Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

trouwen, maar toch nederlander blijven

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
hans86
Amerika-newbie

trouwen, maar toch nederlander blijven

Bericht door hans86 »

ik heb een hele leuke vriendin in amerika zitten en het begint erg serieus te worden, wij hebben het met regelmaat over trouwen gehad wat natuurlijk geweldig is en als dit door gaat zou ik daarheen gaan.

de enige reden dat ik daar zou gaan wonen zou zijn voor haar, nou zou ik indien er iets gebeurt tussen ons (echtscheiding, overleiden etc.) gewoon weer trug naar nederland willen gaan, nogmaals de enige reden om naar de us te gaan is voor haar! ik wil mijn nederlands paspoort houden en hoef geen amerikaans paspoort.

heeft iemand enig idee of dit mogelijk is zo ja welk visum dit zou zijn en wat de nadelen hiervan zijn?

met vriendelijke groet
Hans
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Als je trouwt en daar wil blijven en wil werken, moet je een Greencard aanvragen. Dit is een verblijf- en werkvergunning. Je houdt dan gewoon je NL paspoort en identiteit. Je KAN zelfs niet de Amerikaanse nationaliteit aannemen, tot je minstens 5 jaar een greencard hebt gehad.
In het emigratieforum kan je denk ik wel meer informatie vinden.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
texasdutch
Amerika-ontdekker

Bericht door texasdutch »

Geen probleem. Ik woon hier al 42 jaar met een Hollands paspoort. Wel een groene kaart dus.

Ed Smeets, Houston, Texas
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het kan blijkbaar niet vaak genoeg gezegd worden: Nederlanders die vrijwillig een vreemde nationaliteit aannemen verliezen het Nederlanderschap TENZIJ zij de nationaliteit aannemen van hun man of vrouw, dan mogen ze Nederlander blijven en dus een dubbele nationaliteit bezitten.

Om Amerikaan te worden moet je vijf jaar een groene kaart hebben (of drie jaar als je met een Amerikaan(s) getrouwd bent).

Amerika maakt zich niet zo druk om die dubbele nationaliteit. Voor Nederland moet je bij de eerste vernieuwing van je paspoort nadat je Amerikaan bent geworden een aantal documenten overleggen.

Vraag altijd even na bij de consulaire afdeling van de ambassade of bij het consulaat generaal in je buurt of bij een (honorair) consul wat ze op dat ogenblik precies willen hebben. De vertegenwoordigingen vind je via http://www.minbuza.nl

Het kan echt! Ik ben de trotse bezitter van twee paspoorten. En mijn in Amerika geboren zoon heeft er ook twee. Voor z'n hele leven.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Bennogr schreef:
Het kan echt! Ik ben de trotse bezitter van twee paspoorten. En mijn in Amerika geboren zoon heeft er ook twee. Voor z'n hele leven.
Dat is ook logisch, want bij nationaliteiten die bij geboorte (dus door afstamming) verkregen worden, kunnen niet afgenomen worden. Jouw zoon is Amerikaan geworden door geboorte in Amerika (net als alle anderen die op VS grondgebied geboren worden). En door een NL vader of moeder NL-er geworden. Er zijn mensen die zo wel meer dan 3 nationaliteiten verkrijgen en dan hoef je nergens afstand van te doen.

Het is idd andere kost als je naderhand vrijwillig een 2e nationaliteit aanneemt (bijv naturaliseren). Je NL nat vervalt dan van rechtswege en valt later via optie wel weer te verkrijgen, van de Amerikaanse hoef je dan geen afstand meer te doen, et voila: je hebt er uiteindelijk toch nog 2! :wink:
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Hoi Hans, even in het midden gelaten of je nu wel of niet terug naar Nederland kan na overlijden of echtscheiding ofzo is het wel zo dat je je leven ook in de US op gaat bouwen. Hou er rekening mee dat er een punt kan komen waarop je je leven in de US zo hebt opgebouwd dat je eigenlijk niet meer terug zou willen naar Nederland.
Als je zorgt dat je in beide landen niet op een schopstoel zit, heb je voor jezelf de beste situatie denk ik.

Succes verder!
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je als Nederlander vrijwillig de nationaliteit van je echtgeno(o)t(e) aanneemt BLIJF je Nederlander, je hoeft dan niet je die ingewikkelde weg van verliezen en dan weer terugkrijgen te bewandelen.

Iets ingewikkelder is als twee Nederlanders Amerikaan willen worden. De een moet het Nederlanderschap dan opgeven (en het eventueel weer terughalen), de ander neemt dan de nationaliteit aan van de man/vrouw en BLIJFT Nederlander.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik vroeg me eigenlijk iets af over het hebben van twee paspoorten. Ik ben het ook aan het overwegen, maar ben heel benieuwd hoe dat gaat als je van/naar Nederland reist. Neem je dan twee paspoorten mee? Of alleen je Amerikaanse? ik kan me voorstellen dat je moeilijk met je Nederlandse en en uit de VS kan reizen omdat je dan weer allerlei ingewikkelde verhalen omdat je voor de VS Amerikaan bent. Maar het lijkt me ook zo gek om met een Amerikaans paspoort Nederland in te komen...
dus wie heeft hier ervaring mee?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Naar Nederland zijn we er nog niet mee gereisd, maar naar Aruba en Bonaire wel. Ik neem dus twee paspoorten mee voor mij en de kinderen. Bij binnenkomst op de eilanden laat ik dan ons NL paspoort zien (mogen we ook door de rij met eilandbewoners en Nederlanders, die altijd korter is in Aruba) en op de terugweg de VS weer in ons Amerikaanse. Ik ben trouwens een aantal keren met mijn Amerikaanse paspoort Nederland binnen gegaan, is heel gewoon (hoewel de Marechaussee heel vreemd staat te kijken als er opeens een onvervalst "goeiemorgen" uit je mond komt :lol:, dat is wel weer heel leuk ).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
UsaDutch
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UsaDutch »

Zelf reis ik altijd met mijn Amerikaans paspoort naar en van buitenlandse plaatsen. De reden is dat ik in Amerika woon en daarom ook de juiste stempels wil hebben als ik terug kom, reizen doe ik dus van en naar de US dus vind ik het logisch dat ik daarvoor mijn US pasoort voor gebruik. Mijn Nederlands paspoort is puur voor de dubbele nationaliteit.

Het is mij een keer overkomen dat de douane in Nederland mijn foto-tas wilde inspecteren omdat ze dachten dat ik camera en lenzen wilde importeren. Toen ik dan ook mijn US paspoort liet zien was alles in orde en zagen ze ervan af.

Om terug te komen op de dual citizenship, hier is de link naar een bericht van justitie van 2003 Gewijzigde rijkswet Nederlanderschap waarin alle bijzonderheden en voorwaarden staan.
Voor de volledigheid, je kunt na 3 jaar gehuwd te zijn met een Amerikaan(se) US citizen worden en na 5 jaar als je een immigranten visum hebt.
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik reis altijd met twee paspoorten. Als ik Europa binnenkom, doe ik dat altijd met mijn Nederlandse paspoort, terug naar de VS gebruik in mijn Amerikaanse paspoort.

Je moet wel even opletten dat als je met je Nederlandse paspoort Europa binnenkomt je geen stempeltje krijgt, met een Amerikaans paspoort krijg je dat wel.

Je moet Europa dus ook weer uit met je Nederlandse paspoort.

Heb dat ooit ondervonden in IJsland, toen ik via Icelandic naar Nederland vloog. Ze doen de immigratiecontrole daar en ik kreeg dus geen stempeltje. Op de terugreis liet ik mijn Amerikaanse paspoort zien om door te reizen naar de VS. De IJslandse immigratieman vroeg toen waar mijn inreisstempeltje was. Toen ik zei dat ik ook een Nederlands paspoort had, mocht ik zo doorlopen, ik zie er dus blijkbaar betrouwbaar uit (in ieder geval voor IJslanders).

Ik gebruik uit principe mijn Nederlandse paspoort voor Europa. Ik heb tenslotte die beide nationaliteiten en ik ben een Europese Amerikaan, dus ik vind dat ik daar dan ook gebruik van moet maken (ik maak er nooit een geheim van dat ik geen Amerikaan van geboorte ben, maar GEKOZEN heb om Amerikaan te worden).

Ik weet niet wat ik zou doen als ik elders in de wereld zou gaan reizen. Naar Mexico ga ik altijd met mijn Amerikaanse paspoort, naar Canada ook. Als ik naar andere werelddelen zou reizen, neem ik in ieder geval beide paspoorten mee, heb nog niet bedacht welke ik elders zou gebruiken. (Maar als je in de problemen zou komen, is de mogelijkheid om op twee ambassades een beroep te kunnen doen, natuurlijk nooit weg).
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bennogr schreef:Ik gebruik uit principe mijn Nederlandse paspoort voor Europa. Ik heb tenslotte die beide nationaliteiten en ik ben een Europese Amerikaan, dus ik vind dat ik daar dan ook gebruik van moet maken (ik maak er nooit een geheim van dat ik geen Amerikaan van geboorte ben, maar GEKOZEN heb om Amerikaan te worden).
Precies, zo voel ik het ook.
Ik weet niet wat ik zou doen als ik elders in de wereld zou gaan reizen. Naar Mexico ga ik altijd met mijn Amerikaanse paspoort, naar Canada ook. Als ik naar andere werelddelen zou reizen, neem ik in ieder geval beide paspoorten mee, heb nog niet bedacht welke ik elders zou gebruiken. (Maar als je in de problemen zou komen, is de mogelijkheid om op twee ambassades een beroep te kunnen doen, natuurlijk nooit weg).
Hier hetzelfde, naar Canada en Mexico Amerikaans. Ben ook nog niet naar andere werelddelen geweest sinds vorig jaar, maar ik denk ook, dat ik dan beide paspoorten mee zou nemen. En op bepaalde plekken zou ik zeker mijn Nederlandse paspoort over het Amerikaanse verkiezen!
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik vroeg me alleen af hoe dat dan gaat met al die controles die ze tegenwoordig doen, dus dat je voor vertrek je paspoort nummer wordt geregistreerd, en dat al doorgestuurd wordt naar de autoriteiten aan de andere kant..krijg je dan geen problemen als je met een Amerikaans paspoort het land uit gaat, en met een ander paspoort nederland binnenkomt?
Of maak ik het nou enorm ingewikkeld? :)

Zoals jullie het doen klinkt het wel handig in ieder geval.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik laat daarom bij de balie m'n Amerikaanse paspoort zien, zodat de luchtvaartmaatschappij zeker weet dat ik het land in kom en eventueel dat nummer door kan geven. Maar ik ga de grenscontrole langs met m'n Nederlandse paspoort (vanwege dat inreisstempeltje dus).
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Ik reis eigenlijk alleen op mijn Amerikaans paspoort maar dat heeft er mee te maken dat ik mijn NL paspoort eigenlijk alleen maar heb voor de mogelijkheid dat ik ooit voor langere tijd in NL zou moeten zijn. Stel dat er iets met mijn familie gebeurt of dat mijn moeder in NL in een tehuis zou gaan zitten of iets. Ik kan dan altijd makkelijk maar NL en gebruik maken van de voordelen. Ook belangrijk, mocht ik ooit iets in de EU willen gaan doen. Ik hoef nooit meer na te denken over verblijfsvergunningen.

Maar, ik kom NL nu binnen als Amerikaan. Uiteindelijk was ik Amerikaan toen ik mijn NL paspoort kreeg en kon ik dat ook alleen maar krijgen op basis van dat Amerikaanse paspoort, want met mijn Surinaamse paspoort wilde NL me niet hebben (maar dat is een ander verhaal). Ik krijg dus ook de stempels en kom zo mooi weer terug. Ik zie er ook wat Amerikaanser uit dus men denkt altijd idd dat ik een echte ben totdat ik in onvervalst NL wat zeg en dan denken ze nog altijd dat ik een in NL geboren Amerikaan ben die nog goed NL spreekt. Nergens is aan mijn paspoorten te zien dat ik eigenlijk Surinaamse ben. Ik heb dus nooit last met binnenkomen, terwijl als ik op mijn Surinaamse paspoort zou binnenkomen 100% controle zou moeten ondergaan. Ik heb helaas geen Surinaams paspoort meer. Nadat het verlopen was, heb ik het niet kunnen verlengen, want je moet bij zo'n aanvraag een verblijfsvergunning laten zien en die heb ik natuurlijk niet meer. En mijn verblijfsvergunning in NL is op Amerikaans dus daar kan ik moeilijk mee naar de Surinaamse ambassade.

Als ik naar het Caribisch Gebied reis doe ik dat dus ook op mijn US paspoort, maar ik neem altijd wel allebei mee. Als ik ooit ergens gestrand raak en eerder Ned hulp zou kunnen krijgen voor een evacuatie of zo, neem dan maar van mij aan dat ik die zou gebruiken. Zo opportunistisch ben ik wel.
SEEING IS BELIEVING
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

In mijn Amerikaanse paspoort staat dat ik in "Netherlands" geboren ben, als je even zoekt, kan men dus eenvoudig uitvinden waar je oorspronkelijk vandaan komt.

Overigens, ik heb ooit van een NederAmerikaan gehoord (die Amerikaan was geworden in de tijd dat een dubbele nationaliteit nog niet was toegestaan), dat toen de grensbewaker op Schiphol zag en hoorde dat hij oorspronkelijk uit Nederland kwam, "Verrader!" tegen hem siste.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Is mij gelukkig niet overkomen (hoewel ik een tijdje alleen Amerikaans ben geweest), maar ik geloof het meteen. Ik heb toen ook Nederlanders ontmoet, die zich absoluut niet konden voorstellen, dat ik mijn Nederlanderschap "zomaar" had opgegeven. En een vriendin van mij heeft bij officiele instanties echt heel nare reacties gehad op het feit, dat haar van oorsprong Nederlandse man alleen een Amerikaans paspoort heeft.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

" A hypenated American is not an American at all..
Our allegiance must be purely to the United States.
We must unsparingly condemn any man who holds any other allegiance"
Theodore Roosevelt
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

He, gelukkig, dat ik een vrouw ben, dan ;).
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

marcuscj schreef:" A hypenated American is not an American at all..
Our allegiance must be purely to the United States.
We must unsparingly condemn any man who holds any other allegiance"
Theodore Roosevelt
Dit komt vanwege het feit dat zijn vader in de Civil War een groot supporter was van de Union (United States) en zijn moeder stiekum de Confederates ondersteunde. Heeft niets te maken met een dubbele nationaliteit maar alles met zijn persoonlijke ervaringen. En dan nog is wat TR zegt de wet van de VS niet. :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer