Chigger schreef: ↑06 mar 2025, 09:25
Hoi allemaal,
Na 2 1/2 jaar bezig te zijn geweest met de aanvraag voor een K1, afgelopen week dan eindelijk mijn interview gehad op het consulaat in Frankfurt. Ik moet nog 2 formulieren nazenden en hoop dat dan eindelijk alles klaar is.
Nu heb ik misschien een paar "domme" vragen die ik zo gauw niet kan terug vinden, vandaar dat ik bang ben dat het domme vragen zijn.....
* Als ik op mijn K1 ga en we gaan trouwen kan ik dan zonder tijdslimiet blijven of moet ik na 3 manden (k1 visum) of 6 maanden (B1 visum) weer terug als ik mijn green card nog niet heb?
* Ik heb hier in Nederland nog wel mijn huis wat ik moet leeghalen en opzeggen, is het geen probleem als ik daarvoor terug ga?
* Moet ik mijzelf in mijn woonplaats van nu laten registreren bij de burgerlijke stand als getrouwd?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Hoi Chigger,
-Je moet binnen 90 dagen trouwen na binnenkomst op je K1 visum. Dit is echt verplicht. Doe je dit niet, dan kom je in de problemen. Ga niet naar de VS op je B1 visum (als die nog geldig is) om dan te trouwen. Dit is niet toegestaan. Zorg er dus voor dat je duidelijk maakt bij de Amerikaanse grenscontrole bij binnenkomst dat je op je K1 visum binnenkomt. Vergeet niet de envelop die je hebt gekregen van de ambassade af te geven bij de grenscontrole.
Als je binnen bent gekomen op een K1 visum én je bent binnen 90 dagen getrouwd dan mag je langer dan de geldigheid van het K1 visum in het land blijven. Ook moet je binnen die tijd al je papierwerk hebben opgestuurd voor je AOS (Adjustment Of Status (Form I-485). Dit noemt men "Authorized Stay". Het is tenslotte niet jouw schuld dat de overheid zo gruwelijk langzaam is.
-Ja dit is een probleem, je mag na binnenkomst op je K1 visum
niet meer het land verlaten tot je je green card hebt. Doe je dit wel, dan kom je de VS niet meer binnen en verlies je je recht op een green card. Je MOET dus in het land blijven. Ga ook niet op cruise bijvoorbeeld (want dan verlaat je technisch gezien de VS). Je kan Advance Parole (reistoestemming) aanvragen maar ook dat garandeert niet je terugkomst op K1 status in de VS.
-Als je het over Nederland hebt, nee, want je bent nog niet getrouwd (je gaat tenslotte trouwen in Amerika op je K1 visum). De VS heeft geen burgerlijke stand zoals wij die kennen, alleen de Social Security Administration komt in de buurt. Officiele instanties zijn veel meer gedecentraliseerd en communiceren minder goed met elkaar in vergelijking met Nederland, daarom moet je je papieren enorm goed bewaren.
Ik heb ook niet heel goed nieuws. Hoewel je portie in Nederland klaar is wat papierwerk betreft, sta je aan het begin van je reis aan papierwerk in de VS. Je hebt nog de volgende (grote) stappen te doorlopen:
-Aankomst in VS
-Aanvraag Social Security Number
-Inleveren AOS(green card), Advance Parole (reistoestemming indien nodig) en EAD (Werkvergunning indien nodig)
-Verwijderen Conditions Green Card (na 3 jaar)
-Naturalisatie (na 5 jaar).
Als laatste tip: Je mag je K1 visum gebruiken tot 6 maanden NA je medische keuring. Je hebt dus ruim de tijd om alles in orde te maken rondom je huis voordat je naar de VS vertrekt.