Ter verduidelijking, ik heb nog geen wire transfer uitgevoerd. Misschien loopt het allemaal vlot en zijn er geen problemen. Maar ik ben toch op mijn hoede. Veel vertrouwen heb ik niet in banken. Hoe zou dat nu toch komen?
Zonet met ING Belgie gebeld (want per mail duurt het dagen). De commissie die zij nemen op de dollarkoers konden ze niet doorgeven want "dat is interne info". Ik zal het maar op goed geluk uitvoeren en nadien berekenen hoeveel zij op de transactie pakken.
Ik zit dit topic ook al met verbazing te lezen, want wij hebben hier nooit problemen mee. Het duurt meestal een dag of drie, maar dan is het er zeker. Wij zitten ook bij Bank of America, en die wisten precies waar ik het over had toen ik met mijn postbank eisen (dat is nu ING denk ik). Ze wisten zelfs te vertellen welke extra verwijzingen we bij de "opmerkingen" moessten plaatsen. Nooit geen enkel probleem mee gehad...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car! Southern Tales
Misschien zitten de problemen in het taalgebruik. Een 'wire transfer' is iets wat Amerikaanse banken onderling doen. Als ik bijvoorbeeld met spoed geld moet overboeken naar mijn zoon (niet een al te beste boekhouder, beetje als zijn vader, al komt het gelukkig steeds minder voor), loop ik naar mijn bank, maak een praatje met een 'officer', geef allerlei informatie (inclusief routing number en rekeningnummer) en dan gaat dan bliksemsnel, voor $7,50. Maar dat is dus tussen Amerikaanse banken onderling.
Als ik geld vanuit Europa overmaak, zeg ik niks over 'wire transfers' (dat zou alleen maar verwarrend zijn), ik doe gewoon via het internet een 'buitenlandse overboeking'. In dollars (Europeanen zijn beter in het omrekenen en werken met 'vreemde' valuta dan de Amerikanen), naar de Amerikaanse bank, swift nummer, routing nummer, rekeningnummer. Met het al regelmatig herhaalde, en door anderen bevestigde, resultaat.
De wire transfers die wij hebben uitgevoerd van Dexia naar Suntrust duurde telkens 3 dagen, helemaal volgens de regels.
Ben ook tevreden over info die ik op voorhand kreeg van ons agentschap bij Dexia, stemde helemaal overeen met de realiteit!
Zal ook veel van je kantoor(personeel) afhangen. Heb hier ervaring met 2 kantoren:
bij de ene wisten ze onlangs niet hoe ze een gecertifieerde cheque moesten aanmaken die bestemd was door de Canadese belastingdienst. Gelukkig wist ik het wel.
Bij het andere kantoor ging ik even later een cheque in Amerikaanse dollars afgeven die op mijn zichtrekening moest komen. Ze hadden er geen idee van hoe ze dat moesten doen, was een heel gezoek. Dat kon ik natuurlijk niet zeggen, ik ken hun intern systeem niet. Wel heb ik er de dame attent op moeten maken dat ik wel nog moest tekenen op de achterkant van die cheque, en dat ze misschien ook maar beter voor de volledigheid mijn identiteitskaartnr. er op moest zetten, want de cheque was niet aan mij persoonlijk gericht maar aan mijn echtgenoot, mede-houder van die rekening.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Is zeer zeker zo Elke.
Was jarenlang bij fortis maar na reorganisatie kwam er een andere bankdirecteur en binnen de 6 maanden zat ik bij Dexia.
Ook daar is er onlangs integratie geweest en ben ik gewoon met bankdirecteur mee verhuisd, bankieren hangt naar mijn mening echt wel van de persoon af, meer dan de instelling.
Zoals ik had voorspeld zit mijn geld vast, ondertussen al een week en een half. In tegenstelling tot wat ING zei werd Northern Trust als tussenbank gebruikt en dus niet JP Morgan Chase. Northern Trust kan het bedrag niet overmaken aan Bank of America omdat de gegevens van de bank die ik opgaf foutief zouden zijn. Vreemd, want ik heb alles laten nakijken door BoA. Ik verwacht nu dus extra kosten van deze bank. ING heeft daarnaast mijn dollars niet omgezet alvorens deze te versturen. Ik moest dat blijkbaar expliciet vermelden in het commentaarveld, dat zeggen ze nu pas. Welke koers gehanteerd is door Northern Trust is dus een vraagteken. Kortom, mijn bezorgdheid was terecht. Voor een groot deel ligt de schuld bij ING die mij onvoldoende begeleidt, supertraag en onvolledig antwoordt op mijn vragen. Ik zal dus moeten uitkijken naar een andere bank om in de toekomst geld over te zetten. Bank of America daarentegen antwoordt vlot op mijn vragen en werkt goed mee.
Oh jee, en ik wou daar net een Lion Account openen om een en ander vlotter te laten lopen...
Effe afwachten dus.
Hoe werkt het via de Bank van de Post? (heb daar ooit ook eens iets positiefs van gehoord, dacht ik, maar ondertussen zie ik daar altijd reclame hangen van Western Union, dus misschien dat het via daar moet?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
ING Direct, de Amerikaanse ING zeg maar, heeft volgens mij niets te maken met ING Belgie. Net zoals ING Nederland weinig of niets te maken heeft met ING Belgie. En daarbij is ieder kantoor nog eens verschillend. Ter verduidelijking, ik spreek over ING Belgie, Antwerpen Metropool.
Ik bedoel: ik wou in Belgie een Lion Account openen bij ING, zodat ik nadien ook eentje in Canada zou kunnen openen (en inderdaad, dat zijn 2 totaal aparte groepen). In de hoop dat, als je overschrijft van ING naar ING, er gaan andere tussenbank zou zijn... Maar dat zal weer wel te simpel gedacht zijn. Waarom makkelijk doen als moeilijk ook gaat?
Elke
ING America staat inderdaad zo los van de ING in Europa, dat ze niet eens geld uit het buitenland kunnen/willen ontvangen. Het is een 'virtuele' bank hier, geen kantoren, niks. Maar je kunt wel een kaartje van ze krijgen om geld uit een automaat te halen. En je kunt een verbinding leggen met je 'echte' bank, zodat je geld naar die rekening kunt overmaken. Je kunt die Amerikaanse ING rekening ook gebruiken voor de paar gevallen waarin men je in de VS rechtstreeks kan betalen.
Amerika en Canada gangers moeten dus een echte bank binnenlopen en een rekening openen. Met het Swift-, het ABA routing en het rekeningnummer kun je dan geld via het internet overmaken vanuit Europa.
Ga daarvoor, bij de Nederlandse ING, naar 'buitenlandse betalingen,' kies de Amerikaanse dollar als muntsoort, voer alle gegevens van de Amerikaanse bank in, sla die gegevens op voor de volgende keer, en vraag om in Europa de kosten af te schrijven.
Ik raad iedereen aan die een internationale transfer wilt uitvoeren vanuit het buitenland eerst de snelheid en kwaliteit van de e-mail communicatie te testen. Het probleem bij ING Antwerpen is dat zij pas binnen de 48 uur op e-mail antwoorden (ondertussen schommelt de dollar), hun antwoorden onvolledig zijn en ze sommige vragen gewoon negeren. Klaarblijkelijk heeft ING Antwerpen geen verstand van internationale transfers en moeten zij mijn mails forwarden naar andere ING kantoren die uiteraard ook hun tijd nemen om op mails te beantwoorden. Als antwoord ontvang je dan een hele resem e-mailverkeer tussen de verschillende kantoren waarin jij het antwoord dan maar ergens tussenuit moet pluren.
Pas op met internetbanken, Rabobank Belgie bijvoorbeeld doet geen internationale transfers. Dat hebben zij mij netjes binnen de 24u per mail geantwoord.
Meer nog, als jij een rekening hebt bij Rabobank.be hebt, dan mag je die niet meer houden als je uitgeschreven bent uit Belgie!!!
Deel van mijn mailverkeer met hen:
Mijn vraag:
Beste,
Momenteel zijn wij klant bij jullie, en graag had ik informatie gehad:
Hypothese 1:
Iemand met de Belgische nationaliteit die in Amerika woont, maar zijn
domicilie officieel nog in België heeft staan:
==> kan deze persoon ook een internetrekening beheren op Rabobank.be?
Hypothese 2:
Iemand met de Belgische nationaliteit die ook zijn domicilie in Amerika
heeft staan (en dus uitgeschreven is in België):
==> kan deze persoon ook een internetrekening beheren op Rabobank.be?
Hun antwoord:
From: Klantendienst Rabobank.be [mailto:info@rabobank.be]
Sent: Wednesday, April 18, 2007 10:16 AM
To: elke.xxx
Subject: RE: bankieren vanuit Amerika
Geachte mevrouw xxx,
Onze rekeningen en diensten zijn uitsluitend bestemd voor natuurlijke personen, die hun woonplaats hebben in België. Zij kunnen klant worden bij Rabobank.be.
Hypothese 1: ok, deze persoon kan klant worden indien hij/zij nog een Belgische identiteitskaart bezit, houd er wel rekening mee dat de digipass en pincode opgestuurd worden naar het domicilie adres in België.
Hypothese 2: deze persoon kan geen klant worden
Als u nog vragen hebt, belt u ons gerust. Wij zijn bereikbaar op 03/289 28 88 en dit alle werkdagen van 8u30 tot 20u (vrijdag tot 18u30). Of surf naar<http://www.rabobank.be/>
Nou dan zijn ze in Nederland makkelijker. Ik heb een rekening bij de ABN-AMRO gehad, bij de Rabobank en bij de ING. Bij geen van allen maakte men problemen met het opsturen van de afrekeningen.
Het enige was, dat toen mijn kredietkaart bij de ABN verlengd moest worden, men mij vrolijk liet weten, dat ik maar even langs moest wippen bij het kantoor waar mijn rekening liep (het ABN-MARO kantoor op de Dam in Amsterdam). Op mijn vraag of ze dan even dat retourtje VS-Schiphol wilden betalen, zweeg de bank in alle talen.
Ik heb toen een rekening geopend bij wat toen nog de Postbank was en nu de ING Nederland, en die hebben altijd trouw de afrekeningen opgestuurd (totdat ik zei dat ik dat niet nodig had, omdat ik alles via het internet kon doen). De pinpassen hebben ze ook altijd zonder problemen opgestuurd, met de PIN code gewoon in een aparte, afzonderlijk verzonden envelop.
Ik heb alleen bij de Nederlandse Postbank/ING ge-internetbankierd. En dat is altijd heel vlot en makkelijk gegaan. Mijn ervaring met banken is een stuk slechter, internet of niet.
Maar het lijkt er in hun antwoord op, alsof het gaat over klant worden, en niet klant blijven (of lees ik dat nou verkeerd?). Je zou dan dus nu klant kunnen worden, en daarna lekker verhuizen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car! Southern Tales
Zou best eens kunnen, dat verschil tussen in Europa en de VS wonen.
Voor zover ik gehoord heb, kun je vanuit de VSwel een rekening bij de Nederlandse ING openen, maar alleen met een Nederlands paspoort. Ik ben voor het gemak indertijd eens een postkantoor binnengelopen toen ik toch in Amsterdam was, toen ging dat heel makkelijk.
Bennogr schreef:ING America staat inderdaad zo los van de ING in Europa, dat ze niet eens geld uit het buitenland kunnen/willen ontvangen. Het is een 'virtuele' bank hier, geen kantoren, niks.
ING is geen "retail bank" zoals dat heet. Ze doen hier vooral hypotheken, bedrijfsrekeningen en dat is het dan. Ik heb er om die reden als ING klant weinig aan gehad tot nu toe.
DixieChick schreef:Maar het lijkt er in hun antwoord op, alsof het gaat over klant worden, en niet klant blijven (of lees ik dat nou verkeerd?). Je zou dan dus nu klant kunnen worden, en daarna lekker verhuizen.
Om witwassen van geld tegen te gaan, moet je om de aantal jaren (5?) je identiteitskaart (copie) aan de bank overhandigen. Wel, als wij ons uitschrijven uit Belgie, dan vervalt onze identiteitskaart even later, en dan kunnen we die niet meer overhandigen om aan te tonen dat we werkelijk inwoners van Belgie zijn. En dat blijkt een voorwaarde te zijn om op rabobank.be een rekening te mogen houden.
Je kan dat dus een tijdje omzeilen, zolang je identiteitskaart dus nog geldig blijft. Maar dat duurt dus geen 5 jaar.
Elke
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.