Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Recente ervaringen met Direct Consular Filing (DCF) bij Amerikaans consulaat Amsterdam

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
sander1234
Amerika-newbie

Recente ervaringen met Direct Consular Filing (DCF) bij Amerikaans consulaat Amsterdam

Bericht door sander1234 »

Hallo iedereen,

Ik heb dit forum uitgebreid afgestruind naar info over ervaringen met Direct Consular Filing (DCF) bij het Amerikaans consulaat in Amsterdam. Helaas kan ik alleen ervaringen van zeer lang geleden vinden, terwijl er in de tussentijd veel is veranderd. Jammer genoeg is ook de website usadutch.com niet meer actief, ik zie dat hier ook vaak naartoe werd gelinkt als het om immigratie info gaat. Vandaar dat ik nu een nieuw topic open met de vraag: wie heeft er recent (i.e. binnen nu en een paar jaar geleden) een IR1/CR1 visum aangevraagd via DCF in Amsterdam? De reden waarom ik het vraag is omdat ik graag wil weten of ze überhaupt een aanvraag in behandeling nemen. En als ze een aanvraag in behandeling nemen zou ik graag willen weten hoe de ervaring is geweest.

Even wat meer achtergrond over mijn situatie: ik woon in Nederland samen met mijn Amerikaanse vriendin, ze heeft hier een Nederlandse verblijfsvergunning sinds juli 2021. We gaan volgende maand trouwen, daarna willen we eigenlijk zo spoedig mogelijk naar de VS verhuizen en een gezin starten. Vooral vanwege de carrièrekansen van mijn verloofde willen we zo snel mogelijk naar de VS toe: het blijkt behoorlijk lastig voor mijn vriendin om hier in Nederland een goede baan op haar niveau te vinden, terwijl ze hiervoor juist een topbaan had toen ze nog in Amerika woonde. Vanaf het moment dat we volgende maand getrouwd zullen zijn wil mijn aanstaande vrouw solliciteren op vacatures in de VS. Uiteindelijk zullen we op dat moment dus voldoen aan de vereisten om de I-130 petitie via het consulaat in Amsterdam te laten verlopen onder DCF: we zijn getrouwd, mijn partner en ik wonen langer dan 6 maanden in Nederland, en er is "urgency" als mijn Amerikaanse vrouw een aanbod voor een baan heeft om op korte termijn te starten in de VS bij een Amerikaans bedrijf.

We kunnen natuurlijk ook gewoon de I-130 petitie indienen via de USCIS op het moment dat we getrouwd zijn, maar de wachttijden zijn momenteel zeer lang -- een minimum van 18 maanden. Vandaar dat we graag het via DCF willen proberen als we hiervoor in aanmerking komen. We hebben al een email gestuurd naar het consulaat om te informeren naar de mogelijkheden, maar een gestandaardiseerde antwoordemail waarin staat dat ze het enorm druk hebben en een gigantische backlog hebben stemde niet heel hoopvol. Het zou ook goed zijn om te weten als Amsterdam überhaupt geen DCF aanvragen kan verwerken momenteel, in dat geval heeft het ook geen zin voor mijn vriendin om te solliciteren naar een baan in Amerika vanaf het moment dat we getrouwd zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/advies!

Sander
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Recente ervaringen met Direct Consular Filing (DCF) bij Amerikaans consulaat Amsterdam

Bericht door Nagini »

Ik heb geen ervaring met DCF, maar in het officiele document staat dat dit is voor "emergency or exceptional circumstances of a non-routine nature". (bron: https://www.uscis.gov/policy-manual/vol ... -chapter-3). Er wordt verder beschreven dat "such filings must be truly urgent and otherwise limited to situations when filing with USCIS online or domestically with an expedite request would likely not be sufficient to address the time-sensitive and exigent nature of the situation."
Ik ben geen expert of zo, maar als je vrouw soliciteerd op een normale baan lijkt het me dat je hier niet in aanmerking voor komt. Is je verwachting dat "Mijn vrouw moet over 2 maanden beginnen met haar baan in de VS" een soort van urgentie heeft gelijk aan een medisch noodgeval, of waarbij een kind anders geen visum krijgt omdat het te oud is? Dat lijkt mij toch een stretch.

Maar met dat caveat kun je het proberen. Zover ik kan zien zitten er geen directe negatieve consequenties aan, ook niet bij afwijzing. Maar bedenk dat je voor de DCF wel eerst moet wachten tot je vrouw een baan heeft. Zelfs als ze binnen een week een vacature vind, duurt het solicitatieproces toch meestal wel enkele weken voor een goede baan. Je mag volgens mij niet gelijktijdig ook een normale petitie hebben (uit hetzelfde document: "In addition, USCIS does not authorize DOS to accept a local filing abroad if the petitioner has already filed a Form I-130 domestically for the same beneficiary."). Bij acceptatie zal het (veel) sneller zijn dan het normale proces. Maar als ze het geen "clear cut case" vinden, wordt je of afgewezen (en moet je het hele proces opnieuw doen, inclusief kosten, nu met vertraging van enkele weken tot maanden omdat je gewacht hebt op de baan en daarna op de uitspraak van de DOS) of sturen ze je case door naar USCIS voor review wat ook weer langer duurt dan de normale procedure (volgens boundless, iig. https://www.boundless.com/immigration-r ... ar-filing/). Dat is toch wel een gok.
USInsider
Amerika-expert

Re: Recente ervaringen met Direct Consular Filing (DCF) bij Amerikaans consulaat Amsterdam

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten is DCF al jaren niet meer mogelijk in Amsterdam. Jaren geleden was hier een deelnemer die ervoor naar Duitsland is gegaan (meen ik me te herinneren). Momenteel is DCF - naar ik begrijp - alleen mogelijk in landen met grote bevolkingen waar grote aantallen visums worden aangevraagd, bv. India.
Uit het document waar Nagini naar linkt, lees ik dat er uitzonderingen mogelijk zouden zijn in "schrijnende" gevallen. Aan die voorwaarde voldoen jullie niet, je wilt alleen naar voren in de rij.

Wat je kunt doen om alles te bespoedigen ? Zorgen dat alles wat je indient volledig en perfect is, zodat je niet een Request for Evidence oploopt. Zorgen dat op alle je formulieren en documenten namen hetzelfde gespeld zijn. Dat datums overeen komen. (Voeg voor documenten met Europees gezette datums, een vertaling bij met de US manier.) Dat foto's gemaakt zijn vlgs. de regels en niet verouderd. Enz.

Wat ik van het hele geburen heb begrepen (maar dat was al enige tijd geleden):
Je vrouw moet aantonen dat jullie inderdaad en daadwerkelijk naar de US gaan verkassen. Ze moet een US adres hebben (kan bij familie zijn), een US bankaccount plus een US rijbewijs (ik denk dat ze dit alles nog heeft ?) Solliciteren, uitzicht op een baan, liefst met een letter-of-intent van een mogelijke werkgever. Ze zal ook enig geld op de bank moeten hebben om aan te tonen dat jullie niet meteen hulp en bijstand nodig hebben van de overheid. (Ik dacht dat jouw spaargeld niet telt aangezien je nog geen twee jaar getrouwd bent, maar regels veranderen, pin me er niet op vast.) Een US spaarrekening op twee namen openen, ook een goed idee.

Plus heeft je vriendin in de jaren in Ned. haar aangiftes bij de IRS gedaan ? Indien niet, die issue dan ook regelen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 06 apr 2023, 04:47, 1 keer totaal gewijzigd.
sander1234
Amerika-newbie

Bericht door sander1234 »

Bedankt voor de reacties Nagini en USInsider, dit helpt al veel!

Ik heb op het internet een paar voorbeelden gevonden van mensen die bij de consulaten in Frankfurt en Parijs recent een succesvolle DCF procedure hebben doorlopen onder vrijwel exact dezelfde omstandigheden waarin wij zitten:

https://www.reddit.com/r/USCIS/comments ... _timeline/
https://www.reddit.com/r/USCIS/comments ... _timeline/
https://www.reddit.com/r/USCIS/comments ... _and_info/

Deze 3 stellen hebben recentelijk dus het voor elkaar gekregen om eigenlijk de hele CR1 visa application binnen een tijdsbestek tussen de 2.5 en 6 maanden af te ronden dankzij DCF.

Verder zie ik de volgende post van iemand op dit forum, helaas is deze persoon geen lid meer van dit forum:
Gast schreef:
19 mei 2018, 12:51
De aanvaarde job in de VS (startdatum moet wel niet te veraf zijn) is de exceptional circumstance. Je kan DCF per uitzondering in principe vragen aan elke ambassade die geen USCIS kantoor in het land heeft. Zowel de consul als USCIS moeten de uitzondering goedkeuren, bij ons was dat dezelfde dag van de aanvraag al gebeurd. De procedure loopt voor BE en NL via USCIS Frankfurt, maar zelf heb je enkel contact met de consulaire diensten van de ambassade, nooit met USCIS. Bijkomend voordeel, naast de supersnelle afhandeling, is dat alle documenten (dus ook voor I-130 gedeelte) in het Nederlands mogen zijn, dus geen vertalingskosten e.d..
Op de website van het US Consulate in Frankfurt lees ik:
U.S. Consulate Frankfurt may accept filing of the Form I-130 for petitioners who believe they have exceptional situations that would merit an exception from filing by mail to the USCIS Dallas Lockbox. USCIS published guidance on circumstances that may qualify as exceptional.

If you believe that your situation merits an exception, please email FrnUSCISinquiries@state.gov to request an exception and explain your circumstances in detail. If your request to file an I-130 petition with U.S. Consulate General Frankfurt is not authorized by USCIS, then you must file the petition with the USCIS Dallas Lockbox.

Als ik de guidance lees van de USCIS website wanneer een consulaat zelf de petition I-130 mag doen:
Short notice of position relocation – A U.S. citizen petitioner, living and working abroad, has received a job offer in or reassignment to the United States with little notice for the required start date.
Maar bedenk dat je voor de DCF wel eerst moet wachten tot je vrouw een baan heeft. Zelfs als ze binnen een week een vacature vind, duurt het solicitatieproces toch meestal wel enkele weken voor een goede baan. Je mag volgens mij niet gelijktijdig ook een normale petitie hebben (uit hetzelfde document: "In addition, USCIS does not authorize DOS to accept a local filing abroad if the petitioner has already filed a Form I-130 domestically for the same beneficiary."). Bij acceptatie zal het (veel) sneller zijn dan het normale proces. Maar als ze het geen "clear cut case" vinden, wordt je of afgewezen (en moet je het hele proces opnieuw doen, inclusief kosten, nu met vertraging van enkele weken tot maanden omdat je gewacht hebt op de baan en daarna op de uitspraak van de DOS) of sturen ze je case door naar USCIS voor review wat ook weer langer duurt dan de normale procedure (volgens boundless, iig. https://www.boundless.com/immigration-r ... ar-filing/). Dat is toch wel een gok.
Dit hadden wij ook al als overweging. Een gokje wagen en wellicht met veel geluk binnen 3 maanden het visum binnen hebben, of meteen na het trouwen een zeer zorgvuldige I-130 petitie via USCIS indienen en 18 maanden wachten. Een dilemma!
Plus heeft je vriendin in de jaren in Ned. haar aangiftes bij de IRS gedaan ? Indien niet, die issue dan ook regelen.
Dit heeft ze altijd netjes gedaan.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik vond nog deze tekst, die eea. verduidelijkt mbt. DCF:
- If you do have an exceptional circumstance: You can file your I-130 with your nearest U.S. consulate or embassy.
- If you do NOT have an exceptional circumstance: You may use direct filing only if the country where you currently live has an international USCIS field office. (Het aantal International USCIS field offices is enkele jaren beduidend terug gebracht.)

Het lijkt dus te kunnen in bepaalde gevallen, maar je moet wel de exceptional circumstance waar kunnen maken.
Een CR-1/IR-1 procedure kun je zelf doen. Maar in jullie geval, waar je DCF overweegt, zou ik een goede immigratie-advocaat inschakelen. Die kan jullie van advies dienen, het verzoek voor jullie opstellen - want zij weten welke bewoordingen te gebruiken, welke argumenten aan te dragen. En ja, de baan die moet er zijn.

Ik wens jullie veel succes.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer