diandenhertog schreef:hoi ik ben dian den hertog en ik vind amerika een geweldig land en wil er dolgraag naartoe emigreren maar ik zit er nog wel mee hoe ik het moet betalen en jully kopen toch van die greencard waar kan je die dan krijgen ?
Ik zou zeggen, lees dit topic eens van begin tot einde door, er staat aardig wat advies in.
In het kort:
- Een Green Card koop je niet. Punt Uit. Een Green Card - of eigenlijk moet je zeggen een "Permanent Resident Permit" word door de Amerikaanse overheid (USCIS) uitgegeven, en daar komt heel wat meer bij kijken dan eventjes wat geld betalen.
- In een notedop, zijn er 4 manieren om in de VS te geraken:
1) Je trouwt een Amerikaan(se).
2) Je wint de DV-2008 loterij (begint in Nov. 2006)
3) Je hebt minstens een HBO/Universitaire opleiding en je word aangenomen door een Amerikaans bedrijf.
4) Je gaat in de VS studeren.
Punt 1 mag duidelijk zijn. Je hebt een Amerikaan gestrikt, en je wilt gaan samenwonen. Om dan naar Amerika te kunnen dien je te trouwen, omdat men in de VS geen partnerregistratie kent zoals in Nederland.
Punt 2 is de DV-2008 loterij. Er gaan momenteel wat stemmen op of deze nog wel doorgaat, maar indien dat het geval is loont het de moeite om mee te doen. De DV-2007 is al gesloten, dus je dient te wachten tot ong. Nov 2006 om voor de DV-2008 in te schrijven, en met al het papierwerk dat gaat volgen mocht je winnen heb je zo rond 2008 een Green Card. De winkans? Ongeveer 2 tot 3%. Er zijn mensen die al 10 jaar elk jaar meedoen en niet worden geselecteerd. Zet dus niet al je hoop op deze methode.
Punt 3: Een werkvisum krijg je alleen als een Amerikaans bedrijf je aanneemt als werknemer, en daarvoor moet je een "bachelors" degree hebben, wat in Nederland ongeveer gelijk staat aan een HBO opleiding. Een hogere opleiding zoals een universitaire opleiding is natuurlijk nog beter. Maar het worden aangenomen door een Amerikaans bedrijf is niet simpel. Het bedrijf in kwestie moet namelijk kunnen aantonen dat het niet mogelijk was om een Amerikaan in te huren voor die positie. Je dient dus eigenlijk "iets" te hebben wat een Amerikaan niet heeft qua ervaring, en meestal gaat dat om WERKervaring, bijvoorbeeld als je na je studie 5 jaar werkt bij een bedrijfstak waar Nederland in uitblinkt. Er komt nog veel meer bij kijken, maar reken er op dat het niet eenvoudig is voor iemand die HBO + 5 jaar werkervaring heeft afgerond, laat staan voor iemand die 20 is en nog niet klaar is met opleidingen.
Er zijn ook beroepscategorieen waar je met een MBO opleiding aangenomen kunt worden. Voor de dotcom bubbel barste, werden er veel mensen in de IT aangenomen. Op dit moment zou je kunnen kijken naar de verpleging omdat hier een schaarste voor is. Hoe dit precies allemaal in zijn werk gaat weet ik niet, maar ik weet wel dat je na je verpleegstersopleiding minimaal een aantal jaren werkervaring moet hebben, en je zelf je omscholingscursussen moet betalen voor Amerikaanse ziekenhuizen.
4) Er zijn tal van mogelijkheden om voor een jaar te studeren in de VS, of zelfs langer. Hier heb ik eigenlijk heel weinig ervaring mee, maar ik meen dat je om bij een Amerikaans "college" te kunnen studeren dat je je VWO moet hebben afgerond, en een toelatingsexamen moet doen. Er zijn een aantal bedrijven in Nederland die je hiermee kunnen helpen. Reken ook op hoge kosten, een schooljaar in de VS bij een gemiddelde universiteit kan zo $10.000 kosten, en dan heb je nog geen boeken. Je mag beperkt werken op een studentenvisum (ik geloof maximaal 20 uur per week ofzo, en er zijn restricties op waar je mag werken), maar reken er op dat je met een flinke bom geld moet komen aanzetten als je wilt studeren in de VS.
Weet waar je aan begint.... het is echt niet zo eenvoudig als het "kopen" van een Green Card.
Als je naar alle mogelijkheden gaat kijken is (schrik niet) trouwen met een Amerikaan nog de meest SIMPELE manier van emigreren naar de VS.