Ik plaats hier even een bericht dat ik kreeg van Knud:
knud schreef:Vandaag bericht gehad van KCC : interview in brussel is gepland op 19/2/9 !
Zijn er nog belgen die een interview gepland hebben of al ok to go zijn?
-> Knud, als ik in het lijstje zie, dan zou Belg1980 al voor jou aan de beurt moeten geweest zijn. Maar van de overige winnaars weet ik niet van buiten wie Belg is.
Als je een specifieke vraag hebt, stel ze dan gerust in het Emigratieforum. Uiteindelijk zijn er volgens mij geen verschillen tussen Belgie en Nederland (tenzij de plaats waar je je interview + medisch onderzoek hebt), dus Nederlanders gaan je evenzeer kunnen helpen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Vandaag was D day. We hebben ons "interview" gehad en kregen na 2u goed nieuws! Maandag krijgen we onze paspoorten terug en zijn we klaar om te vertrekken.
Toch een paar opmerkingen : van "interview" is weinig sprake en zelfs vertalingen van alle gevraagde documenten hebben ze niet gevraagd.
Voor ons kan nu alles beginnen. Veel succes aan diegenen die nog in afwachting zijn!
Proficiat! Ook al weet je dat je met alles in orde bent, toch blijft het toch wel spannend tot op het laatste moment, niet?
En bij de ene zal men al wat meer vragen stellen dan bij de andere, soms zullen ze al je papieren nog eens bekijken, en soms ook niet. Zal ook wel afhangen van wie je voor je hebt (en hoe zij jou inschatten). Maar als je alles in orde hebt zoals zij gevraagd hebben, dan maakt het niet uit. Beter iets teveel bij, dan iets te weinig!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Mijn interview is achter de rug, ziehier m'n updates:
51/1. belg1980
2. 1ste keer
3. zelf ingevuld
4. EU13xxx
5. 17/2/2009
6. Vermoedelijk juli.
Hoe het interview ging:
Dinsdagmorgend om 10u vertrok ik met de wagen naar de Amerikaanse Ambassade in Brussel. Ik had twee mapjes, één met de originele documenten voor de Ambassade, en één met copies voor mezelf. Om het de ambassade makkelijk te maken had ik tussenbladen gemaakt zoals "birth certificate", "proof of education", "criminal record", "military record", "medical examination", "bank statement", "united states address",... Na ieder tussenblad kwam eerst het originele document, en nadien het vertaalde document. Achteraf gezien - hoewel het uitdrukkelijk stond vermeld in de papieren uit Kentucky Consular Center - waren vertalingen naar het Engels overbodig. De mensen van de Ambassade spraken allemaal Nederlands (hoewel sommigen Franstalig waren, was hun Nederlands goed).
Om 11u ben ik aangekomen in Brussel. De Ambassade ligt in een druk gebied met weinig parkeermogelijkheden (er is wel een betalende ondergrondse parking), maar ik had geluk en vond een gratis parking rechttegenover de Ambassade. Mijn afspraak was pas om 14u, dus ik had nog even de tijd om een hapje te eten. Om 13.30 zette ik aan en stapte ik naar de Ambassade. Om 14u gingen de kantoren pas open waardoor ik nog 30 minuten buiten in de koude heb moeten wachten. Vanaf 14u werden de wachtenden één voor één binnen gelaten. De eerste ruimte lijkt en beetje op de controlepost van een luchthaven. Er werd gevraagd jouw documenten bij de hand te nemen en jouw jas en andere spullen bij hen achter te laten. Deze spullen gingen doorheen een scanner en je kreeg een nummertje om ze nadien op te halen. Zaken zoals een laptop of een GSM mochten niet mee binnen. Na zelf door te scanner te zijn gegaan mocht ik verder naar de loketten. Dit alles gebeurde zeer relax met hier en daar zelfs een grapje van de veiligheidsagenten. De veiligheidsagenten waren Nederlandstalig.
Aangekomen bij de loketten nam ik plaats in de wachtruimte. Aan loketten 1 of 2 moest ik zijn maar deze waren nog gesloten. Gedurende die tijd kon ik wat gesprekken aanbinden met andere mensen. Na enkele minuten openden de loketten en kon de procedure beginnen. Aangezien niemand een volgnummer had gekregen was het first come, first get. Ik liet eerst een aantal mensen voorgaan om te aanschouwen hoe alles in zijn werk ging. Tenslotte had ik de hele namiddag tijd. Maar al na een kwartier was ik aan de beurt. Ik gaf mijn dossier en internationaal paspoort af en werd gevraagd om terug te gaan zitten. Ik werd even terug geroepen om een invulvak te vervolledigen van het eerste formulier dat ik naar de Kentucky Consular Center had gestuurd (dat was blijkbaar teruggestuurd naar Brussel). Dit invulvak vroeg naar een adres in Amerika waar ik mijn papierwerk zou laten naar opsturen. Ik wist dat ik dit vak niet had ingevuld en ik had een adres bij de hand om in te vullen.
Na een kwartier werd ik terug geroepen en werd mij verteld dat mijn dossier in orde was. Ik kreeg het mapje terug, ze hadden de nodige papieren en foto's eruit gehaald. Ik kreeg vervolgens een document met de kosten die ik moest betalen, $750 in totaal. Opnieuw moest ik plaatsnemen in de wachtruimte totdat een ander loket open was waar ik moest betalen. Hoewel er uitdrukkelijk in de documenten van Kentucky Consular Center stond vermeld dat met cash dollars moest worden betaald, kon zonder problemen met euro's of credit card worden betaald. Na het betalen kreeg ik een betalingsbewijsje dat ik opnieuw aan loket 1 of 2 moest afgeven. Nadat ik het betalingsbewijsje had afgegeven moest ik opnieuw plaatsnemen in de wachtruimte. Een half uur ging voorbij waarop ik opnieuw aan het loket werd geroepen. Ik moest nu vingerafdrukken laten nemen. Na de vingerafdrukken nam ik opnieuw plaats in de wachtruimte. Een half uurtje later werd ik uitgenodigd voor een kort gesprek aan loket 3.
De man leek een Amerikaan te zijn, het gesprek verliep volledig in het Engels. Hij vroeg me hoeveel keer ik reeds had deelgenomen aan de lottery. Toen ik zei dat ik slechts éénmaal had deelgenomen en het direct raak was, vertelde hij me dat hij de indruk had dat Belgen de lottery makkelijk wonnen. Nadien vroeg hij wat ik had gestudeerd en of ik daar papieren van had. Vreemd genoeg had men deze papieren niet uit mijn dossier gehaald. Ik ging ze halen in de wachtruimte en gaf ze af. Het gesprek was kort en verliep zeer relax. De man vroeg me op het einde of ik meteen de green card wou hebben en vertelde me erbij dat vanaf dat moment de teller van zes maanden zou beginnen lopen. Ik vroeg hoe lang ik het zou kunnen uitstellen om op die manier wat extra tijd te winnen. Hij reageerde hier niet op en stelde voor om alles direct klaar te maken. Ik stemde hiermee in. Het gesprek was afgelopen, ik ging opnieuw in de wachtruimte zitten. Een aantal minuten later ontving ik een kaartje waarmee ik de dag nadien moest terugkomen om m'n internationaal paspoort op te halen waarin een document zou worden aangebracht die zou worden omgezet in een werkelijk green card van zodra ik me in Amerika aanmeld.
Van een dame in de wachtruimte had ik vernomen dat er een probleem was met een printer waardoor iedereen de dag nadien moest terugkomen om zijn document op te halen. Ik had dat niet verwacht en ik had eerlijk gezegd niet veel zin om opnieuw een hele dag verlof te nemen om enkel dat document op te halen. Ik vroeg dan ook wanneer ik zou kunnen langskomen. Men vertelde mij dat ik elke dag - behalve vrijdag - vanaf 14u kon langskomen om het document op te halen.
De hele procedure heeft ongeveer twee uur geduurd met heel wat wachttijden inbegrepen. Alles verliep zeer relax en de wachttijden vielen goed mee omdat je ondertussen met andere mensen over de procedure kon babbelen. Niemand had problemen met zijn procedure waardoor iedereen relax en gelukkig was. Het personeel was zeer vriendelijk, behulpzaam en geduldig.
Achteraf gezien was mijn internationaal paspoort in orde, maar eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stil gestaan dit document te controleren. Het had gekunnen dat dit paspoort was vervallen, of dat het zou vervallen binnen de zes maand. Dit was gelukkig niet zo, maar het is niet onbelangrijk dat even te checken. Al het papierwerk, het doktersbezoek, de röntgenfoto's en de vertalingen heb ik in minder dan één maand en een half klaargekregen. Vele documenten kunnen per e-mail worden aangevraagd. Hieronder een opsomming van de documenten die ik meehad:
1. Officieel kopie van mijn geboorteakte (het origineel vond ik niet meer). Aangevraagd per e-mail bij de gemeente waar ik ben geboren, getekend door de burgemeester en opgestuurd per post. Kost: Gratis.
2. Kopie van mijn diploma (het origineel vond ik niet meer). Aangevraagd per e-mail bij school, getekend door hoofd van school, persoonlijk afgehaald. Kost: 50 euro. Laten bijtekenen door het ministerie van onderwijs en nadien voor echt laten verklaren door het ministerie van binnenlandse zaken. Hiervoor reisde ik even af naar Brussel. Kost: 15 euro.
3. Strafblad. Aangevraagd per e-mail in de gemeente van mijn domicilie, ontvangen per post na het overschrijven van 1,75 euro, getekend door de burgemeester. Kost: 1,75 euro.
4. Militair attest. Bezoek gebracht aan het districtshuis (gemeentehuis) en onmiddellijk meegekregen. Getekend door de burgemeester (geprinte handtekening). Kost: Gratis.
5. Medisch attest. Bezoek gebracht aan dokter (die het KCC had aangeraden). Enkel bloed laten afnemen, geen inentingen waren nodig. Dokter heeft alle formulieren ingevuld. Voorzie een foto. Kost: 22,5 euro.
6. Röntgenfoto's van longen laten nemen. Foto's onmiddellijk meegekregen. Kost: 70 euro.
7. Doktersbezoek gepland om röntgenfoto's te laten controleren en verdere documenten af te werken. Kost: 22,5 euro.
8. Foto's laten nemen door fotograaf aangeraden door de KCC. Kost: 15 euro.
9. Mail gestuurd naar mijn bank met de vraag een ondergetekende brief te sturen met de vermelding van het bedrag op mijn rekening. Kost: Gratis.
10. Alle documenten binnengestoken bij beëdigde vertaler. Let op dat de vertaling en de beëdiging tot meer dan één week kan duren. Kost: 300 euro.
Totale kosten: 496,75 euro
Waarvan 45 euro dokterskosten en 70 euro röntgenkosten gedeeltelijk worden terugbetaald door ziekenkas.
Ziezo, de volgende stap is verhuizen naar de States!
Wat fijn dat alles zo goed is gegaan. Erg leuk dat je hier je bevindingen met ons wilde delen, en natuurlijk; gefeliciteerd met je greencard!! :beerchug:
Misschien is dit het moment om een eigen draadje aan te maken, iets als "het vertrek van Belg1980"?
Dan kan je daar vermelden hoe je verdere voorbereidingen gaan en zo, en kunnen wij dat volgen.
Prettig weekend! (maar dat zal geen probleem zijn zeker? )
Elke
48/ 1.knud
2. eerste keer meegedaan
3. alles zelf ingevuld
4. EU00015XXX
5. 19 feb. 09
Nu even wat meer uitleg over ons "interview" op 19/2.
We moesten er om 14u zijn en waren mooi op tijd. Kort werden de ingevulde documenten nog eens gecontroleerd. Daarna moesten we geboorteakte, militiebewijs, uittrreksel strafregister, documenten medische controle, 1 pasfoto van ons allemaal afgeven. Een vertaling naar het engels bleek gewoon niet nodig te zijn, daar werd niet naar gevraagd (maar we hebben het wel mee afgegeven). Dus je kan wat euros besparen door deze documenten niet te laten vertalen.
Na even te hebben gewacht moesten we (enkel volwassenen; kindjes niet) vingerafdrukken laten nemen. Weer even wachten en dan moesten we aan de balie van de consul komen.
Deze nam nog een afdruk van onze duim en na de rechterhand omhooggestoken te hebben en zo bevestigd te hebben dat alle info die we hadden verstrekt correct was, deelde deze ons me dat we "approved" waren. Na 2u was alles achter de rug.
Voor dit "interview" is dus geen stress nodig, neem al je documenten mee (maar overdrijf niet).
Maandag as kunnen we onze passports terug ophalen op de ambassade.
Veel succes aan iedereen die nog een interview heeft gepland!!!
Misschien nog interessant te vermelden, maar de röntgenfoto's heb je niet nodig voor het interview, neem ze dus niet mee. Deze foto's moet je wel meenemen als je de eerste keer afreist naar Amerika.
Proficiat aan beide belgen, laat het grote avontuur nu maar beginnen!
Ook bedankt voor de feedback na jullie interview. Het ziet er allemaal straight forward uit als je alles netjes en volgens de gevraagde regels klaar hebt liggen.
Hou ons graag op de hoogte van jullie verdere stappen en ervaringen, wij kunnen als hoger nummer er alleen wel bijvaren!
Begin januari heb ik een brief gekregen waarin 17 februari als afspraak stond. Een maand en een half op voorhand dus. Je kan wel altijd bellen naar de ambassade om jouw afspraak te verzetten.
Als je belt naar het default nummer, 02/50.82.111, dan zal je worden doorverwezen naar een betaalnummer waar je $15 moet betalen per credit card alvorens jouw vraag wordt beantwoord. Deze dienst heb je absoluut niet nodig, je moet dus naar 02/78.81.200. Ik heb het hier wel over de Ambassade in Brussel hé.
Elke, ja, die optie heb (had) ik.
Een advocate waarmee ik sprak hier raadde echter aan om de procedure in Belgie te doen.
In Amerika zou ik naar het consulaat moeten gaan, en de advocate zei dat dat traag kan verlopen. Mogelijk probleem is that ze stoppen met green cards te geven in september, en als het consulaat je aanvraag niet heeft behandeld op tijd, loop je het risico van ze niet te krijgen.
De advocate zegt wel dat consulaten voorrang moeten geven aan DV-visa's, maar toch ...
Als mijn aanvraag wordt goedgekeurd in Brussel daarentegen, heb je de papieren normaal gezien binnen 2-3 dagen lees ik hier.
Vandaag is mijn brief aangekomen, met afspraak in Brussel op 7 mei.
In de brief zit echter een lijst met dokters uit Libanon ... daar klopt iets niet
Ook zit er in de brief geen lijst van documenten die ik moet meenemen naar Brussel; is dit normaal?
en ik ben ook benieuwd of ik naar de dokter kan gaan in amerika, kwestie van minder geloop te hebben als ik naar belgie kom voor het ambassade interview ..
Hahaha, er scheelt duidelijk iets aan hun aardrijkskundige kennis. Of aan hun computerprogramma.
Geen idee hoe dit allemaal werkt, dus ik denk dat je je vraag best stelt op het consulaat / de ambassade. Want ik denk niet dat we hier al eerder iemand gehad hebben in een soortgelijke situatie.
Ik heb vroeger ook wel eens gelezen dat men mensen aanraadt om de procedure in hun land van herkomst te doorlopen, maar ik wist eigenlijk niet waarom. Jij gaf nu dus een verklaring.
Veel succes nog!
Elke
raket schreef:en ik ben ook benieuwd of ik naar de dokter kan gaan in amerika
Ja. Let wel op dat als er een probleem is met de verklaring (die verzegeld is, dus je kunt het niet controleren), en je komt daar in Bels achter, je niet makkelijk naar dezelfde dokter terug kunt.
Wel raket je kan er misschien een wereldtrip van maken: vanuit Amerika via de dokter in Libanon naar je interview in Brussel, zo zie je nog wat.
Zag dat je op 7 mei naar Brussel moet en je case nummer tussen 23000 en 23500 is. Helpt een beetje om in te schatten wanneer ik tweede brief kan verwachten (case nummer is lager dan 24500) ben nl nogal ongeduldig type want mag wat voortuigang beginnen inzitten
raket schreef:
Vandaag is mijn brief aangekomen, met afspraak in Brussel op 7 mei.
In de brief zit echter een lijst met dokters uit Libanon ... daar klopt iets niet
Ik weet niet waar in de US je zit, maar mogelijk hebben ze het over een lebanon bij jouw in de buurt? Er zijn namelijk erg veel plaatsen die lebanon heten in de USA:
Lebanon, Connecticut
Lebanon, Illinois
Lebanon, Indiana
Lebanon, Kansas
Lebanon, Kentucky
Lebanon, Maine
Lebanon, Missouri
Lebanon, Nebraska
Lebanon, New Hampshire
Lebanon, New Jersey
Lebanon Township, New Jersey
Lebanon, New York
Lebanon, Ohio
Lebanon, Oklahoma
Lebanon, Oregon
Lebanon, Pennsylvania
Lebanon, South Dakota
Lebanon, Tennessee
Lebanon, Texas
Lebanon, Virginia
Lebanon, Wisconsin
Ik denk niet dat het zo enorm belangrijk is naar welke dokter je gaat zolang het een dokter is die de Amerikaanse ambassade waar je met jouw dossier heengaat erkent.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.