Loek schreef:Waarom moet je dan aangifte doen in Nederland als je daar en niet woont, en geen bezittingen of inkomen hebt?
Dat vraag ik mij ook af, maar volgens de Nederlandse belasting is het verplicht. Wij hebben in 2007 geen cent inkomen gehad in Nederland, zijn verhuisd in 2006. Ik heb helemaal niks te melden, maar dan ook helemaal niks.
Maar ze bestoken je met brieven en dreigemneten dat je aangifte moet doen op somme van een boete van 1000 euro minimaal. Ik heb nu 3x aangifte gedaan voor 2007. En 4 weken na de laatste kreeg ik die 1000 euro brief. Je belt op, maar dat is compleet zinloos. Het enigste dat je te horen krijgt is dat je binnen 48 wordt tergu gebelt, alleen dat doen ze nooit. En als ze het wel doen dan kom je 3 dagen niet meer bij van het lachen. Luister maar eens naar een voice mail die de balasting op mijn telefoon had ingesproken. Althans ze hadden niet door dat ze de voice mail aan het inspreken waren.
http://vandijkjes.punt.nl/index.php?r=1 ... f=1#392982
Hier is de boekhouding zoveel simpeler dan in Nederland. Alleen al de sales tax (BTW). In Nederland is dit bijna een administratie op zich, zeker als je een bedrijft hebt met in en verkoop van 3 btw tarieven. (toen nog 19, 6 en 0 voor rookwaren). Op rook waren zit een 0 tarief, dan zou je denken dat je dus geen BTW hoeft af te dragen. Maar je moet wel alle in en verkopen opgeven bij de BTW aangifte.
Hier is het in 5 minuten gefixt zonder dat je er een computer voor nodig hebt. Een kind kan de was doen.
Ik vind het Tax systeem hier een verademing. Bovendien hebben ze een goede website met veel info. Nuttige info dan wel te verstaan. Mocht je dan toch nog vragen hebben dan bel je en je krijgt zowaar een levende ziel aan de telefoon die er nog verstand van blijkt te hebben ook. Zal je in Nederland niet lukken vrees ik.
Ook het opzetten van een bedrijf is zo simpel dat ik gewoon het gevoel had dat het te eenvoudig was. Ik ben meerdere keren bij de county geweest om te vragen wat ik moest doen waar ik moest registreren. Je registreerd je bedrijfs naam, vraagt een TAX en Sales tax nummer aan en klaar ben je. Geld niet voor elke bedrijfstak, maar toch.
Ook een salaris administratie is hier een appeltje eitje vergeleken bij Nederland. Daar presteerd men het om halverwege een jaar inhoudingen van salarissen te veranderen en dan met terug werkende kracht mag jij dat uitvoeren. Men beslist over inhoudings percentage van lonen als het jaar bijna voor bij is. En jij mag het oplossen. En wee je gebeente als je het niet goed doet...
Hier is het veel helderder. Dit is de landelijk percentage van iets en dit de state en punt... Blijft het hele jaar hetzelfde. Helemaal geweldig!
Het formulier dat wij moesten invullen als Nederlanders in buiten land was 50 pagina's...Niet normaal. En ondanks dat je niets aan te geven hebt moest ik toch door het hele formulier heen werken, want er stonden dingen in die je moet invullen. Denk even hoeveel kopietjes dat waren voor ik hem op stuurde.