Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Chauffeur worden in de VS
Chauffeur worden in de VS
Hallo, wat zijn volgens jullie de stappen die ik moet ondernemen om in de vs te gaan rijden met de truck (ik ben Belg ,43 jaar,mijn vrouw is ook Belgische 44, rij meer dan 20 jaar op Europese wegen)
Zijn er andere (betere) manieren dan de g c -lottery?
Alvast bedankt ,Laurens en Hanne.
Zijn er andere (betere) manieren dan de g c -lottery?
Alvast bedankt ,Laurens en Hanne.
Re: Chauffeur worden in de VS
Volgens mij niet. De werkloosheid is ook daar erg groot en het is werk dat een Amerikaan ook kan doen.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik weet dat Canada lange tijd een programma had om buitenlandse chauffeurs naar ginder te halen, maar ik geloof dat ook dat ondertussen afgeschaft is...
Frustrerend he, als je wilt verhuizen maar regeltjes maken dat je er niet zomaar welkom bent...
Frustrerend he, als je wilt verhuizen maar regeltjes maken dat je er niet zomaar welkom bent...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Gypsygirl1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
- Contacteer:
Een kennis/familielid van ons is een anderhalf jaar trucker geweest in Canada/Amerika, samen met zijn vrouw heeft hij heel wat avonturen beleefd.
Dit is zijn weblog:
http://runnerron.web-log.nl
Dit is zijn weblog:
http://runnerron.web-log.nl
Can-Alaska2013:http://revoreis.wordpress.com/
USA2009:http://www.coreningrid2009.wordpress.com
USA2008:http://www.ewiontour2008.wordpress.com
USACan2007:http://www.coreningrid2007.wordpress.com
USACan2005:http://www.coreningrid2005.wordpress.com
USA2009:http://www.coreningrid2009.wordpress.com
USA2008:http://www.ewiontour2008.wordpress.com
USACan2007:http://www.coreningrid2007.wordpress.com
USACan2005:http://www.coreningrid2005.wordpress.com
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Ik vrees dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is via gc loterij.
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt mischien investeren in een eigen bedrijf(trekker)
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Bedankt voor de reacties,
jullie reacties zijn niet zo hoopgevend als ik had gehoopt, ik vrees dat de lottery zeer lastig wordt,Canada lijkt me minder aantrekkelijk ??!! ,een eigen
trekker :dan weet ik eerlijk gezegd niet hoe ik dat allemaal moet aanpakken . Geef mij gerust nog wat tips!!
Bedankt Laurens en Hanne
jullie reacties zijn niet zo hoopgevend als ik had gehoopt, ik vrees dat de lottery zeer lastig wordt,Canada lijkt me minder aantrekkelijk ??!! ,een eigen
trekker :dan weet ik eerlijk gezegd niet hoe ik dat allemaal moet aanpakken . Geef mij gerust nog wat tips!!
Bedankt Laurens en Hanne
Laatst gewijzigd door zip153 op 20 mar 2010, 05:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ja, dat ken ik... Veel mensen komen op het forum vol hoop, en lezen dan niet direct wat ze gehoopt hadden... Het is nu eenmaal wat het is. Spijtig genoeg. Anders zouden heel veel forumleden niet meer in Belgie of Nederland zitten, maar wel in Amerika.
Het probleem is dat, als je voor langere tijd wilt gaan, je voor de VS dus een eigen zaak op moet richten die na een aantal jaren ook werk verschaft aan enkele Amerikanen. Dus: je truck kopen en rijden maar, daar ga je er dus niet mee komen, dat is geen substantiele bijdrage tot de Amerikaanse maatschappij (naar immigratie normen
).
En als je dat personeel dus niet kan aanwerven, dan krijg je geen verlenging van je TIJDELIJKE visum, en moet je asap terug naar huis met heel je gezin.
Canada:
Zij zijn in 2008 ook veel strengere eisen gaan stellen aan hun immigratie. Hier kan je zien welke 38 beroepen nog op de zogenaamde Priority Occupations List staan: http://www.emigratie.nl/canada-immigrat ... l-2009.php (overigens een goede consultant, wij werken met hen samen). En zoals je ziet, hebben zij voor chauffeurs inmiddels ook de deur dichtgedaan.
Heel misschien vallen zij ergens nog wel onder het provincial nominee program. http://www.cic.gc.ca/EnGLish/immigrate/ ... /index.asp Maar dat zal je dan per provincie moeten opzoeken. Dan is het niet de federale regering die je het visum geeft, maar een provincie. Gevolg is dat jij niet meer mag kiezen waar je gaat wonen, maar dat je je in die ene provincie moet vestigen. Niet erg als je het daar naar je zin hebt. Maar geen idee of ze daar dus ergens nog chauffeurs toestaan. Ik dacht gehoord te hebben dat het momenteel afgelopen is voor die mensen.
Mogelijkheid is dan ook nog wel om een eigen zaak op te starten, maar ook daar verstrengen ze de eisen en moet je dus aanzienlijke kapitalen mee kunnen brengen. En ik hoor dat ze weer aan 't wijzigen zijn. Bijvoorbeeld in New Brunswich moet je een depost van 75.000 of 300.000 CAD deponeren, die je pas na een paar jaar terugkrijgt op voorwaarde dat je nog steeds daar bent en die zaak runt...
Ze maken het een mens niet makkelijk...
Het probleem is dat, als je voor langere tijd wilt gaan, je voor de VS dus een eigen zaak op moet richten die na een aantal jaren ook werk verschaft aan enkele Amerikanen. Dus: je truck kopen en rijden maar, daar ga je er dus niet mee komen, dat is geen substantiele bijdrage tot de Amerikaanse maatschappij (naar immigratie normen

En als je dat personeel dus niet kan aanwerven, dan krijg je geen verlenging van je TIJDELIJKE visum, en moet je asap terug naar huis met heel je gezin.
Canada:
Zij zijn in 2008 ook veel strengere eisen gaan stellen aan hun immigratie. Hier kan je zien welke 38 beroepen nog op de zogenaamde Priority Occupations List staan: http://www.emigratie.nl/canada-immigrat ... l-2009.php (overigens een goede consultant, wij werken met hen samen). En zoals je ziet, hebben zij voor chauffeurs inmiddels ook de deur dichtgedaan.
Heel misschien vallen zij ergens nog wel onder het provincial nominee program. http://www.cic.gc.ca/EnGLish/immigrate/ ... /index.asp Maar dat zal je dan per provincie moeten opzoeken. Dan is het niet de federale regering die je het visum geeft, maar een provincie. Gevolg is dat jij niet meer mag kiezen waar je gaat wonen, maar dat je je in die ene provincie moet vestigen. Niet erg als je het daar naar je zin hebt. Maar geen idee of ze daar dus ergens nog chauffeurs toestaan. Ik dacht gehoord te hebben dat het momenteel afgelopen is voor die mensen.
Mogelijkheid is dan ook nog wel om een eigen zaak op te starten, maar ook daar verstrengen ze de eisen en moet je dus aanzienlijke kapitalen mee kunnen brengen. En ik hoor dat ze weer aan 't wijzigen zijn. Bijvoorbeeld in New Brunswich moet je een depost van 75.000 of 300.000 CAD deponeren, die je pas na een paar jaar terugkrijgt op voorwaarde dat je nog steeds daar bent en die zaak runt...
Ze maken het een mens niet makkelijk...
Elke
Het belangrijkste is uiteraard visum/greencard en de juiste papieren om een truck te mogen besturen in de US!wat zijn volgens jullie de stappen die ik moet ondernemen om in de vs te gaan rijden met de truck
En dat is helaas niet zo makkelijk voorelkaar te krijgen,greencard loterij zal denk ik de enige optie zijn.
Een buitenlands vrachtwagenrijbewijs is onder geen enkele voorwaarde geldig in de US!! Je MOET in het bezit zijn van een Commercial Drivers License (CDL Class A voor tractor-trailer) en daarbij komen nog de juiste endorsements om met bepaalde type trailers en ladingen te mogen rijden. Een CDL licence is alleen te behalen als je officieel legaal in de US bent (greencard) en voor het behalen van het Hazardous Materials Endorsement (= gevaarlijke stoffen document) moet je zelfs een US citizen zijn.
Ik weet al deze dingen omdat ik zelf een tijdje op de vrachtwagen heb gereden in de US! Ik heb een Nederlands C-E rijbewijs met chauffeursdiploma en heb 7 jaar ervaring op de europese wegen maar dat zegt niets voor de US,ik moest alles opnieuw halen. Ik heb mijn CDL Class A gehaald met endorsements voor Combination Vehicles, rijden met Double en Triple Trailers en voor Tanker ,zoals ik al zei gevaarlijke stoffen kon niet omdat ik nog geen citizen ben!
En na het behalen van alle papieren ging ik een baan zoeken,ik heb tientallen transportbedrijven gebeld en bezocht maar 9 van de 10 vertelden mij gelijk dat ze me niet wilden omdat ik geen ervaring heb in de US met name OTR (Over The Road ,dat betekent cross country long distance door de States) en omdat ik geen Hazardous Materials Endorsement had

Op dit moment doe ik het niet meer omdat ik 2 kleine kinderen heb en meer een normaal leven wil hebben en niet wil hebben dat mijn vrouw altijd opgescheept zit met 2 kleine kids. Je kunt hier veel geld verdienen als trucker maar het is hard werken en lange dagen maken,hier zijn OTR rijders die gemiddeld zo'n 4 tot 5 weken van huis zijn en rijden door de hele US,Canada en zelf Mexico!
Ze kennen hier trouwens ook geen rijtijden (alleen een logboekje waar je zelf in moet schrijven dus dan weet je het wel

Het is een heel verhaal maar dit is mijn persoonlijke ervaring en hopelijk hebben jullie hier wat aan.
Groeten Jeroen
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Rijtijden (Hours-of-Service) kennen ze hier wel degelijk, hoor...Fisherman schreef:Ze kennen hier trouwens ook geen rijtijden (alleen een logboekje waar je zelf in moet schrijven dus dan weet je het wel)

En inderdaad, je zult zelf je rijtijden op een log moeten bijhouden, zoals het voorbeeld hieronder:
Het bijhouden van de rijtijden ligt weer anders is als je alleen maar "intrastate" (dus alleen binnen de staatsgrenzen) in plaats van "interstate" (dus over de staatsgrenzen heen) rijdt, want dan kun je voldoen met óf een ander type log form, of met een tachograaf.
Er wordt streng op violations gecontroleerd (inclusief speeding violations). Hou je je niet aan de DOT regulations, en je krijgt een DOT audit, dan kan dit nare gevolgen voor het transportbedrijf hebben (of voor jezelf, als owner/operator). Dit jaar zal dit alleen maar strenger worden met alle aangekondigde wijzigingen in CSA 2010.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Ja volgens de officiele wet wel jaRijtijden (Hours-of-Service) kennen ze hier wel degelijk, hoor...![]()

Maar helaas gaat het er in de praktijk wel iets anders aan toe, in dit zinnetje wat ik schreef "Ze kennen hier trouwens ook geen rijtijden (alleen een logboekje waar je zelf in moet schrijven dus dan weet je het wel

Het is heel erg makkelijk om te rotzooien met de rijtijden omdat je het zelf in een boekje moet bij houden,er zijn maar weinig chauffeurs die alles noteren en een tachograaf heeft hier bijna niemand ooit van gehoord! Mij werd zelfs door een eigenaar van een transportbedrijf piekfijn uitgelegd hoe ik op 2 logboekjes tergelijkertijd kon rijden zodat je bij wijze van spreken dubbele uren kunt rijden

In de echte transportwereld gaat helaas in veel gevallen niet alles via de regeltjes en al helemaal niet in de US weet ik uit ervaring! Vergeleken bij europa kijken ze hier nergens naar.
Ik vind het heel goed dat ze het dit jaar alles strenger willen maken,ik zie dat er veel ongelukken gebeuren en vind dat veel amerikaanse chauffeurs heel onbenullig en haastig rijden,erg onverantwoordelijk!
Groeten Jeroen
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Klopt, er zal zeker worden gerommeld met de uren - de DOT heeft de mankracht niet om alle meer dan 700.000 transportbedrijven uitvoerig te controleren.
Meer en meer bedrijven schakelen echter over op geautomatiseerde log audit programma's, en dan is rommelen met de uren er echt niet meer bij (ik werk toevallig voor een van de bedrijven die (o.a.) een log audit programma leveren aan de trucking industrie). Speeding violations kunnen zo tot op de 0.01 mijl per uur gemiddelde snelheid worden opgemerkt.
Er zal in de praktijk dus ook steeds meer ruimte komen om met uren te rommelen.
Maar je hebt gelijk, er zijn voldoende "loop holes" in de HOS regels. Denk bijvoorbeeld aan het hele "on duty" stuk. Als jij met je truck de garage in komt rollen omdat 'ie gerepareerd moet worden, dan ben je officieel nog on duty terwijl men aan je truck werkt, tenzij de carrier je "dismissed" heeft, want dan telt het weer niet mee. Jij komt dus binnen, je carrier zegt "dismissed", je gaat in de garage zitten een kop koffie te drinken, en een uur later als je truck klaar is, dan ben je ineens weer on duty, maar toch telt dat uurtje officieel niet mee. Er is dus zeker ruimte, maar dat zal met CSA 2010 minder en moeilijker worden.
Maar goed, dat even als zijsprong naar aanleiding van de rijtijden.
Wij hebben behoorlijk gemerkt dat de trucking industrie met de recessie een flinke klap heeft gekregen, en dat de werkgelegenheid voor chauffeurs flink is afgenomen in 2009. Kijk bijvoorbeeld naar Swift: eind 2008/begin 2009 nog 22.000 trucks groot, eind 2009 nog maar 13.000... Heel veel kleinere transportbedrijfjes van 5 tot 10 trucks hebben ook het hoofd niet boven water kunnen houden. De werkloosheid onder truckers lag dan ook erg hoog. Inmiddels begint het weer wat aan te trekken, en horen we van bedrijven dat ze de ontslagen chauffeurs weer opnieuw inhuren, maar het overschot aan truckers blijft hoog. Vandaar, en in combinatie met het verhaal van Jeroen over het gebrek aan ervaring op de Amerikaanse wegen, ben ik bang dat het heel lastig, zoniet onmogelijk zal worden om hier als buitenlandse chauffeur op dit moment enig werk te krijgen, laat staan genoeg om van rond te kunnen komen (vooropgesteld dat je al tot hier zou kunnen raken).
Meer en meer bedrijven schakelen echter over op geautomatiseerde log audit programma's, en dan is rommelen met de uren er echt niet meer bij (ik werk toevallig voor een van de bedrijven die (o.a.) een log audit programma leveren aan de trucking industrie). Speeding violations kunnen zo tot op de 0.01 mijl per uur gemiddelde snelheid worden opgemerkt.
Er zal in de praktijk dus ook steeds meer ruimte komen om met uren te rommelen.
Maar je hebt gelijk, er zijn voldoende "loop holes" in de HOS regels. Denk bijvoorbeeld aan het hele "on duty" stuk. Als jij met je truck de garage in komt rollen omdat 'ie gerepareerd moet worden, dan ben je officieel nog on duty terwijl men aan je truck werkt, tenzij de carrier je "dismissed" heeft, want dan telt het weer niet mee. Jij komt dus binnen, je carrier zegt "dismissed", je gaat in de garage zitten een kop koffie te drinken, en een uur later als je truck klaar is, dan ben je ineens weer on duty, maar toch telt dat uurtje officieel niet mee. Er is dus zeker ruimte, maar dat zal met CSA 2010 minder en moeilijker worden.
Maar goed, dat even als zijsprong naar aanleiding van de rijtijden.

Wij hebben behoorlijk gemerkt dat de trucking industrie met de recessie een flinke klap heeft gekregen, en dat de werkgelegenheid voor chauffeurs flink is afgenomen in 2009. Kijk bijvoorbeeld naar Swift: eind 2008/begin 2009 nog 22.000 trucks groot, eind 2009 nog maar 13.000... Heel veel kleinere transportbedrijfjes van 5 tot 10 trucks hebben ook het hoofd niet boven water kunnen houden. De werkloosheid onder truckers lag dan ook erg hoog. Inmiddels begint het weer wat aan te trekken, en horen we van bedrijven dat ze de ontslagen chauffeurs weer opnieuw inhuren, maar het overschot aan truckers blijft hoog. Vandaar, en in combinatie met het verhaal van Jeroen over het gebrek aan ervaring op de Amerikaanse wegen, ben ik bang dat het heel lastig, zoniet onmogelijk zal worden om hier als buitenlandse chauffeur op dit moment enig werk te krijgen, laat staan genoeg om van rond te kunnen komen (vooropgesteld dat je al tot hier zou kunnen raken).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Goede zaakMeer en meer bedrijven schakelen echter over op geautomatiseerde log audit programma's, en dan is rommelen met de uren er echt niet meer bij (ik werk toevallig voor een van de bedrijven die (o.a.) een log audit programma leveren aan de trucking industrie). Speeding violations kunnen zo tot op de 0.01 mijl per uur gemiddelde snelheid worden opgemerkt.

De DOT zou bijvoorbeeld zoiets als dit moeten toepassen: als trucks geen geautomatiseerde log audit programma's hebben dan geen DOT number,maar dan moeten ze een DOT number ook in elke staat verplichten natuurlijk wat nu niet het geval is.
Ja dat is echt triestKijk bijvoorbeeld naar Swift: eind 2008/begin 2009 nog 22.000 trucks groot, eind 2009 nog maar 13.000... Heel veel kleinere transportbedrijfjes van 5 tot 10 trucks hebben ook het hoofd niet boven water kunnen houden.

Het is dus heel lastig om op dit moment met name als buitenlander als chauffeur aan de slag te kunnen.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
In de niet al te verre toekomst worden EOBRs (Electronic On Board Registration) in de cabine verplicht, dus geen papieren logs meer invullen, maar alles wordt middels electronische apparatuur geregistreerd. Daarbij komen dus ook zaken zoals GPS en dergelijke bij, dus sjoemelen met de HOS is dan helemaal moeilijk, zo niet onmogelijk. De gegevens van de EOBR worden vervolgens ook nog eens geaudit, door een programma die ik momenteel schrijf. Vrachtwagen chauffeurs worden eigenlijk voordurende onder een vergrootglas gelegd, eentje die ze nog zelf moeten betalen vaak ook. Veel apparatuur die in de cabine aanwezig is wordt direct of indirect de chauffeur in rekening gebracht.
Hallo,
nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide (wauw)uitleg.Ik heb begrepen dat we best gewoon verder doen met ons leven in België,onze kans wagen met de g c lottery en hopen.Binnen een paar jaar (?) zullen de Amerikaanse transporteurs normaalgezien een tekort hebben aan chauffeurs na het invoeren van de e o b r . Dan misschien? Uiteindelijk willen we gewoon vrijelijk kunnen werken zonder de dingen die het nu in Europa lastig maken om prettig te werken ( = bijvoorbeeld de digitale tacho ipv. de papieren tacho en het drukke en agressieve verkeer).Het is ons niet om het geld te doen,daarvoor kennen we de verschillen niet genoeg tussen Europa ,de Verenigde Staten en/of Canada. Daar geraken en de nodige rijbewijzen halen kost tenslotte al een klein kapitaal als je niet wordt gesponsord door een werkgever.Dus we zijn er nog lang niet!
De groeten, Hanne en Laurens.
nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide (wauw)uitleg.Ik heb begrepen dat we best gewoon verder doen met ons leven in België,onze kans wagen met de g c lottery en hopen.Binnen een paar jaar (?) zullen de Amerikaanse transporteurs normaalgezien een tekort hebben aan chauffeurs na het invoeren van de e o b r . Dan misschien? Uiteindelijk willen we gewoon vrijelijk kunnen werken zonder de dingen die het nu in Europa lastig maken om prettig te werken ( = bijvoorbeeld de digitale tacho ipv. de papieren tacho en het drukke en agressieve verkeer).Het is ons niet om het geld te doen,daarvoor kennen we de verschillen niet genoeg tussen Europa ,de Verenigde Staten en/of Canada. Daar geraken en de nodige rijbewijzen halen kost tenslotte al een klein kapitaal als je niet wordt gesponsord door een werkgever.Dus we zijn er nog lang niet!
De groeten, Hanne en Laurens.
- Paddy
- Amerika-ontdekker
Heren,
Ook hier vandaan bedankt voor de tips en uitleg, wordt gewaardeerd!
Persoonlijk denk ik dat als wij (mijn Amerikaanse aanstaande en ik) naar Texas gaan verhuizen, dat ik gewoon distributiechauffeur wordt. Verre ritten zijn mooi, maar ik wil ook best graag wat vaker thuis zijn. Dit lijkt me qua baan ook wat makkelijker te vinden dan de Long Haul.
Cheers, Paddy
Ook hier vandaan bedankt voor de tips en uitleg, wordt gewaardeerd!

Persoonlijk denk ik dat als wij (mijn Amerikaanse aanstaande en ik) naar Texas gaan verhuizen, dat ik gewoon distributiechauffeur wordt. Verre ritten zijn mooi, maar ik wil ook best graag wat vaker thuis zijn. Dit lijkt me qua baan ook wat makkelijker te vinden dan de Long Haul.
Cheers, Paddy
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Misschien kun je voor HEB gaan werken, die hebben in ieder geval genoeg distributiechauffeurs in de San Antonio regio (ben vorige week nog bij hun distributiecentrum geweest).
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
helemaal
maar ik zat dit eerder met interesse te lezen en net betrapte ik mezelf erop dat ik een Henk Wijngaard liedje zit te neurien. Die van laat ze gaan, gaan, gaan, geef die jongens toch vrij baan - o jee, hoe kom ik daar nu weer vanaf?

- Paddy
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor de tip!Dento schreef:Misschien kun je voor HEB gaan werken, die hebben in ieder geval genoeg distributiechauffeurs in de San Antonio regio (ben vorige week nog bij hun distributiecentrum geweest).

dutchie_in_boston schreef:helemaalmaar ik zat dit eerder met interesse te lezen en net betrapte ik mezelf erop dat ik een Henk Wijngaard liedje zit te neurien. Die van laat ze gaan, gaan, gaan, geef die jongens toch vrij baan - o jee, hoe kom ik daar nu weer vanaf?

Ach, de meeste Nederlandse chauffeursliedjes zijn toch al uit Amerika gejat - Bakker de Baksteen, Moet nog wat jaren mee, enzovoort

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er zijn verschillende sites, zoals bijvoorbeeld http://www.jiggyjobs.com/ (even schaamteloos de site van het bedrijf waar ik werk pluggenPaddy schreef:Is er trouwens iets als een uitzendbureau voor vrachtwagenchauffeurs daar?

Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog