Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Employment Authorization Document EAD

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Doncamillo
Amerika-newbie

Employment Authorization Document EAD

Bericht door Doncamillo »

Even een aantal vraagjes over het verdere verloop van het proces:

Straks als ik mijn K1 visum heb vlieg ik naar Atlanta. Bij aankomst in Atlanta zou ik een EAD moeten krijgen waarmee ik direct zou kunnen werken voor 90 dgn, klopt dit?
Als ik getrouwd ben binnen die 90 dgn dan moet ik een AOS filen, deze processing duurt weer ongeveer 3 mnd, maar kan ik wel gewoon legaal blijven werken als mijn EAD verloopt na 90 dgn en mijn AOS nog steeds approved moet worden, waarvan je wel al een NOA1 hebt??
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: Employment Authorization Document EAD

Bericht door FlipjeBTiel »

Spreek hier niet uit ervaring, maar dit is wat ik weet ...
Doncamillo schreef:Bij aankomst in Atlanta zou ik een EAD moeten krijgen waarmee ik direct zou kunnen werken voor 90 dgn, klopt dit?
Bij aankomst krijg je een tijdelijke vergunning (niet alle vliegvelden doen dat, Atlanta bij mijn weten wel). Je kunt pas je EAD aanvragen zodra je AOS ingediend is (i.e. ze kunnen tegelijkertijd in de mail). EAD aanvraag duurt typisch 60-90 dagen. Heb je je pas niet na die tijd, dan kun je naar een field office en krijg je ter plekke een nieuw tijdelijk document.
Doncamillo schreef:Als ik getrouwd ben binnen die 90 dgn dan moet ik een AOS filen,
Binnen de 90 dagen en trouwen en AOS filen.
Doncamillo schreef:deze processing duurt weer ongeveer 3 mnd,
Optimist! :)
Doncamillo schreef:maar kan ik wel gewoon legaal blijven werken als mijn EAD verloopt na 90 dgn en mijn AOS nog steeds approved moet worden, waarvan je wel al een NOA1 hebt??
Nee. Zodra de tijdelijke vergunning verloopt, moet je je EAD binnen hebben om legaal te blijven werken, anders bij een field office langsgaan. Je EAD is geldig voor 1 jaar, en kan, 90 dagen voor het afloopt, met een jaar per keer verlengd worden. Na ontvangst van je receipt is je status "AOS pending." Daarmee heb je alleen verblijfsrecht, geen reis- of werkrecht.

Ik weet niet zeker wat je met NOA1 bedoeld? Een notice of action document (I-797) is niet meer dan een communicatie van USCIS. Het kan positieve danwel negatieve danwel geen informatie hebben. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.

Gr., Flipje
Doncamillo
Amerika-newbie

Bericht door Doncamillo »

Als dit zo is, kan je gewoon beter op een tourist visum naar de States gaan, daar trouwen en een lawyer alles laten regelen, dan ben je binnen 5 maanden klaar met werkvergunning...tenminste zo heeft mijn maat het in Boston geregeld. January getrouwd en in mei had die alles rond..... heb er nu al spijt van !
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Doncamillo schreef:Als dit zo is, kan je gewoon beter op een tourist visum naar de States gaan, daar trouwen en een lawyer alles laten regelen, dan ben je binnen 5 maanden klaar met werkvergunning...
Zoals ook hier besproken, http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 12&t=17040, is dat tegen de regels, maar kan het goed gaan als je de dienstdoende adjucator weet te overtuigen. En als het dan goed gaat, dan is via een toeristenvisum de snelste manier. Als het fout gaat, dan moet je het land verlaten zonder mogelijkheid tot beroep.

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Doncamillo schreef:Even een aantal vraagjes over het verdere verloop van het proces:

Straks als ik mijn K1 visum heb vlieg ik naar Atlanta. Bij aankomst in Atlanta zou ik een EAD moeten krijgen waarmee ik direct zou kunnen werken voor 90 dgn, klopt dit?
Als ik getrouwd ben binnen die 90 dgn dan moet ik een AOS filen, deze processing duurt weer ongeveer 3 mnd, maar kan ik wel gewoon legaal blijven werken als mijn EAD verloopt na 90 dgn en mijn AOS nog steeds approved moet worden, waarvan je wel al een NOA1 hebt??
Van de verhalen die ik op visajourney.com heb gelezen geeft eigenlijk alleen JFK nog een EAD stempel af (je kan er uiteraard om vragen maar ik ben bang dat je hem niet krijgt). Als je deze krijgt kan je inderdaad 90 dagen werken omdat dat de tijd is dat je visum geldig is.

Je moet inderdaad binnen 90 dagen na binnenkomst AOS aanvragen (dit kan overigens meer dan een jaar duren, soms gaat het snel, soms langszaam). Met je AOS vraag je eveneens je EAD en AP (advance parole) aan.. dit kost niets meer omdat ze de kosten voor deze twee aanvragen al bij het AOS hebben gevoegd, of je nu wel of niet EAD en AP aanvraagt. Je AP en EAD zullen normaal gesproken sneller behandeld zijn dan de AOS maar de kans bestaat dat je een tijdje geen EAD hebt (dus dat de 90 dagen na binnenkomst in de US verstreken zijn (je visum in theorie verlopen is, maak je hierover maar geen zorgen, de NOA1 heb je hier wel voor zodat ze kunnen zien dat het in behandeling is) en dat je nog geen nieuwe EAD hebt). In deze tussentijd mag je niet werken omdat je geen EAD hebt.. zoals ik net al zei kan je je NOA1 van de AOS gebruiken als soort van 'verblijfsvergunning' zolang je dit bij je paspoort houdt (ze kunnen dan zien dat je AOS hebt aangevraagd) maar je kan dit niet als werkvergunning aanhouden.

Overigens heb ik al verscheidene verhalen gelezen dat er veel werknemers liever een 'gewone' EAD zien dan de stempel die je op de luchthaven kunt krijgen. Dit omdat de uiteindelijke EAD namelijk geweigerd kan worden en dan hebben ze het risico dat ze na 90 dagen weer een andere werknemer kunnen gaan zoeken (of als het bijvoorbeeld een half jaar duurt, dan zitten ze ook 3 maanden zonder werknemer). Als je er voor moet omreizen zou ik het in ieder geval niet aanraden om te doen omdat het dan soms meer kan kosten dan het op zal leveren.
natasja
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door natasja »

je ead krijg je pas als je je sociale secutry number hebt gehaald ik ben via atlanta gegaan ... en je werk premission krijg je op het social securty office
:?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer