maar goed ik klaag niet :)

Enfin, het eerste obstakel was overwonnen en kon ik vakantie vieren in New England.

Verder nog van belang: na 4 dagen arriveerde m'n social security number al en kon ik daarom ook meteen een bankrekening openen. Voor nu heb ik een simpel checking's account bij de Bank of America. Ik had in NL ook al een tijdje een AMEX kaart aangevraagd (na het lezen van die tip op dit forum) en die hoop ik op een later moment om te zetten naar een Amerikaanse credit card. Ik heb ook via tello een Amerikaans simkaart gekocht die ik nu ook in Nederland kan gebruiken.

Na een fijne tijd in de US ging ik weer terug naar Nederland en vorige week (dus ongeveer 1.5 maand na m'n eerste aankomst) lag m'n green card in de bus van mijn goede vriendin. Alles bij elkaar dus vrij snel moet ik zeggen.

De volgende stappen zijn nog iets minder concreet. Ik had vorig jaar m'n PhD in de UK stil gezet in de hoop dit jaar te gebruiken om alles op een rijtje te krijgen. Helaas gaat m'n advisor er mee stoppen en hij was ook niet zo'n groot fan van een samenwerking met iemand in de US die ik kende. In de tussentijd heb ik ook een goede baan gekregen in Nederland en het lijkt mij dat de meest verstandige keuze is om nu de tijd te nemen om te zoeken van een passende baan in de US en tegelijkertijd nog even in Nederland te blijven om wat extra goed te sparen (ik woon tijdelijk weer thuis dus dat scheelt enorm!).

Ik ben van plan om al m'n documenten in het najaar in Washington op te halen en dan volgend jaar voorjaar (dus <1 jaar weg) echt te gaan verhuizen.

Thoomz
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

@Thoomz
Mooi man! Ik ben jaloers :thumbup: hou ons op de hoogte hier op het forum.
19 States so far...
kwarktaart
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 57

Bericht door kwarktaart »

Ik ben ook jaloers, geef ik ronduit toe. Geweldig dat het je is gelukt.
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

Effe een vraagje @Thoomz
Heb jij je scenario doorgesproken met een immigration lawyer?
Ik denk van niet want ik zie RED FLAGS dat het niet meer normaal is! :shock:
ADE01
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door ADE01 »

Wat zijn de red flags, want volgens mij doet OP alles volgens het boekje? Ik zou zelf niet nog een trip heen en weer maken, maar dat is op zich geen probleem dacht ik. De rest is ook gewoon prima. Activatie trip, visum in paspoort die een jaar geldig is, ssn ontvangen en bankrekening opgezet, Amerikaans telefoonnummer, green card ontvangen, waar moet een immigratie lawyer nog naar kijken?

Het loont misschien om z.s.m. op banenjacht te gaan. In sommige sectoren zijn er nu nog enorme tekorten en kun je misschien direct wel een leuke baan vinden. In andere sectoren zijn er al bedrijven die het aannemen van personeel op pauze hebben gezet en zal het iets lastiger worden.
Disney-Golf
Amerikakenner

ADE01 schreef:
13 jul 2022, 02:53
waar moet een immigratie lawyer nog naar kijken?
Je bent met mij toch akkoord dat een green card dient als bewijs dat je in de V.S. mag wonen en werken?
Thoomz blijft in NL wonen en werken, juist?
Heeft geen verblijfs adres, driving licence of auto, juist een bankrekening en gsm, correct?
Waarom heeft hij dan een green card nodig zal de C.B.P. officer zeggen?
Ik zou die vraag toch eens aan een immigration lawyer stellen…
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Thoomz blijft in NL wonen en werken, juist?
Onjuist.
Ik ben van plan om al m'n documenten in het najaar in Washington op te halen en dan volgend jaar voorjaar (dus <1 jaar weg) echt te gaan verhuizen.
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Het is na de activatie-trip heel normaal dat iemand nog een paar weken/maanden "thuis" blijft; vaak is er een huis om te verkopen, opleidingen die moeten worden afgemaakt, familiezaken die nog moeten worden afgewikkeld, etc. Je hoeft echt niet per direct ontslag te nemen. Om de greencard te behouden moet hij alleen minstens 1x per 12 maanden terug naar de VS, omdat de kaart anders vervalt. Bij meer dan 6 maanden zijn er soms vragen van de immigratie-officier, maar over het algemeen telt dat niet als 'abandonment'. Zolang je maar binnen 'afzienbare tijd' echt verhuist, en dat is Thoomz van plan, zal dat geen problemen veroorzaken.
Disney-Golf
Amerikakenner

Mijn advies blijft “stel de vraag eens aan een immigration lawyer”….
SCOMMT
Amerika-ontdekker

Bericht door SCOMMT »

Disney-Golf schreef:
13 jul 2022, 16:08
Mijn advies blijft “stel de vraag eens aan een immigration lawyer”….
Welke vraag? Niemand stelt er een. Hij legt zijn plan aan ons voor.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Disney-Golf
Amerikakenner

De vraag of zijn plan plan een goed idee is? 😳🙄🤦‍♂️
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Gezien de poster nu een 'permanent resident' is, moet hij dan niet het land terug binnen komen met zijn Green Card? Immers, de topicstarter kan niet meer op een ESTA reizen. Maar hij kan ook niet binnen komen als permanent resident (green card holder) zonder dat hij zijn green card bij zich heeft....
Om die reden denk ik dat winnaar de kaart door hun US vrienden laten opsturen naar Be/Nl.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Disney-Golf
Amerikakenner

Is dat een vraag of de uitleg van een plan @kastelke?
Blijkbaar zijn er hier sommigen zeer gevoelig aan…. :mrgreen: :lol:

Alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje… Je hebt gelijk dat de topic starter op z’n green card moet terugkomen maar gezien dat het visum 1 jaar geldig is mag dit volgens mij geen probleem zijn.
Er gaan wel vragen gesteld worden en dan komt het er op neer de juiste antwoorden te geven!
Wat de juiste antwoorden zijn zou ik (alweer) aan een immigration lawyer vragen en dat maakt de cirkel weer rond… :wink:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ter verduidelijking zal ik het ander formuleren: kan de topic starter nu hij landed immigrant is, nog op een ESTA reizen? (ik denk: nee)
Indien het antwoord 'nee' is, hoe gaat de topic starter het land in geraken als hij de green card niet op zak heeft? (mogelijke oplossing: de topicstarter laat de Amerikaanse vriend de green card opsturen vooraleer hij terug naar de USA reist)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Kun je na activeren van een DV visum nog op een ESTA reizen? Inderdaad: Nee. Je ESTA wordt ook ingetrokken.
Maar gelukkig telt een gestempeld DV visum als een greencard voor een periode van 12 maanden, met als start-datum de stempeldatum op het visum. Dit staat ook op het visum. De topicstarter heeft dus een greencard waarmee hij terug het land in kan. Ik ben zelf na mijn activatietrip (3 weken in feb 2021) twee maanden thuis geweest om mijn zaken in NL te regelen, en toen in mei 2021 met mijn gestempelde DV-visum weer binnengekomen. Ik mocht zelfs in de LPR/citizen rij bij de immigrations in Chicago :) Mijn greencard lag toen in de VS op mij te wachten.

Wel een tip: Airlines weten niet zo veel over die gestempelde DV-visums. Misschien omdat het corona was en de regels toen heel streng waren, maar ik heb bij het inchecken best lang bij de balie gestaan terwijl men even ging uitzoeken of ik wel op die stempel kon reizen.
sander_vk
Amerika-ontdekker

Bericht door sander_vk »

Ik ben na de activatie trip wel meerdere keren op en neer geweest. En heb in die tijd steeds op afstand voor een baan in Nederland gewerkt. Wel steeds binnen 6 maanden weer terug in de US. Als dat kan zou ik daar wel naar streven. Pas bij mijn laatste reis kon ik online inchecken, daarvoor moesten ze bij de KLM balie steeds vragen of ik inderdaad mee mocht.

Top dat je SSN er meteen was. Bij ons was het niet automatisch doorgezet en met COVID duurde het even voor we een afspraak hadden.

Ik zou de AMEX zo snel mogelijk omzetten naar de US, dan heb je eerder een goede credit score. Hoe lang je een creditcard hebt bepaalt mede je score.

Veel succes en plezier met je verhuizing!
Thoomz
Amerika-ontdekker

Bericht door Thoomz »

Dag allemaal,

Na wat radiostilte is de permanente verhuizing nu helemaal gelukt hoor :).

Na de activatie trip ben ik in 5 maanden later in oktober naar Washington afreist met m'n gestempelde DV visa om mijn fysieke green card op te halen. Ik was op dat moment nog niet klaar om permanent naar de US te verhuizen omdat ik nog wat zaken in Nederland had lopen. Deze eerste trip was helaas redelijk stressvol. Eerst kon ik niet op Schiphol inchecken omdat ze bij de balie geen raad wisten met een tijdelijke greencard / stempel in mijn paspoort. Na een belletje met CBP op Schiphol kon ik uiteindelijk wel boarden gelukkig. Eenmaal in de US aangekomen, kreeg ik een hoop vragen van de CBP officer over waarom ik zo lang was weggeweest en waarom ik nog niet in de US werkte. Ik vertelde dat ik nog in het bezig was met m'n permanente verhuizing naar de US en dat ik de intentie had om snel te settelen, maar de CBP officer attendeerde me er wel op dat ik snel de US mijn permanente home moest maken; en niet op zo'n vriendelijke manier!

Na die vervelende ervaring ging de border entry de tweede keer, na nog 3 maanden in Nederland, een stuk soepeler met m'n fysieke green card in hand en een nieuwe baan in de US! Ik werk nu voor de University of Calfornia in San Francisco en heb een leuk apartment gevonden met 2 huisgenoten van m'n leeftijd; Helemaal perfect en ik zit hier te genieten van het zonnetje in februari!

Ben benieuwd waar dit avontuur me nu gaat brengen :)
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Wat leuk om weer even een update te krijgen! Ik lees altijd graag deze verhalen 😊
Woon je ook in SF of ergens in de buurt? En hoe ben je daar terecht gekomen? Ik bedoel dan meer of je van te voren al een bepaalde staat in gedachten had om te gaan wonen/werken, of dat je op verschillende plekken hebt gesolliciteerd en het daarvan hebt laten afhangen.
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

@Thoomz

Mooi om te horen man👍. En fijn dat je gesetteld bent, woning, werk. Je bent een inspirerend forumlid! Ik hoop dat je ons in de toekomst op de hoogte houdt van je belevenissen in de USA.
19 States so far...
Thoomz
Amerika-ontdekker

Bericht door Thoomz »

@IngridUSA @Corv

Leuk om wat reacties terug te krijgen ! Mijn voorkeur was altijd om naar de west kust te gaan, maar het bleek ook vrij lastig om reacties terug te krijgen op sollicitaties. Uiteindelijk heb ik veel online gesolliciteerd voor passende banen in verschillende steden en op die manier een aantal sollicitatiegesprekken gehad. Het belangrijkste voor mij was niet perse de locatie maar om uiteindelijk wel snel iets passends te vinden, omdat ik natuurlijk niet te lang weg kon zijn uit de US en ik wilde ook niet hierheen verhuizen zonder baan ;-).

Uiteindelijk een hele leuke positie in SF gevonden en woon nu ook in de stad zelf dus helemaal zoals ik graag wilde!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer