Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Terug naar NL na green card activeren

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
art313
Amerika-ontdekker

Terug naar NL na green card activeren

Bericht door art313 »

Ik moet voor 24 September mijn green card activeren, maar omdat ons huis in Nederland nog niet verkocht is denken we eraan terug te komen om te wachten totdat dit is afgehandeld. We willen eigenlijk voor 24 September voor goed verhuizen, maar omdat de verkoop van ons huis niet echt wil lukken moeten we misschien onze plannen aanpassen. Ik heb begrepen dat ik na mijn entry in Amerika nog tot een jaar (of 2 jaar met re-entry permit) terug naar Nederland mag komen.

Maar hoe zit het dan met belasting? Als ik nu bijvoorbeeld begin September even op en neer ga om mijn green card te activeren, dan ben ik permanent US resident en moet ik in de US belastingaangifte doen. Als ik echter nog een tijdje in Nederland blijf wonen en werken, betaal ik dan nog inkomstenbelasting in Nederland? En als US resident heb ik bijvoorbeeld nog recht op hypotheekrente aftrek in Nederland?

Mijn adres in de US is voorlopig dat van mijn schoonouders en daar zal de green card naar opgestuurd worden na mijn entry in de US. Wat als ik in Nederland ben wanneer mijn green card daar aankomt? Kom ik dan in de problemen om nog met mijn tijdelijke visum de US binnen te komen? Of moet ik dan mijn schoonouders vragen de green card op te sturen naar Nederland zodat ik hem hier heb? Of moet ik in de US wachten totdat ik de green card krijg en mag ik daarna pas weer terug naar Nederland?

Oje, wat een hoop vragen! :blink:
DixieChick
Amerika-expert

Re: Terug naar NL na green card activeren

Bericht door DixieChick »

Ik ben geen expert (hoogstens een ervaringsdeskundige :)), maar ik zou het volgende denken bij jouw vragen:

1. Als je eenmaal permanent resident status hebt kun je niet op het VWP de VS binnen. Je moet dan reizen met je green card. Dus of je in de VS wacht, of hem je op laat sturen, dat maakt niet uit, maar als je eenmaal met die grote bruine envelop de VS binnen bent gekomen, en dus als permanent resident bent aangemerkt, moet je op dat moment ook als permanent resident de VS in en uit reizen.

2. Misschien dat ik je post verkeerd lees, maar je schrijft dat je twee jaar na aankomst nog naar NL mag reizen? Je mag altijd het land uit en reizen, het is alleen niet slim om langer dan zes maanden achtereen weg te blijven. Als je dat wilt doen, dan moet je een re-entry permit aanvragen.

3. In het jaar dat je emigreert moet je in beide landen belasting aanngifte doen. Je moet kiezen in welk land je belast wilt worden, maar voor beide landen moet je door de papierwinkel heen. Het is niet echt superduidelijk, maar als je een accountant in de hand neemt ben je misschien een paar honderd dollar verder, en heb je alles wel goed op papier (dt hebben wij gedaan). Of je als US resident recht hebt op hypotheekaftrek: geen idee. Ik vermoed dat dat afhangt van in welk land je belastingplichtig wilt zijn (ook al kan het best zijn dat je als permanent resident verplicht bent om de VS te kiezen als land waarin je belastingplichtig wilt zjn, dat weet ik niet).

Ik hoop dat dit helpt!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
njonker
Amerika-ontdekker

Bericht door njonker »

Ik raad je aan om met betrekking tot de belastingplicht een inzake kundig adviseur of accountant in de hand te nemen, want het wordt allemaal een beetje ingewikkeld als je niet full-time in de VS woont.

Woon je wel full-time in de VS met je green card, dan is het vrij simpel: Je betaald hier in de VS belasting op all je inkomen over de hele wereld. Heb je bijvoorbeeld in Nederland nog een beleggingsfonds, dan wordt dat in de VS belast volgens de regels van de VS. In zo'n geval wordt dat ook in Nederland belast, en dan kan je, in bepaalde gevallen, een 'foreign tax credit' krijgen.

Wat hypotheekrente betreft, ik weet het niet, je bent waarschijnlijk het beste af om een adviseur in de hand te nemen.

Niels.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dus ook: als jij in Amerika woont en je hebt nog een belegginsportefeuille in Be/Ne die je op een bepaald moment ten gelde maakt, dan ga je daarop ook belastingen (15% geloof ik?) betalen. Let op: je zet een dure euro om in een goedkope dollar, wat maakt dat je nog meer winst hebt, en ook op die winst betaal je!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Yep, in de VS wordt je belast op je worldwide income. Gelukkig is de belasting hier alleen lang niet zo hoog als in Europa.
Alleen kan het best zo zijn dat de regels voor beleggingen e.d. weer anders zijn; vraag het eens aan een accountant, want de regels zijn echt bijna kafka-esque soms.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
gebruikerP

Bericht door gebruikerP »

Ik was ook naar US gegaan voor mijn Green Card te activeren binnen de 6 maanden. Daarna krijg je 1 jaar tijd om te verhuizen na de activatie.
Ze gaan het eerste jaar echt niet moeilijk doen, ik was hier ook eerst bang voor ook al had ik geen huis etc. Maar eens je GC geactiveerd is krijg je 1 jaar de tijd om alles in orde te krijgen. Als ik mij niet vergis stond dit zelfs schriftelijk ergens vermeld ofwel had ik het verkeerd begrepen en is het binnen de 6 maanden activeren en dan binnen de 6 maanden verhuizen en dat is dan 1 jaar. Maar ik dacht dat je effectief nog 1 jaar de tijd krijgt eens de kaart geactiveerd is.
Lala
Amerika-ontdekker

Bericht door Lala »

Een tip, doe jezelf een plezier en blijf niet langer dan 6 maanden weg zonder re-entry permit. Ze doen dan wel niet echt heel moeilijk, maar dat kan wel. Het is gewoon niet relaxed om lastige vragen te krijgen als je net een lange vlucht achter de rug hebt. Je zult maar net een heel chagrijnige officer treffen.
art313
Amerika-ontdekker

Bericht door art313 »

Bedankt voor jullie replies.

We gaan straks inderdaad maar een accountant in de hand nemen om de belasting over dit jaar te regelen, want het wordt allemaal vrij ingewikkeld.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Als ik het goed heb is er een verblijfstoets waarop de belastingplicht rust. Als je langer dan 183 dagen in de VS bent geweest in de afgelopen jaren is er een kans dat je in beide landen belasting moet betalen. De berekening voor de verblijfstijd is een formule waarbij dagen in voorgaande jaren voor minder dan een 24-uursdag tellen. Het is alweer jaren geleden dat ik hiermee te maken had, maar ik schrok nogal toen ik erachter kwam dat vakanties die ik hier (in de VS) had doorgebracht ook meetelden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer