Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Heb beleggingen in Nederland en woon in VS: probleem?
Heb beleggingen in Nederland en woon in VS: probleem?
Ik woon en werk in de VS en heb in Nederland nog rond de 10.000 Euro in beleggingen uitstaan (bij verschillende banken). Dat wordt alleen maar meer, omdat het belegd is. Ik ben een wettelijke inwoner van de VS (green card) en betaal in de VS al mijn belastingen. Moet ik bang zijn om belast te worden in Nederland door de Nederlandse ficus? Hoe zit het met de Amerikaanse fiscus?
Bedankt!
Bedankt!
Wat niet weet, wat niet deert. Dit is een gewetenskwestie, en je zult hierover bij je eigen normen en waarden in berade moeten gaan.....
De VS kan er namelijk ALLEEN achterkomen als ze middels een internationaal politiebevel opdracht geven aan Nederland om informatie te verschaffen. Dit gebeurd alleen als je in Amerika misdaden pleegt, en bijvoorbeeld het vermoeden bestaat dat je hiervoor in Nederland bent betaald. (Ik noem een dwarsstraat: een drugs deal, een huur moord.)
Lekker laten staan die beleggingen. Niks aan de hand. Als je geweten echt knaagt kun je overwegen het allemaal netjes op te geven, maar qua IRS hoef je nergens voor te vrezen, zolang je je in Amerika verdiende centjes maar allemaal netjes opgeeft.
De VS kan er namelijk ALLEEN achterkomen als ze middels een internationaal politiebevel opdracht geven aan Nederland om informatie te verschaffen. Dit gebeurd alleen als je in Amerika misdaden pleegt, en bijvoorbeeld het vermoeden bestaat dat je hiervoor in Nederland bent betaald. (Ik noem een dwarsstraat: een drugs deal, een huur moord.)
Lekker laten staan die beleggingen. Niks aan de hand. Als je geweten echt knaagt kun je overwegen het allemaal netjes op te geven, maar qua IRS hoef je nergens voor te vrezen, zolang je je in Amerika verdiende centjes maar allemaal netjes opgeeft.
"I reject your reality, and substitute my own!"
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Sorry nee , dit is niet waar.
Sinds een paar jaar bestaat er de zogenaamde informatie plicht voor banken en financiele instellingen. Nederlandse banken zijn verplicht spaarrekeningen en beleggingen van Nederlanders die in het buitenland verblijven door te geven aan de desbetreffende belasting dienst.
Wij hebben hier al mee te maken gekregen toen we in Frankrijk woonden 2 jaar geleden en ook nu we in de US wonen in dat van toepassing.
In de USA wordt je belast op je world wide income, hieronder valt ook de rente die je krijgt op je spaarrekening in Nederland of het geld dat je verdient met beleggingen. Je bent verplicht al je financien te vermelden bij je belasting opgaaf.
Dit is trouwens niet alleen een Nederlandse kwestie maar het trof vooral al die mensen die in Zwitserland, de Kanaal eilanden en nog meer van die belasting paradijsjes geld hadden weggestopt staan.
De informatie plicht is een gevolg van het feit dat men probeert het terroristen moeilijk te maken nog veel geld te 'parkeren' in landen zoals Zwitserland.
Wat je beweert is dus niet waar, je moet je world wide income opgeven en niet alleen wat je in de USA verdient. Men heeft absoluut geen politiebevel nodig, dit soort informatie wordt op vrijwillge basis door de Nederlandse banken en financiele instellingen doorgegeven aan de IRS.
De kans is dus groot dat je tegen de lamp loopt met alle gevolgen van dien.
Nederland en Amerika hebben een belasting treaty/overeenkomst wat wil zeggen dat je geen 2 keer belasting hoeft te betalen over hetzelfde feit. De Nederlandse belasting heft dus geen belasting over je rente en ander verdiende geld met beleggen zolang je dit opgeeft bij je jaarlijkse federal income tax.
Sinds een paar jaar bestaat er de zogenaamde informatie plicht voor banken en financiele instellingen. Nederlandse banken zijn verplicht spaarrekeningen en beleggingen van Nederlanders die in het buitenland verblijven door te geven aan de desbetreffende belasting dienst.
Wij hebben hier al mee te maken gekregen toen we in Frankrijk woonden 2 jaar geleden en ook nu we in de US wonen in dat van toepassing.
In de USA wordt je belast op je world wide income, hieronder valt ook de rente die je krijgt op je spaarrekening in Nederland of het geld dat je verdient met beleggingen. Je bent verplicht al je financien te vermelden bij je belasting opgaaf.
Dit is trouwens niet alleen een Nederlandse kwestie maar het trof vooral al die mensen die in Zwitserland, de Kanaal eilanden en nog meer van die belasting paradijsjes geld hadden weggestopt staan.
De informatie plicht is een gevolg van het feit dat men probeert het terroristen moeilijk te maken nog veel geld te 'parkeren' in landen zoals Zwitserland.
Wat je beweert is dus niet waar, je moet je world wide income opgeven en niet alleen wat je in de USA verdient. Men heeft absoluut geen politiebevel nodig, dit soort informatie wordt op vrijwillge basis door de Nederlandse banken en financiele instellingen doorgegeven aan de IRS.
De kans is dus groot dat je tegen de lamp loopt met alle gevolgen van dien.
Nederland en Amerika hebben een belasting treaty/overeenkomst wat wil zeggen dat je geen 2 keer belasting hoeft te betalen over hetzelfde feit. De Nederlandse belasting heft dus geen belasting over je rente en ander verdiende geld met beleggen zolang je dit opgeeft bij je jaarlijkse federal income tax.
- Tink
- Amerikakenner
- Contacteer:
Niet alleen dat, maar veel mensen vergeten dat rente die je ontvangt op die rekeningen of winst die je maakt door het verkopen van je aandelen inkomen is dat je verplicht bent op te geven en belasting over moet betalen. hetzij in Nederland of in de USA.
Omdat je belast wordt op je world wide income hier valt daar ook dus deze inkomsten onder.
Omdat je belast wordt op je world wide income hier valt daar ook dus deze inkomsten onder.
Bedankt voor alle goede input wat betreft dit onderwerp. Ik ontvang geen inkomen (rente) uit mijn beleggingen. Ze worden alleen maar meer geld (Euro) waard. Ik houd deze Nederlandse beleggingen voor de lange termijn aan en zal ze dus niet snel verkopen. Ik vraag me af of dat de situatie veranderd. Dit is een moeilijk onderwerp! Zou ik eens een Amerikaanse boekhouder moeten vragen? Bedankt voor alle hulp, greatly appreciated!
-
- Amerika-ontdekker
Beleggingen betalen geen rente uit maar dividend. Zowel rente als dividend worden beschouwt als inkomen in zowel Nederland als in Amerika. In Amerika kun je dergelijk inkomen uit rente of dividend (tijdelijk) omzeilen ingeval het onderdeel is van een 401K plan of IRA (tax deferred). Echter, als het niet om al te grote bedragen gaat zou ik mij daar geen zorgen om maken. De IRS kan altijd nog een navoordering doen.
Nog een paar overwegingen.
I bedacht me zojuist: ik heb deze twee Nederlandse bankrekeningen met beleggingen al sinds ik nog in Nederland woonde (5 jaar geleden). Een van de bankrekeningen staat nu inmiddels op mijn Amerikaanse adres en die andere nog op mijn Nederlandse adres (ben terughoudend om die te veranderen, voor die bank lijkt het dus nog dat ik in Nederland woon!). Belangrijker echter is dat ik de twee banken nooit mijn Amerikaanse Social Security Number heb gegeven. Daar is nooit om gevraagd. Ik zou dus zeggen dat er geen directe link is tussen de banken en de Amerkaanse IRS. Maar je weet nooit.
Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Iemand anders wel een zijn SSN op moeten geven aan een Nederlandse bank zodra je ze vertelde dat je in Amerika woont?
Ik heb overigens wel eens een rekening geprobeerd te openen bij de Alex bank en die vroeg toen wel naar mijn Amerikaanse SSN. Dat heb ik toen niet gedaan en de rekening dus niet geopend, want wil niet mijn SSN afgeven aan een Nederlandse bank.
Heeft iemand anders hier ervaringen mee? Iemand anders wel een zijn SSN op moeten geven aan een Nederlandse bank zodra je ze vertelde dat je in Amerika woont?
Ik heb overigens wel eens een rekening geprobeerd te openen bij de Alex bank en die vroeg toen wel naar mijn Amerikaanse SSN. Dat heb ik toen niet gedaan en de rekening dus niet geopend, want wil niet mijn SSN afgeven aan een Nederlandse bank.
Re: Nog een paar overwegingen.
Ze hebben mij bij Rabobank nooit gevraagd naar een amerikaans SSN toen ik zei dat ik daarheen verhuisde. Je kan in NL gewoon een rekening aanhouden als je een NL correspondentie adres hebt. Als je ook Nederlander bent, kun je gewoon je paspoort (met NL sofi) laten zien en een ander adres opgeven. De bank maakt dat niet uit. De Nederlandse belastingdienst zal er via je sofi nummer echter wel achterkomen dat je niet in NL woonachtig bent maar in de US.sheppard schreef:I bedacht me zojuist: ik heb deze twee Nederlandse bankrekeningen met beleggingen al sinds ik nog in Nederland woonde (5 jaar geleden). Een van de bankrekeningen staat nu inmiddels op mijn Amerikaanse adres en die andere nog op mijn Nederlandse adres (ben terughoudend om die te veranderen, voor die bank lijkt het dus nog dat ik in Nederland woon!). Belangrijker echter is dat ik de twee banken nooit mijn Amerikaanse Social Security Number heb gegeven. Daar is nooit om gevraagd. Ik zou dus zeggen dat er geen directe link is tussen de banken en de Amerkaanse IRS. Maar je weet nooit.
Eigenlijk snap ik het probleem niet helemaal; als je sowieso belasting moet betalen kun je dat toch beter hier doen dan in NL? En met die 10,000 zit je nog onder de vermogensbelastinggrens, dus ook dat is geen probleem...
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Re: Nog een paar overwegingen.
Voor beleggingen is dat niet het geval: in Nederland zijn koerswinsten op beleggingen "fictief"belast (daar betaal je de 1.2% box 3 heffing voor, een zogenaamd fictief rendement van 4% wordt dan belast tegen 30% belasting -> 1,2%).fcolos schreef:Eigenlijk snap ik het probleem niet helemaal; als je sowieso belasting moet betalen kun je dat toch beter hier doen dan in NL?
In USA zijn de feitelijke koerswinsten belast, ik meen (uit mijn hoofd, pin me er niet op vast) tegen 10% (voor lange termijn winsten) of 15% (voor korte termijn winsten, binnen 1 jaar na aankoop van de aandelen weer verkocht).
Het break-even punt ligt dus bij 12% beleggingsrendement (korte termijn) of 14,2% beleggingsrendement (lange termijn belegging): haal je meer rendement, dan zou je NL belasting prefereren, haal je minder redement, dan zou je US belasting prefereren.
Tink heeft overigens helemaal gelijk, er is geen keuze, de US belast je al vrij snel op world wide income als je duurzaam langer dan een half jaar per jaar in de US verblijft. Dit is onafhankelijk van je type visum/greencard/citizenship, ik meen dat zelfs als je illegaal zou verblijven je nog de US worldwide taxes verschuldigd bent...
Ik weet niet precies hoe het met de vrijstellingen in de US zit, maar hoe je het ook wendt of keert: het gaat hier om peanuts, dus ik zou het netjes opgeven. Om nou voor tientjes/jaar een fraudeur te worden....fcolos schreef:En met die 10,000 zit je nog onder de vermogensbelastinggrens, dus ook dat is geen probleem...
-
- Amerika-newbie
Wat betreft Amerika weet ik het niet, maar wat betreft Nederland hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken.
Aangezien je in Amerika woont, ben je niet binnenlands belastingplichtig in Nederland. Evt. ben je wel buitenlands belastingplichtig in Nederland (met name i.g.v. pand in Nederland), waardoor je onder de box 3 heffing zou kunnen vallen. In geval je slechts beleggingen/spaargelden bij Nederlandse bank hebt, maakt je dat niet tot buitenlands belastingplichtige in Nederland en betaal je er in NL dus geen belasting over.
Aangezien je in Amerika woont, ben je niet binnenlands belastingplichtig in Nederland. Evt. ben je wel buitenlands belastingplichtig in Nederland (met name i.g.v. pand in Nederland), waardoor je onder de box 3 heffing zou kunnen vallen. In geval je slechts beleggingen/spaargelden bij Nederlandse bank hebt, maakt je dat niet tot buitenlands belastingplichtige in Nederland en betaal je er in NL dus geen belasting over.
Re: informatieplicht alleen betrekking op transacties?
Tink, volgens mij heeft deze informatieplicht alleen betrekking op grensoverschrijdende geldtransacties. Ik geloof niet dat mijn Nederlandse bank en/of Belastingdienst 'spontaan' mijn Nederlandse rekeninggegevens ieder jaar naar de Amerikaanse IRS stuurt!Tink schreef:Sorry nee , dit is niet waar.
Kan iemand hier helderheid over verschaffen? Ik heb wat onderzoek gedaan, maar kom er niet uit.
Ik vond tevens het volgende persbericht:
-----------------------------------------------------------------------------------
laatst gewijzigd: 15-03-2007 12:03
Banken informeren klanten over 'meekijken' VS
De Nederlandse banken, verenigd in de NVB, beginnen binnen een maand met een campagne om cliënten te informeren dat de VS toegang heeft tot gegevens over grensoverschrijdende geldtransacties.
Banken moeten klanten informeren over controle betalingen
'Meekijken'
Eerder bleek dat de VS mag 'meekijken' naar deze transacties en dat de banken daarover zwegen tegenover hun klanten. Dat is volgens het College Bescherming Persoonsgegevens in strijd met de wet.
Boetes
Het college had de banken gedreigd met boetes als de banken niet voldoen aan hun informatieplicht. De VS eist van banken met een notering in de VS dat ze de informatie overleggen. Het lijkt op de plicht voor vliegmaatschappijen die op de VS vliegen om gegevens van passagiers te overleggen in het kader van de terrorismebestrijding.
© RTLZ.nl
Re: Heb beleggingen in Nederland en woon in VS: probleem?
Ik woon inmiddels in de VS en heb nog steeds een bankrekening in Nederland: een gewone betaalrekening en een spaarrekening. Hoe zit het precies met de belasting? Moet ik hier belasting over betalen? Of ligt 't aan het bedrag dat ik op de rekeningen heb staan? (ik ben trouwens aangemerkt als 'buitenlands belastingplichtige').Sinds een paar jaar bestaat er de zogenaamde informatie plicht voor banken en financiele instellingen. Nederlandse banken zijn verplicht spaarrekeningen en beleggingen van Nederlanders die in het buitenland verblijven door te geven aan de desbetreffende belasting dienst.
-
- Amerika-expert
De beleggingsrekeningen van de ING hebben al een tijdje geleden een briefje gestuurd naar mijn Amerikaanse adres dat ze de beleggingsrekeningen van NederAmerikanen gignen sluiten omdat het teveel problemen opleverde. De VS is strenger gewrden als gevolg van misbruik door buitenlanders die in het buitenland beleggingen hadden. Een gewone rekening en een spaarrekening mogen wel, maar beleggingsrekeningen niet.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik dacht dat het vrij simpel is: over de 'capital gain' moet je in de VS belasting betalen, en als de totale waarde van je buitenlands vermogen boven een bepaald bedrag komt moet je dit aanmelden bij de U.S. Treasury. Als je je federal tax form invult kom je vanzelf die vraag tegen. In Nederland hoef je geen belasting te betalen.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik weet niet waarom het zo is maar dat het zo is weet ik wel. Ik heb het zelf aan de hand.
Als je in America woonachtig bent is het door de amerikaanse overheid niet toegestaan voor amerikaanse ingezetenen om beleggingen in het buitenland te hebben.
Of ze daar weet van hebben is een tweede en zolang het geen grote kapitalen zijn zal men zich daar niet zo druk om maken denk ik
Als je in America woonachtig bent is het door de amerikaanse overheid niet toegestaan voor amerikaanse ingezetenen om beleggingen in het buitenland te hebben.
Of ze daar weet van hebben is een tweede en zolang het geen grote kapitalen zijn zal men zich daar niet zo druk om maken denk ik
- recidivist
- Amerikafan
Hou er rekening mee dat veel Europese banken geen beleggingen mogen aanbieden en administreren voor zgn US-persons. US-person ben je als je een Amerikaans ingezetene bent en/of voor langere tijd in de USA woont. Het gaat hier om wetgeving in de USA zelf die bepaalt dat een bank speciale vergunningen moet hebben om aan deze US-persons beleggingsdiensten te mogen aanbieden. Vanwege de gecompliceerde wetgeving hebben veel banken besloten niet die amerikaanse vergunning aan te vragen. Gevolg is dat als je kwalificeert als US-person je nederlandse bank je mogelijk verplicht om je beleggingen te verkopen (althans...ze geven aan dat zij ze niet meer voor je mogen administreren). Voor spaar- en betaalrekeningen gelden deze regels voor US-persons niet.
(meer informatie? Google maar op US-persons)
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
- DixieChick
- Amerika-expert
Oh, dat wist ik helemaal niet. Geldt dat dan ook voor spaarrekeningen? Is dat ook niet een soort vorm van beleggen? (edit: never mind, ik zie het al in de vorige post..lezen, DixieChick, lezen!)ned in MO schreef:Ik weet niet waarom het zo is maar dat het zo is weet ik wel. Ik heb het zelf aan de hand.
Je moet je rente opgeven op je belastingformulier hier, en als er meer dan $10k (meen ik) op je rekening staat, dan moet je een FBAR formulier invullen. Als je Turbotax gebruikt, dan kom je die vraag (en het formulier) inderdaad vanzelf tegen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
In Nederland weet ik dat Van Lanschot en ABN Amro deze beleggings-/belastingsvergunning wel hadden. Van de Rabobank ben ik niet zeker, maar ik ga er even uit van niet. Die vergunning wordt trouwens aan een bank verleend op basis van een persoon die daar werkt. Gaat deze persoon ergens anders werken en is er geen vervanger die aan de vergunningseisen voldoet, dan vervalt de vergunning.recidivist schreef:Hou er rekening mee dat veel Europese banken geen beleggingen mogen aanbieden en administreren voor zgn US-persons. US-person ben je als je een Amerikaans ingezetene bent en/of voor langere tijd in de USA woont. Het gaat hier om wetgeving in de USA zelf die bepaalt dat een bank speciale vergunningen moet hebben om aan deze US-persons beleggingsdiensten te mogen aanbieden. Vanwege de gecompliceerde wetgeving hebben veel banken besloten niet die amerikaanse vergunning aan te vragen. Gevolg is dat als je kwalificeert als US-person je nederlandse bank je mogelijk verplicht om je beleggingen te verkopen (althans...ze geven aan dat zij ze niet meer voor je mogen administreren). Voor spaar- en betaalrekeningen gelden deze regels voor US-persons niet.
Verkopen is trouwens niet altijd nodig als je je Nederlandse rekening wil sluiten. Het is administratief mogelijk om de beleggingen (ik ga er even van uit dat het hier om effecten gaat die een officiele ISIN hebben of derivaten van een van deze producten) over te boeken van een nederlandse beleggingsrekening naar een amerikaanse beleggingsrekening. Je hebt dus alleen een Amerikaanse bank nodig die een internationale beleggingsrekening voor je kan openen. Geef de gegevens van je Amerikaanse rekening én naam/email/telefoon/fax etc van je accountmanager door aan je Nederlandse bank zodat de backoffices elkaar kunnen opzoeken om het te regelen. Dit kost natuurlijk wel transactiekosten, maar het kan een alternatief zijn als verkoop niet aantrekkelijk is. Het afwikkelen van een dergelijke overboeking kan even duren afhankelijk van de portefeuille.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht