Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Uitwisseling naar Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
tdekkers91
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Uitwisseling naar Amerika

Bericht door tdekkers91 »

Ik zal mij als eerst voorstellen. Mijn naam is Tim Dekkers, 19 jaar. Ik wil heel graag aankomend seizoen een jaar naar de Verenigde Staten. Maar ik ben te oud voor High School. Weten jullie misschien wat nog meer goede opties zijn om een jaar naar de USA te kunnen. En bij welke organisatie kan ik dit het beste doen?

Ik hoop dat jullie meer weten! :oops:
Working on a dream!
t1m
Amerikakenner

Re: Uitwisseling naar Amerika

Bericht door t1m »

Eerste logische vraag: wat/waar studeer je momenteel?
tdekkers91
Amerika-ontdekker
Contacteer:

t1m schreef:Eerste logische vraag: wat/waar studeer je momenteel?
Ja een beetje stom van me. Ik heb een VMBO diploma. Ik was dit jaar bezig met mijn laatste jaar Havo maar helaas word ik van die opleiding gezet omdat de cijfers te laag zijn. :oops:
Dat heeft wel met wat factoren te maken die gebeurd zijn. Dus qua diploma heb ik nog niet bijzonder veel. :oops:
Working on a dream!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Heb je dan een Nederlands diploma van afgewerkt middelbaar onderwijs? Want je zou eventueel een jaar aan een community college kunnen gaan studeren.
Maar eigenlijk gaat het er om: wat is je doel? Wat wil je bereiken met "een seizoen naar Amerika"?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Volgensmij is het dan redelijk lastig om toegelaten te worden op een Amerikaanse high school (middelbare school): veelal competitief, ook op cijferbasis. Je zou kunnen overwegen om na je middelbare school te starten met een AA (Associate Degree) opleiding die 2 jaar duurt, in plaats van een 4-jarige bachelor opleiding. Dergelijke community colleges staan (bijna) gelijkwaardig aan het MBO. Ik zou je aanraden om eens een gesprek in te plannen bij het Fulbright Center in Amsterdam (kost € 5,-) en je plannen uit te leggen: ze hebben veel meer ervaring met dit soort gevallen. Succes!
tdekkers91
Amerika-ontdekker
Contacteer:

kastelke schreef:Heb je dan een Nederlands diploma van afgewerkt middelbaar onderwijs? Want je zou eventueel een jaar aan een community college kunnen gaan studeren.
Maar eigenlijk gaat het er om: wat is je doel? Wat wil je bereiken met "een seizoen naar Amerika"?
Ik bedoel wel een jaar naar Amerika. Ik heb een probleem. Een probleem dat ik niet weet wat ik wil ik heb hier meerdere opleidingen gedaan 2 keer MBO: Onderwijs en Horeca en toen HAVO. En dat is niet gelukt waardoor ik al weer op 3 jaar vertraging zit. Nu kan ik wel weer door gaan en 'hoppa' de volgende opleiding kiezen maar dat heeft geen zin. Ik wil mijn Engelse taal verbeteren, meer discipline, een andere cultuur leren kennen en op deze manier 'investeren in mijzelf'.
Working on a dream!
tdekkers91
Amerika-ontdekker
Contacteer:

t1m schreef:Volgensmij is het dan redelijk lastig om toegelaten te worden op een Amerikaanse high school (middelbare school): veelal competitief, ook op cijferbasis. Je zou kunnen overwegen om na je middelbare school te starten met een AA (Associate Degree) opleiding die 2 jaar duurt, in plaats van een 4-jarige bachelor opleiding. Dergelijke community colleges staan (bijna) gelijkwaardig aan het MBO. Ik zou je aanraden om eens een gesprek in te plannen bij het Fulbright Center in Amsterdam (kost € 5,-) en je plannen uit te leggen: ze hebben veel meer ervaring met dit soort gevallen. Succes!
Bedankt voor je reactie. Deze site had ik nog niet gevonden. Ik ga hem nu even goed bekijken :thumbup:
Working on a dream!
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Nu kan ik wel weer door gaan en 'hoppa' de volgende opleiding kiezen maar dat heeft geen zin.
Verdiep je eens in het Liberal Arts systeem wat ze zowel met Bachelor als Associate Degree opleidingen veel gebruiken. Het is mogelijk een verdieping van 50% te kiezen (major) en daarnaast 50% zeer verspreide vakken te kiezen. Dit geeft je de mogelijkheid om juist je interesses te zoeken. Denk niet dat het erop zit na diverse mislukte opleidingen: genoeg cases waar 80-jarigen alsnog beginnen te studeren met danwel hun AA, Bachelor of zelfs PhD. Ik heb zelf geen ervaring met community colleges, alleen universitair op graduate level, maar denk dat Liberal Arts studies je zullen bevallen.

Tijdens een 'shopping periode' kan je diverse courses proberen en droppen uit je curriculum/schedule. Als je zorgt dat je zo'n 3-4 courses per semester meeneemt, blijf je on track. Dit geeft de mogelijkheid om je voor zo'n 5/6 courses in te schrijven en te bekijken welke de leukste zijn (vaak ook: welke zijn het eenvoudigst).

Je zou ook kunnen overwegen om een Summer Camp / Summer School te doen op een Community College of zelfs een University. Het zou zomaar kunnen dat MBO voor jou te eenvoudig is geweest en dat je daardoor (door verveling) lagere cijfers hebt gehaald. Probeer eens een Vocational University (vaak tussen HBO en MBO in als je niet de top 50 universiteiten neemt) als Summer Course te nemen. Erg leuk om op die manier je zomer in te vullen.
tdekkers91
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties ik heb er erg veel aan! Het is nog wel even lastig met alle namen enzo omdat ik er nog totaal niet bekend mee ben! Maar ik ben het allemaal aan het uitzoeken. Het leukste lijkt me eigenlijk om bij een gastgezin te zitten. En volgens mij zijn die opleidingen vaak op 'kamers'? Of ligt dat aan jezelf? Ik weet niet precies hoe dat in zijn werking gaat.
Working on a dream!
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Amerikaanse universiteiten en community colleges zijn veelal campus scholen. In tegenstelling tot in Nederland, waar je University College Utrecht (onderdeel van Universiteit van Utrecht) en Nyenrode als campus universiteiten hebt, is 70%+ campus. Dit betekend dat zodra jij je inschrijft op een community college of universiteit, je een hele grote kans hebt dat je op campus wilt gaan wonen. Een klein percentage doet dit niet en kiest er voor om zelf housing te regelen, bijvoorbeeld via International Student Houses. Jammer, want als je tot 8'en/9'enen nog in de library bezig bent voor te bereiden, ben je afhankelijk van de locatie, lááát thuis. Vooral in grotere steden is housing duur en zal je naar de suburbs uit kunnen kijken. Je mist een hele campus ervaring, wat ik je persoonlijk niet zou willen laten missen. (gevoel dat je hier in NL hebt: je stapt een collegezaal binnen en ziet veel onbekenden: je klasgenoten. Zal wel minder zijn op zo'n kleinere college, maar even een vergelijking).

Een gastgezin gaat niet lukken als je (langere tijd) wilt studeren, de community college of universiteit zal je hierin beter kunnen adviseren. Mocht je bijvoorbeeld een korte taalcursus doen (je geeft aan: Engels verbeteren) dan zijn er diverse mogelijkheden om in plaats van op de campus, bij een gastgezin te logeren. Voor dergelijke taalcursussen (die je in je vakantie kan doen) zou je eens moeten zoeken op 'English as a Second Language' of 'ESL schools'. EF Education organiseert dit ook op globaal niveau, hou hiermee wel rekening met hogere kosten.

Om toegelaten te worden tot een community college zal je ook een TOEFL of IELTS test (of mogelijk een simpelere? not sure..) moeten maken om te bewijzen dat je voor 1-2 jaar kan studeren met je huidige niveau van Engels. Dan kan het interessant zijn om eens te zoeken naar community colleges die Engelse taalcurssussen aanbieden i.c.m. lessen voor een periode van zo'n 10-15 weken (zomermaanden). Dan kan je je Engels verbeteren, zien hoe het is om in de VS te studeren (veel competiever dan in NL: vergeet die 6'jes maar, kom ik zo op terug) én kennis maken met de mogelijkheden die ze bieden.

Let wel op dat op universiteiten (hier dan community colleges) de cijferdistributie anders verloopt. In Nederland krijg je de beoordeling voornamelijk op het aantal fout, waardoor een % fouten een 6.2 oplevert (vaak vooraf bekend). In de VS is het een relatieve distributie, b.v. de eerste 10% krijgt een A, daarna de 40% een B, etc. Wil je een vak halen, zal je op moeten boksen tegen deze andere studenten wat een competitiever klimaat oplevert. Er zitten grote verschillen in het studentenleven in NL en de VS, let erg op met het matchen van je verwachtingen t.o.v. de reality.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Opmerking, ook Twente is een campus universiteit.

Maar als ik zo je verhaal lees tim dan wordt het lastig. Schrijf eens een community college aan en vraag hun wat ze aan eisen stellen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Misschien is het inderdaad een goed idee om te starten met een -zeer intensieve!- taalcursus van enkele weken.

En als je je Engels verder wilt oefenen, en je wilt er even tussenuit, en je wilt discipline, dan kan je ook als vrijwilliger naar een Summer Camp trekken, als leider. Je doet dan allerlei aktiviteiten met de Amerikaanse kinderen. Daar is ook al over geschreven op het forum, zoek maar eens op 'summer camp'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De meeste community colleges, althans in deze omgeving, hebben geen campus, waar je kunt wonen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Verwar even inderdaad universities en community colleges: juist universiteiten heeft een heel groot gedeelte een campus. Community colleges zie deze lijst: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... us_housing. Desalniettemin, in mijn ogen heeft zo'n on-campus living een groot voordeel in sociale en academische zin: je bent veel meer verbonden met je school, zal meer klasgenoten ontmoeten, bijwonen van events/feesten etc.

Heeft UTwente inmiddels ook on-campus housing? Zou wel leuk zijn als dat ook in NL zal ingevoerd worden zeg! :thumbup:
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Mij lijkt dat je als je al aan 2 opleidingen begonnen bent en niet afgemaakt hebt, dat ook community college je moeilijk zal vallen. Een taalcursus is een goede keus als je je Engels wilt verbeteren; op een zomerkamp werken of in een national park werken als vrijwilliger kan een goede keus zijn als je de cultuur wat beter wilt leren kennen en met andere jongeren wilt optrekken.
Het community college bij ons in de buurt heeft trouwens wel campus living.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
tdekkers91
Amerika-ontdekker
Contacteer:

ANY schreef:Mij lijkt dat je als je al aan 2 opleidingen begonnen bent en niet afgemaakt hebt, dat ook community college je moeilijk zal vallen. Een taalcursus is een goede keus als je je Engels wilt verbeteren; op een zomerkamp werken of in een national park werken als vrijwilliger kan een goede keus zijn als je de cultuur wat beter wilt leren kennen en met andere jongeren wilt optrekken.
Ja maar het ging bij die 2 opleidingen meer dat ik de beroepen niets vond. Horeca vond ik verschrikkelijk, en Onderwijs had ik prima cijfers maar de stage was ver-schrik-ke-lijk! Het is lastig. Heb net ook contact opgenomen met http://www.ustudy.nl ik weet niet of mensen daar ervaringen mee hebben of meer van weten?
Working on a dream!
tdekkers91
Amerika-ontdekker
Contacteer:

t1m schreef:Verwar even inderdaad universities en community colleges: juist universiteiten heeft een heel groot gedeelte een campus. Community colleges zie deze lijst: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... us_housing. Desalniettemin, in mijn ogen heeft zo'n on-campus living een groot voordeel in sociale en academische zin: je bent veel meer verbonden met je school, zal meer klasgenoten ontmoeten, bijwonen van events/feesten etc.

Heeft UTwente inmiddels ook on-campus housing? Zou wel leuk zijn als dat ook in NL zal ingevoerd worden zeg! :thumbup:
Ik woon zelf in Borne vlak bij Enschede. En er is inderdaad een soort van 'on-campus housing'!
Working on a dream!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je in de lijst van NEderlandstalig Bloggers in Amerika kijkt (een Sticky bij Emigratie), dan zie je daar onderaan een aantal weblogs van studenten die tijdelijk in de VS zitten. Een heel aantal van hen is daar via bemiddeling van UStudy.
Ik heb persoonlijk wel eens een aantal keren contact gehad met Marina, en ik denk dat zij een ervaren dame is die kwalitatief werk verricht. Moest ik dergelijke plannen hebben, dan denk ik dat ik zeker al minstens eens zo'n info sessie zou gaan volgen.
Elke
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Voor een adviesgesprek van ongeveer 1 uur wordt een vast bedrag van € 90 plus btw gerekend. Wanneer verder onderzoek noodzakelijk is, zullen hiervoor extra kosten worden berekend op basis van ons uurtarief: € 90 plus btw voor particulieren en € 120 plus btw voor organisaties.
Zou ik eerst even bij Fulbright kijken :D

Edit: Inderdaad, zo'n voorlichting is interessant. Even verder op hun website gekeken, voor een schappelijk bedrag heb je al de mogelijkheid om een presentatie over de mogelijkheden bij te wonen. Neem aan dat er dan altijd wel mogelijkheden bestaan je meest dringende vragen te stellen.
Laatst gewijzigd door t1m op 08 feb 2011, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
FMNederland
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door FMNederland »

tdekkers91 schreef:
ANY schreef:Mij lijkt dat je als je al aan 2 opleidingen begonnen bent en niet afgemaakt hebt, dat ook community college je moeilijk zal vallen. Een taalcursus is een goede keus als je je Engels wilt verbeteren; op een zomerkamp werken of in een national park werken als vrijwilliger kan een goede keus zijn als je de cultuur wat beter wilt leren kennen en met andere jongeren wilt optrekken.
Ja maar het ging bij die 2 opleidingen meer dat ik de beroepen niets vond. Horeca vond ik verschrikkelijk, en Onderwijs had ik prima cijfers maar de stage was ver-schrik-ke-lijk! Het is lastig. Heb net ook contact opgenomen met http://www.ustudy.nl ik weet niet of mensen daar ervaringen mee hebben of meer van weten?

Ik zit zelf in Den Haag en ga waarschijnlijk donderdag even langs naar de bijeenkomst - Den Haag -> Voorburg - 15 minuutjes fietsen ;)

Heb wel het idee dat zij weten waar ze het over hebben - maar ik ben ook een leek.
90 EUR voor een gesprek is best veel geld (en jij moet het halve land door) - maar je hebt wel wat vragen die antwoorden vergen... misschien dat het je in goede banen leidt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer