Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Koophuis in Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sten

Re: Koophuis in Nederland

Bericht door Sten »

wbarbary schreef:[...] Het is zo'n zware last die ik met me mee draag elke dag dat ik opsta.....
De kans dat we naar Nederland terug gaan is zero procent......
Dan zou ik toch Marks keuze onderschrijven. En ik wil je dit meegeven: ook jij kan geen ijzer met handen breken. Laat het gaan.

En als je naar Nederland terug wilt (voor een bezoek), reis bijvoorbeeld via België... Hier kwam Jeroen mee, dit had hij ergens gelezen. Pin me er niet op vast en vanzelfsprekend is mijn advies voor geheel je eigen aansprakelijkheid. Jij moet ook leven en gelukkig kunnen zijn. Speel je alle regels volgens louter de regels van anderen, zwaai dan maar dag met je handje tegen je eigen levensgeluk.

Totoitoi! :thumbup:
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Als ik in Nederland woonde zou ik dan mee moeten betalen voor jouw vertrek en daardoor de schuld die je achterlaat.

Dat vind ik echt niet kunnen zo'n houding. Waar is de solidariteit?
Brave mensen die zich volgens de regels gedragen zijn daar de dupe van.
Groetjes,
Carine
Sten

Bericht door Sten »

- Sorry Rob, ik móet dit even in het geheel quoten, alles is belangrijk! -

Ook braafheid is een keuze. :wink:
Verplaats je eens in topic starter. Wat zou jij doen als je badend in het zweet elke nacht wakker wordt omdat iemand jarenlang een bijl boven je hoofd laat hangen? Ik begrijp dit maar al te goed. Ik zou hard terugslaan; als je alles gegeven hebt, en dat is nog niet goed genoeg, dan houdt alles op. Ook de braafheid. Topic starter zegt niet een moord te gaan plegen. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Wat zou jij doen als je badend in het zweet elke nacht wakker wordt omdat iemand jarenlang een bijl boven je hoofd laat hangen?
Die bijl heb je toch echt zelf veroorzaakt. Je koopt willens en wetens een huis. Je kunt niet verwachten dat anderen dat maar voor je oplossen, dat zul je zelf moeten doen. Anderen de schuld geven (bank, overheid) vind ik zo sneu in dit geval. Daar zul je in Amerika ook niet ver mee komen.
wbarbary
Amerika-ontdekker

Bericht door wbarbary »

Ik snap heel goed dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de beslissing voor de koop van dit huis.....maar onze verhuizing naar de USA was niet gepland....en niet een keuze......naar de USA of zonder werk zitten....niet echt een optie voor ons.
Ik snap heel goed dat ik keuzes heb gemaakt, maar ik vraag hier om ideeen en oplossingen, niet om veroordeeld te worden.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Sten schreef: dan houdt alles op. Ook de braafheid.
Ik kan me hier ook niet in vinden. Je kiest er zelf voor om een huis te kopen. Gewoon weglopen betekent dat je anderen ervoor op laat draaien.
Gast

Bericht door Gast »

Wbarbary, ik reageerde naar aanleiding de opmerkingen van Sten. Ik had de rest er misschien bij moeten quoten (braafheid gedeelte).

Was niet bedoeld voor jou, sorrie als dat zo overkwam :oops: Ik vind het heel vervelend dat jullie in deze situatie zitten en heb helaas geen advies.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Goede mensen lijden altijd onder de kwade mensen. Dat kun je wel vervelend noemen maar dat is altijd zo en zal ook altijd zo blijven.

Persoonlijk zie ik niet hoe jij als individu opdraait voor de schuld van een huis een ander. In de belasting? Ja, en zo draai je wel voor meer dingen van anderen die niet solidair zijn. Ik kan wel tig zaken noemen waar ik als belastingbetaler voor meebetaal die ik niet vind kunnen en toch betaal ik ook vrolijk mee.

Je vindt het niet kunnen dat iemand die wakker ligt van een nare situatie die hij of zij zelf gecreerd heeft een mogelijkheid aangrijpt die de nare situatie wellicht oplost (ook al is dat niet de oplossing die TS zelf prefereert)? Tja dat is ook een mening. Ik ben van het kaliber "als je honger hebt en een brood steelt, dan moet dat kunnen" maar iedereen is anders natuurlijk.

Ik denk dat er niet echt een oplossing is voor het probleem dat je hebt wbarbary. Hetgeen ik zou doen in jouw situatie is nieuwe huurders zoeken. Dat kun je zelf doen maar je kunt ook een verhuurbureau inschakelen die nieuwe huurders voor je zoekt, je maandelijks de huur overmaakt, klein onderhoud voor je doet en ook je huis te koop aanbiedt. Als je het slim doet krijg je genoeg om je maandelijkse kosten te dekken en er zelf geen omkijken meer naar te hebben. Ik stond zelf versteld van de prijzen die je kunt vragen aan huurders maar dat komt natuurlijk omdat de koopmarkt op slot zit en mensen toch moeten wonen.

Er zijn legio Nederlanders die naar het buitenland gaan nadat ze megaschulden hebben opgebouwd in Nederland (kredieten, studieschulden, huizen , etc.) en die daar geen problemen mee hebben. Of jij ook tot die categorie zou kunnen behoren is een kwestie van je geweten raadplegen denk ik :)
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Wel grappig dat er gezegd wordt dat je met zo'n houding hier in Amerika niet ver zult komen: Sten wil naar CA, en hier zijn de mensen beter beschermd. Het huis is onderpand voor de lening en is dan ook het enige waar de bank recht op heeft bij in gebreke blijven van de lener. Nog grappiger is het idee dat "anderen ervoor opdraaien." Wat ik mij van NL herinner, is dat er een gebrek is aan woningen: Sten helpt dus anderen juist door te vertrekken, en voor het appartement is vast een blije koper te vinden die het voor een prikkie van de bank over wil nemen. Aan hoge huizenprijzen heeft de maatschappij a priori niets: het is een overhevelen van geld van de jonge naar de oudere generatie via een percentje naar de overheid en een nog groter percentje naar de bank. Ik zie dus niet in wat er voor "anderen" goed aan is om op die huizen te blijven zitten totdat ze in "waarde" stijgen. Oh, voor de in-crowd van ander huizenbezitters, sure. Voor de maatschappij als geheel echter niet.

Gr., Flipje
Gast

Bericht door Gast »

Wel grappig dat er gezegd wordt dat je met zo'n houding hier in Amerika niet ver zult komen
Ik bedoelde daarmee de schuld leggen bij de banken/overheid en niet je eigen verantwoordelijkheid neemt. Ik zal voor de volledigheid maar even quoten:
Want het is in feite niet onze privé schuld dat door algemeen falend overheidbeleid én daarmee ook falend algemeen particulier handelen, nu de huizenmarkt aan het instorten is.
Wbarbary, is er misschien iets te regelen via de werkgever? Financiele ondersteuning/lening oid? Je zou het huis met verlies kunnen verkopen, dan ben je van de hypotheek/onderhoud/belasting toestanden af. De vraag is dan alleen hoe de restschuld te financieren met een maandbedrag wat jullie wel kunnen opbrengen.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door DVDGuy »

wbarbary schreef:De bank weet dat we het onderverhuren, maar wil niks horen over verkoop...........
Dit snap ik (nog) niet: niet de bank beslist of je verkoopt of niet, maar de (juridische) eigenaar en dat ben jij.
Zou je dat misschien nog kunnen toelichten?
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

FlipjeBTiel schreef:Het huis is onderpand voor de lening en is dan ook het enige waar de bank recht op heeft bij in gebreke blijven van de lener
Nee hoor de lener blijft aanspreekbaar voor het volledige leenbedrag ook als verkoop van het onderpand niet voldoende opleverd.
FlipjeBTiel schreef: en voor het appartement is vast een blije koper te vinden die het voor een prikkie van de bank over wil nemen.
Het huis is niet van de de bank, de hypotheekhouder heeft alleen het recht het onderpand te laten veilen ingeval de eigenaar in gebreke blijft.

Een openbare verkoop, geen onderhandse
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Sten

Bericht door Sten »

cincijansen schreef:
Wat zou jij doen als je badend in het zweet elke nacht wakker wordt omdat iemand jarenlang een bijl boven je hoofd laat hangen?
Die bijl heb je toch echt zelf veroorzaakt. Je koopt willens en wetens een huis. Je kunt niet verwachten dat anderen dat maar voor je oplossen, dat zul je zelf moeten doen. Anderen de schuld geven (bank, overheid) vind ik zo sneu in dit geval. Daar zul je in Amerika ook niet ver mee komen.
Cincij, je maakt me heel erg bang nu dat wij het niet gaan redden in Cali. * Not * :lol:
Maar even serieus, ik denk dat als jij in die situatie zou zitten, je anders zou piepen. Of niet, weet weet. Maar dan ben jij er een die zich zo 'sociaal' opstelt ten koste van alles, maar vooral ten koste van jezelf. En of het is, zoals je beschrijft, is ook nog maar eens de vraag. Lees maar eens wat Flipje zegt.
Sten

Bericht door Sten »

Problemen met de servert en helaas wat berichten verloren zie ik? Helaas, het is niet anders. Succes, Dennis.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Sten schreef:
- Sorry Rob, ik móet dit even in het geheel quoten, alles is belangrijk! -

Ook al is een bericht nog zo belangrijk het heeft totaal geen toegevoegsde waarde om een direct boven gelegen bericht te quoten.
viewtopic.php?f=1&t=17691
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

wbarbary schreef:Ik snap heel goed dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de beslissing voor de koop van dit huis.....maar onze verhuizing naar de USA was niet gepland....en niet een keuze......naar de USA of zonder werk zitten....niet echt een optie voor ons.
Ik snap heel goed dat ik keuzes heb gemaakt, maar ik vraag hier om ideeen en oplossingen, niet om veroordeeld te worden.
Ik ben geen belasting expert, en zeker niet in Amerika, maar ook hier bestaat hypotheek rente aftrek. Ik heb daar voor één jaar voor mijn NL hyptheek gebruik van gemaakt. http://www.irs.gov/publications/p936/ar ... 1000229900
Kan echt niet zeggen of dit voor jou van toepassing is maar ik zou er advies over inwinnen. Kan je wellicht in je maandelijkse lasten wat schelen.

Tevens de hele situatie aan een onafhankelijk financiele expert voorleggen, kan veel opleveren. In alle discussies hier zit misschien wel wat(of veel) waarheid, maar ik geloof niet dat hier experts zitten (misschien beledig ik nu iemand :wink: ) en ook niemand weet je exacte gegevens en prive situatie.
Daarnaast zijn de bank en de hyptheek verstrekker partijdig en zullen niet het achterste van de tong laten zien zolang jij blijft betalen en geen moeilijke discussies opstart. Een financieel expert is waarschijnlijk ook mondiger en zakelijker om deze discussie met de bank te voeren. Een dergelijk iemand zla je zeker geld kosten maar zal je méér opleveren.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Sten schreef:Ik begrijp echter niet wat je zegt dat je 60 á 70 % meer moet betalen dan de hypotheek som. Maar dat zal wel. Zoals ik al zei: ik ben er geen uitzondering op, dat de banken duidelijk veel meer weten over leningen etc. dan ik, en ze schromen niet die kennis in te zetten ten gunste van hun eigen gewin.
In reactie hierop had ik gisteren een geweldig mooie reactie getypt inclusief voorbeeldberekeningen, maar jammer genoeg lag de server eruit op het moment dat ik de reactie wilde bevestigen. :evil:
Maar in principe komt het er op neer dat ik bij mijn eigen hypotheek (50%aflossingsvrij/50%banksparen) als ik de rentebetalingen en de aflossingen over 30 jaar optel, ik ±€320.000 kwijt ben voor een hypotheek van €200.000. (€320.000 is 60% meer als €200.000)
Dit kreeg ik keurig te zien van de hypotheekverstrekker op een voorbeeldberekening bij het advies gesprek

Ik ken trouwens meerdere mensen in mijn omgeving die een huis hebben wat al meer als 2 jaar te koop staat en deze verhuurd hebben.
Ook bij hun staat in de voorwaarden van de hypotheek dat verhuur niet mag, maar in goed overleg met de hypotheekverstrekker is veel mogelijk.
Crisis ? What Crisis ?
Sten

Bericht door Sten »

@ Bluemoon

Wat jammer van je berekening! Er waren inmiddels al een paar mensen die hadden gepost inclusief ik zelf; ook die reacties zijn verdwenen. We waren te ongeduldig, want de server was nog niet stabiel, en is dat misschien nog steeds niet?

Jij betaalt vreselijk veel; ik had dat echt te veel gevonden.

De hypotheekvorm die wij nu hebben, aflossingsvrij, mag niet eens meer en ook de variabele rente wordt soms niet meer toegestaan? (hier weet ik het fijne niet van).
Met andere woorden: de vorm die Jeroen en ik hebben is uitermate gunstig, want wij hadden nooit de intentie dit huis 30 jaar te bezitten! Het is daarvoor veel te klein. We hebben in feite gratis gewoond de afgelopen 7 jaar, daar komt het stilletjes toch op neer. Tenminste: als wij verkopen of verhuren binnenkort. En er zijn genoeg mogelijkheden, onder andere die mogelijkheid die Oscar noemde. Of het zelf even doorbetalen en dan toch volgend jaar verkopen...
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

@6foot6: wel bij de les blijven, en het volledige deel quoten, voor het eerste punt had ik het over CA. Voor het twee, ja, okay dat klopt, maar in de praktijk biedt de bank mee om ofwel een goed bedrag te krijgen ofwel het huis te krijgen, gaat hier zo ook.

Over de brood discussie: dat is een criminele kwestie, de hypotheek een civiele. Er is ook geen sprake van consequenties ontlopen: die zijn alleen anders en netjes gestipuleerd in de hypotheekovereenkomst en bijbehorende wetgeving. Heeft verder niets met morele overwegingen te maken.

Gr., Flipje
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

wbarbary schreef:Ik snap heel goed dat ik keuzes heb gemaakt, maar ik vraag hier om ideeen en oplossingen, niet om veroordeeld te worden.
Ook voor mijn posts geldt dat deze doelden op wat Sten zei.

Jij wilt oplossingen, ik zal het proberen. Allereerst besef je dat je hier niet kan weglopen van een hypotheek middels het inleveren van sleutels.
Ten tweede heb je een aantal opties:
1) Niets doen. Dan zullen de huidige huurders op een gegeven moment vertrekken en dien je de volledige hypotheek op te brengen zonder huurinkomsten. Lukt dit je niet dan zal uiteindelijk je huis door de bank verkocht worden in een executieverkoop, en zit jij met het deel van de hypotheekschuld wat nog openstaat. Bij een executieverkoop kunnen mensen hun slag slaan en zal je huis weinig opbrengen.
2) Nieuwe huurders zoeken, liefst op de wijze zoals OscarG schreef. OP die manier wordt in elk geval je hypotheek geheel of gedeeltelijk gedekt.
3) Je huis in de verkoop gooien. Uiteindelijk wordt het verkocht en kan je de hypotheek deels of geheel aflossen. In de tussentijd dien je wel de hypotheeklasten te dragen. En dan kan je kijken naar optie 2, middels nieuwe huurders.

Bij optie 1, en elke andere optie heb je de mogelijkheid, maar het is wel tegen de regels in, om gewoon uit Nederland weg te blijven en eventuele boetes en alle andere dingen te negeren. Zoals al gezegd in de discussie alhier is dit geen nette optie en knap je aldus anderen met het probleem op en loop je het risico dat men een strafklacht indient.
Maar een oplossing waarbij je zonder moeite van alle kosten af komt is er niet. Het beste is overleggen met alle betrokken partijen, en zoek een accountant dan wel financieel planner die je advies kan geven. Maar ook dat zal geld kosten, een professional inhuren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer