Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Homeschooling
Homeschooling
Zijn er ouders die aan homeschooling doen op dit forum?
-
- Amerika-expert
Re: Homeschooling
Ik homeschool zelf niet maar heb wel 2 vriendinnen die dat al jaren doen. Wil je zelf gaan homescholen?
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
ik zou het niet doen. Heb talloze kinderen gezien die gehomeschoold waren. Ze waren bijna allemaal wat wereldvreemd.
Er is hier in Ithaca een heel netwerk van home schoolers. Die kinderen kunnen genoeg interactie met andere kinderen en volwassenen krijgen. Een collega van me heeft het ook jaren gedaan. Het zijn prima volwassenen geworden.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
@LittlePhoenix
Ik denk er inderdaad over om in de toekomst mijn kinderen zelf te scholen. Ik heb zelf een achtergrond in het onderwijs.
@ned in MO
Dat is ergens mijn angst, maar ik denk dat er genoeg andere manieren zijn om contact te komen met wereldse dingen via sport en hobby's. Het is niet zo dat ik ze vanuit Religieuze overwegingen weg wil houden van de wereld wat je soms wel hoort. Ik denk dat het een goede basis zou zijn zeker als je misschien nog een paar keer gaat verhuizen als ze klein zijn.
@ ANY
Je hoort inderdaad zoveel verschillende verhalen. Wat ik vooral graag wil horen is wat de ervaring van ouders is om dat met hun kinderen te doen. Het is wel een erg grote verantwoordelijkheid natuurlijk. En je neemt twee rollen aan.
Ik denk er inderdaad over om in de toekomst mijn kinderen zelf te scholen. Ik heb zelf een achtergrond in het onderwijs.
@ned in MO
Dat is ergens mijn angst, maar ik denk dat er genoeg andere manieren zijn om contact te komen met wereldse dingen via sport en hobby's. Het is niet zo dat ik ze vanuit Religieuze overwegingen weg wil houden van de wereld wat je soms wel hoort. Ik denk dat het een goede basis zou zijn zeker als je misschien nog een paar keer gaat verhuizen als ze klein zijn.
@ ANY
Je hoort inderdaad zoveel verschillende verhalen. Wat ik vooral graag wil horen is wat de ervaring van ouders is om dat met hun kinderen te doen. Het is wel een erg grote verantwoordelijkheid natuurlijk. En je neemt twee rollen aan.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Homeschooling is zeker niet ongewoon in Amerika. En in tegenstelling tot wat ik in Belgie nogal vaak zag, vond ik dat ik in de US best 'normale' mensen zag homeschoolen.
Met als resultaat dat hun kinderen ook helemaal niet wereldvreemd werden. Al kan dat wel afhankelijk zijn van jouw motivatie om te homeschoolen:
als je gaat homeschoolen omdat je een zeer specifieke godsdienstige overtuiging hebt, dan ga je ook eerder geneigd zijn om je kinderen te isoleren van de gewone wereld rondom hen. Terwijl, als je gaat homeschoolen omdat je in een streek woont waar het onderwijsniveau helemaal ondermaats is, of omdat je kind zeer specifieke leernoden heeft waar de school niet zo makkelijk aan tegemoed kan komen, dan ga je waarschijnlijk zelf zeer bewust nog op zoek gaan naar contacten met ontwikkelingsgelijken.
Er is heel wat materiaal voor handen om je kinderen te homeschoolen, en als je nadien naar college of universiteit trekt, dan vinden zij het over het algemeen niet abnormaal om een homeschooler binnen te krijgen. In tegenstelling tot in Belgie, waar je dus met thuisonderwijs alleen niet in staat bent om rechtstreeks in te stromen aan de universiteit.

als je gaat homeschoolen omdat je een zeer specifieke godsdienstige overtuiging hebt, dan ga je ook eerder geneigd zijn om je kinderen te isoleren van de gewone wereld rondom hen. Terwijl, als je gaat homeschoolen omdat je in een streek woont waar het onderwijsniveau helemaal ondermaats is, of omdat je kind zeer specifieke leernoden heeft waar de school niet zo makkelijk aan tegemoed kan komen, dan ga je waarschijnlijk zelf zeer bewust nog op zoek gaan naar contacten met ontwikkelingsgelijken.
Er is heel wat materiaal voor handen om je kinderen te homeschoolen, en als je nadien naar college of universiteit trekt, dan vinden zij het over het algemeen niet abnormaal om een homeschooler binnen te krijgen. In tegenstelling tot in Belgie, waar je dus met thuisonderwijs alleen niet in staat bent om rechtstreeks in te stromen aan de universiteit.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Het hangt erg van de omgeving af, of er veel wordt thuisgeschoold of niet. In deze omgeving staan de meeste openbare schooldistricten goed bekend en zijn veel mensen bemiddeld genoeg om anders hun kinderen naar een prive school te sturen. Daardoor doen de meeste thuisscholers hier het uit religieuze overwegingen. De paar thuisgeschoolde kinderen, die ik hier ken, komende uit zwaar godsdienstige gezinnen. Er is ook veel verschil tussen de wetten van de verschillende staten omtrent thuisscholen. Zo moet de leerling in sommige staten om de zoveel tijd testen doen om zeker te zijn, dat ze op hetzelfde niveau zitten, als hun regulier geschoolde leeftijdsgenoten en in andere staten is daar dan weer bijna geen toezicht op. Ik ken ook gezinnen (online, niet in deze omgeving), die hun kinderen tot een bepaalde leeftijd thuisschoolden en ze vervolgens wel naar high school lieten gaan (want met "gewone" scholing is toelating op een college wel makkelijker, lees ik zo).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Bandido
- Amerika-expert
Ik merk hier in Georgia dat er toch wel wat raar gekeken wordt naar home schooling en ik heb het eigenlijk ook nog nooit gehoord. De schooldistricten hier zijn (muv metro Atlanta) niet echt goed, maar ouders kiezen er vaak voor om hun kinderen naar een priveschool te sturen. Dat is hier heel gewoon, maar ook relatief goedkoper dan in andere delen van de VS.
"Keep Georgia On Your Mind"
- claudia1970
- Amerikafan
Hier in Maine is het erg populair. Mijn zoontje is nog jong maar ik zit er zelf ook over na te denken. Er zijn verschillende programma's zodat de kinderen toch gewoon deel kunnen nemen aan sportclubjes en buitenschoolse activiteiten en dus niet wereldvreemd worden. Ik heb me er een beetje in verdiept, en het zijn hier inderdaad vooral mensen die dit uit religieuze overwegingen doen. dat is voor mij niet de reden, ben zelf niet religieus en mijn man al helemaal niet. het is hier, in dit gedeelte van Maine waar wij wonen allemaal vrij armoedig en ik weet dat dit mischien erg negatief klinkt en mischien breng ik hiermee ook wel een discussie op gang, maar de jeugd is hier vrij losgeslagen, 8th graders die volop aan de drank, drugs etc. zijn, 14 jarige meisjes met babies, het is hier allemaal de normaalste zaak van de wereld. Nu weet ik dat je het voor een groot gedeelte zelf in de hand hebt maar ik weet ook dat de vriendjes die je kind uitzoekt, de kinderen waar hij mee omgaat, een zeer grote rol kunnen spelen. Welk kind wil er nu niet graag bij horen? Natuurlijk bestaat die kans ook met homeschooling maar voor mij gevoel maak je hem wel net iets kleiner. Nogmaals, mijn kind is nog erg jong maar ik denk er wel vast over na. Zeker omdat mijn man, die hier zelf opgegroeid is en zelf dus van dichtbij heeft meegemaakt hoe de scholen hier zijn, het er helemaal mee eens is.
Moving to Maine in 2010
http://claudusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://claudusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kom via mijn manege veel in aanraking met homeschoolers. We hebben een paardrijdprogramma waarmee de kinderen hun gym uren kunnen halen en zo hebben ze iets meer contact met andere kinderen.
Het zijn stuk voor stuk lieve, beleefde kinderen, maar normaal? Nee, dat echt niet. Ik heb wel eens geprobeerd een praatje met ze aan te knopen, maar gewoon een beetje babbelen kennen ze niet. Ze vertellen je liever allerlei feiten over dingen die ze (denk ik) niet geleerd hebben; de problemen in de tarwe industrie, of China's immigratie politiek om maar iets te noemen.
Ze zeggen dat het goed is voor jonge paarden om een (paar) jaar met soortgenootjes de wei op te gaan om omgangsnormen te leren. Voor kinderen geldt hetzelfde; door contact met andere kinderen leren ze door te spelen belangrijke 'social skills.'
Het zijn stuk voor stuk lieve, beleefde kinderen, maar normaal? Nee, dat echt niet. Ik heb wel eens geprobeerd een praatje met ze aan te knopen, maar gewoon een beetje babbelen kennen ze niet. Ze vertellen je liever allerlei feiten over dingen die ze (denk ik) niet geleerd hebben; de problemen in de tarwe industrie, of China's immigratie politiek om maar iets te noemen.
Ze zeggen dat het goed is voor jonge paarden om een (paar) jaar met soortgenootjes de wei op te gaan om omgangsnormen te leren. Voor kinderen geldt hetzelfde; door contact met andere kinderen leren ze door te spelen belangrijke 'social skills.'
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je je social skills moet ontwikkelen door met leeftijdsgenootjes om te gaan die geen ontwikkelingsgenootjes zijn, dan is dat heel moeilijk. Jij praat met volwassenen toch ook graag over onderwerpen die jou boeien? Wel, leg dan maar eens aan een 4-jarige uit dat leeftijdsgenootjes echt niet graag spelletjes met maaltafels doen (omdat ze dat niet kennen), of aan een 6-jarige dat zijn klasgenootjes niet voldoende achtergrondkennis hebben om over de continentendrift te gaan keuvelen, of dat die 9-jarige echt geen 3D moddelen van wapens kan ontwikkelen op de PC... En dan is de stap naar thuisonderwijs snel gezet, wegens grote frustratie.
Soms moet je van 2 oplossingen de minst erge kiezen.
Soms moet je van 2 oplossingen de minst erge kiezen.
Elke
Maar nu heb je het over leerstof. Ik had het meer over sociale vaardigheden. Jouw voorbeeld over de 6 jarige die niet met leeftijdsgenootjes over meer gevorderde aardrijkskunde kan praten is nou juist wat me zo tegenstaat. Op die leeftijd horen ze nog lekker rond te rennen, silly bandz te ruilen, met flippo's te spelen of wat dan ook. Die kinderen krijgen gewoon geen kans om echt kind te zijn en dat vind ik jammer.
Ik heb zelf gewoon op openbare scholen gezeten en ik kreeg altijd andere opdrachten/extra werk, zodat ik me niet zou vervelen. Ik had het geluk dat ik in een klas zat waarvan uiteindelijk meer dan 90% VWO/gym gedaan heeft, maar dat wil niet zeggen dat we met elkaar de leerstof besproken. Niet dat we de kennis niet hadden, maar daar hadden we gewoon geen behoefte aan.
Ik snap wel waarom homeschooling aantrekkelijk lijkt/is, maar nu ik er in de praktijd mee in aanraking kom valt het me tegen ... misschien dat dat toeval is en zijn de homeschoolers die ik ken erg wereldvreemd vergeleken met andere homeschoolers?
Ik heb zelf gewoon op openbare scholen gezeten en ik kreeg altijd andere opdrachten/extra werk, zodat ik me niet zou vervelen. Ik had het geluk dat ik in een klas zat waarvan uiteindelijk meer dan 90% VWO/gym gedaan heeft, maar dat wil niet zeggen dat we met elkaar de leerstof besproken. Niet dat we de kennis niet hadden, maar daar hadden we gewoon geen behoefte aan.
Ik snap wel waarom homeschooling aantrekkelijk lijkt/is, maar nu ik er in de praktijd mee in aanraking kom valt het me tegen ... misschien dat dat toeval is en zijn de homeschoolers die ik ken erg wereldvreemd vergeleken met andere homeschoolers?
@guinevere
Jij hebt erg veel geluk gehad qua scholen. Maar kan je je voorstellen dat ouders ook tegen scholen aanlopen waarbij dit niet gebeurd. En waar het gemiddelde niveau veel lager ligt? Hoe vergaat het een kind dat graag wil leren, maar in een omgeving zit gedwongen dag in dag uit waar de sfeer er niet naar is om te leren? Waar het gaat om overleven? Wat als je in een omgeving gaat wonen waar veel sociaal lagere klasse met alle problemen van dien wonen? Dan wil je niet hebben dat je kinderen daar sociaal op afstemmen! Daar wil je ze juist verre van houden.
Hier in Amsterdam moet je al in de juiste buurt gaan wonen als je je kind naar een beetje goede school wil sturen. Je wil toch niet dat je kind een taalachterstand oploopt doordat het met allemaal buitenlandse kinderen in de klas zit waarvan de ouders de taal niet goed spreken? Homeschooling is hier nog niet zo gemakkelijk om legaal te doen. Zou het in mijn ogen wel moeten zijn...
Jij hebt erg veel geluk gehad qua scholen. Maar kan je je voorstellen dat ouders ook tegen scholen aanlopen waarbij dit niet gebeurd. En waar het gemiddelde niveau veel lager ligt? Hoe vergaat het een kind dat graag wil leren, maar in een omgeving zit gedwongen dag in dag uit waar de sfeer er niet naar is om te leren? Waar het gaat om overleven? Wat als je in een omgeving gaat wonen waar veel sociaal lagere klasse met alle problemen van dien wonen? Dan wil je niet hebben dat je kinderen daar sociaal op afstemmen! Daar wil je ze juist verre van houden.
Hier in Amsterdam moet je al in de juiste buurt gaan wonen als je je kind naar een beetje goede school wil sturen. Je wil toch niet dat je kind een taalachterstand oploopt doordat het met allemaal buitenlandse kinderen in de klas zit waarvan de ouders de taal niet goed spreken? Homeschooling is hier nog niet zo gemakkelijk om legaal te doen. Zou het in mijn ogen wel moeten zijn...
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
er staat je toch niets in de weg om je kind dat beetje extra leerstof te geven na schooltijd op eigen gelegenheid?
Ik las als ik heel graag en veel en leerde daar onbewust erg veel door bij. Dat kan je als ouder natuurlijk ook stimuleren (alhoewel het opboxen is tegen de Nintendo
)
Ik las als ik heel graag en veel en leerde daar onbewust erg veel door bij. Dat kan je als ouder natuurlijk ook stimuleren (alhoewel het opboxen is tegen de Nintendo

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je kind zou de boodschap moeten krijgen dat school iets nuttigs is, dat je daar naartoe gaat om te leren, en niet om je broek te verslijten.
Elke
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
In veel schooldistricten in de VS kun je op je eigen niveau leren. Er zijn GT (Giften and Talented) centers of programma's op elementary en middle school niveau voor de kinderen, die snel door leerstof gaan, waar dingen ook op een andere manier worden aangeboden en door kleinere groepen is er meer individuele begeleiding mogelijk. Op de high schools zitten de studenten niet meer met alleen leeftijdgenoten in de klas. Afhankelijk van hun niveau kan een 9e klasser zo bij een groep 12e klassers zitten. Dat is ook hoe je soms kinderen voor hun achttiende klaar met high school ziet zijn.
@petra dat spreekt me weer heel erg aan aan het Amerikaanse onderwijs, maar het blijft afwachten of er waar je woont ook zo'n school is. In Nederland lijkt het afgestraft te worden als een kind qua leren boven de andere kinderen uitsteekt.
-
- Amerika-ontdekker
De helft vergeet je toch wel weer als je volwassen bent. Het gaat om het papiertje.kastelke schreef:Je kind zou de boodschap moeten krijgen dat school iets nuttigs is, dat je daar naartoe gaat om te leren, en niet om je broek te verslijten.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Sinds de geboorte van onze jongste, die nu veertien is, ben ik lid van een aantal Amerikaanse ouderschapslijsten en dan vooral waar de gedachte meer naar "Attachment Parenting" en natuurlijk voedsel, katoenen luiers e.d. neigt. Daarbij zitten een heel aantal homeschoolers en unschoolers door de hele VS verspreid. Wat ik zo lees werkt het voor sommige gezinnen prima om thuis te scholen en, zoals al eerder geschreven, hangt het van de regio af. In het noordoosten, midden westen en zuiden ken ik meer van zulke gezinnen, dan in ons gebied of in het westen, maar dat kan aan de emaillijst liggen, natuurlijk. Het is me opgevallen met de jaren, dat degenen, die het thuisscholen het meest aanhingen, er na een aantal jaren toch mee ophielden. Hetzij, omdat zij het niet volhielden (buitenshuis werken e.d.) of omdat het gewoon niet voor hun kind was. Ik weet bijvoorbeeld, dat het niets voor onze jongste zou zijn, al heb ik er weleens over gedacht vanwege haar vele hoofdpijnen. Zij heeft veel te veel behoefte aan het sociale contact, dat school biedt, ongeacht het academische ervan. Ik ben absoluut niet tegen thuisscholen en ik vind eerlijk gezegd het argument, dat die kinderen "wereldvreemd" zouden worden een beetje onzin. Juist die kinderen hebben ouders (tenzij de reden puur en alleen religieus is, maar dat is het lang niet altijd), die veel aandacht besteden aan de wereld om hen heen. Je zou omgekeerd kunnen roepen, dat scholen instituten zijn en zeker geen representatie van "de wereld". Ik vind wel, dat er allerlei aspekten overwogen moeten worden, niet in het minst of je het als ouder aan zou kunnen of, dat het iets is, dat ook echt beter is voor je kind. Idealen zijn prima, maar de praktijk blijkt, zo heb ik met de jaren meegelezen, toch vaak anders.
Mijn dochter heeft de basis school in Utrecht gevolgd, in een achterstandswijk (Overvecht). Ze is daar echt niet slechter van geworden qua onderwijs en wat Mark (Ned in MO) al aangeeft, veel kinderen hebben meer aan ouders die ook na-school meehelpen met huiswerk etc. Wat mij tegenhoud van homeschooling is dat de kinderen toch een keer de maatschappij in moeten en dan dezelfde types tegen komen, waar wij als ouders hen liever niet mee om willen laten gaan. Kinderen leren toch ook hun sociale vaardigheden door met mensen uit allerlei groepingeren om te gaan.nitwit schreef: Hier in Amsterdam moet je al in de juiste buurt gaan wonen als je je kind naar een beetje goede school wil sturen. Je wil toch niet dat je kind een taalachterstand oploopt doordat het met allemaal buitenlandse kinderen in de klas zit waarvan de ouders de taal niet goed spreken? Homeschooling is hier nog niet zo gemakkelijk om legaal te doen. Zou het in mijn ogen wel moeten zijn...
Nu zit Ruby op een Highschool met veel meiden die op hun 15e of 16e al moeder zijn, waardoor zij leert hoe moeilijk deze jonge, meestal alleenstaande moeders het hebben.
Ook hebben wij er over nagedacht om haar naar een andere school te doen, waar minder negatieve invloeden te vinden zouden zijn, omdat het sociale millieu hoger zou zijn? Ik kreeg het advies van een schoolcounselor aldaar, dat zij ook genoeg problemen hebben, maar dan weer op een andeer vlak; veel van de jongeren met rijkere en of hoger geschoolde ouders halen allerhande kattekwaad uit, zoals drinken en blowen op het strand, inbreken bij bekenden, puur uit verveling.
Ook zijn er goede prive scholen, waarbij er toch een bepaalde selektie is. Een goede vriendin vban mij heeft haar zoon op een katholieke private school zitten, waar hij het erg goed doet. Hij blinkt uit in basketball en voetbal en heeft daardoor een beurs gekregen, anders was het voor haar niet op te brengen.