Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Wanneer uitschrijven in nederland?
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Wanneer uitschrijven in nederland?
Hallo,
Ik ben op 18 april amerika als toerist binnengekomen, ik ben vervolgens 28 juni met een amerikaanse vrouw getrouwd.
De procedure is gestart en alle formulieren zijn verzonden (i-130 * 485 etc. etc.) Ik heb een ontvangstbevestiging van de i-130 binnengehad (i-797c) en voor zover ik mij bewust ben loopt alles prima zoals het moet.
Ik ben sinds april dus in Amerika en ben niet van plan terug te keren tenzij het is voor vakantie of familiebezoek.
Mijn vraag: Ik betaal nu nog steeds in nederland ziektefonds en dergelijk, ik zou dit graag stop willen zetten. Vanaf welk moment in de bovenstaande immegratieprocedure ben ik officieel niet meer een "inwoner" van Nederland (en hoef ik dus geen ziektefonds te betalen)?
Is dat vanaf 18 april? of vanaf de datum dat ik getrouwd ben? of misschien de datum dat ik de greencard krijg (wat nog lang kan duren..)
Alvast bedankt voor de antwoorden,
Ruud
Ik ben op 18 april amerika als toerist binnengekomen, ik ben vervolgens 28 juni met een amerikaanse vrouw getrouwd.
De procedure is gestart en alle formulieren zijn verzonden (i-130 * 485 etc. etc.) Ik heb een ontvangstbevestiging van de i-130 binnengehad (i-797c) en voor zover ik mij bewust ben loopt alles prima zoals het moet.
Ik ben sinds april dus in Amerika en ben niet van plan terug te keren tenzij het is voor vakantie of familiebezoek.
Mijn vraag: Ik betaal nu nog steeds in nederland ziektefonds en dergelijk, ik zou dit graag stop willen zetten. Vanaf welk moment in de bovenstaande immegratieprocedure ben ik officieel niet meer een "inwoner" van Nederland (en hoef ik dus geen ziektefonds te betalen)?
Is dat vanaf 18 april? of vanaf de datum dat ik getrouwd ben? of misschien de datum dat ik de greencard krijg (wat nog lang kan duren..)
Ruud
Re: Wanneer uitschrijven in nederland?
Volgens mij ben je inwoner tot je je uit laat schrijven bij de burgerlijke stand in de gemeente waar je woonde. Het betalen van Ziekenfonds premie is gerelateerd aan werk of uitkering in Nederland. Zodra je geen inkomen meer in Nederland hebt, zal je Ziekenfonds dekking ook komen te vervallen. Heeft volgens mij niets me jouw huwelijk te maken.RuudG schreef: Mijn vraag: Ik betaal nu nog steeds in nederland ziektefonds en dergelijk, ik zou dit graag stop willen zetten. Vanaf welk moment in de bovenstaande immegratieprocedure ben ik officieel niet meer een "inwoner" van Nederland (en hoef ik dus geen ziektefonds te betalen)?
Ruud
Misschien kun je iets meer zeggen over je werksituatie. Ik neem aan dat je in de VS niet werkt. Als je inkomen in Nederland ontvangt wat onder de Ziekenfonds grens ligt, zal men premie inhouden. Volgens mij is het ziekenfonds een verplichte verzekering. Anderen kunnen er misschien meer over zeggen, ik ben al weer een tijd weg uit NL.
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Het is een beetje tricky om je op 18 April te laten uitschrijven, terwijl dit officeel natuurlijk wel zo was. Echter daarmee geef je ook meteen aan dat je op valse voorwendselen de USA bent binnengekomen. Je mag immers op een toeristen visa niet langer dan 90 dagen blijven en bent verplicht weer naar je thuisland terug te keren.
Ik zou niet weten wat ik je zou moeten aanraden, het is een lastige situatie. Aangezien we op dit forum geen illegale zaken mogen bepraten lijkt het me beter hier niet m'n mening over te geven.
Laat je wel goed voorlichten(ik neem aan dat je een advokaat in de arm genomen hebt?) over hoe je met de NL belastingdienst je zaken moet afronden anders kan je dat problemen opleveren.
Ik zou niet weten wat ik je zou moeten aanraden, het is een lastige situatie. Aangezien we op dit forum geen illegale zaken mogen bepraten lijkt het me beter hier niet m'n mening over te geven.
Laat je wel goed voorlichten(ik neem aan dat je een advokaat in de arm genomen hebt?) over hoe je met de NL belastingdienst je zaken moet afronden anders kan je dat problemen opleveren.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Het Nederlandse ziekenfondssysteem vs. particuliere verzekeringen bestaat niet meer sinds 1 januari 2006. In de nieuwe regeling heeft iedereen een verplichte ziektenkostenverzekering (iedere ingezetene) met dezelfde basisdekking. Daarnaast kan je zelf kiezen voor allerlei aanvullende pakketten. Inkomensafhankelijk kan je een gedeelte van de premie via de belastingdienst terug krijgen (Zorgtoeslag). Je zal dus premie moeten betalen, ook al zit je in het buitenland, tot je daar officieel woont. En wanneer dat dan is????Misschien kun je iets meer zeggen over je werksituatie. Ik neem aan dat je in de VS niet werkt. Als je inkomen in Nederland ontvangt wat onder de Ziekenfonds grens ligt, zal men premie inhouden. Volgens mij is het ziekenfonds een verplichte verzekering. Anderen kunnen er misschien meer over zeggen, ik ben al weer een tijd weg uit NL.
Ik zou hiervoor echt een advocaat met kennis van zaken in de arm nemen. Je bent op een Visa Waiver binnen gekomen en zou volgens mij dus 90 dagen later het land hebben moeten verlaten. Dat je ondertussen een visum hebt aangevraagd wegens je huwelijk wil toch niet zeggen dat je zomaar kan blijven? Ik heb er niet veel verstand van, maar ik weet dat andere van dit forum (Rebecca!) ondanks het huwelijk hier hebben moeten wachten.
Je moet je uitschrijven in de gemeente waar je woonde, dit heeft voor de rest niets van doen met het feit of je naar Amerika gegaan bent of elk ander land. Ik weet niet zeker of je een land op moet geven als je naar het buitenland vertrekt, maar als je je uitschrijft en niet in een andere gemeente in Nederland inschrijft ben je hier in feite niet meer woonachtig.
Ik weet niet of je hier een advocaat voor moet raadplegen, laat een familielid even het gemeentehuis bellen en die kunnen ook wel zeggen op wat voor manier je uit het Nederlandse register kunt worden uitgeschreven.
Ontvang je ook belasting aangiftes en bijv. huur en / of zorg toeslag dan geef per datum dat je je uitschrijft ook meteen door aan de belastingdienst dat je niet meer in Nederland woonachtig bent. Je kunt ze wel een postadres opgeven waar ze je post naar toe sturen.
Ik weet niet of je hier een advocaat voor moet raadplegen, laat een familielid even het gemeentehuis bellen en die kunnen ook wel zeggen op wat voor manier je uit het Nederlandse register kunt worden uitgeschreven.
Ontvang je ook belasting aangiftes en bijv. huur en / of zorg toeslag dan geef per datum dat je je uitschrijft ook meteen door aan de belastingdienst dat je niet meer in Nederland woonachtig bent. Je kunt ze wel een postadres opgeven waar ze je post naar toe sturen.
-
- Amerika-expert
Ik zou met uitschrijven wachten totdat je een groene kaart of een andere definitieve verblijfsvergunning binnen hebt.
Als er iets mis zou lopen, kun je dan makkelijker terug, lijkt me.
Als je naar het buitenland vertrekt en je laat uitschrijven, komt je kaartje (of elektronen) in Den haag te liggen. De burgemeester van Den Haag nodigt je dan uit om te stemmen en zo.
Als je naar het buitenland vertrekt en je laat uitschrijven, komt je kaartje (of elektronen) in Den haag te liggen. De burgemeester van Den Haag nodigt je dan uit om te stemmen en zo.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Toen wij in Costa Rica gingen wonen heb ik me gewoon uitgeschreven bij de gemeente, de post ging naar mijn broer. Voor de rest geen problemen, toen we terug kwamen gewoon weer ingeschreven bij de gemeente, kinderen zaten zo weer op school. Geen enkel probleem gehad. Ik denk dat je daar gewoon de gemeente over moet bellen.Ik zou met uitschrijven wachten totdat je een groene kaart of een andere definitieve verblijfsvergunning binnen hebt.
Vergeet niet, je blijft Nederlander dus je kunt altijd zonder probleem weer terug naar Nederland.
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik ben uit Nederland vertrokken en heb een studentenvisum voor de US. Toen ik ging informeren (in 2005) hoe dat allemaal moest met de inschrijving bij de gemeente werd me verteld dat ik me uit moest laten schrijven in Nederland als ik een half jaar of langer weg was. Ook al is een studentenvisum niet voor eeuwig en kan ik elk moment weer in Nederland gaan wonen. Ik heb een Nederlands paspoort dus ik schijn elk moment weer terug naar Nederland te kunnen.
De officiële regel is dus dat je je uit moet laten schrijven als je voor een half jaar of langer in het buitenland woont/bent. Dit heeft ook te maken met recht op allerlei sociale uitkeringen in Nederland. Ik krijg bijvoorbeeld geen kinderbijslag meer nu ik in de US studeer en woon. Ook al ben ik officieel nog steeds een Nederlander en heb ik in de US met mijn studentenvisum geen rechten om na mijn studie te blijven.
Bel eens met de gemeente waar je staat ingeschreven en vraag het eens na. Zo heb ik het ook gedaan. Of kijk op hun website voor info.
De officiële regel is dus dat je je uit moet laten schrijven als je voor een half jaar of langer in het buitenland woont/bent. Dit heeft ook te maken met recht op allerlei sociale uitkeringen in Nederland. Ik krijg bijvoorbeeld geen kinderbijslag meer nu ik in de US studeer en woon. Ook al ben ik officieel nog steeds een Nederlander en heb ik in de US met mijn studentenvisum geen rechten om na mijn studie te blijven.
Bel eens met de gemeente waar je staat ingeschreven en vraag het eens na. Zo heb ik het ook gedaan. Of kijk op hun website voor info.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dat is de 183 dagen regel. Als je langer dan 183 dagen op een bepaald adres woont bepaald dat je country of residence. (belangrijk voor je belastngen)houstonwehaveaproblem schreef:Ik ben uit Nederland vertrokken en heb een studentenvisum voor de US. Toen ik ging informeren (in 2005) hoe dat allemaal moest met de inschrijving bij de gemeente werd me verteld dat ik me uit moest laten schrijven in Nederland als ik een half jaar of langer weg was.
In tegenstelling to the US zijn in Nederland bij de overheids instellingen wel de databanken gelinked. dwz als je je laat uitschrijven de belastingdienst je toch op je nieuwe adres weer weet te vinden.
Iedere Nederlander die naar het buitenland vertrekt is verplicht zijn belasting verplichtingen na te komen voor dat hij of zij het land verlaat.
Als je je bij de gemeente laat uitschrijven en opgeeft dat je per 18 April in de USA woont geeft je daarmee toe illegaal het land te zijn binnengekomen, dat lijkt me niet wenselijk.
Het uitschrijven op zich is geen probleem, ze willen wel weten waar je naar toe gaat, dan gaan je gegevens inderdaad naar Den Haag en als je een adres op geeft sturen ze eventuele post door en geven ze je adres aan derden die je zoeken omdat je misschien nog openstaande rekeningen hebt of iets dergelijks.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Ok, wat mij dus het meest voor de hand liggende lijkt is dit.
Ik laat mij uitschrijven bij de gemeente (en belastingdienst) vanaf de datum dat ik getrouwd ben (28 juni).
Er is geen sprake van illegale zaken in deze situatie, als ik me niet vergis verblijf ik momenteel (semi)-legaal in amerika onder wet 451(i)a of zo
(getrouwd met citizen en formulier zijn in behandeling).
Bedankt voor de informatie
Ruud
Ik laat mij uitschrijven bij de gemeente (en belastingdienst) vanaf de datum dat ik getrouwd ben (28 juni).
Er is geen sprake van illegale zaken in deze situatie, als ik me niet vergis verblijf ik momenteel (semi)-legaal in amerika onder wet 451(i)a of zo

Bedankt voor de informatie
Ruud
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
De gemeente vroeg ons wel een adres op te geven waar we in de VS gingen wonen.
Ook de belasting wordt op de hoogte gesteld als je je uitschrijft bij de gemeente en geloof maar dat die je ook hier weten te vinden.
Ook de belasting wordt op de hoogte gesteld als je je uitschrijft bij de gemeente en geloof maar dat die je ook hier weten te vinden.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Every day is a gift, not a given right
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Dat ze me weten te vinden is niet erg, ik ben van plan alles volgens de regels af te handelen (wel net zo makkelijk voor het geval ik ooit terugkeer).
De gemeente en de zorgverzekering zijn gemaild, de belastingdienst accepteerd geen mail, die zal ik dus morgen moeten bellen. Ik snap nog niet helemaal hoe dat werkt. Iemand enig idee hoe en wat er met de belasting gaat gebeuren? De belastingdienst is mij nog geld verschuldigd, wat momenteel erg traag afgehandeld word, maar ik neem aan dat mijn bankrekening in nederland voorlopig intact kan blijven en dat de belastingdienst terzijnertijd het geld daarop stort?
Of handelen ze dat alles in een keer af zodra je aangeeft niet meer woonzaam te zijn in Nederland?
Ruud
De gemeente en de zorgverzekering zijn gemaild, de belastingdienst accepteerd geen mail, die zal ik dus morgen moeten bellen. Ik snap nog niet helemaal hoe dat werkt. Iemand enig idee hoe en wat er met de belasting gaat gebeuren? De belastingdienst is mij nog geld verschuldigd, wat momenteel erg traag afgehandeld word, maar ik neem aan dat mijn bankrekening in nederland voorlopig intact kan blijven en dat de belastingdienst terzijnertijd het geld daarop stort?
Of handelen ze dat alles in een keer af zodra je aangeeft niet meer woonzaam te zijn in Nederland?
Ruud
-
- Amerika-expert
ik heb me toen ik de eerste keer naar de VS vertrok niet laten uitschrijven. ik denk niet dat daar iets illegaals aan was. ik denk dat het meer een andministratieve nalaten was dan iets anders. alleen ik was geen NL toen, dus misschien lag dat wat anders. ik had ook nog nooit belastingaangifte gedaan of betaald en had misschien wel of niet wat teruggehad van de paar maanden dat ik gewerkt had. ik vond dat niet de moeite waard. deze keer heb ik alles wel netjes afgehandeld omdat ik wel NL was, en met een schone lie wegwilde om geen problemen te hebben als ik een keer op Schiphol stond en het land wilde verlaten dus netjes alles opgezegd en me uitgeschreven, de belasting ingelicht. was geen enkel punt want zij waren mij geld schuldig. ik kreeg recentelijk nog een naheffing van de huursubsidie want daar was blijkbaar wel iets mis gegaan in de administratie, maar door hun aan te geven wanneer ik het land heb verlaten was dat opgelost.
ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over de belasting. je moet de brochure naar het buitenland maar eens goed bekijken en behalve als je hele lastige belastingsissues hebt, is het waarschijnlijk vrij simpel. NL en de VS hebben een belastingsoverdrag zodat je in principe geen belastingschuldig bent in beide landen (dat is niet overal zo!). maar die info is op te zoeken op internet of na te vragen bij financiele planners/rechtshulp/advocaat.
de datum is inderdaad tricky. ik weet niet eens of je je retroactief kan uitschrijven, maar als je dat zou doen per de datum dat je vertrok, dan is er idd ergens een paper trail dat je op die datum de gemeente/het land verlaten hebt om je ergens anders te gaan vestigen. dat is voor je procedure van weinig belang denk ik, maar ik weet niet wat ze tegenwoordig allemaal aan bewijs vragen. voor de USCIS ben je heir naar toegekomen, geheel legaal op een visa waiver en terwijl je hier was is je situatie veranderd en heb je om vernadering van status gevraagd. daar is op zich niets mis mee, behalve natuurlijk als je dat al van te voren gepland had. en als dat op de een of andere manier bewezen zou kunnen worden, bijv doordat je voordat je hier naar toe kwam al een caterer hebt geboekt voor je huwelijksdag of een sollicitatiegesprek had geregeld dan blijkt daaruit dat dit "voorbedachte rade" was. ik wet niet wat voor access USCIS allemaal heeft, maar wees voorzichtig, laat je goed informeren en neem alles heel serieus.
ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over de belasting. je moet de brochure naar het buitenland maar eens goed bekijken en behalve als je hele lastige belastingsissues hebt, is het waarschijnlijk vrij simpel. NL en de VS hebben een belastingsoverdrag zodat je in principe geen belastingschuldig bent in beide landen (dat is niet overal zo!). maar die info is op te zoeken op internet of na te vragen bij financiele planners/rechtshulp/advocaat.
de datum is inderdaad tricky. ik weet niet eens of je je retroactief kan uitschrijven, maar als je dat zou doen per de datum dat je vertrok, dan is er idd ergens een paper trail dat je op die datum de gemeente/het land verlaten hebt om je ergens anders te gaan vestigen. dat is voor je procedure van weinig belang denk ik, maar ik weet niet wat ze tegenwoordig allemaal aan bewijs vragen. voor de USCIS ben je heir naar toegekomen, geheel legaal op een visa waiver en terwijl je hier was is je situatie veranderd en heb je om vernadering van status gevraagd. daar is op zich niets mis mee, behalve natuurlijk als je dat al van te voren gepland had. en als dat op de een of andere manier bewezen zou kunnen worden, bijv doordat je voordat je hier naar toe kwam al een caterer hebt geboekt voor je huwelijksdag of een sollicitatiegesprek had geregeld dan blijkt daaruit dat dit "voorbedachte rade" was. ik wet niet wat voor access USCIS allemaal heeft, maar wees voorzichtig, laat je goed informeren en neem alles heel serieus.
SEEING IS BELIEVING
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
RuudG schreef:De gemeente en de zorgverzekering zijn gemaild, de belastingdienst accepteerd geen mail, die zal ik dus morgen moeten bellen. Ik snap nog niet helemaal hoe dat werkt. Iemand enig idee hoe en wat er met de belasting gaat gebeuren? De belastingdienst is mij nog geld verschuldigd, wat momenteel erg traag afgehandeld word, maar ik neem aan dat mijn bankrekening in nederland voorlopig intact kan blijven en dat de belastingdienst terzijnertijd het geld daarop stort?
Ruud
Er is een speciaal nummer dat je kunt bellen als je in het buitenland zit. Zoek het even op op de website van de belastingdienst. Nu je nog gewoon ingeschreven staat ergens sturen ze je post naar je laatst bekende adres. Als je daar niet meer woont en je hebt ook geen ander adres opgegeven dan kan ik me voorstellen dat het wat langer duurt allemaal. Waar moet die post immers heen? Zodra jij opgeeft bij de gemeente dat je in de US woont, spelen zij je adres door aan de belastingdienst en die weten jou dan echt wel te vinden. Je krijgt dan vanzelf een dik pakket thuisgestuurd voor je belastingaangifte voor dit jaar, want je woonde immers nog een deel van 2007 in Nederland. En verwacht ook voor 2008 een aangifte, want die mensen willen echt zeker weten dat je ook dat jaar in Nederland geen inkomen hebt gehad.
Als je een bankrekening aanhoudt in Nederland en het is hetzelfde rekeningnummer als je hebt opgegeven bij de belasting dan storten ze je geld daarop terug. Zo niet, dan moet je dat alsnog even doorgeven bij de belastingdienst. Je kunt gewoon een bankrekening aanhouden in Nederland, ook al woon je er niet. Ik heb nog steeds een rekening daar lopen en ze sturen mijn afschriften hierheen. Dus wel even je adres laten wijzigen.
Succes!
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
-
- Amerikakenner
Toen mijn vrouw en ik in 2003 vertrokken ging het nog zo:
Mijn vrouw was al een maand eerder vertrokken naar de VS, en een week voordat ik naar de VS ging, ging ik naar het gemeentehuis om zowel mijn vrouw als mezelf uit te schrijven.
Ik gaf voor mijn vrouw een vertrekdatum op van een maand terug, maar de ambtenaar gaf aan dat dat niet ging, dus toen geen datum in het verleden. Heb ze toen per die datum dat ik daar was laten uitschrijven.
Ikzelf zou een week later vertrekken, en dat konden ze wel met de juiste datum verwerken.
Zoals al meerderen hier zeiden, je geeft ze ook het adres op waar je gaat wonen, en de belastingdienst weet je dan wel te vinden.
Van de belastingdienst krijg je een apart soort aangifteformulier (in dacht dat het een M biljet was). Bij mij zijn er trouwens bijna 2 jaar overheen gegaan voordat ik uiteindelijk de definitieve aanslag kreeg van de belastingdienst......dus snel zijn ze niet....het blijft de belastingdienst
.
Mijn vrouw was al een maand eerder vertrokken naar de VS, en een week voordat ik naar de VS ging, ging ik naar het gemeentehuis om zowel mijn vrouw als mezelf uit te schrijven.
Ik gaf voor mijn vrouw een vertrekdatum op van een maand terug, maar de ambtenaar gaf aan dat dat niet ging, dus toen geen datum in het verleden. Heb ze toen per die datum dat ik daar was laten uitschrijven.
Ikzelf zou een week later vertrekken, en dat konden ze wel met de juiste datum verwerken.
Zoals al meerderen hier zeiden, je geeft ze ook het adres op waar je gaat wonen, en de belastingdienst weet je dan wel te vinden.
Van de belastingdienst krijg je een apart soort aangifteformulier (in dacht dat het een M biljet was). Bij mij zijn er trouwens bijna 2 jaar overheen gegaan voordat ik uiteindelijk de definitieve aanslag kreeg van de belastingdienst......dus snel zijn ze niet....het blijft de belastingdienst

Laatst gewijzigd door Dan op 13 sep 2007, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
bij mij ging het redelijk snel, afgezien van twee keer post niet aangekomen of niet verwerkt en de nood voor een aantal telefoontjes, maar ik had binnen een paar maanden mijn geld terug (op mijn NL rekening).
ik denk ook niet dat retroactief uitschrijven kan, maar misschien is het wel per gemeente verschillend?
ik denk ook niet dat retroactief uitschrijven kan, maar misschien is het wel per gemeente verschillend?
SEEING IS BELIEVING
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Hier het antwoord van een medewerker burgerzaken (en dus op de hoogte van de juiste regels):
Uitschrijven naar het buitenland hoeft pas als je 2/3 van het jaar in het buitenland gaat verblijven (aaneengesloten of bij elkaar opgeteld). maw: pas bij 8 maanden verblijf in 1 jaar tijd hoef je je uit te schrijven. Uitschrijven moet altijd schriftelijk, maar op de website van de gemeente kun je een uitschrijfformulier vinden en deze moet je dan invullen en ondertekenen en kun je samen met een kopie van je legitimatiebewijs terugfaxen (of inscannen en terugmailen). Ik zou het niet per post opsturen, menig keer raakt er nl wel eens wat zoek bij gemeentes
en per fax of e-mail heb je tenminste bewijs van wanneer je eerste aangifte was.
Je kan niet met terugwerkende kracht worden uitgeschreven. De datum van binnnenkomst van je aangifte is bepalend. Als je op 18 april had willen worden uitgeschreven had je dat dus toen moeten doen. Overigens maakt dit voor gemeentes niets uit. Alle instanties die aangesloten zijn op de GBA krijgen automatisch bericht van de verhuizing (Belastingdienst, pensioen, SVB etc). Dat hoef je dus niet apart door te geven.
Voor eigen administratie is wellicht een uittreksel handig als bewijs van uitschrijving. Deze krijg je niet standaard en moet je vaak betalen, dus even om vragen.
Er zijn echter veel mensen die zich niet op tijd (of helemaal niet) uitschrijven. Mocht je in een huis zitten waar andere mensen zich op laten inschrijven wordt je op den duur wel uitgeschreven door de gemeente. Stel je woont nog bij je ouders en die doen geen melding van jouw vertrek dan maakt het niets uit (wij controleren je heus niet!
)
Opnieuw inschrijven is geen probleem, ben je Nederlander dan kan je zo weer ingeschreven worden. Het enige verschil is dat je in persoon aan de balie moet komen en dat je een langer formulier moet invullen... Dat valt wel mee dus
. Afhankelijk of je in dezelfde gemeente weer wordt ingeschreven of naar een andere gemeente, duurt dit ongeveer 1 dag tot 2 weken.
Let wel dat uitschrijving gevolgen heeft voor de bepaling van dingen als AOW, uitkeringen en subsidies. Als je je dus 'onnodig' uitschrijft (en later dus bedenkt weer terug te komen) is het dus niet altijd slim om je direct uit te schrijven.
En je gegevens blijven digitaal in je laatste woongemeente. Voor stemmen vanuit het buitenland moet je altijd zelf eerst een verzoek doen bij de gemeente Den Haag (ze sturen het je niet vanzelf op). BOvendien kan dit alleen bij 2e Kamer verkiezingen.
Hoop dat je aan deze info wat hebt, anders hoor ik het graag!
Uitschrijven naar het buitenland hoeft pas als je 2/3 van het jaar in het buitenland gaat verblijven (aaneengesloten of bij elkaar opgeteld). maw: pas bij 8 maanden verblijf in 1 jaar tijd hoef je je uit te schrijven. Uitschrijven moet altijd schriftelijk, maar op de website van de gemeente kun je een uitschrijfformulier vinden en deze moet je dan invullen en ondertekenen en kun je samen met een kopie van je legitimatiebewijs terugfaxen (of inscannen en terugmailen). Ik zou het niet per post opsturen, menig keer raakt er nl wel eens wat zoek bij gemeentes

Je kan niet met terugwerkende kracht worden uitgeschreven. De datum van binnnenkomst van je aangifte is bepalend. Als je op 18 april had willen worden uitgeschreven had je dat dus toen moeten doen. Overigens maakt dit voor gemeentes niets uit. Alle instanties die aangesloten zijn op de GBA krijgen automatisch bericht van de verhuizing (Belastingdienst, pensioen, SVB etc). Dat hoef je dus niet apart door te geven.
Voor eigen administratie is wellicht een uittreksel handig als bewijs van uitschrijving. Deze krijg je niet standaard en moet je vaak betalen, dus even om vragen.
Er zijn echter veel mensen die zich niet op tijd (of helemaal niet) uitschrijven. Mocht je in een huis zitten waar andere mensen zich op laten inschrijven wordt je op den duur wel uitgeschreven door de gemeente. Stel je woont nog bij je ouders en die doen geen melding van jouw vertrek dan maakt het niets uit (wij controleren je heus niet!

Opnieuw inschrijven is geen probleem, ben je Nederlander dan kan je zo weer ingeschreven worden. Het enige verschil is dat je in persoon aan de balie moet komen en dat je een langer formulier moet invullen... Dat valt wel mee dus

Let wel dat uitschrijving gevolgen heeft voor de bepaling van dingen als AOW, uitkeringen en subsidies. Als je je dus 'onnodig' uitschrijft (en later dus bedenkt weer terug te komen) is het dus niet altijd slim om je direct uit te schrijven.
En je gegevens blijven digitaal in je laatste woongemeente. Voor stemmen vanuit het buitenland moet je altijd zelf eerst een verzoek doen bij de gemeente Den Haag (ze sturen het je niet vanzelf op). BOvendien kan dit alleen bij 2e Kamer verkiezingen.
Hoop dat je aan deze info wat hebt, anders hoor ik het graag!

-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Je moet inderdaad de belasting dienst even bellen. Dan krijg je een berg met formulieren waarop je onder andere moet invullen wat je adres in het buitenland is.
Je krijgt dan vervolgens gewoon daar je post.
Een bankrekening in nedeland aanhouden is wel handig. Belasting stort geld daar dan gewoon op. Bij mij vorige week nog gebeurd.
Ze zijn wel erg slordig bij de belasting dienst. Aangisten die ze nooit ontvangen en zoek raken. etc
Ik heb nu voor de 3de keer mijn 2006 ingestuurd. Om gek van te worden.
Om nog maar te zwijgen van alle gegeven met betrekking tot persioenen die ze van je willen hebben.
petra
Je krijgt dan vervolgens gewoon daar je post.
Een bankrekening in nedeland aanhouden is wel handig. Belasting stort geld daar dan gewoon op. Bij mij vorige week nog gebeurd.
Ze zijn wel erg slordig bij de belasting dienst. Aangisten die ze nooit ontvangen en zoek raken. etc
Ik heb nu voor de 3de keer mijn 2006 ingestuurd. Om gek van te worden.
Om nog maar te zwijgen van alle gegeven met betrekking tot persioenen die ze van je willen hebben.
petra
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- DixieChick
- Amerika-expert
even een hele stomme vraag (die vast ook een beetje off-topic is, sorry!
), maar kan je vanuit het buitenland ook online aangifte doen? Of kan dat alleen met zo'n nare papieren versie?

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerikakenner
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 3743 Weergaves