Op dit moment woon en werk in in de Randstad, in de IT-branche als systeembeheerder bij een grotere detacheerder. Zowel in mijn werk als privé vermaak ik me prima maar hoewel ik nog jong ben kriebelt er bij mij iets waar ik nog steeds geen verklaring voor kan vinden. Ik heb altijd enorm veel gehad met de ‘Amerikaanse’ cultuur, en hoewel deze een ‘melting pot’ is van zoveel verschillende (geloofs)overtuigingen en achtergronden heb ik er een gevoel bij wat ik niet kan omschrijven: zo lang ik me kan herinneren heb ik altijd al naar de V.S. willen emigreren om daar te wonen en te werken. Er is iets met dit land wat mij enorm aantrekt – de ruimte, de mentaliteit, de ‘mindset’ van veel mensen, geen ‘maaiveldmentaliteit’, niet meer de eeuwige ‘multiculturele samenleving’ discussie (immers, echte Amerikanen bestaan niet, toch?), een land met veel meer mogelijkheden maar ook met aanzienlijk minder sociale zekerheid. Ik voel mezelf ook absoluut geen Nederlander.
Allereerst ben ik nog nooit in de Verenigde Staten geweest en vraag ik me wel eens af of ik niet gewoon een enorme wolk is waar ik op leef als ik hierover nadenk. Vooral de laatste maanden ben ik er best wel mee bezig en hoewel de kans dat ik daadwerkelijk een green card zou bemachtigen erg klein is, kan ik het voor mezelf niet loslaten. Waar dit vandaan komt weet ik niet. De V.S. is natuurlijk de grootste ‘entertainment exporteur’ van de wereld dus van jongs af aan ben ik – zoals de meesten hier – in aanraking gekomen met dingen met een Amerikaanse achtergrond (fast food, games, consoles, gebruiksartikelen, muscle cars, etc). Ik ben op dit moment druk aan het sparen voor mijn ‘road trip’ die ik wil maken van de oostkust naar de westkust, maar voorlopig heb ik daar nog geen genoeg geld voor.
Normaal zou ik nu afsluiten met een concrete vraag naar aanleiding van mijn verhaal maar die is er eigenlijk niet. Ik vraag me af wat jullie hier nou van vinden en welk gevoel mijn verhaal bij jullie oproept: het is voor mij een gevoelskwestie die ik onvoldoende kan onderbouwen met argumenten maar wel iets wat me heel erg bezig houdt - ondanks dat ik er nog nooit een voet op bodem heb gezet. Dus alvast bedankt voor de reacties.