Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

I-751 ROC ('conditional' status laten verwijderen)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
NCDutchie1975
Amerika-ontdekker

I-751 ROC ('conditional' status laten verwijderen)

Bericht door NCDutchie1975 »

Hallo allemaal,

Ik woon nu bijna 2 jaar in de VS en kan binnenkort de voorwaardelijke status van mijn verblijfsvergunning laten verwijderen.
Ik heb alle bewijsstukken reeds bij de hand, maar vroeg me af wat jullie ervaring was met dit proces, hoe snel krijg je hier antwoord op ? Ik begreep van een collega dat je na opsturen van alle stukken en betaling van de fees je eerst weer je vingerafdrukken moet laten maken etc.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg,
Vincent
Laatst gewijzigd door kastelke op 16 mar 2011, 03:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangevuld.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Re: I-751 ROC

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik ben er ook net mee bezig, dus kan je weinig zeggen over het verloop. Het gaat hier waarschijnlijk komende week de deur uit. Ik doe de aanvraag overigens via een immigratie advocaat; vriendendienstje. Ik ben benieuwd of dat helpt qua snelheid van behandeling. Doe jij het zelf?
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
NCDutchie1975
Amerika-ontdekker

Re: I-751 ROC ('conditional' status laten verwijderen)

Hoi,

ja ik doe het zelf, een kwestie van goed voorbereiden en zo veel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen en opsturen, mocht ik ook een kennis hebben met kennis vanz aken had ik die zeker ook in de arm genomen. Een (Franse ) collega van mij heeft dit proces onlangs ook succesvol doorlopen en kon mij wat tips geven, dus ik hoop dat alles snel rond komt, ik ga ook volgende week alles opsturen en duimen maar !

Veel succes in ieder geval !
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Ik ben zelf net klaar met de I-751, om je een indruk te geven, hier is hoe het bij mij ging:

01/05/11 - Mailed out I-751
01/10/11 - Received and signed for at USCIS
01/10/11 - NOA1 date
01/12/11 - Check cashed
01/18/11 - Received NOA1
02/11/11 - Biometrics
03/16/11 - Approved
03/18/11 - Card mailed

Ging dus vrij snel, net iets meer dan 2 maandjes. Echter ken ik helaas ook iemand die er 1.5 jaar over heeft gedaan... er valt dus weinig over te zeggen maar in het algemeen is het een snelle gang van zaken (en ook een stuk fijner/gemakkelijker ivm hoe de rest was).

Overigens is een immigratieadvocaat echt overbodig, zeker in dit proces. Als er niets raars met je petitie aan de hand is kun je gerust zonder doen :)
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

jiejie schreef:
Overigens is een immigratieadvocaat echt overbodig, zeker in dit proces. Als er niets raars met je petitie aan de hand is kun je gerust zonder doen :)
Nee, ik zou het zeker ook zelf hebben gedaan, maar dit is 1 van mijn stageprojecten. Dus eigenlijk doe ik het zelf, maar de advocaat stopt er een I-28 bij. Zie ik ook eens hoe dat werkt :wink:
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

Dus als ik het goed begrijp krijg ik straks na het doorlopen van de I-130 procedure een TIJDELIJK Green Card?
En dus na 2 jaar zou ik een I-751 formulier moeten toezenden om een PERMANENTE Green Card te krijgen. Of hoeft dit niet perse?
Het komt toch op het zelfde neer? Is dit juist?

Wat is het verschil tussen een I-130 en een I-751 procedure?

Veel procedures hebben ze. :geek:
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

houstonwehaveaproblem schreef:Nee, ik zou het zeker ook zelf hebben gedaan, maar dit is 1 van mijn stageprojecten. Dus eigenlijk doe ik het zelf, maar de advocaat stopt er een I-28 bij. Zie ik ook eens hoe dat werkt :wink:
Begrijpelijk :)

Ik moest het trouwens even opzoeken omdat ik het formulier niet kende, maar volgens mij bedoelde je een G-28?

anna2011 schreef:Dus als ik het goed begrijp krijg ik straks na het doorlopen van de I-130 procedure een TIJDELIJK Green Card?
En dus na 2 jaar zou ik een I-751 formulier moeten toezenden om een PERMANENTE Green Card te krijgen. Of hoeft dit niet perse?
Het komt toch op het zelfde neer? Is dit juist?

Wat is het verschil tussen een I-130 en een I-751 procedure?

Veel procedures hebben ze. :geek:
In principe zijn alle greencards maar tijdelijk, je moet ze namelijk telkens op nieuw verlengen. De juiste benaming voor je eerste greencard is ook eigenlijk geen 'tijdelijke' maar een 'conditionele' greencard vanwege de condities die eraan hangen (namelijk dat je getrouwd moet zijn).

Het werkt als een beetje volgt:

Er wordt een petitie ingediend via de I-129F (K1 verloofde visum) of de I-130 (K3 echtgeno(o)t(e) visum).
Die petitie komt uiteindelijk in Amsterdam aan bij het consulaat en daar krijg je een medisch onderzoek en moet je diverse documenten en formulieren naartoe sturen (er gebeurd nog heel wat tussentijds maar dit verlangt weinig actie van jou).
Hierna moet je naar het consulaat in Amsterdam voor een interview.
Als dit alles goed is gegaan kun je een ticket boeken en naar de VS vertrekken.
Na binnenkomst dien je een AOS in te dienen (let wel, je moet wel getrouwd zijn anders kan dit nog niet.. kom je bv via een K1 binnen dan moet je eerst trouwen)
Voor je AOS moet je de volgende formulieren invullen:
- G-325a (biometrics), I-864 (Affidavit of Support, afhankelijk van het aantal sponsors kun je er meer dan 1 moeten insturen)
- I-485 (Petition for Alien Relative)
- I-765 (dit is je werkvergunning en is optioneel)
- I-131 (reisvergunning voor zo lang je status niet gewijzigd is, is eveneens optioneel.. beiden zijn overigens wel aan te raden gezien het al bij het bedrag van de I-485 inbegrepen zit)
- G-1145 (wederom weer optioneel)..
- En dan soms nog eentje... bij het verhaal van het consulaat wordt er door de dokter die de medische keuring afneemt een formulier DS-3025 ingevuld, als hierop 'incomplete' opstaat dien je eveneens formulier I-693 (Medical Examination of Aliens Seeking Adjustment of Status) mee te sturen.
Dan na dit alles krijg je meestal nog een interview voor je AOS waarin je dient aan te tonen dat jullie echt getrouwd zijn en geen fraude plegen
Als je dit allemaal doorlopen hebt krijg je een conditionele greencard, als je na twee jaar nog altijd getrouwd bent moet je 'Removal of Conditions' aanvragen. Dit is dus het formulier I-751 en allerlei bewijzen waaruit zij kunnen opmaken dat jij nog altijd echt getrouwd bent. Bij deze procedure krijg je vaak geen interview (komt wel voor, maar is maar zelden van wat ik heb gezien).
En als je dan nog verder wilt gaan kun je na nog een jaar wachten voor je citizenship gaan maar daar hoef je voorlopig nog niet aan te denken, dat is nog wel wat jaartjes van je vandaan ;)

Volgens mij heb je nu alleen nog maar meer vragen? haha.. ik zou zeggen, doe maar eens wat lezen, er staat heel veel hier op de forums :)
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

Wat is een AOS? Dus ik krijg geen tijdelijke Green Card in mijn paspoort gestempeld via het consulaat in Nederland? - na het I-130 proces.
Van andere mensen heb ik vernomen dat ik na het I-130 proces gelijk een TIJDELIJKE Creen Card krijg. Eenmaal in Amerika volgt dus nog meer papierwerk?
:geek:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Een AOS (adjustment of status) doe je alleen als je op een ander-dan-echtgenoot-van-Amerikaan visum de VS binnen bent gekomen. Dus op een studenten visum, of, zoals in het geval van Jieje, op een verloofden visum (een K1 visum). In zijn geval moest hij nog trouwens toen hij in de VS aankwam, en kon daarna pas zijn groene kaart aanvragen. Dat doe je dan via een AOS procedure (je "adjust" dan je "status" van niet-immigrant, naar immigrant).

Als je al getrouwd bent, en je vraagt een groene kaart aan via de I-130 petitie, dan hoef je als je de VS binnenkomt, niks te doen. Je krijgt inderdaad een tijdelijke groene kaart in je paspoort, en ontvangt dan na een aantal weken het echte ding thuis.

En dan twee jaar later (dus 90 dagen voordat je groene kaart verloopt) verzoek je via het I-751 formulier of de condities op je groene kaart "gelift" kunnnen worden (je twee-jarige groene kaart heet namelijk een "conditional" groene kaart - je krijgt deze op de condities van je huwelijk).

Dus, in jouw geval: de I130 is om je eerste twee-jarige groene kaart te krijgen. De I-751 doe je twee jaar ( zo ongeveer) later om te bewijzen dat je nog getrouwd bent, en je permanente kaart te krijgen.

Is het zo wat duidelijker? :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

Voor een indicatie van tijdlijn, mijn situatie:

Oktober 2010 : Papierwerk I-751 ingediend, GC verliep deze maand
November 2010 : Biometrics onderzoek gehad
Maart 2011 : Aanvullende informatie opgestuurd naar aanvullend verzoek van USCIS
(was met domme kop info vergeten, zoals geboorte-bewijs van dochtertje, vrij belangrijke info)

To be continued........
Before "was", "was" was, "was" was "is".
NCDutchie1975
Amerika-ontdekker

dank allen voor de info, in ons geval heb ik inderdaad via het Consulaat in AMS na het aanvragen van de I-130 procedure binnen 3 maanden de befaamde stempel in mijn pasport gekregen en 2 weken na binnenkomst in de VS kreeg ik de GC thuis gestuurd, maar aangezien wij korter als 2 jaar na aanvraag van de GC waren getrouwd, was deze maar 2 jaar geldig en kan ik nu ( 90 dagen ) voordat mijn GC verloopt via de I-751 procedure de autoriteiten vragen om deze voorwaardelijke status van mijn GC te laten verwijderen en hoop dat alles spoedig zal verlopen en denk inderdaad dat je normaal geen advocaat nodig hebt.

Gr. Vincent
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

DixieChick schreef:Een AOS (adjustment of status) doe je alleen als je op een ander-dan-echtgenoot-van-Amerikaan visum de VS binnen bent gekomen. Dus op een studenten visum, of, zoals in het geval van Jieje, op een verloofden visum (een K1 visum). In zijn geval moest hij nog trouwens toen hij in de VS aankwam, en kon daarna pas zijn groene kaart aanvragen. Dat doe je dan via een AOS procedure (je "adjust" dan je "status" van niet-immigrant, naar immigrant).

Als je al getrouwd bent, en je vraagt een groene kaart aan via de I-130 petitie, dan hoef je als je de VS binnenkomt, niks te doen. Je krijgt inderdaad een tijdelijke groene kaart in je paspoort, en ontvangt dan na een aantal weken het echte ding thuis.

En dan twee jaar later (dus 90 dagen voordat je groene kaart verloopt) verzoek je via het I-751 formulier of de condities op je groene kaart "gelift" kunnnen worden (je twee-jarige groene kaart heet namelijk een "conditional" groene kaart - je krijgt deze op de condities van je huwelijk).

Dus, in jouw geval: de I130 is om je eerste twee-jarige groene kaart te krijgen. De I-751 doe je twee jaar ( zo ongeveer) later om te bewijzen dat je nog getrouwd bent, en je permanente kaart te krijgen.

Is het zo wat duidelijker? :)
Het is een stuk duidelijker. Dankje :!:

Dat scheelt. Het betekent minder papierwerk in ons geval, aangezien we al getrouwd zijn en de I-130 moeten indienen. MOOI. :roll:
NCDutchie1975
Amerika-ontdekker

Heb inmiddels bericht gekregen dat mijn petitie is goedgekeurd en dat ik binnen 2 maanden mijn nieuwe 10-jarige GC zal ontvangen, al met al duurde het proces zo'n 8 maanden.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Gefeliciteerd! Nu ben je in ieder geval een tijd klaar met het papierwerk ;)
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Oh dat is netjes! Ik wacht nog steeds en heb na de afspraak voor biometrics die ik al in april ofzo had, niks meer gehoord. Ik heb het uiteindelijk ook zelf ingediend, want dat was makkelijker dan via de advocaat. Het was een stage en anders had ze dus nog ver na mijn stage mee gemoeten naar het gesprek enzo. Dat wilde ik niet. Heb jij je gesprek dan al gehad of heb jij zonder gesprek de toezegging gekregen dat je greencard aanvraag was goedgekeurd.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

En voor de volledigheid hier; ik kreeg half december eindelijk bericht. Helaas dus nog niet het gewenste bericht van de goedkeuring, maar de vraag of ik nog meer bewijsmateriaal op wilde sturen. Dat heb ik inmiddels gedaan, dus nu maar weer afwachten. Heb jij inmiddels je green card binnen?
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Ik wil dit draadje niet al te veel vervuilen, maar hoe zit het met het verlopen van je conditional green card, terwijl de nieuwe nog niet binnen is? Ik lees dat je 90 dagen voordat je conditionele kaart verloopt je een nieuwe green crad aan kan vragen, maar procedures lopen op tot 8 maanden of meer. Dan is je verblijfskaart/ status dus verlopen. Mag je dan het land dan nog wel in- en uitreizen? Wat is je wettelijke status dan in Amerika?
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Zodra je aanvraag ontvangen is krijg je een bevestiging dat je aanvraag ontvangen is en in die brief staat dat je een verlenging krijgt van een jaar. Die brief moet je meenemen als je reist en het land uitgaat om aan te kunnen tonen dat de procedure loopt. Mijn verlenging vanwege de aanvraag verloopt echter op 31 maart 2012, dus als ik dan nog niks heb gehoord van mijn Removal of Conditions, weet ik ook niet precies hoe het dan moet. Misschien verlengen ze je status dan weer met een bepaalde periode? Het is niet mijn schuld dat zij niet doorwerken :D
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Even USCIS bellen vlak voor de verloop datum, dan krijg je een vernieuwd bewijs met een verlengde datum. Dat heb ik III gelezen op visajourney.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
doubledutch
Amerika-ontdekker

Bericht door doubledutch »

Clint schreef:Even USCIS bellen vlak voor de verloop datum, dan krijg je een vernieuwd bewijs met een verlengde datum. Dat heb ik III gelezen op visajourney.
Nee.

http://www.visajourney.com/content/751guide

"If by some chance you are not approved within a year you will want to make an InfoPass appointment to go to your Local Office to request an I-551 stamp in your passport. This does happen as it sometimes it takes over a year to be approved. After your NOA extension expires, this is your only evidence of legal status which you are required to have, by law."

(NOA extension = de bewijs brief)
American-born native English speaker. When you have recovered from laughing, will you help me correct my Dutch?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer