Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

I-130 formulier?? Procedure???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
anna2011
Amerika-ontdekker

I-130 formulier?? Procedure???

Bericht door anna2011 »

Hoi,

ik ben Anna en ik ben enkele maanden geleden met een Amerikaan getrouwd. Ik ging afgelopen zomer naar Amerika voor een cursus en kreeg al snel een relatie met een klasgenoot. Hij heeft me vervolgens gevraagd bij hem in te trekken en tevens ten huwelijk gevraagd. Ik zei verrassend genoeg ja. We waren en zijn nog steeds erg verliefd en ons snelle huwelijk was een reactie hiervan. :) Het ging allemaal heel onverwacht. Ik had ook eerder gepland terug te komen naar Nederland om mijn studie hier af te maken. Dit heb ik vervolgens ook gedaan.

Mijn partner zou in de eerste instantie naar Nederland komen, dit had ik voorgesteld. Nu hebben we afgesproken dat ik eerst een tijdje bij hem in Amerika ga wonen, omdat hij zijn baan daar nu nog niet kwijt wil. We willen zo snel mogelijk samen zijn/wonen!! Nu moeten we kennelijk door een hele procudure... :|

Welk formulier moeten we nu invullen? De I-130 formulier?? Wat is de procedure? Via welke weg kan ik het beste in de tussentijd - tot de procedure rond is - naar hem toe?? En moet ik mijn Nederlandse paspoort vernieuwen, aangezien ik officieel een nieuwe achternaam heb??
Ik wil gewoon een tijdje bij hem wonen en dan kijken we wanneer we naar NL komen.

Er staan zoveel formuleren dat ik even op sites ben gaan kijken voor informatie.
We hebben ook weer geen zin om een advocaat in te huren, want dat lijkt ons een beetje overbodig.

Groetjesss Annaa
Clint
Amerika-expert

Re: I-130 formulier?? Procedure???

Bericht door Clint »

Hoe ben je de VS binnengekomen, op een visum (zo ja, welke?) of onder het Visa Waiver Program? Het is over het algemeen niet zo makkelijk om voor langere tijd in de VS te mogen blijven, gezien jullie situatie zou ik al snel aan een Greencard denken. Die procedures lopen meestal via Nederland, wat zou betekenen dat jij toch voor een flinke periode terug moet. Een immigratieadvocaat lijkt me dus helemaal niet zo overbodig.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Het is mij onduidelijk of je nu alweer in Nederland zit, of nog in de VS. Als je nog in de VS zit, en je bent op het VWP binnengekomen, en je bent over de 90 dagen limiet heen, dan zou het namelijk best wel eens een lastig verhaal kunen worden. Een "overstay" (langer blijven dan toegestaan op je visum) is iets waar de VS niet echt blij van wordt namelijk.

Als je weer in Nederland zit, dan moet je inderdaad een I130 formulier invullen, om de CR-1 procedure te beginnen. Jij blijft dan in Nederland, terijwl je partner dit formulier indient in de VS. Dat is de eerste stap, als dat is goedgekeurd, dan zul jij een hele serie formulieren krijgen die je moet invullen en terugsturen. Daarna neemt het consulaat in Amsterdam het over, moet je op interview en medische keuring, en krijg je als het goed is, je visum.

Een advocaat hoeft niet nodig te zijn, mits jij weer in NEderland zit.

Let wel, dit geldt als je weer in Nederland zit. Als je in de VS zit, dan is het een ander verhaal.

Oh ja, en wat betreft je paspoort - dat kan je laten veranderen, als je dat wilt. Maar dat hoeft niet. Doe je dat niet, dan krijg je je groene kaart in je meisjesnaam. Als je het wilt wijzigingen, zul je in Nederland met een trouwcertificaat met apostille erop naar het gemeente huis moeten.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

Ik was er dit keer met een M-1 visa die in 2015 verloopt en vervolgens is hij in Amerika voor 1 jaar gestempeld een jaar.
Maar ik ben na 3 maanden terug naar Nederland gekomen, omdat ik hier mijn studie wilde afmaken. Maar mijn partner is nu nog in Amerika.
En nu moet ik dus waarschijnlijk een nieuwe VISA/Green Card aanvragen, omdat ik kennelijk naar NL terug ben gekomen.

Hoezo moet ik voor een flinke periode terug? En hoezo is een immigratie advocaat niet overbodig?
We kunnen die formulieren (I-130) toch ook zelf invullen?

Kan ik, nu ik een Amerikaanse partner heb, ook niet meer met een Permanent Resident Card (Green Card) Lottery meedoen?
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

Ps; bedankt voor je reactie. :thumbup:
DixieChick
Amerika-expert

OK, dus je bent terug in Nederland - dat is al een goed (en legaal) begin:)

Waar Clint op doelde met "je moet voor een flinke tijd terug" is (denk ik) dat als je in de VS was gebleven, en je over de einddatum van je toeristenvisum was gegaan, en dan terug naar Nederland was gekomen, je een tijdelijk verbod had kunnen krijgen op het bezoeken van de VS. Maar aangezien je voor de einddatum van je visum terug bent gekeerd, -lijkt- me dat geen enkel probleem. Hij kan trouwens ook bedoelen dat de aanvraag voor een groene kaart toch wel een aantal maanden kan duren, en dat je dus nog wel even in Nederland zit. (sorry, Clint, als ik het helemaal fout heb).

Je partner moet nu inderdaad het I130 formulier invullen en opsturen. Daarna volgen nog een aantal stappen, en daar krijg je allemaal keurig bericht over van de USCIS. Hoe dat precies gaat, dat weet ik niet, want mijn man woonde in Europa toen we mijn groene kaart aanvroegen, en dat is een iets ander verhaal. Maar die formulieren kun je inderdaad makkelijk zelf invullen. Wij hebben er ook nooit hulp bij gehad, dus zo moeilijk kan het niet zijn:)

Als partner van een Amerikaan is de makkelijkste weg om de VS in te komen via het aanvragen van een groene kaart. Er zijn geen wachttijden of restricties op hoeveel mensen ze toelaten per jaar. Het is, bot gezegd, de "makkelijkste" manier om in de VS te komen. Waarom zou je dan nog mee willen doen aan de DV loterij? Ga gewoon voor de CR1, bekijk de processing times op de USCIS website, dan kun je zo zien hoe snel je bij je man kan zijn :)
Southern Tales
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

DixieChick; jij ook bedankt voor je reactie. :thumbup:

Ik zit nu inderdaad in Nederland. Ik kon (volgens mijn VISA) langer blijven in Amerika blijven, maar ik had al eerder gepland om terug naar Nederland te komen om mijn studie af te maken. Later zou mijn partner naar Nederland komen. Nu hebben we besloten dat ik eerst weer terug ga naar Amerika. Hij zit dus in Amerika en ik zit hier in Nederland. We zijn in Amerika getrouwd. En volgens ons trouw certificaat draag ik ook zijn achternaam.

Wat voor interview krijg ik hier? En hoezo een medische keuring? :)
DixieChick
Amerika-expert

Trouwcertificaat>mwah, volgens dat van ons hou ik mijn eigen achternaam, maar dat is hier in de VS dus ook veranderd. Maar goed, bel het gemeentehuis, en zij kunnen je precies vertellen wat je allemaal moet doen.

medische keuring>elke potentiele immigrant moet door een medische keuring. Stelt niet zoveel voor, maar kost vooral geld. Ze kijken of je geen enge ziektes hebt, en of je vaccinaties up to date zijn (dus zorg dat je een inentingenboekje hebt of krijgt).

Interview>bij ons stelde dat dus niks voor. We waren met zijn tweeen, en de man vroeg hoe we elkaar hadden leren kennen. Dat was het. Het "interview" was voor ons een afspraak op het consulaat waarbij we voornamelijk waren om de laatste formulieren in te leveren (maar wederom, wij deden dit vanuit een andere situatie dan jij nu - jij zult die formulieren misschien al op moeten sturen ofzo).
Southern Tales
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

DixieChick schreef: Hij kan trouwens ook bedoelen dat de aanvraag voor een groene kaart toch wel een aantal maanden kan duren, en dat je dus nog wel even in Nederland zit. (sorry, Clint, als ik het helemaal fout heb).
Ik ging er vanuit dat Anna in de VS zat en voor een CR-1 moet in in NL zijn en dat duurt een aantal maanden :)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

DixieChick schreef:OK, dus je bent terug in Nederland - dat is al een goed (en legaal) begin:)

Waar Clint op doelde met "je moet voor een flinke tijd terug" is (denk ik) dat als je in de VS was gebleven, en je over de einddatum van je toeristenvisum was gegaan, en dan terug naar Nederland was gekomen, je een tijdelijk verbod had kunnen krijgen op het bezoeken van de VS. Maar aangezien je voor de einddatum van je visum terug bent gekeerd, -lijkt- me dat geen enkel probleem. Hij kan trouwens ook bedoelen dat de aanvraag voor een groene kaart toch wel een aantal maanden kan duren, en dat je dus nog wel even in Nederland zit. (sorry, Clint, als ik het helemaal fout heb).

Je partner moet nu inderdaad het I130 formulier invullen en opsturen. Daarna volgen nog een aantal stappen, en daar krijg je allemaal keurig bericht over van de USCIS. Hoe dat precies gaat, dat weet ik niet, want mijn man woonde in Europa toen we mijn groene kaart aanvroegen, en dat is een iets ander verhaal. Maar die formulieren kun je inderdaad makkelijk zelf invullen. Wij hebben er ook nooit hulp bij gehad, dus zo moeilijk kan het niet zijn:)

Als partner van een Amerikaan is de makkelijkste weg om de VS in te komen via het aanvragen van een groene kaart. Er zijn geen wachttijden of restricties op hoeveel mensen ze toelaten per jaar. Het is, bot gezegd, de "makkelijkste" manier om in de VS te komen. Waarom zou je dan nog mee willen doen aan de DV loterij? Ga gewoon voor de CR1, bekijk de processing times op de USCIS website, dan kun je zo zien hoe snel je bij je man kan zijn :)

1) Waar staat CR1 voor? Wat een gedoe zeg allemaal. Pffff :?

2) Betekent een I-130 een Green Card aanvraag?? Zo ja, hoe en wanneer krijg ik deze dan?

3) Kan ik straks als ik in Amerika ben, nadat we een I-130 formulier hebben ingevuld gelijk werken?
Of moeten we straks nog allemaal andere stappen doorlopen? :?
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

Clint schreef:
DixieChick schreef: Hij kan trouwens ook bedoelen dat de aanvraag voor een groene kaart toch wel een aantal maanden kan duren, en dat je dus nog wel even in Nederland zit. (sorry, Clint, als ik het helemaal fout heb).
Ik ging er vanuit dat Anna in de VS zat en voor een CR-1 moet in in NL zijn en dat duurt een aantal maanden :)

Nee, ik zit weer in Nederland. En mijn partner zit in Amerika. Ik neem aan dat hij de formulieren daar moet opsturen, omdat we daar getrouwd zijn?
Waar staat een CR-1 eigenlijk voor? Hoort dit gewoon bij de I-130 formulier? :shock: Ik vind het echt een heel gedoe allemaal. :?

:thumbup:
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

Hoi,

Ik had de volgende hoofdvraag in een nieuwe topic geplaatst. Alleen deze is door verwarring gesloten. Daarom plak ik hem even hieronder.

Mijn Amerikaanse vriend en ik zijn 6 maanden terug getrouwd. We zaten bij elkaar in de klas en kregen wat met elkaar.
Ik was destijds met een M-1 VISA in Amerika. Na de tijd ben ik naar Nederland gekomen, omdat ik hier mijn studie wilde afmaken.

Mijn vriend/man zou eerst een tijd hier in Nederland komen wonen. Nu hebben we besloten dat ik bij hem in Amerika zal intrekken.
Wij zijn er achter gekomen dat we nu een I-130 formulier moeten invullen. Dit is mij tevens hier op deze forum aangegeven.

NU VRAAG IK MIJ HET VOLGENDE AF.

1) Is de I-130 formulier gelijk/tevens een Green Card aanvraag? Of moeten we hierna nog andere formulieren invullen.
Dus we moeten nu een I-130 formulier invullen, omdat we getrouwd zijn, die mijn partner in Amerika moet inzenden?? OK... Whats next?

2) Kan ik als ik straks in Amerika ben gelijk werken? Of moeten we hierna nog andere formulieren invullen?

Kan iemand mij meer inzicht in DE PROCEDURE NA HET INVULLEN VAN DE I-130 FORMULIER geven, want het is nog niet helemaal duidelijk. HARTELIJK DANK!

3) En klopt het dat als ik straks bij mijn man in Amerika ben ingetrokken dat ik 2 jaar niet terug mag naar Nederland?
..omdat ik op een tijdelijk Green Card zit ofzo... ???
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

anna2011 schreef:Ik had de volgende hoofdvraag in een nieuwe topic geplaatst. Alleen deze is door verwarring gesloten.
** Je nieuw geopende topic is niet "door verwarring" gesloten, maar zoals ik in dat topic al aangaf is het gesloten omdat je reeds een topic geopend had waar je over je procedure sprak. Het heeft geen zin en het is erg verwarrend als je diverse topics rond hetzelfde onderwerp opent (niemand kan nog volgen wie je nou eigenlijk bent en wat je aan 't doen bent + mensen moeten op twee of meer plaatsen hun antwoorden gaan typen => dit verkleint je kansen op degelijke antwoorden!). **

Edit: Gelieve de forumregels te lezen:
viewtopic.php?f=1&t=11
Daarin staat o.a. het bovenstaande.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DixieChick
Amerika-expert

Ik zal alleen die vragen beantwoorden waar ik 100% zeker van ben, de rest laat ik aan anderen over :)
anna2011 schreef:
3) En klopt het dat als ik straks bij mijn man in Amerika ben ingetrokken dat ik 2 jaar niet terug mag naar Nederland?
..omdat ik op een tijdelijk Green Card zit ofzo... ???
Nee. als je je tijdelijke green card krijgt, dan kun je gewoon reizen. Het is een green card net als alle anderen, alleen heeft deze een kortere geldigheidsduur, namelijk twee jaar. Zorg er voor dat je 90 dagen voor dat deze twee jaar om zijn, een I751 invult en indient, om te bewijzen dat je nog steeds gelukkig getrouwd bent. Je krijgt dan, als het goed is, een green card die tien jaar geldig is (en die je dan na tien jaar heel makkelijk via een I90 moet verlengen)
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Die 'conditional' kaart krijg je om schijnhuwelijken tegen gaan. Je moet dus twee jaar gehuwd blijven. Gelukkig of ongelukkig. ;-)
Als je partner binnen die twee jaar de scheiding inzet, dan kan je terug naar Nederland vertrekken. Blijft je partner tot die tijd met je gehuwd, dan maakt het niet meer uit als hij bv. na 4 jaar een echtscheiding aanvraagt, jij hebt dan een 'unconditional' green card en mag blijven, gehuwd of niet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
anna2011
Amerika-ontdekker

Bericht door anna2011 »

kastelke schreef:Die 'conditional' kaart krijg je om schijnhuwelijken tegen gaan. Je moet dus twee jaar gehuwd blijven. Gelukkig of ongelukkig. ;-)
Als je partner binnen die twee jaar de scheiding inzet, dan kan je terug naar Nederland vertrekken. Blijft je partner tot die tijd met je gehuwd, dan maakt het niet meer uit als hij bv. na 4 jaar een echtscheiding aanvraagt, jij hebt dan een 'unconditional' green card en mag blijven, gehuwd of niet.
:thumbup:
Berend001
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Berend001 »

Heerlijk allemaal dat aanvragen van een Green Card. Onze situatie: zij Amerikaans en Nederlands paspoort. Ik Nederlands paspoort. Beiden 10 jaar getrouwd, huis in NL en in de VS. Wil van het gezeur af bij immigratie, en omdat haar vader last had met zijn gezondheid wilde ik niet afhankelijk zijn van die 3 maanden per half jaar; bovendien kreeg ik mijn handen vrij t.a.v. werk. Ambassade raadde ons een "visum" aan, en kreeg dat (B1 / B2 - visum). Nadat ik 3 maanden + weken in de VS was geweest, ik 1 maand naar NL terugkeerde, en daarna weer de VS binnenkwam brak de pleuritisch uit bij immigratie. Ik vroeg, waarom zij mij vroegen om mijn retourticket, ik mocht immers (naief als ik was) 10 jaar (geldigheid van mijn visum) in de VS blijven in ons huis.....oeps, verkeerde opmerking, verhoorkamer etc, kreeg een tijdelijke vergunning van 6 maanden. Dat niet gedaan, want mijn retourticket was al geboekt ( 3 maanden + 2 weken zoiets), en met mijn vrouw overlegd, hoe van dit gezeur af te komen (zat 2-3 uur vast bij de immigratie in de VS bij binnenkomst de laatste keer). Oplossing (we waren bij aanvraag allebei in de VS, USCIS gebeld): getrouwd stel, makkie, je komt bovenaan de stapel: I-130 formulier werd gemeld door USCIS. Keurig ingevuld door mijn echtgenote ingevuld, bijlagen erbij, eind januari vanuit de VS verstuurd, en afgelopen week vernomen dat het afgewezen was. Onvoldoende informatie. Kon appeleren, dat doen we dan ook, nog eens 100 US$ dokken, geen punt, maar nu moet er een G-325 formulier ingevuld worden door beiden. Met pasfoto's van beiden, copie paspoorten, bewijs van getrouwd zijn in NL, bewijs van beiden, dat we gescheiden zijn van onze exen. Geen punt, verder, gewoon doorploegen, en vooral betalen aan gemeentelijke instanties, we hebben het er voor over. Nu de hamvraag....hoe kom ik aan een Alien Registration Number, dat cruciaal zou zijn voor de aanvraag. Dit nergens op de papieren kunnen vinden. Mijn vrouwlief naar de de USCIS gebeld, zij moest maar een afspraak maken bij een locale vestiging in Portland (OR), niets geen telefoonnummer te vinden, zij kan digitaal een afspraak maken....en dan als laatste vraag....wat is het Alien Registration Number....tja, de cirkel is rond. Wie weet raad ?
Laatst gewijzigd door Berend001 op 26 jul 2012, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Dat nummer krijg je pas als je je groene kaart krijgt.

Hier meer: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 30#p657051
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
DixieChick
Amerika-expert

Yep, dat nummer kun je gewoon leeg laten, aangezien je dat pas krijgt als je IR-1 is goedgekeurd. Weet je waarom je originele petitie is afgewezen? Alleen omdat je het G-325 vergeten was?

Die opmerking over een infopass appointment maken, dat is standaard als je dat 1-800 nummer belt. Je kan, als je in Nederland woont (doe je dat nog? Dat was me door jouw verhaal niet helemaal duidelijk) beter het Amerikaanse consulaat bellen met dat soort vragen (en dan de lijn voor US citizens).
Southern Tales
Berend001
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Berend001 »

Dank voor de reakties ! Reden van afwijzing was onvolledigheid. We kregen het gelijk terug in januari, omdat mijn vrouw was vergeten te tekenen. Dat vervolgens het I-797 formulier ook ingezonden moest worden, stond volgens mij niet op het I-130 formulier. Mijn vrouw is nu net in de VS, ik in NL, want ik was er tot eind januari dit jaar, en wil geen gedoe meer met immigratie, dus even 6 maanden niet dan maar. Ik moet zeggen, dat ik wel ruimhartig geinformeerd werd bij het verhoor door een uiterst sympatiek docentachtig persoon, die mij heel veel vertelde. In de trant van '"I am not supposed to tell you this, but I can see in you blue eyes that you do not know this" .....etc etc....Je weet het, je mag in de VS als buitenlander geen enkele actie t.a.v. permanent verblijf nemen, en zelfs een vraag aan immigratie in de richting van hoe van dit gezeur af te komen (dus hoe regel ik een Green Card) was formeel not done. Maar goed, ik wist het echt niet. Alles werd wel genoteerd, dus dat doe je maar één keer....Leerde ervan, dat in ieder geval het immigratiestrookje, dat de stewardes bij verlaten van het land achteloos in een doos gooit, wel degelijk verwerkt wordt in je persoonlijke data !!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer