Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Iets wat me bezighoudt

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Kix
Amerika-newbie

Iets wat me bezighoudt

Bericht door Kix »

Hey guys, allereerst even de opmerking dat dit waarschijnlijk een lang verhaal gaat worden maar aan de ene kant plaats ik dit om nu eens voor mezelf duidelijk te krijgen van wat ik nu écht wil en natuurlijk om eens reacties te peilen van mensen die veel meer verstand van zaken hebben dan ik (jullie dus ;) ).

Op dit moment woon en werk in in de Randstad, in de IT-branche als systeembeheerder bij een grotere detacheerder. Zowel in mijn werk als privé vermaak ik me prima maar hoewel ik nog jong ben kriebelt er bij mij iets waar ik nog steeds geen verklaring voor kan vinden. Ik heb altijd enorm veel gehad met de ‘Amerikaanse’ cultuur, en hoewel deze een ‘melting pot’ is van zoveel verschillende (geloofs)overtuigingen en achtergronden heb ik er een gevoel bij wat ik niet kan omschrijven: zo lang ik me kan herinneren heb ik altijd al naar de V.S. willen emigreren om daar te wonen en te werken. Er is iets met dit land wat mij enorm aantrekt – de ruimte, de mentaliteit, de ‘mindset’ van veel mensen, geen ‘maaiveldmentaliteit’, niet meer de eeuwige ‘multiculturele samenleving’ discussie (immers, echte Amerikanen bestaan niet, toch?), een land met veel meer mogelijkheden maar ook met aanzienlijk minder sociale zekerheid. Ik voel mezelf ook absoluut geen Nederlander.

Allereerst ben ik nog nooit in de Verenigde Staten geweest en vraag ik me wel eens af of ik niet gewoon een enorme wolk is waar ik op leef als ik hierover nadenk. Vooral de laatste maanden ben ik er best wel mee bezig en hoewel de kans dat ik daadwerkelijk een green card zou bemachtigen erg klein is, kan ik het voor mezelf niet loslaten. Waar dit vandaan komt weet ik niet. De V.S. is natuurlijk de grootste ‘entertainment exporteur’ van de wereld dus van jongs af aan ben ik – zoals de meesten hier – in aanraking gekomen met dingen met een Amerikaanse achtergrond (fast food, games, consoles, gebruiksartikelen, muscle cars, etc). Ik ben op dit moment druk aan het sparen voor mijn ‘road trip’ die ik wil maken van de oostkust naar de westkust, maar voorlopig heb ik daar nog geen genoeg geld voor.

Normaal zou ik nu afsluiten met een concrete vraag naar aanleiding van mijn verhaal maar die is er eigenlijk niet. Ik vraag me af wat jullie hier nou van vinden en welk gevoel mijn verhaal bij jullie oproept: het is voor mij een gevoelskwestie die ik onvoldoende kan onderbouwen met argumenten maar wel iets wat me heel erg bezig houdt - ondanks dat ik er nog nooit een voet op bodem heb gezet. Dus alvast bedankt voor de reacties. ;)
Texas Boy
Amerika-expert

Re: Iets wat me bezighoudt

Bericht door Texas Boy »

Denk dat je gevoel voor velen herkenbaar is en word waarschijnlijk bevestigd als je in Amerika geweest bent en dan heb je van die figuren zoals ons die er ook naartoe verhuizen, want vakanties alleen was niet voldoende :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik denk dat velen jouw gevoel wel zullen herkennen.
En 'anciens' gaan zeggen dat je, vooraleer De Grote Stap te zetten, je het land toch wel wat beter moet leren kennen. Maar tja, hoe begin je daaraan he, aan zo'n groot land, om dat te leren kennen. Moet je toch maar eens die postcodeloterij van jullie winnen, want hoeveel reizen ga je daar niet voor nodig hebben?!
Trouwens, "ken" je een land wanneer je daar als toerist lekker vakantie hebt gevierd? Weet je dan hoe het is om je weg te vinden in de administratieve (en bancaire!) mallemolen? Weet je dan welke producten je moet kopen om de maaltijd te bereiden die je wilt, eenmaal je daar woont? Weet je dan hoe en welke verzekeringen je moet afsluiten? Welke het beste plekje voor je is om er te gaan wonen?
Neen, dat weet je niet.
En alhoewel je emigratie niet licht op moet pakken en nuchter moet proberen aan te pakken, blijft het in mijn ogen toch een grotendeels emotionele beslissing voor de meeste mensen. (als je niet via een huwelijk of een baanaanbod kan vertrekken)

Mijn tip: je zit hier op de goede plaats. Probeer heel regelmatig langs te komen en in ieder geval de topics bij Emigratie te volgen.
Lees de blogs van Belgen en Nederlanders die ondertussen ginder wonen (zie sticky in Emigratie).
En spaar voor je reis. Maak die reis, tracht de dingen te bekijken vanuit het standpunt "als ik hier zou wonen".
En spaar nog wat harder, zodat je de oversteek ook kan financieren als je de green card wint. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Goed verwoord, Elke!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Denk dat Elke wel gelijk heeft.

Als ik in je plaats was dan zou ik alvast beginnen met er een keer op reis te gaan.
Als dit al tegenvalt dan zal je wel van zelf van je grote witte wolk vallen vrees ik.

Is dit een meevaller dan zal dit forum je wel helpen met aantal dingen, maar de beslissing zal je dan zelf moeten nemen.
En dat die niet evident is zal niemand op dit forum tegenspreken.
Hier ga je tonnen nuttige info vinden die je kan helpen bij het al dan niet nemen van die beslissing.

Succes

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
kiyu
Amerikafan

Bericht door kiyu »

Buiten dat je eerst de reis eens zou kunnen maken kan je natuurlijk altijd al mee doen met de Green Card Lottery, de kans dat je `m meteen al wint is natuurlijk al heel klein. Er aan mee doen kan altijd en wie weet.....

Ik ken je gevoel, ik had eerst nooit wat met Amerika totdat mijn man er naar toe ging voor zijn studie en ik hem achterna ging, IK WAS VERKOCHT!
En heel gek maar ik had voor mijn gevoel altijd wel iets met indianen en nu helemaal, mijn dochter is in het indianengebied verwekt :wink: , we kunnen het niet laten om er telkens weer terug te gaan als we naar Amerika gaan.

Ga hard sparen zou ik ook zeggen, succes!

Kiyu
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer