- Vaccinaties zijn meestal verplicht, maar dispensatie is vrij gemakkelijk te verkrijgen.
- De reputatie van veel "school disctricts" is vaak veel positiever dan de werkelijkheid. We kennen vrij veel mensen die specifiek vanwege die reputatie naar een ander gebied zijn verkast en er daarna achter kwamen dat de kwaliteit van het onderwijs maar matig was.
- Grof gezegd gaat het in de VS meer om het "blootstellen aan de lesstof" dan om het eindresultaat.
- Veel onderwijzers en leraren geloven dat volwassen nimmer het recht hebben om negatieve gevoelens teweeg te brengen in kinderen. Lage cijfers brengen negatieve gevoelens teweeg en worden dan ook vaak vermeden. Er zijn zelfs leerkrachten die om deze reden geen rode pen gebruiken voor correctiewerk - of zelfs helemaal niet corrigeren.
- Hoger onderwijs is eigenlijk geen voortzetting van het voortgezet onderwijs. Dat heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van het voortgezet onderwijs.
- Veel leerkrachten beheersen de lesstof zelf maar matig.
- Lesboeken (als ze die al gebruiken) bevatten relatief veel fouten.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vaste lasten upstate NY
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Re: Vaste lasten upstate NY
Een paar punten met betrekking tot onderwijs:
Big Al, dank voor de aanvullingen ! Vooral mbt. scholen - wij hebben geen kinderen.
Maar is de makkelijke dispensatie voor de vaccinaties niet iets lokaals ? Ik bedoel dat in sommige gebieden waar men al meer "anti-vax" is, dit sneller wordt gegeven dan in andere school districts ? Plus polio is aan het terugkomen, is het een goed idee vaccinaties te weigeren voor kinderen (en volwassenen) ?
Mbt. de huurdersverz. Die is ook nodig vanwege aansprakelijkheid. Bv. je kind autoped de stoep op en raakt een bejaarde dame, die valt, breekt iets, moet opgeraapt, per ambulance naar het ziekenhuis, geopereerd, gerevalideerd, enz. Dat kost in de US klauwen vol geld en de ouders van de "aanstichter" kunnen aansprakelijk worden gesteld. Wij hebben altijd bij onze verzekering. een zg. "paraplu" afgesloten van 1,5 miljoen dollar. (Op het moment niet, want man zijn werkgever includeerde dit in het benefits-pakket.)
Verder als het over kosten gaat. Jullie gaan tijdelijk naar de US. Zie het als een unieke ervaring dingen van de andere kant te zien, ervaringen op te doen, je kids fluent bi-lingual te laten worden, je man opties te geven voor zijn verdere carrière. Dat kost.
Ik realiseerde me dat ik iemand "ken" die soortgelijk heeft beleefd/gedaan. Wendy van Egmond ging in 2017/18 met man en twee kinderen naar de US, ook op L-1/L-2, landde in MA en hield een blog bij van hun - succesvol - reilen en zeilen. Inmiddels zijn ze terug in Ned. Je moet dus op haar oudere berichten klikken.
https://wendyvanegmond.wixsite.com/wend ... MuYunS_ufE
Maar is de makkelijke dispensatie voor de vaccinaties niet iets lokaals ? Ik bedoel dat in sommige gebieden waar men al meer "anti-vax" is, dit sneller wordt gegeven dan in andere school districts ? Plus polio is aan het terugkomen, is het een goed idee vaccinaties te weigeren voor kinderen (en volwassenen) ?
Mbt. de huurdersverz. Die is ook nodig vanwege aansprakelijkheid. Bv. je kind autoped de stoep op en raakt een bejaarde dame, die valt, breekt iets, moet opgeraapt, per ambulance naar het ziekenhuis, geopereerd, gerevalideerd, enz. Dat kost in de US klauwen vol geld en de ouders van de "aanstichter" kunnen aansprakelijk worden gesteld. Wij hebben altijd bij onze verzekering. een zg. "paraplu" afgesloten van 1,5 miljoen dollar. (Op het moment niet, want man zijn werkgever includeerde dit in het benefits-pakket.)
Verder als het over kosten gaat. Jullie gaan tijdelijk naar de US. Zie het als een unieke ervaring dingen van de andere kant te zien, ervaringen op te doen, je kids fluent bi-lingual te laten worden, je man opties te geven voor zijn verdere carrière. Dat kost.
Ik realiseerde me dat ik iemand "ken" die soortgelijk heeft beleefd/gedaan. Wendy van Egmond ging in 2017/18 met man en twee kinderen naar de US, ook op L-1/L-2, landde in MA en hield een blog bij van hun - succesvol - reilen en zeilen. Inmiddels zijn ze terug in Ned. Je moet dus op haar oudere berichten klikken.
https://wendyvanegmond.wixsite.com/wend ... MuYunS_ufE
Laatst gewijzigd door USInsider op 29 aug 2022, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil graag even aangeven dat mijn ervaring met public school (in Texas) gewoon positief is. Wij wonen in een groot school district, in een omgeving met veel hoger opgeleiden, en je kunt hier prima VWO niveau behalen op high school. Natuurlijk zijn er betere en minder goede onderwijzers, dat heb je overal en elk schoolsysteem hewft voor- en nadelen, maar je kunt echt niet generaliseren en zeggen dat het amerikaanse achoolsysteem slecht is.
Terug in Texas!
L-1/L-2 visa houders hebben meestal goedbetaalde banen en wonen derhalve in de betere gebieden met fikse OG opbrengsten. Dat betekent betere school-districten. Plus goed opgeleide Ned. ouders zijn betrokken bij hun gezin: samen eten, hulp bij huiswerk, controle op wat er omgaat in kid's bestaan enz.
Vraag voor jou, Hemmie, what about peer pressure op en om school ?
Vraag voor jou, Hemmie, what about peer pressure op en om school ?
Geen last van (en ik weet ook niet precies in wel opzicht je dat bedoelt) maar ik moet daarbij aangeven dat mijn oudste 2 (High school) daar ook gewoon niet gevoelig voor zijn. Maar volgens mij heb je dat in NL net zo goed, dat gedoe met merkkleding ken ik juist van familie in NL, niet hier.
Terug in Texas!
Ik dacht meer aan drugs enz.
Geen issue hier, maar dat zal zeker aan je kinderen liggen. En ook dat zal in NL niet zo veel anders zijn.
Terug in Texas!
- Big Al
- Amerika-expert
Volgens mij dekt een huurdersverzekering eventuele aansprakelijkheid maar heel matig. Die parapluverzekering (umbrella coverage) die dat wel dekt staat daar los van.USInsider schreef: ↑29 aug 2022, 20:01Mbt. de huurdersverz. Die is ook nodig vanwege aansprakelijkheid. Bv. je kind autoped de stoep op en raakt een bejaarde dame, die valt, breekt iets, moet opgeraapt, per ambulance naar het ziekenhuis, geopereerd, gerevalideerd, enz. Dat kost in de US klauwen vol geld en de ouders van de "aanstichter" kunnen aansprakelijk worden gesteld. Wij hebben altijd bij onze verzekering. een zg. "paraplu" afgesloten van 1,5 miljoen dollar. (Op het moment niet, want man zijn werkgever includeerde dit in het benefits-pakket.)
Aansprakelijkheid in de VS kan je ook overkomen zonder een duidelijke dader. Als er bijvoorbeeld iemand uitglijdt in de sneeuw dan kan de huiseigenaar al aansprakelijk zijn. Of als er iemand over een autoped struikelt die een van je kinderen op het trottoir heeft laten liggen...
Dat is hier wel uit de hand gelopen, maar in Nederland vind ik het juist weer veel te karig wat betreft aansprakelijkheid en smartengeld.
Ook handig om te weten: als je wordt aangereden dan kom je vaak automatisch in aanmerking voor een (af)betaling. In sommige staten is dit verplicht, maar verzekeringsmaatschappijen kopen maar wat graag de eventuele toekomstige kosten af. Neem zeker geen genoegen met het eerste aanbod - ze zetten vaak in op 20-30% van het mogelijke bedrag.
- Big Al
- Amerika-expert
Ik blijf bij mijn generalisatie: het niveau van het Amerikaanse onderwijs is relatief laag, maar er zijn enkele uitzonderingen. Dat blijkt ook telkens weer uit (internationale) onderzoeken. In sommige gebieden (bijv. Baltimore, MD) is het echt bar en boos gesteld op veel (met name) openbare scholen.
Daar komt nog bij dat de statistieken vaak misleidend zijn. Zo worden mensen die een GED hebben gehaald vaak inbegrepen bij het percentage van leerlingen die het voortgezet onderwijs hebben afgemaakt.
Als je maar voor 2-3 jaar gaat zou ik een huis huren ipv iets kopen. Scheelt een hoop gedoe. Probeer de huurprijs vast te leggen voor die tijd, dan sta je niet voor verassingen als je het contract na een jaar gaat verlengen.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
- Big Al
- Amerika-expert
Helemaal mee eens!
Wij doen dat (d.w.z. lease voor één jaar) zelfs als we in een nieuw gebied (of staat) gaan wonen, maar dan vanuit het perspectief van verkenning van de nieuwe omgeving.
Wij doen dat (d.w.z. lease voor één jaar) zelfs als we in een nieuw gebied (of staat) gaan wonen, maar dan vanuit het perspectief van verkenning van de nieuwe omgeving.