Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV 2009 Persoonlijk Dilemma

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
marjolaine
Amerika-ontdekker

DV 2009 Persoonlijk Dilemma

Bericht door marjolaine »

Hi Allemaal,

Ik was dit jaar ingeloot en heb nu vandaag alles binnen voor de afspraak op het consulaat. Toen zoveel maanden geleden de eerste brief binnen kwam was ik zo gelukkig. En nu is het zo dichtbij en begin ik heel erg bang te worden. Ik weet dat mensen die nu niet ingeloot zijn denken: Waaaaaatttt???????? Zonde van die kans. Ja dat denk ik ook aan een kant. Maar aan de andere kant zijn er in een jaar persoonlijk zoveel dingen veranderd in mijn leven dat ik eindelijk eens een keer écht kan zeggen: ja alles gaat me voor de wind. heb net een geweldig huisje gekocht, heb verlenging van mijn baan, waar ik het ongelofelijk naar mijn zin heb en heb sinds bijna een jaar een vriend. Hoe kan ik alles nu opgeven? Ik weet dat op het moment dat ik mee deed aan de loterij ik ook over dit soort dingen na moest denken, maar alle eerder genoemde dingen had ik toen niet. In 2005 heb ik een tijd in NY gewoond. Mooiste tijd ever. Sindsdien ben ik mee gaan doen met de loterij. Wist ik veel dat het 2e jaar bingo voor me zou zijn. Nu is de afspraak al 15 januari en voel me aan de ene kant zo enorm schuldig omdat dit zon unieke kans is, letterlijk one in a million... en dat ik er over nadenk om m te laten schieten. Aan de andere kant moet je toch altijd gaan voor je eigen geluk. Ik heb het hier zo goed voor elkaar. Hoe kom ik daar aan zon goede baan? Aan een eigen huis? Nooit waarschijnlijk. Van een eigen huis weer naar living with roommates....

Kijk als ik nu een joboffer had, maar ik heb daar helemaal niets. Alles waar ik hier zo hard voor gewerkt en geleerd heb gooi ik dan weg...

Ik weet dat ik niet kan vragen aan iemand om de beslissing voor mij te maken, maar ik denk ik gebruik dit forum even als een uitlaatklep. Dont hate me for it. Hoewel ik denk dat de angst ook wel een beetje natural is....

Thanks!

Mar
Corry
Amerika-expert

Re: DV 2009 Persoonlijk Dilemma

Bericht door Corry »

Ik snap dat wel hoor. Vorige jaren niets en nu alles op de rails. Is er een mogelijkheid dat je vriend mee wil gaan? Als je vindt dat je het nu zo getroffen hebt dan ga je toch niet? Het gaat om JOUW gevoel.

Weet niet of dit helpt of maar ik wens je heel veel succes. Wat je ook voor besluit neemt.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Marjolaine, ik begrijp het wel hoor dat je begint te twijfelen nu alles dichterbij komt, en dat het doorhakken van een knoop niet zo eenvoudig is. Het is en blijft immers een grote sprong in het onbekende, en de huidige omstandigheden op gebied van tewerkstelling in Amerika maken dat veel mensen in jouw situatie vast en zeker al meer last van onzekerheid krijgen dan voordien het geval zou geweest zijn.
Even een paar vraagjes:
- hoe staat je vriend tegenover wonen in Amerika?
- welke opleiding heb je gevolgd, en wat is die droombaan die je momenteel hebt?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

marjolaine schreef:letterlijk one in a million...
Als het helpt ... het is meer 1 op 100.

Gr., Flipje
marjolaine
Amerika-ontdekker

Bericht door marjolaine »

Daar ben ik weer. Elke: mijn vriend vindt de VS ook geweldig dus wat dat betreft geen probleem, maarja heb natuurlijk dit forum al een tijd gevolgd en volgens mij is de enige optie trouwen of niet??
Mijn baan: ik ben een videoreporter, werk als AVjournalist voor de overheid. Wat dat betreft goede ervaring, maar weet niet of ze daar zo onder de indruk zijn van mijn interviews met Balkenende en Maxima...;)

Moeilijke tak van werk, veel freelancen he?! Teveel risico voor me! Pfff wat een major beslissing zeg. En dat ik in NY wil wonen en werken helpt natuurlijk ook niet echt qua geld zorgen...
Maar goed ik ken NY goed en heb er al eerder gewoond en gewerkt...

Weten jullie trouwens of je alsnog voor een NL bedrijf mag werken of de overheid? Of (wat mij lijk) moet je een Amerikaanse loonbetaler hebben??

Thanks voor jullie reacties!

Mar
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Tja, makkelijk is het niet, die knoop doorhakken.

Als je vriend mee wilt, dan zal het dus trouwen worden. Om moeilijkheden of lange lange wachttijden te vermijden moet dat best gebeuren voor je interview op de ambassade.

Tijdens je visuminterview maakt het niet uit of je al dan niet een job in Amerika gevonden hebt. Ik denk dat de meeste mensen vertrekken zonder Amerikaanse job op zak. Je zal wat centjes moeten hebben om de eerste weken door te komen, en ze gaan er van uit dat je dan wel in staat zal zijn om een job te vinden.
Ik zie er dan ook geen graten in dat je bv. voor Nederlandse opdrachtgevers blijft werken. Als jij maar je inkomen hebt, en dat aangeeft in Amerika.
Dat je voor de Nederlandse overheid werkt is ook geen probleem, tenslotte ben jij nog altijd Nederlander. Het probleem kan eerder ontstaan op het moment dat je de Amerikaanse nationaliteit mag gaan kiezen. Dan zou het de Nederlandse overheid zijn die daar moeilijk over kan doen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Geld is geld, inkomen is inkomen, waar dat ook vandaan komt. Ik heb jaren als freelance journalist in de VS gewoond en gewerkt en kreeg alleen geld uit Nederland. Als je je Amerikaanse belasting maar betaalt over je wereldwijde inkomen.

Wat natuurlijk wel een probleem wordt, is je taal, zeker als je zelfstandig films wilt gaan maken voor de Amerikanen. Ik ben ooit eens bij CBS radio binnengekomen voor een interview, omdat ik Nederlander was en zo'n interessant accent had. Maar ik ben uiteindelijk niet aangenomen, omdat ik Nederlander was en zo'n interessant accent had.

D'r zou overigens voor de Nederlandse overheid werk genoeg moeten zijn in de VS. Rapportages over Nederlandse investeringen in de VS. Hoe werkt/successvol is de Netherlands Foreign Investment Agency in de VS? Nederlandse kunst en cultuur in Amerika (er was lange tijd een speciale diplomaat in het Nederlandse consulaat in New York met de taak om de Nederlandse cultuur in de VS omhoog te steken (met een paar spectaculaire misslagen in de jaren 80 en 90: onder meer een groot (en duur!) plan om Nederland bekend te maken in Texas, alsof de Texanen daar op te wachten zaten). De Nederlandse missie bij de VN (en de Nederlanders die daar werken) is ook een eindeloos onderwerp.

New York is inderdaad niet goedkoop, maar het wordt wat goedkoper. En de 'goede' buurten breiden zich ook steeds verder uit, de 135e straat in Manhattan is al zeer geliefd, en mogelijk bijna betaalbaar.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Marjolaine, heb je er ondertussen al een knoop(je) kunnen doorhakken?
Heb je al een datum voor medische keuring en interview?
Elke
kendor
Amerikakenner

Bericht door kendor »

Mar

Niet zo moeilijk hoor. Gewoon niet gaan.

Ronald
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bennogr schreef:Hoe werkt/successvol is de Netherlands Foreign Investment Agency in de VS?
Dat is maar een kleine club; ze hebben nu vijf kantoren over de hele VS. Op elk kantoor zijn twee mensen in dienst, een uitgezonden Nederlander en een lokale (dat kan overigens ook een NL-er zijn, maar met VS werkvergunning). Ze zijn overigens erg actief, ondanks de beperkte omvang.

Ik weet dat de Nederlandse overheid de afgelopen jaren erg heeft gekort op de buitenlandse activiteiten. Waar vroeger ook "binational Chambers of Commerce" nog weleens op overheidssteun konden rekenen, is dat nu verleden tijd. Als NL-er kun je overigens overwegen om als lokale medewerker aan de slag te gaan op een van de consulaten of de ambassade. Op zich betaalt het niet slecht, goede arbeidsvoorwaarden, maar natuurlijk wel beperkte carrieremogelijkheden.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer