Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 2: Ziva

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: DV-2011: winnaar nr. 2: Ziva

Bericht door Dento »

Geweldig, Ziva! Gefeliciteerd!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Ziva heeel veel geluk gewenst namens ons en sorry voor mijn tegenreactie in de slow chat, Uw Hoogheid soon to be US citizen ! :wink:
Na die reactie wil je zeker niet meer met MIJ trouwen ? :lol:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Haha, dank je en nee, maar dat wilde ik toch al niet en dat heeft niets met jouw reactie te maken maar alles met mijn lief :)

En er staat alweer een tegenreactie hoor :D
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik baal als een stekker.

Het is nu 20 dagen geleden dat mijn eerste PoE had en ik heb nog steeds niets gehoord. Geen SSN, geen Greencard, niks. Die Greencard had ik ook nog niet verwacht maar ik hoopte wel op die SSN omdat GJK die ook al na 8 dagen had.

Ik ben gisteren aan het bellen geslagen maar zonder succes. Bij SSA hebben ze helemaal geen gegevens van mij en bij USCIS willen ze me niet helpen omdat er "nog geen 30 dagen verstreken zijn".

Het fijne is: deze handout http://www.socialsecurity.gov/ssnvisa/Handout_11_1.html krijg je dus opgestuurd met je visum en daar staat toch duidelijk "IMPORTANT: Call us if you do not receive your Social Security card after 3 weeks or if you change your mailing address after arrival in the United States. If you call us, please have this letter with you. It will help us answer your questions."

Maar USCIS geeft op hun website dus aan: eerst 30 dagen wachten dus van dat hele proces klopt niets. Er staat zelfs een stappenplan (http://www.socialsecurity.gov/ssnvisa/whatyou_need.htm) waarbij uitgelegd wie welk document aan wie geeft na je PoE alleen het is nogal lastig als stap 4 zegt 30 dagen en stap 5 zegt binnen 3 weken :D

Wel jammer dus, ik ging zo goed en vooral snel (ging voor DV record haha). Nou ja, heb wat mailtjes gestuurd dus nu maar even afwachten.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Volgens mij is GJK een zondagskind :lol:

Veel succes, ik hoop dat je niet al te lang meer hoeft te wachten!!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Heb je een Social Security Office in de buurt? Zo ja, print dan het SSN aanvraagformulier uit en ga daarmee naar het SSO (samen met je paspoort waarin je GC sticker zit). Binnen een paar dagen na het inleveren van het formulier kun je dan je SSN af gaan halen, en de kaart zelf komt een tijdje later maar dan heb je in ieder geval al het nummer.

Ik heb destijds niet gewacht, maar ben op een dinsdag aangekomen, op donderdag naar het SSO gegaan met het aanvraagformulier; de dinsdag erop had ik mijn SSN.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik zit fysiek momenteel niet in Amerika dus dat wordt lastig en om nou "even" terug te vliegen daarvoor... :D

Mijn lief wil me graag helpen maar 1 van de eerste dingen die ze zeggen is dat jij zelf alleen mag bellen en niet iemand anders dus ik neem aan dat hij dan ook niet voor mij naar een SSA kantoor kan gaan (lijkt me wel logisch).

Ik wil het gewoon graag hebben voor ik definitief vertrek want dan kan ik ook alvast op banen regeren etc.

Maar goed, wordt ongetwijfeld vervolgd....

Overigens, ik las op 1 van de websites dat dit vrij nieuw is, dat SSN tegelijk met DS-0230 wordt aangevraagd dus het zal ongetwijfeld nog weleens fout gaan :)
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Ziva

hebben wij ook geprobeerd maar niets van terecht gekomen.
Eens wij in US waren zijn wij de volgende dag naar SS office geweest en netjes zitten wachten. Formulieren waren zo ingevuld en binnen een week lag SSN bij ons in de bus. Denk nog steeds dat dit de gemakkelijkste en vlugste weg is trouwens voor SSN.

Maar je hebt wel gelijk moet je zo vlug mogelijk doen want zonder SSN zal je hier niet ver springen.

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Vervelend Ziva, ik vind het raar dat het niet sneller gaat, zou het dan per staat verschillen hoeveel tijd het kost? Overigens is het misschien handig te weten dat de SSN's die worden toegewezen slechts 1 keer per maand worden ''geactiveerd''. Dat werd mij verteld toen ik na een week in de VS met mijn gloednieuwe SSN een secured CC probeerde te regelen, het SSN was zogenaamd invalid, omdat het nog zo nieuw was dat het niet ''geactiveerd'' was.
yardenoy
Amerika-ontdekker

Bericht door yardenoy »

Wij zijn ook de volgende dag na onze aankomst direkt naar de office gegaan, en daar kregen we te horen dat ze pas na 10 werkdagen onze informatie in de pc konden terugvinden. Wij zijn dan moeten teruggaan na die 10 dagen, hebben de papieren ingevuld samen met een paar bewijsstukken en we hebben de nummers gekregen na 2 weken. ( max 2 weken na aanvraag werd ons verteld aan het loket)
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeyyyy!! Eindelijk bericht van USCIS!!!

Een welkom berichtje en ze hebben mijn case in behandeling genomen :D

Duurde even (een maand geleden aangekomen) maar ik zit in de computer :blob4: :blob3: :blob5: :blob8: :blob2:
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Blijven aparte lui bij de USCIS, geen pijl op te trekken. Ik had mijn congressman gemailed of hij wellicht iets voor mij zou kunnen doen om mijn EAD (werkvergunning) te versnellen. Kreeg gister een belletje van een medewerker daar dat hij de USCIS zou bellen. Heeft ie meteen gedaan. De persoon bij de USCIS zou een mailtje sturen naar degene die mijn case op zn bureau had, wel allemaal volledig buiten de officiele wegen om. Vandaag belde ie weer dat ze gister zowel een interviewdatum hebben gezet voor mijn Adjustment of Status en opdracht hebben gegeven om mijn EAD card te laten drukken!

Maar op internet zie je niets van deze zaken bij mijn case status, dus ik blijf benieuwd ;)
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Ziva, had je mijn reactie nog gehad? :( ik stuurd ehem via mijn blackberry en ik heb een gevoel dat hij niet verstuurd is, iig gefeliciteerddddd! :clap:

even korte topic hijack: ik werd laatst geweigerd om met mijn GC alcohol te kopen aan een bar, vanwege nieuwe regels (California) die een GC niet een geldig ID zouden maken voor het kopen van alcohol in een bar/club! Beetje lachwekkend maar goed.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Hahaha wat is dat nou weer voor maffe regeling in California lololol.

En ja, ik had je reactie gehad GJK! Dank je wel daarvoor :)

Het is een lastig concept, al die instanties die tezamen verantwoordelijk zijn voor de uitgifte van jouw officiele documenten.

Wat ik sowieso niet begrijp is dit: als je in Nederland een paspoort nodig hebt of een officieel document bijvoorbeeld geboorte certificaat ga je naar de gemeente. Er is geen andere instantie. Maar in Amerika zijn er ook allemaal (on)officiele of officieuze instanties die dat blijkbaar "ook" kunnen en vaak zelfs sneller voor hoge prijzen. Dat vind ik dus zo vreemd he? Zo wilde mijn lief een paspoort vragen en als je dan gaat zoeken op internet vind je een web aan instanties die allemaal zeggen dat voor je te kunnen regelen en dan ook nog veel sneller etc etc. Ik vind dat dus echt discutabel en vraag me af of dat geen oplichters zijn. Nu weet ik dat je officiele websites aan .gov kunt herkennen maar ik heb zelfs meegemaakt dat een .gov verwees naar een .com site die dan sneller een bepaald certificaat kon regelen :shock:

Nou ja, ik hoop dat vanaf nu alles goed gaat dan :)
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEY!!!!!

Greencard is vandaag binnengekomen!!!! Whoooopie :blob3: :blob8: :blob4: :blob5: :blob7: :blob2: ik ben zo blij!!!!!

Ik kan hem nog niet vasthouden maar hij is er in ieder geval!!

edit: Ik heb net even gekeken maar ik heb de loterij ingevuld op 29 november 2009 dus heb mijn Greencard 1 jaar en 1 maand later gekregen. Dat is best wel netjes denk ik :D
nitwit
Amerikafan

Bericht door nitwit »

Wow!!! Gefeliciteerd!!! Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn :thumbup:
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Van harte gefeliciteerd! Een lang jaar valt nog best mee.
Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Leuk, proficiat! :thumbup:

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb even een vraag en hoop dat iemand het antwoord weet :)

Mijn inreisvisum in mijn NL paspoort is geldig tot 20 april 2011 en ook al heb ik intussen een Greencard, ik vind het een beetje riskant om die met de post naar Nederland te laten sturen.

Weet iemand of ik, zonder problemen, met dat visum opnieuw naar de USA kan reizen of moet ik echt mijn Greencard laten zien? En wat als ik later dan de 20e ga? Kan ik dan op een ESTA reizen of krijg ik daar dan weer problemen mee? Het gaat wat langer duren dan ik hoopte voor ik uit Nederland wegkan helaas.

En even ter controle, het is toch zo dat als ik binnen 1 jaar na het krijgen van mijn Greencard definitief naar de USA verhuis ik dan geen problemen krijg en het re-entry permit hoef aan te vragen?

Alvast bedankt voor het meedenken :D
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Ziva,

Je hebt gewonnen via GCL als ik correct ben?
Ben je dan al eens naar VS geweest met green card die in je pasport plakt te activeren?
Deze is een jaar geldig dus volgens mij kan je met die 'voorlopige' die in je paspoort kleeft terug naar USA, zelfs wanneer je GC ondertussen bij je US adres is aangekomen.
Hopelijke kunnen andere leden dit bevestigen.

Volgens mij moet je daarnaast wel paspoort hebben die mininaal 6 maanden geldig is na vertrek dus denk dat dit dan weer wel een probleempje is
(tenzij je ingeschreven bent voor global entry program in de VS dan kan je reizen op GC alleen)

Ja je moet binnen jaar na activatie van je GC (degene die in je paspoort kleeft) je definitief vestigen in de US

Mocht bovenstaande verkeerd zijn zullen andere leden zeker wel reageren!

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer