Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Emigreren naar new york

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
robertm
Amerika-ontdekker

Re: Emigreren naar new york

Bericht door robertm »

Het tekeningtje is natuurlijk niet volledig. Daarom ter aanvulling; Optie L1 visum via werkgever -> 1.5 tot 2 jaar na aankomst greencard -> 6-7 jaar citizen

L1 alleen voor skilled workers, die worden uitgezonden voor een bedrijf, in een management functie

groet, Robert
2007-2009 California
2009-2011 Nederland
2011 Misschien wel weer California via DV2011
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Vreemd, wij hebben hier 2 mensen zitten op een L1, die geen managers zijn. Volgens mij is L1 gewoon intra-company transfer. In de praktijk moet ik nog zien dat je na 1,5 jaar op een L1 een greencard regelt. In werkelijkheid als je het zolang uithoudt beginnen ze daar pas aan op het laatste moment als je die L1 al een keer heb verlengd. Dus je bent zo 5-6 jaar verder. Daar moet het bedrijf achter staan, en die zijn meestal niet zo happig om de GC te regelen. Zolang jij nog op een L1 zit, hebben ze je spreekwoordelijk vast aan "the balls".
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Loek, met mijn ervaring kan ik hetgeen jij zegt enkel maar beamen. (qua termijn, en ook qua 'manager zijn').
L classification applies to intracompany transferees who, within the three preceding years, have been employed abroad continuously for one year, and who will be employed by a branch, parent, affiliate, or subsidiary of that same employer in the U.S. in a managerial, executive, or specialized knowledge capacity;
http://travel.state.gov/visa/temp/types ... 271.html#1
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Loek schreef:Zolang jij nog op een L1 zit, hebben ze je spreekwoordelijk vast aan "the balls".
Ja, dat is herkenbaar. H1B in mijn geval, maar ze begonnen niet aan de GC-aanvraag tot nadat ik, met een baanaanbod van een andere toko in mijn hand, dreigde weg te gaan.

Gr., Flipje
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

Dus je bent zo 5-6 jaar verder. Daar moet het bedrijf achter staan, en die zijn meestal niet zo happig om de GC te regelen. Zolang jij nog op een L1 zit, hebben ze je spreekwoordelijk vast aan "the balls"
Dan ligt het dus aan de werkgever. Mijn vorige werkgever in de VS werkte mee zodra de werknemer aangaf een GC te willen. Twee van mijn voormalige collega's hebben inmiddels een GC ontvangen. Ze zijn in september 2007 in de VS gekomen en zijn deze week vingerafdrukken gaan zetten ivm de greencard

Het kan dus wel, maar het hangt dus blijkbaar van de werkgever af aangezien het de werkgever geld kost.

groet, Robert
2007-2009 California
2009-2011 Nederland
2011 Misschien wel weer California via DV2011
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat het de werkgever geld kost, dat is het het grootste probleem (want in veel gevallen wordt er een contract opgesteld waarin jij verplicht bent om een deel van de kosten terug te betalen aan het bedrijf indien jij binnen het jaar of de 2 jaar het bedrijf verlaat).
Het 'probleem' zit hem in het feit dat de werkgever voor jouw de rode loper uitrolt om elders te gaan werken als hij jou een green card aanvraagt. Daarom zie je toch wel vaak gebeuren dat ze hun werknemers een aantal jaren op het L-visum houden, en dan pas de aanvraag voro de work based green card doen. Die jaren op het L-visum is de werkgever er immers van verzekerd dat jij niet zo snel kan gaan lopen naar een andere Amerikaanse werkgever, omdat je visum verbonden is aan de werkgever.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
FlipjeBTiel
Amerika-expert

robertm schreef:Het kan dus wel, maar het hangt dus blijkbaar van de werkgever af aangezien het de werkgever geld kost.
Mijn fijne werkgever liet mij voor de kosten opdraaien. Dat is niet helemaal legaal volgens mij, maar de advocaat beweerde van wel. (Ik ben nog steeds bij dezelfde werkgever omdat ik heel spontaan en heel toevallig een dikke salarisverhoging kreeg de maand nadat mijn GC binnen was.)

Gr., Flipje
julianewyork.
Amerika-newbie

Bericht door julianewyork. »

Kan iemand misschien uitleggen wat zo'n greencard ofzo is?
en bedankt voor dat tekeningetje.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Een greencard is formulier I-551 ofwel de "Alien Registration Card". Het was ooit eens groen, en vandaar de bijnaam. Dit kaartje is het bewijs dat je een zogeheten "Legal Permanent Resident" bent, ofwel dat je het recht hebt om voor onbepaalde tijd te wonen en werk in de V.S. Je gebruikt het kaartje bij het aannemen van een nieuwe baan, en om het land binnen te reizen.

Gr., Flipje
Gwyneth
Amerika-ontdekker

Bericht door Gwyneth »

Julia,
Ik heb geen idee hoe oud je bent maar wellicht kun je beginnen met een stage plaats vinden en in www.websterapartments.org wonen? Tegenwoordig betaal je daar $250 per week (min verblijf 3 mndn) en is midden in manhattan.
Mocht je heuse plannen hebben hierheen te komen kun je altijd net over de grens in New Jersey naar een woning zoeken, daar kun je al een aardig appartement vinden voor zo'n 750 dollar per maand. Hoe dan ook succes!
Gerard9
Amerika-ontdekker

Bericht door Gerard9 »

FlipjeBTiel schreef:
Loek schreef:Zolang jij nog op een L1 zit, hebben ze je spreekwoordelijk vast aan "the balls".
Ja, dat is herkenbaar. H1B in mijn geval, maar ze begonnen niet aan de GC-aanvraag tot nadat ik, met een baanaanbod van een andere toko in mijn hand, dreigde weg te gaan.

Gr., Flipje
Kun je mij vertellen of een GC sneller te krijgen is via de weg van de H1B? Of sluit je uiteindelijk, als je je status naar permanent resident wil gaan aanpassen, toch weer aan in de rij met mensen die direct vanuit het buitenland een GC aanvragen? Ik las hier namelijk (misschien schreef jij dat wel) dat er weinig vraag naar H1B (en dus weinig backlog) is op dit moment wegens de crisis, maar dat er juist nog wel lange backlogs zijn voor de EB-2/3 Greencard visa. Het lijkt me dat H1B een betere manier is om z.s.m. in Amerika aan de slag te gaan, maar is het ook een snellere weg voor de GC?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Snelste weg is trouwen met een Amerikaan(se) van het andere geslacht. Met H1B zit je vast aan een bedrijf, zoals Flipje al meldde, met een E2 visum zit je met allerlei voorwaarden waaraan je moet voldoen (winstgevend bedrijf, aantal wettige Amerikanen in dienst 5 - 10, hangt af van waar).

Dat gezegd zijnde, ik hoorde net van melkveehouders die in twee jaar een groene kaart hebben gekregen via een speciale regeling (EB5) in het Middenwesten. Maar dat is op het ogenblik ook vrij moeilijk geworden, omdat de melkprijs zo laag is, dat je moeilijk een nieuw bedrijf draaiende kunt houden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gerard9
Amerika-ontdekker

Bericht door Gerard9 »

Trouwen doe ik nog maar even niet, en om nou speciaal melkveehouder te worden zie ik voorlopig ook niet zo zitten :D

Nee ik begrijp je punt, maar ik heb een job offer dus ik zit sowieso vast aan een bedrijf. En het is een bedrijf dat ook wel een GC zou willen sponsoren, dus ik zit ernstig met de vraag om ÓF van de ongetwijfeld snellere H1B gebruik te maken en z.s.m. aan de slag te gaan ÓF meteen voor het echte werk te gaan en dus vanuit nederland een langdurige EB-2/3 GC aanvraag te doen. Mocht een GC via H1B nou sneller gaan dan is dat het beste van twee werelden maar dat weet ik dus niet :?:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je tijdelijk werkvisum omgezet gaat worden naar een work based green card, dan schuif je weer achteraan in het rijtje aan, vrees ik. Tenminse, ik weet dat het >5 jaar kan duren om vanuit je tijdelijke werkvisum een green card te krijgen.
Je moet ook eens nagaan of je vanuit een H1b wel een greencard kan krijgen. Of dat je eerst een tussenstap moet zetten van h1b naar L en zo naar een green card.
Elke
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

kastelke schreef:Je moet ook eens nagaan of je vanuit een H1b wel een greencard kan krijgen. Of dat je eerst een tussenstap moet zetten van h1b naar L en zo naar een green card.
Je kunt van een H1B een groene kaart aanvragen, het H1B visum is een zogenaamd 'dual intent' visum.

Wat hierboven beschreven wordt (werknemers die aan het lijntje worden gehouden) is goed mogelijk, maar dit verschilt per bedrijf. Sommige bedrijven zijn vriendelijker tegen hun personeel dan andere.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

In mijn omgeving zie ik de expats met een L1 visum sneller een visa krijgen dan met een H1b.

De L1 expats zijn hier veelal degene in de pharmaceutische industrie.
Plus bij L1 visa mag de echtgenote ook werken. Weet niet of dat belangrijk is in jouw geval En de procedure van verlengen bij een L1 en H1b visa is anders.

Maar zoals Guus al zei, met beiden is het mogelijk om een greencard te verkrijgen, als de werkgever daar maar aan mee wil werken. Dat is het belangrijkste denk ik.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

He Julia,
Raar dat dit topic me nog nooit eerder is opgevallen. Mijn doel in mijn leven is New York, hoe dan ook. Ook al zal het voor mij nog enkele jaren duren, voor jou dus niet. Heb je al veel gelezen over New York? Ik zou van tevoren, als je dat nog niet hebt gedaan, je heel erg goed gaan verdiepen in New York. New York is namelijk niet te vergelijken met welke andere stad dan ook in de Verenigde Staten. Ik neem aan dat je daar al lang achter bent gekomen!
De mensen in New York zijn de mensen die, naar verluidt, de meeste werkuren maken per jaar maken en gemiddeld twee (betaalde) vakantieweken per jaar hebben. Het is een hele andere levensstijl dan dat je misschien gewend bent. Een leven met hard werken en niet altijd het zonnige leven als dat je tegenkomt gedurende een vakantie in New York. Wat je tegen zult komen, als je nog niet in zo'n grote stad hebt gewoond, is de stress van de stad. New York kan volgensmij na een tijdje heel erg stressvol overkomen :) Je zult van het New Yorkse leven moeten houden en een New Yorker willen zijn. Iemand uit Amsterdam kan in Rotterdam gaan wonen, maar New York heeft een eigen persoonlijkheid wat zich ook uit in de mensen die er wonen. Carrière staat bovenaan.
Als je dan nog steeds naar New York wilt gaan dan hebben we dezelfde ideeën :mrgreen:
Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Het nadeel van New York, het harde werken, hoeft ook niet altijd erg te zijn. Volgensmij krijgen ze daar in die stad voldoening van als ze hard hebben gewerkt :mrgreen:
En tenslotte, je woont dan in New York...
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Grandu schreef:He Julia,
Raar dat dit topic me nog nooit eerder is opgevallen. Mijn doel in mijn leven is New York, hoe dan ook. Ook al zal het voor mij nog enkele jaren duren, voor jou dus niet.
Waar baseer je dat op Grandu? Topicstartster wist niet eens wat een Greencard is, laat staan hoe je het voor elkaar kunt krijgen daar te gaan werken en wonen!
Jouw verhaal is ook een romantisch verhaal want je bent nog nooit in NY geweest (al ga je bijna) en je bent nog hartstikke jong. Er is niets mis met jong zijn en een droom hebben hoor alleen is de realiteit vaak wat verder weg dan je denkt. Dit is duidelijk ook het geval bij de TS.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

RiverCola schreef:
Grandu schreef:He Julia,
Raar dat dit topic me nog nooit eerder is opgevallen. Mijn doel in mijn leven is New York, hoe dan ook. Ook al zal het voor mij nog enkele jaren duren, voor jou dus niet.
Waar baseer je dat op Grandu? Topicstartster wist niet eens wat een Greencard is, laat staan hoe je het voor elkaar kunt krijgen daar te gaan werken en wonen!
Jouw verhaal is ook een romantisch verhaal want je bent nog nooit in NY geweest (al ga je bijna) en je bent nog hartstikke jong. Er is niets mis met jong zijn en een droom hebben hoor alleen is de realiteit vaak wat verder weg dan je denkt. Dit is duidelijk ook het geval bij de TS.
Hé.
Ik heb in eerste instantie het eerste bericht gelezen en de rest ben ik snel doorheen gegaan zonder alles te lezen. Dat de TS (topicstarter?) niet wist wat een greencard was las ik en vond ik opmerkelijk, maar ik heb dat niet gebruikt voor mijn e-mail.
Dat mijn verhaal een romantisch verhaal is ben ik het niet mee eens. Ik geef toe dat ik nog nooit in New York ben geweest en een werkelijke mening, ook al kijk ik tijdens mijn reis vanuit de ogen van een toerist, zal dus nog niet gevormd kunnen zijn. Ik heb veel boeken gelezen, dvd's gekeken van mensen die in New York zijn geweest, naar de open dag van de studie American Studies geweest, en meeloopdag, etnz enz en heb zo een beeld van de stad, en eigenlijk het hele land, gevormd dat naar mijn weten de realiteit vormt omdat de informatie vertrouwd op me overkwam en veel mensen hetzelfde zeggen over New York en de VS. (en dan luister ik natuurlijk niet alleen naar de positieve dingen ;) )
Ik snap wat je bedoelt dat ik nog niets kan zeggen over mijn toekomst omdat ik nog jonger ben dan de meesten hier op het forum. Ik heb minder levenservaring en ik weet ook dat je niet even je koffers pakt en dat het heel erg moeilijk is om, zonder familie in Amerika, het land binnen te komen, maar dat het een ''romantisch verhaal'' is wil ik niet direct zeggen. Ik ben er van overtuigd dat ik heel veel nog niet weet van Amerika. Van de cultuur, alles; van een leven met een fulltime baan en een eigen leven dat je moet onderhouden waar niet je ouders iedere dag klaar staan om je eten te betalen. Maar volgensmij heb ik me in vergelijking met anderen (wat maar weer blijkt) betreffende Amerika al aardig goed ingelezen over de maatschappij, de cultuur, het leven in Amerika enz. enz. mede dankzij dit forum.

Ik ben een echt stadsmens (dat kun je volgensmij wel zeggen als je 16 bent ^^) en sowieso leef ik het liefste in een enorme stad. Toen ik me een klein beetje heb verdiept in New York is het een beetje uit de hand gelopen. Het lijkt mij de ultieme stad, ook al kan ik dat dus nog niet met zekerheid zeggen.
Laat ik het er daarom bij houden dat New York mijn doel is op dit moment. Dat het land en de stad mij enorm aantrekken, en dan is een vakantie naar New York (om NY te leren kennen, voor de USA denk ik dat ik verder zal moeten gaan dan alleen NY) naar mijn weten een goede eerste stap. :)
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik kan je heel goed begrijpen Grandu! Toen ik die leeftijd had, en zelfs toen ik jonger was, wist ik ook zeker dat ik later niets liever zou willen doen dan in Amerika wonen. Ik ben voor het eerst in Amerika geweest toen ik 14 was, maar voor die tijd had ik er al zoveel over gelezen/gezien/gehoord dat ik wel een beeld kon vormen hoe het zou zijn. Ik werd er echt ziek van om telkens maar aan te moeten horen dat het een leuke droom was en dat ik later er vast wel anders over zou denken. Ik kon zoveel argumenten opnoemen waarom het leven in Amerika me meer aan zou spreken dan in Nederland, maar goed, ik was jong en dan maakt het voor sommigen niet uit met welke argumenten je aankomt. Ik was ook op de hoogte van de (on)mogelijkheden van het emigreren. Het zou heel moeilijk worden en het enige wat ik zelf in de hand had, was dan maar om hard te gaan studeren om me zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de Amerikaanse banenmarkt.
TS is inderdaad niet goed op de hoogte van dit alles, maar ik denk dat Grandu deze fase toch wel voorbij is, en dingen ook op een realistische manier kan inzien. Natuurlijk is het belangrijk om de stad te zien en te bekijken of het echt zo is zoals je het in je hoofd hebt. Ik was vroeger helemaal gek op Providence, RI (voordat ik er geweest was). Helaas viel het grandioos tegen toen ik er eenmaal wat tijd had gespendeerd, zo kunnen dingen ook gaan. Dit was dan ook de enige plaats die voor mij tegen is gevallen, mijn mening over de emigratie is hierdoor nier veranderd. Ik denk niet dat Grandu een te romantisch beeld van NYC heeft, telkens als ik een topic over NYC doorlees heeft Grandu wel een tip of opmerking, informatie genoeg dus. Of het wonen in NYC hem (?) zou bevallen, tja, dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker tot je er daadwerkelijk woont. Ik vind het alleen niet eerlijk om alleen door de leeftijd iemands ideeën af te schilderen als onrealistisch. Nu doet niemand dit ook letterlijk, maar zo'n ondertoon zit er soms toch wel in.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer