Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuwe regels verlenging Nederlands paspoort!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
jiejie
Amerika-expert

Re: Nieuwe regels verlenging Nederlands paspoort!

Bericht door jiejie »

Bandido schreef:Ik heb ook eens gekeken wat voor reacties er kwamen op andere fora over dit probleem. En veel Nederlanders in Nederland lijken zoiets te hebben van: "jullie moesten zo nodig emigreren, dus als jullie nog steeds een paspoort willen hebben, dan draaien jullie daar zelf maar voor op". Echt bespottelijk.
Het erge hiervan vind ik dat er ook veel expats zijn die deze mening delen, kijk bv op de wereldomroep site in de commentaren, en dat zijn dan juist degene die in een grote stad wonen waar de paspoorten gewoon zoals altijd geregeld kunnen worden.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En nou zag ik berichten dat een vingerafdruk niet genoeg zou zijn en dat men naar een irisscan wil.

Wordt het nog moeilijker om een nieuw Nederlands paspoort te krijgen, want die scan lijkt me moeilijker dan een vingerafdruk.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

jiejie schreef:Het erge hiervan vind ik dat er ook veel expats zijn die deze mening delen, kijk bv op de wereldomroep site in de commentaren, en dat zijn dan juist degene die in een grote stad wonen waar de paspoorten gewoon zoals altijd geregeld kunnen worden.
Dat vind ik helemaal kortzichtig. Ik woon in zo'n stad waar ik nog steeds op 10 minuten rijden van mijn huis een paspoort kan halen.

Maar..... voor hoe lang nog:
Bennogr schreef:Wordt het nog moeilijker om een nieuw Nederlands paspoort te krijgen, want die scan lijkt me moeilijker dan een vingerafdruk.
Wie weet, misschien is het ook hier binnenkort wel afgelopen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik las net dat Buitenlandse Zaken een kantoor wil openen op Schiphol. Zodoende kunnen NL-ers die dat willen daar hun paspoort aanvragen bij binnenkomst in NL en zodra ze weer vertrekken, het paspoort ophalen. Dat is in ieder geval wel een praktische oplossing.
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

Bericht door mariekeev »

Bandido schreef:Ik las net dat Buitenlandse Zaken een kantoor wil openen op Schiphol. Zodoende kunnen NL-ers die dat willen daar hun paspoort aanvragen bij binnenkomst in NL en zodra ze weer vertrekken, het paspoort ophalen. Dat is in ieder geval wel een praktische oplossing.
Dat klinkt zelfs als een heel goede oplossing! (Moet alleen je paspoort nog wel geldig zijn op het moment dat je wilt reizen :wink: )
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wow, BZ op Schiphol. Hebben ze dan toch naar ons geluisterd?

Dat is natuurlijk niet zo'n slechte oplossing, al zal dat NOG duurder worden dan Los Angeles vanuit Hawaii. Maar het legt wel verband met die band met het Oude Land die mensen die een Nederlands paspoort willen houden, duidelijk hebben.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Het zal natuurlijk niet voor iedereen werken, want niet iedereen gaat vaak naar NL. Maar aan de andere kant weet je ruim op tijd dat je paspoort gaat verlopen en kun je een en ander misschien combineren. Het is in ieder geval wel een stuk handiger dan dat je naar het stadhuis van Den Haag of Enschede moet (bij mijn weten zijn dat de enige plekken waar je als niet-inwoner van NL een paspoort kunt verlengen).
Missourah
Amerika-ontdekker

Bericht door Missourah »

Maar waarom zou Nederland je deze service eigenlijk verlenen? wie draait er voor de kosten op?

Ik heb de keuze gemaakt hier te wonen, ik heb de keuze gemaakt om mijn NL burgerschap te behouden- mijn probleem. Het is eens in de vijf jaar dat ik idd een dag of twee moet vrijnemen (want die uren op de consulaten snap ik niet, en zijn erg frustrerend ) Ik zie werkelijk het probleem niet, en wij zijn heus niet het enige land waarop het op deze manier gaat.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Missourah schreef:Ik heb de keuze gemaakt hier te wonen, ik heb de keuze gemaakt om mijn NL burgerschap te behouden- mijn probleem.
De keuze voor USC heb ik nog niet kunnen maken; NL-schap is op het moment het enige wat ik heb.
Missourah schreef:Ik zie werkelijk het probleem niet, en wij zijn heus niet het enige land waarop het op deze manier gaat.
Voorbeelden? Wel, Zimbabwe misschien (geen idee). Zelfs China, een autocratisch bestuurd land dat volk genoeg heeft en dat een paar mensen meer of minder weinig kan schelen, verstrekt paspoorten die tot 10 jaar, per post, verlengd kunnen worden.

Gr., Flipje
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ik heb dus net op het laatste nippertje mijn paspoort verlengd. ik heb ook alleen het NLschap en zal denk ik ook niet de overstap maken naar US citizenship.

Toen ik op het kantoor was van de Consulaire medewerker in Portland bespraken we het probleem dat voor hun ook een probleem is. We vroegen ons beiden af, want het is een financieel probleem natuurlijk, waarom men met de gezamelijke EURO landen niet deze machines aanschaft en in die steden die nu consulaire diensten hebben 1 centraal punt te hebben voor de vingerafdrukken.
Maar klaarblijkelijk zien wij vrouwen dat te praktsich, ze vertelde dat er vanuit de hogere rangen veel bezwaren waren gekomen voor deze oplossing. Te simpel waarschijnlijk. ;-)
--
Tink
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Missourah schreef:ik heb de keuze gemaakt om mijn NL burgerschap te behouden- mijn probleem.
Niet iedereen heeft die keuze. Ook ik kan geen Amerikaans staatsburger worden op dit moment, en dat geldt ook voor al die Nederlanders die op bepaalde visa in verschillende landen wonen. Het probleem is niet alleen relevant voor mensen zoals jij die permanent NL achter zich hebben gelaten.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik ben Nederlander EN Amerikaan. Nederlander door geboorte, opgroeien en opleiding, waardoor dat erg diep in me zit (ik heb het gevoel dat er af en toe dingen uit mijn tenen komen waarvan ik niet wist dat ik dat nog wist - het schoollied van de Hillegomschool (lagere school) in Amsterdam bijvoorbeeld).

Ik ben Amerikaan omdat ik die keus wilde maken.

Maar mijn ziel is gespleten, een tweedeling die mooi tot uitdrukking komt in mijn twee paspoorten.

En waarom zou Nederland het een probleem vinden dat sommige Nederlanders de band met het Oude Land willen behouden? Is dat niet goed voor het land? Bovendien is het niet iets dat de afgelopen paar jaar aan de orde is gekomen, zijn wij niet bekend als wereldzwervers?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Bennogr schreef:Ik ben Nederlander EN Amerikaan. Nederlander door geboorte, opgroeien en opleiding, waardoor dat erg diep in me zit (ik heb het gevoel dat er af en toe dingen uit mijn tenen komen waarvan ik niet wist dat ik dat nog wist - het schoollied van de Hillegomschool (lagere school) in Amsterdam bijvoorbeeld).

Ik ben Amerikaan omdat ik die keus wilde maken.

Maar mijn ziel is gespleten, een tweedeling die mooi tot uitdrukking komt in mijn twee paspoorten.

En waarom zou Nederland het een probleem vinden dat sommige Nederlanders de band met het Oude Land willen behouden? Is dat niet goed voor het land? Bovendien is het niet iets dat de afgelopen paar jaar aan de orde is gekomen, zijn wij niet bekend als wereldzwervers?
Amen brother.

Het is zo jammer dat Nederland het heel moeilijk, als niet onmogelijk, maakt om Nederlander te blijven. Waarom toch die angst voor dubbele nationaliteiten? Ik volg die hele discussie in Nederland allang niet meer, maar als ik de besluiten zo hoor (en alle moeite die je moet doen om Nederlander te blijven als je wel de amerikaanse nationaliteit hebt), dan lijkt het wel alsof men het normale een beetje uit het oog verloren is. Sorry, maar twee dagen reizen en tweeduizend dollar armer voor een nieuw paspoort, honderachtentwintig formulieren om te bewijzen dat je -echt- met een Amerikaan getrouwd bent, en gewoon geen Nederlander mogen zijn als je toevallig niet met een amerikaan getrouwd bent, dat vind ik echt een beetje de spuigaten uitlopen. Is gewoon Nederlander zijn niet meer genoeg om Nederlander te blijven?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hier nog een "amen brother" en een "amen sister". Het is te gek voor woorden, dat je op je knieen moet om maar Nederlands te mogen zijn, terwijl andere (veel grotere!!!) landen lang niet zo moeilijk doen over dubbele nationaliteiten. Wij hebben allemaal de dubbele nationaliteit, behalve Rick, die het eigenlijk het meest verdient, want hij heeft, zonder ooit in het land te wonen, de taal geleerd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Petra/VS schreef:Wij hebben allemaal de dubbele nationaliteit, behalve Rick, die het eigenlijk het meest verdient, want hij heeft, zonder ooit in het land te wonen, de taal geleerd.
Mooi, dan verdien ik het dus ook om Amerikaan te worden. :wink:
Groet,

Old Faithful
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het lijkt soms wel, om het maar eens hard te zeggen, dat men zich in Nederland meer bekommert om die nieuwe Nederlanders/immigranten zoveel mogelijk in de watjes te leggen, terwijl de Nederlanders zelf maar vergeten worden, vooral die "landverraders" die zo nodig weg wilden.

Maar het blijft mijn landje, ook al lijkt het soms dat ze mij niet willen. Hoeveel immigranten (of geboren en getogen Nederlanders) kennen immers twee coupletten van "Waar de blanke top der duinen" (tweede couplet, zo uit m'n hoofd begint: blijf gezegend land der vaad'ren, maak uw eendracht sterk en groot...). Dat alleen al zou me een verlenging met 10 jaar van m'n paspoort horen op te leveren.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bennogr schreef:Het lijkt soms wel, om het maar eens hard te zeggen, dat men zich in Nederland meer bekommert om die nieuwe Nederlanders/immigranten zoveel mogelijk in de watjes te leggen, terwijl de Nederlanders zelf maar vergeten worden, vooral die "landverraders" die zo nodig weg wilden.
Je was me net voor, ik wilde net iets in dezelfde trant schrijven. Het is inderdaad net alsof dat naar buiten gerichte, internationale Nederland alleen nog maar naar binnen is gericht. Natuurlijk zijn er problemen met immigranten, maar dit soort beslissingen hebben veel meer gevolgen dan alleen maar in het binnenland.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Bennogr schreef: Hoeveel immigranten (of geboren en getogen Nederlanders) kennen immers twee coupletten van "Waar de blanke top der duinen" (tweede couplet, zo uit m'n hoofd begint: blijf gezegend land der vaad'ren, maak uw eendracht sterk en groot...). Dat alleen al zou me een verlenging met 10 jaar van m'n paspoort horen op te leveren.
Of het 7de couplet van het Wilhelmus? :lol:

Hoezo scheiding van kerk en staat? (Mijn schild ende betrouwen, zijt gij o God mijn heer...)
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Bennogr schreef:Dat is natuurlijk niet zo'n slechte oplossing, al zal dat NOG duurder worden dan Los Angeles vanuit Hawaii.
Niet alleen voor Hawaii natuurlijk ;)

Maar goed, waarschijnlijk zal ik vaker in Nederland komen dan in Los Angeles, althans dat lijkt mij dan haha. Ik kon natuurlijk al in Den Haag terecht (Enschede kan alleen als je in Duitsland woont heb ik vernomen), dus erg veel verschil maakt dit nou ook weer niet. Ik blijf er bij dat ik liever een andere oplossing zie. Natuurlijk is dit een redelijk gebaar, maar in mijn ogen absoluut niet de oplossing.

Missourah schreef:Maar waarom zou Nederland je deze service eigenlijk verlenen? wie draait er voor de kosten op?
Wie geeft mij de kosten van duizenden dollars voor een simpel boekje wat ik VERPLICHT ben te hebben?
Missourah schreef:ik heb de keuze gemaakt om mijn NL burgerschap te behouden- mijn probleem. Het is eens in de vijf jaar dat ik idd een dag of twee moet vrijnemen (want die uren op de consulaten snap ik niet, en zijn erg frustrerend ) Ik zie werkelijk het probleem niet, en wij zijn heus niet het enige land waarop het op deze manier gaat.
Die keuze heb ik dus niet gemaakt, ik kan hem zelfs niet maken omdat ik niet in aanmerking voor het USC kom momenteel (duurt nog een paar jaar), en zelfs al zou ik die keuze krijgen, dan nog wil ik ten alle tijden een Nederlander kunnen blijven. Je weet niet wat er in de politiek gaat gebeuren, met al die aandacht voor Wilders bijvoorbeeld. Als hij aan de macht komt, raak je automatisch je NL schap kwijt als je twee paspoorten hebt. Lekker als ik ooit terug wil (en dat is wel mijn bedoeling).

En voor mij zou het daarnaast meer zijn dan een dag of twee vrij nemen. Je moet je paspoort ook weer in-person ophalen ivm controle op de vingerafdrukken. Ik moet 6 uur vliegen dadelijk, en dat dus 2x retour (ong 500 dollar per retourvlucht). Daarnaast heb ik aan het einde van het jaar een dochter die ook een paspoort moet hebben, je komt dan dus op leuke kosten. Tel de hotelkosten en taxikosten (of huurauto) er bij op, en je komt echt aan torenhoge kosten... hoe zou jij je voelen als je VERPLICHT zo'n 3000 dollar moet neerleggen om twee paspoorten te vernieuwen?

En weet je wat het lullige van het geheel is? Die vingerafdruk machinetjes, die zo duur zouden zijn, krijgt het Ministerie van BuZa voor NOP!! Ze zijn gratis. Het kost ze dus geen drol om ze aan de HC van Honolulu te leveren. Als ze willen betaal ik de verzendkosten ook nog voor ze, en als het installeren iets kost, betaal ik dat ook wel, het zal altijd goedkoper zijn dan 1 maal op en neer naar Los Angeles of San Francisco te moeten voor paspoorten.

Sorry, Missourah, maar ik vind dat je er een behoorlijk simplistische manier van denken erop nahoudt, waarbij je duidelijk niet hebt nagedacht hoe het in sommige andere situaties kan zijn.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Misschien een idee: we vormen een groepje Nederlanders in het buitenland en gaan dan geld inzamelen voor de installatie van vingerafdrukmachines in zoveel mogelijk ambassades, consulaten-generaal, consulaten en bij honorair consuls.

De actie: Help Nederland Nederlanders helpen.

Zou moeten aanslaan bij Nederlanders in en buiten Nederland. Wat is er immers mooier (en typisch Nederlands) dan het helpen van een in het gedrang komende minderheidsgroep? (en dat zijn wij immers!)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer