Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verhuizen naar Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Re: Verhuizen naar Amerika

Bericht door Matjong »

Bandido heeft het eigenlijk al gezegd, onze redenen voor de oostkust. Ook voor onze ouders is die 5 uur extra vanwege medische redenen een stuk lastiger. Phoenix en Houston ken ik niet. LA vond ik niet geweldig, Seattle was een week regen toen we er waren. :P Vegas vooral als toerist gezien, ik zie me er eigenlijk niet zo snel wonen. SF en Denver vonden we wel erg leuke steden, vooral Denver. Daar zie ik mezelf wel wonen. :)

Wat voor ons ook nog mee speelt is dat ik in het oosten centraler zit ten opzichte van mijn zakenpartners. Van de 20 is er 1 in Denver gevestigd, 2 in LA en 1 in Seattle. De andere 16 zitten in NY, NC, WI en IL en FL en dat is makkelijker bereikbaar vanuit de plekken op mijn lijstje. Van de 7 mensen die er voor ons werken wonen er 2 in OR, dus westkust, de rest woont aan de oostkust of mid-west. Ook dat is makkelijker te bereiken vanuit de plekken van ons lijstje. Met het vliegtuig is alles relatief natuurlijk, maar vanuit de plekken op ons lijstje zijn een aantal plekken zelfs nog prima te rijden en voor de rest scheelt het toch weer wat vliegtijd. :)

Daarbij vinden we het eigenlijk wel prettig ons enkel op het oosten de concentreren. De VS is zo enorm groot, en nu al komen we er maar moeilijk uit. Het is echt wel fijn dat er nu een vrij groot gebied is wat we links kunnen laten liggen. Daarbij, als we het Westen open gooien kunnen we het ook wel vergeten om met ons huurautotje relaxed overal heen te rijden, terwijl de plekken die we nu hebben dicht bij elkaar zitten. Het circeltje wat we nu hebben voor alle plaatsen van ons lijstje is slechts 36 uur. :)
Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Dento schreef:Uhhh Loek, je vergeet Denver, CO... :wink: :lol:
Ik ging er maar even vanuit dat die stad te koud was. Heb je weleens een echte winter hier meegemaakt? :lol:
Bandido schreef:
Loek schreef: Grote steden met goeie verbindingen naar NL en alleszins redelijk klimaat: Houston TX, Seattle WA, Las Vegas NV, Phoenix AZ.
Dit vind ik nou niet echt steden met een "redelijk" klimaat. Houston is zelfs nog vele malen vochtiger dan steden in "The South", Las Vegas en Phoenix zijn bloedheet en Seattle heeft meer bewolkte en druilerige dagen dan Nederland. Nou heeft elke plaats wel zo zijn voor en nadelen qua klimaat en het hangt ook af van ieders persoonlijke voorkeur, maar ikzelf hou erg van warmte en zon, maar ik vind het ook niet erg om een soort van "wintertje" te hebben. Maar het moet nou ook weer niet te lang duren.
Kijk, dat had ik nu met Georgia. Toen ik in 1993 hiernaartoe verhuisde hadden we in eerste instantie het plan om ons in Georgia te vestigen. Wij hebben toen 2 weken in Athens gewoond bij mij broer; die stad vonden we overigens ongeschikt omdat er weinig werk te vinden was op mijn ervaringsgebied. We hebben toen ook rondgekeken in Atlanta en suburbs. Die stad viel ons erg tegen en uiteindelijk hebben we toen ons hele hebben en houden (2 koffers) in een minivan gegooid en zijn in een rustig tempo naar het westen gereden. We hebben toen gewoon onze tijd genomen en gezegd: we zien wel waar we terechtkomen. We hebben Memphis bekeken, Kansas City en St Louis. Als een stad niet beviel trokken we weer verder. Uiteindelijk zijn we in Denver blijven hangen omdat we daar goeie vibes van kregen. Maar ik zeg niet dat voor een ander ook zo geldt; niet iedereen zal onze manier van vestigingsplek zoeken aantrekkelijk vinden. Waarschijnlijk zal een ieder op zijn eigen manier een zoektocht moeten maken om zij of haar iedeale plekje te vinden.

Met de jaren verandert je voorkeur ook. Als ik nu weer zo'n zoektocht in zou zetten zou ik het liefts op Big Island in Hawaii willen eindigen. Ik weet dat dat ver van Nederland ligt maar ik moet er wonen, niet mijn familie. Dan ga ik wel een keertje vaker op visite naar Nederland. Hoeveel ik ook van mijn familie houd, ik zal mijn vestigplek niet daarvan aflaten hangen. Tenslotte moet ik er wonen, niet zij.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Loek schreef:Waarschijnlijk zal een ieder op zijn eigen manier een zoektocht moeten maken om zij of haar iedeale plekje te vinden.
Absoluut, daarom is het ook goed om verschillende plekken te bezoeken voordat je een keuze maakt. En voor iedereen is het weer anders omdat iedereen andere factoren belangrijk dan wel minder belangrijk vindt. Maar voor mij gelden weer andere redenen om ergens te wonen dan wanneer ik ergens op vakantie zou gaan. Een gevarieerd banenaanbod is dus heel erg belangrijk. Maar toch ook klimaat. Overigens heb ik niet eens gekeken naar andere steden, omdat mijn partner al in Atlanta woonde. Dus het was min of meer een "no brainer" dat ik ook hier zou gaan wonen. Maar ik kan maar heel weinig plekken bedenken waar ik liever zou wonen dan hier. Ik hou van de energie van deze stad en het tempo waarin het groeit en de vele mogelijkheden die hier zijn.
Loek schreef:Met de jaren verandert je voorkeur ook.
Dat denk ik ook, ik zal ook niet zeggen dat ik de rest van mijn leven hier zal wonen. Maar voor nu is het voor ons de beste plek, ik vind het ook belangrijk om voldoende reuring om me heen te hebben. En dat zal over een paar jaar ook wel minder worden denk ik. Maar we zien het wel.
Loek schreef:Hoeveel ik ook van mijn familie houd, ik zal mijn vestigplek niet daarvan aflaten hangen. Tenslotte moet ik er wonen, niet zij.
Het gaat mij er ook niet om dat zij gemakkelijk naar mij kunnen komen, maar ik wel naar Europa. Voor mij is een goede verbinding met Europa heel belangrijk, niet alleen vanwege NL, maar ook andere landen waar ik vaak naartoe moet. Ik vind de 9 uur naar Atlanta ver zat.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Staceybeesie schreef: zou alleen Richmond niet tot mijn keuze vallen.
Voor mijn gevoel best veel industrie in die omgeving.
Verder veel leuke steden.
Dit dacht ik ook altijd, maar nu ik de stad noodgedwongen (zoonlief gaat er vanaf augustus) beter leer kennen, denk ik, dat hij heel leefbaar is. Bovendien ligt hij gunstig, ten opzichte van het Tidewater gebied (Williamsburg, Norfolk, Virginia Beach) en Washington DC. Die industrie zie je inderdaad, als je erlangs rijdt en dat was ook altijd mijn indruk van de stad, maar dat is maar een heel klein gedeelte. De binnenstad is gezellig en er zijn een aantal erg leuke buurten. Streep Richmond dus niet van je lijstje, zonder het eerst bezocht te hebben. Ikzelf ben natuurlijk bevooroordeeld, want ik ben dol op (Noord) Virginia, waar ik al meer dan een kwart eeuw woon. Zoals RiverCola al schreef heb ik een uitgebreid blog over dit gebied, aan de rechterkant zie je "labels" staan, waaronder Washington DC, Great Falls, Alexandria etc. Ik ben me er echter ook van bewust, dat dit gebied heel veel te bieden heeft, maar wel relatief duur is en het verkeer kan, voor Amerikaanse maatstaven, erg druk zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

We hebben onze tickets geboekt: van 15 juli tot 31 augustus. We hebben een paar dagen een beurs in New York, maar de rest van de tijd gaan we proberen zoveel mogelijk steden en plekken te bezoeken. We beginnen in Atlanta. Bandido heeft aangeboden om ons daar een handje op weg te helpen, echt super!! We hebben trouwens in de VS heel vaak bij Amerikanen zelf overnacht (keer of 15) via de website http://www.couchsurfing.com. Dat is een soort uitwisselingssite (we hebben in Amsterdam ook veel mensen over de vloer gehad) en het is gewoon heel anders om bij lokale mensen te verblijven dan dat je een stad enkel als toerist bezoekt. Je komt dan in suburbs in plaats van downtown, lokale mensen nemen je mee naar lokale plekken etc. Misschien gaan we dat deze trip ook wel doen om zo de steden ook vanuit dat Amerikaanse perspectief te zien. Want dat gaan we denk ik toch wel heel erg moeilijk vinden: Om in korte tijd een beeld te krijgen van een plek, zonder dat mensen ons kunnen adviseren, om bepaalde plekken kunnen wijzen of ons dingen kunnen vertellen over het gebied.

Petra/VS, bedankt voor je advies. :) Richmond staat er bij nog steeds op. Dat is overigens ook meteen een nadeel, want geen enkele stad is nog afgevallen. ;) 8 steden bekijken is nogal veel misschien, maar we zien wel hoe ver we komen... Ik had stukken van je Blog trouwens al gelezen voordat ik hier postte, net als het blog DixieChick. Was erg leuk. :)
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Mochten jullie ook richting Raleigh komen, dan wil ik jullie wel "the highlights" toer geven hoor ;-)
Staceybeesie
Amerika-expert

Petra/VS schreef:
Staceybeesie schreef: zou alleen Richmond niet tot mijn keuze vallen.
Voor mijn gevoel best veel industrie in die omgeving.
Verder veel leuke steden.
Dit dacht ik ook altijd, maar nu ik de stad noodgedwongen (zoonlief gaat er vanaf augustus) beter leer kennen, denk ik, dat hij heel leefbaar is. Bovendien ligt hij gunstig, ten opzichte van het Tidewater gebied (Williamsburg, Norfolk, Virginia Beach) en Washington DC. Die industrie zie je inderdaad, als je erlangs rijdt en dat was ook altijd mijn indruk van de stad, maar dat is maar een heel klein gedeelte. De binnenstad is gezellig en er zijn een aantal erg leuke buurten. Streep Richmond dus niet van je lijstje, zonder het eerst bezocht te hebben. Ikzelf ben natuurlijk bevooroordeeld, want ik ben dol op (Noord) Virginia, waar ik al meer dan een kwart eeuw woon. Zoals RiverCola al schreef heb ik een uitgebreid blog over dit gebied, aan de rechterkant zie je "labels" staan, waaronder Washington DC, Great Falls, Alexandria etc. Ik ben me er echter ook van bewust, dat dit gebied heel veel te bieden heeft, maar wel relatief duur is en het verkeer kan, voor Amerikaanse maatstaven, erg druk zijn.
Begrijp ik ook wel Petra, maar als ik het lijstje met andere steden zie, zou Richmond toch niet tot mijn keuze vallen.
Als je er "komt" te wonen, is er echt wel wat van te maken. Geloof ik direct. En in elke plaats is wel een leuk gedeelte en zijn er mooie plekjes te vinden.
Je moet het per slot van rekening zelf doen, vind ik altijd. Maar als je echt mocht kiezen, zou je dan voor Richmond gaan
ipv Washington area in jouw geval? Geloof het niet ;-)
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Toen we over Richmond lazen stond er op een aantal plekken dat het DE plek was 'to start a small business', en dat zijn wij. Ook was het een stuk goedkoper dan Washington. Ook was het de enige stad die op findyourspot.com stond (de rest van het lijstje stond er niet). Zegt helemaal niks natuurlijk, maar daardoor zijn we er toen wat over gaan opzoeken en dat klonk wel aardig...

En bedankt Staceybeesie, dat lijkt ons heel leuk!! :D Want ja, we komen waarschijnlijk die kant wel op. :) Het gaat allemaal een beetje van de tijd afhangen denk ik... Wie weet blijven we wel 2 weken in Atlanta plakken als het bevalt, wie zal het zeggen. ;)
Staceybeesie
Amerika-expert

Geef maar een seintje als jullie in de buurt zijn!
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Doen we Stacey!

Vraagje: Wij gaan 15 juli dus richting VS. Kunnen we bij de douane gewoon aangeven dat we daar heen gaan ter orientatie voor E-2 visa (business dus)? We zijn bang dat als we zeggen 7 weken voor business naar VS te gaan dat ze zeker zullen vragen waarom we zo lang gaan.
Staceybeesie
Amerika-expert

Zolang je nog geen E-2 visum hebt zou ik dat niet melden bij de douane.
Zou gewoon business zeggen en eigenlijk zo weinig mogelijk vertellen.
Dat je zaken "oppurtunities" bekijkt. Of gewoon op vakantie, kan ook natuurlijk.
Is niet helemaal eerlijk natuurlijk, maar als je op een visum waiver gaat misschien voor de hand liggender.

Mijn ervaring (wij zijn hier ook op een E2 visum) is dat het altijd net wat moeilijker gaat
dan andere visa. Het is niet altijd even duidelijk hoe en wat met een E2.
Omdat ze gewoon minder vaak voorkomen dan bijvoorbeeld H1b of L1
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Dank je Stacey dat idee hadden we zelf ook. Kun je eigenlijk ook aangeven dat je voor zowel business als leasure komt? Op het formulier kun je enkel kiezen uit het een of het ander... Als we voor beide komen dan zouden we de 7 weken wat makkelijker kunnen verklaren. We zijn de afgelopen 2 jaar 'al' 4.5 maand in de VS geweest (zowel business als leasure), en ze hebben eerder al wel eens lastig gedaan over onze trip van 3 maanden want dat vonden ze wel erg lang...
Staceybeesie
Amerika-expert

Je zou kunnen zeggen dat je een huis hebt in NL en alle familie in Nederland is en op die manier ze overtuigen dat je echt terug gaat.
(een huurcontract meenemen, kan natuurlijk ook. Bankrekeningen in Nederland e.d.)
Op welk vliegveld vliegen jullie nu?
Dat verschilt namelijk ook nog wel. Heb gemerkt dat JFK wat makkelijker gaat bijv.
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

We vliegen op Atlanta, ik las dat die niet zo makkelijk waren... Overigens was het de laatste keer echt een makkie om binnen te komen (Orlando FL)... Duurde maar een minuutje, terwijl diezelfde douanier het koppel voor ons een kwartier had doorgezaagd. ;) Maar goed, dat was dan ook slechts voor een weekje...

En ja, we nemen altijd zulke papieren mee voor de zekerheid. Nooit nodig gehad gelukkig. :) Wij blijven altijd het liefst zo dicht mogelijk bij de waarheid. De eerste keer hebben ze ons opgesplits, appart vragen gesteld, en onze verhalen gecrosschecked. Overigens gewoon in de hal hoor, niet in een kantoortje ofzo, maar dat voelt toch ongemakkelijk. We waren toen nog niet getrouwd dus misschien vandaar. :)
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Mijn vrouw en ik hebben ons trouwens wel eens afgevraagd wat ze precies bij de douane kunnen zien. We hebben 4 bankrekeningen in de VS met stevige geldbedragen (ons bedrijfsvermogen), en een EIN (Employer Indentification Number) voor het aannemen van personeel. Als ze dit kunnen zien weten ze dat we aanzienlijke bedrijfsactiviteiten in de VS hebben, en dat maakt mogelijk elke lange leasure trip bij voorbaat verdacht?
Staceybeesie
Amerika-expert

Ja in hoeverre wat wel en wat niet kunnen zien weet ik niet.
Het is ook maar de vraag of het EIN nummer jullie persoonlijke namen laten zien of alleen de bedrijfsnaam.
Jullie hebben zelf geen SSN nummer?

Maar als je gescheiden wordt, zoals jullie ervaren hebben, is het wellicht het beste om bij de waarheid te blijven natuurlijk.
Eigenlijk is dat altijd zo. :wink: Maar het kan het wat ingewikkelder maken.
Zou er voor zorgen (zoals jullie al doen) dat je je banden met Nederland kan bewijzen en dan moet het vast goed komen.
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Staat op zowel onze persoonlijke namen en bedrijfsnaam. We hebben geen SSN nee, helaas. :P En inderdaad, het zal wel goed komen.

De laatste dagen hebben we onze ouders en vrienden vertelt van onze plannen EN zwangerschap. De combinatie was voor hen natuurlijk moeilijk. Enerzijds dolblij, maar anderzijds vertrekken we gelijk met ons kind naar de VS... Al snappen ze het op zich wel, maar vinden het toch erg moeilijk. :)
belg1980
Amerika-ontdekker

Bericht door belg1980 »

Als je voor Seattle kiest (zeer voordelig op gebied van taksen) dan zit je met een bijna identiek klimaat aan dat van Nederland/Belgie.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Seattle staat niet op hun lijst....en ligt ook niet in het oosten.
Matjong
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Matjong »

Inderdaad, beetje koud daar... Toen wij er waren heeft het er een week geregend. Dat kan natuurlijk overal, maar geeft toch zo'n beeld he. :P

Het is hier momenteel in NL goed weer, graadje of 30. Hoor veel mensen om me heen puffen en klagen, maar van mij mag het wel zo blijven. Ik hou wel van een wat warmer klimaat!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer