Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waarom amerika???
Re: Waarom amerika???
Probleem is dat elkaar aanklagen zover doorgeschoten is dat het de maatschappij kapot begint te maken.
Ten dele waar. Je word wel doodgegooid met reklame van bepaalde advocaten-kantoren, dat als je een bepaald medicijn hebt gebruikt oid, je kan aanmelden bij de adverterende advocaat om je case te begeleiden om hiermee omzet te scoren.
Meeste cases zijn echter wel terecht: mijn schoonouders hebben destijds ook een malpractise case gewonnen en dat heeft hen wel wat opgeleverd, andere kant door de nalatigheid van de dokter is schoonvader blind sinds zijn veertigste en volledig afhankelijk van de zorg van schoonmoeder, die destijds haar goed betaalde job heeft moeten opzeggen om 24/7 voor haar echtgenoot te kunnen zorgen. Hierdoor hebben beiden amper pensioen op kunnen bouwen, wat ook gecompenseerd is in het bedrag wat hun advocaat destijds bedongen heeft.
Je hoort echter vaak alleen in het nieuws de extreme cases.
Meeste cases zijn echter wel terecht: mijn schoonouders hebben destijds ook een malpractise case gewonnen en dat heeft hen wel wat opgeleverd, andere kant door de nalatigheid van de dokter is schoonvader blind sinds zijn veertigste en volledig afhankelijk van de zorg van schoonmoeder, die destijds haar goed betaalde job heeft moeten opzeggen om 24/7 voor haar echtgenoot te kunnen zorgen. Hierdoor hebben beiden amper pensioen op kunnen bouwen, wat ook gecompenseerd is in het bedrag wat hun advocaat destijds bedongen heeft.
Je hoort echter vaak alleen in het nieuws de extreme cases.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
En dan vaak niet het hele verhaal van die extreme gevallen. Ik denk dan altijd weer aan de McDonald's hete koffie rechtszaak. Daar is zelfs een documentaire over gemaakt: Hot Coffeewiepster schreef:Je hoort echter vaak alleen in het nieuws de extreme cases.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Of de meeste cases terecht zijn durf ik niet te zeggen. Wel durf ik te zeggen dat het te ver is doorgeschoten. Wellicht niet direct de rechtszaken, maar de mentaliteit van het elkaar aanklagen. Helaas zijn het de slechten die ook hier de goeden een slechte naam geven.
-
- Amerika-expert
Welk deel van Utah ben je geweest? In SLC en in Moab is het al een stuk beter dan in ons kleine stadje. En ik ben echt niet de enige die het schokkend vind, zo ken ik een vrouw uit New York die ook in Duitsland heeft gewoond en nu werkt haar man op dezelfde basis als de mijne en zij vond het ook echt heel erg wennen hier, zo onbeleefd. En een nieuwe vriendin uit Texas heeft hetzelfde probleem en eigenlijk nog erger omdat haar man Mexicaans is en hun (geadopteerde) dochter gekleurd is.Dutchess schreef:Nou LittlePhoenix, die ervaring heb ik zelf niet in Utah!
En vandaag zaten we bij de Carl's Junior (okay, niet bepaald een upperclass gelegendheid) en er zaten 10 National Guards te eten en te praten. Helft van hun gesprek ging over dat ze zo onaardig behandeld werden hier, heel anders dan ze thuis gewend waren als ze in uniform rondliepen.
Maar ik ken ook iemand die vanuit St. George naar dit stadje is verhuisd en het niet meer uithield, die is weer terug gegaan. Geen idee waarom maar dit is echt een vreemd stadje om te wonen. Zal blij zijn als we ergens anders heen kunnen. M'n man maakt trouwens kans op een baan in Salt Lake, dat zou al een flinke verbetering zijn. <zucht> zal blij zijn als we eindelijk eens duidelijkheid krijgen over wanneer we waarheen gaan. Dit afwachten en steeds andere mogelijkheden enz. is uitputtend.
-
- Amerika-expert
Een kennis van ons is zwaargewond geraakt toen ze haar zoontje aan het verschonen was in een winkel. Zo'n verschoontafelding dat aan de muur hing. Dat ding was dus met ductape aan de muur vastgemaakt! Net toen ze eronder zat om de luiertas op te pakken viel dat ding van de muur en bovenop haar hoofd. Was echt heel ernstig, leek er zelfs even op dat ze het niet zou overleven maar al met al heeft ze geluk gehad. Ze heeft er wel een mank been aan overgehouden en door verkeerde anti-epilepsie medicijnen (omdat ze aanvallen had door de klap op haar hoofd) heeft ze nu nog veel problemen.Petra/VS schreef:En dan vaak niet het hele verhaal van die extreme gevallen. Ik denk dan altijd weer aan de McDonald's hete koffie rechtszaak. Daar is zelfs een documentaire over gemaakt: Hot Coffeewiepster schreef:Je hoort echter vaak alleen in het nieuws de extreme cases.
Ze heeft de rechtzaak tegen de winkel verloren, de rechter haalde de beroemde McDonalds zaak erbij en beweerde dat mensen overal maar geld voor willen hebben. Dat ze ruim 2 jaar lang nauwelijks voor haar kinderen heeft kunnen zorgen en dat ze als gezin bankroet zijn verklaard omdat ze de medische kosten niet kunnen betalen maakt blijkbaar niet uit.
In sommige gevalen zijn mensen echt gestoord en proberen overal maar geld uit te slaan en dat soort mensen maken het dus heel moeilijk voor mensen die, in mijn ogen, wel recht hebben op een geldelijke vergoeding. Als je je kind ergens verschoont moet je er toch van uit kunnen gaan dat het verschoonding stevig aan de muur vastgemaakt is?
Eens. Maar als zo'n ding met duct tape aan de muur vastgemaakt is, dan weet je toch dat er iets mis is?
Dat wist ze waarschijnlijk pas achteraf. Als zoiets word aangeboden, ga je er als gebruiker er van uit dat het betrouwbaar is. In zo'n geval behoort in ieder geval de medische kosten vergoed te worden.
Ik neem aan dat advocaten ook niet zomaar iedere case aannemen: in het algemeen bestaat hun vergoeding uit een percentage van het bedrag dat bedongen word.
Ik neem aan dat advocaten ook niet zomaar iedere case aannemen: in het algemeen bestaat hun vergoeding uit een percentage van het bedrag dat bedongen word.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als ik het goed is heeft mc Donalds de zaak toen appealed en heeft ze uiteindelijk iets van $25000 gehad.Petra/VS schreef:En dan vaak niet het hele verhaal van die extreme gevallen. Ik denk dan altijd weer aan de McDonald's hete koffie rechtszaak. Daar is zelfs een documentaire over gemaakt: Hot Coffeewiepster schreef:Je hoort echter vaak alleen in het nieuws de extreme cases.
Nog een leuke.
Er was een man die een hele dure doos sigaren kocht en deze verzekerde (ook tegen brand)
Vervolgens rookte hij ze op en claimde verlies tot brand.
De man won de law suit.
Alleen werd ie daarna aangeklaagd en veroordeeld voor 25 keer brandstichting

- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Wat mij betreft niks grappigs aan die zaak en ik weet niet, waar je die $25000 vandaan hebt? Niemand, behalve de betrokken partijen, weet, wat het uiteindelijk werd, volgens mijn bron. De feiten, die bekend zijn over die zaak, staan hier.ned in MO schreef:Als ik het goed is heeft mc Donalds de zaak toen appealed en heeft ze uiteindelijk iets van $25000 gehad.Petra/VS schreef:
En dan vaak niet het hele verhaal van die extreme gevallen. Ik denk dan altijd weer aan de McDonald's hete koffie rechtszaak. Daar is zelfs een documentaire over gemaakt: Hot Coffee
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Ik woon al meer dan 25 jaar in SLC. Als ik zo die verhalen hoor over waar jij woont, lijkt het wel een apart eiland in Utah, wat een pech dat jullie nou net daar terecht zijn gekomen! Het is toch bepaald niet representatief voor de rest van de staat, ik benijd je niet. Nou kun je misschien zeggen dat ik "ver-Amerikaanst" of "ver-Utahnd" ben na al die tijd, maar als ik jouw verhalen vergelijk met b.v. die van Manja die 4 jaar vlak bij Hill AFB heeft gewoond, was haar ervaring toch ook veel positiever. Ik hoop dat het doorgaat met die baan in Salt Lake, het zal vast een verademing zijn na dat gat waar jullie nu zitten.LittlePhoenix schreef:Welk deel van Utah ben je geweest?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Ned.inMO - Ik ken het verhaal van de sigaren als een urban legend die iedere keer opnieuw opduikt met variaties. Niet echt gebeurd....
Heb alleen de eerste paar pagina's pas gelezen van dit topic. Het woord wat in me opkomt wat betreft daantje1983's uitspraken, 'oblivious'.
Het is al eerder gezegd, maar hoe kun je nou beslissen om naar een land te willen emigreren als je het land nog nooit first-hand ervaren hebt (dus NIET van hear-say, of media (gekleurd of niet))?
Bizar. Ik wens je succes nonetheless, but still..
Het is al eerder gezegd, maar hoe kun je nou beslissen om naar een land te willen emigreren als je het land nog nooit first-hand ervaren hebt (dus NIET van hear-say, of media (gekleurd of niet))?
Bizar. Ik wens je succes nonetheless, but still..
Dat soort vrijheid zie ik hier ook, inderdaad. Je kunt beter jezelf zijn. Weet niet of de burocratie hier (NJ) erger is, maakt niet zoveel uit volgens mij. Het is ook geen appels met appels vergelijken. In NL ben je een oorspronkelijke bewoner, hier ben je immigrant.DixieChick schreef:Ik herken dat idee van meer vrijheden wel, alhoewel ik ook begrijp wat oortjes bedoelt. Bureaucratie, daar zijn ze hier heel erg goed in. Maar ik denk dat de vrijheid waar mensen het hier over hadden, en die ook ervaar, meer te maken heeft met dat mensen hier minder op elkaar letten. Er lijkt hier minder sociale controle te zijn. Ik kan in mijn joggingbroek naar de supermarkt, ik kan mijn huis knalpaars schilderen, ik kan kleding ruilen met een Amish vriendin en zo de stad in gaan, en niemand die opkijkt of er wat van zegt. In Nederland had ik toch altijd het idee dat er wat sneller geoordeeld werd.
Dora
Ik verbaas me iedere toch over hoe sommigen hier Ned. beschrijven, want dan moet mijn land van herkomst wel enorm veranderd zijn in de afgelopen 20 jaar.
Ik heb over het alg. prima collega's gehad en leuke buren, ik herken niets van alles "wat niet kan in Ned." Ik heb gewoon altijd mijn eigen ding gedaan.
De meeste nieuwbouwwijken in veel staten hebben CC&R's en je huis paars of geel of rood schilderen, vergeet het maar. Woon je meer buitenaf, ja dan kan het. Maar in Ned. kan je ook meer 'je eigen gang gaan' als je ergens op het platteland woont itt. wanneer je in een stad woont.
Mensen die ettelijke honden dag en nacht laten blaffen, kids hebben die de hele dag door schreeuwen en anderszins lawaai maken (radio's, motoren etc.) plus twee keer per dag de BBQ laten walmen, geloof me, die zijn in weinig dichtbevolkte buurten geliefd bij de andere bewoners.
Overigens hebben de meeste bedrijven hier een dress-code, strenger dan in Ned.
En juist in de US heb ik aanmerkingen gekregen op mijn kleding, door ergens te verschijnen in een dure splinternieuwe spijkerbroek....
(En in Ned. hoef je geen plas in te leveren om een baan te krijgen dacht ik.)
En Daantje, als iemand hier schrijft dat veel ouderen een part time baan nodig hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, constateer jij 'dat er genoeg werk is (ook) voor ouderen.' Sorry, dat is niet zo, was het maar waar.
Ik heb over het alg. prima collega's gehad en leuke buren, ik herken niets van alles "wat niet kan in Ned." Ik heb gewoon altijd mijn eigen ding gedaan.
De meeste nieuwbouwwijken in veel staten hebben CC&R's en je huis paars of geel of rood schilderen, vergeet het maar. Woon je meer buitenaf, ja dan kan het. Maar in Ned. kan je ook meer 'je eigen gang gaan' als je ergens op het platteland woont itt. wanneer je in een stad woont.
Mensen die ettelijke honden dag en nacht laten blaffen, kids hebben die de hele dag door schreeuwen en anderszins lawaai maken (radio's, motoren etc.) plus twee keer per dag de BBQ laten walmen, geloof me, die zijn in weinig dichtbevolkte buurten geliefd bij de andere bewoners.
Overigens hebben de meeste bedrijven hier een dress-code, strenger dan in Ned.
En juist in de US heb ik aanmerkingen gekregen op mijn kleding, door ergens te verschijnen in een dure splinternieuwe spijkerbroek....
(En in Ned. hoef je geen plas in te leveren om een baan te krijgen dacht ik.)
En Daantje, als iemand hier schrijft dat veel ouderen een part time baan nodig hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, constateer jij 'dat er genoeg werk is (ook) voor ouderen.' Sorry, dat is niet zo, was het maar waar.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Ik herken het ook niet hoor, ik denk af en toe "over welk land hebben ze het in vredesnaam?"oortjes schreef:Ik verbaas me iedere toch over hoe sommigen hier Ned. beschrijven, want dan moet mijn land van herkomst wel enorm veranderd zijn in de afgelopen 20 jaar.

Net zoals Amerika enorm is veranderd in de afgelopen 20 jaar, zo is ook Nederland enorm veranderd. Er is al ontzettend veel veranderd in de helft van die tijd. Sommige goede veranderingen, anderen juist weer minder. Maar het beeld dat je land van herkomst nog hetzelfde is als 20 jaar geleden zal inderdaad niet kloppen. Verder blijven alle ervaringen uiteraard persoonlijk. De ene ervaart een land anders dan de ander vanwege compleet andere leefsituaties.oortjes schreef:Ik verbaas me iedere toch over hoe sommigen hier Ned. beschrijven, want dan moet mijn land van herkomst wel enorm veranderd zijn in de afgelopen 20 jaar.
En sjah.. Eerlijk gezegd vraag ik me af wat beter is: Naar een land toe verhuizen wat je niet kent zoals in de oude tijd, waar men compleet geen beeld had van hoe het er daar aan toe ging en dus compleet niet wist wat men kon verwachten, of naar een land toe verhuizen wat je alleen van de media kent welke 9 van de 10 keer een vertekend beeld geven van de werkelijkheid. In het eerste geval heb je in ieder geval geen valse illusies....
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Oscar, ik ga er van uit dat Ned. veranderd is - maar is het zoveel benepener en bekrompen geworden zoals sommigen hier beschrijven ? Serieus ?
Ik ben het ermee eens dat de huizen hier over het alg. beter/groter zijn, en geen woonvergunningen oid., prima !
Ook vind ik de med. zorg hier beter, de artsen zijn zorgvuldiger over het alg. en nemen hun patiënten serieuzer in mijn ervaring.
Ik blijf zeggen, het is hier niet beter of slechter, het is hier gewoon anders. Voor sommigen is het een betere 'match' maar dat weet je pas als je hier een aantal jaar woont. Zo heb ik zelf altijd 'iets gehad' met Ulan Bator en vraag me niet waarom.
Het maakt verschil ook zo'n hoe je hier komt - mijn H4 visum betekende dat me de vrijheid werd ontnomen mezelf te zijn (een werkend, inkomsten genererend persoon). En ja, ik kende de voorwaarden, maar als Nederlander verwachtte ik dat er wel een mouw aan te passen zou zijn, ontdekte pas hier hoe strak USers zich aan regels houden en geen uitzonderingen kunnen/willen maken. Dat is me enorm tegengevallen.
Want wat is die 'vrijheid' dat je je huis paars of geel of rood of alledrie zou mogen laten schilderen ? Waarom zou ik dat in 's hemelsnaam willen ? Om over de drop in market value nog maar te zwijgen....
Ik ben het ermee eens dat de huizen hier over het alg. beter/groter zijn, en geen woonvergunningen oid., prima !
Ook vind ik de med. zorg hier beter, de artsen zijn zorgvuldiger over het alg. en nemen hun patiënten serieuzer in mijn ervaring.
Ik blijf zeggen, het is hier niet beter of slechter, het is hier gewoon anders. Voor sommigen is het een betere 'match' maar dat weet je pas als je hier een aantal jaar woont. Zo heb ik zelf altijd 'iets gehad' met Ulan Bator en vraag me niet waarom.
Het maakt verschil ook zo'n hoe je hier komt - mijn H4 visum betekende dat me de vrijheid werd ontnomen mezelf te zijn (een werkend, inkomsten genererend persoon). En ja, ik kende de voorwaarden, maar als Nederlander verwachtte ik dat er wel een mouw aan te passen zou zijn, ontdekte pas hier hoe strak USers zich aan regels houden en geen uitzonderingen kunnen/willen maken. Dat is me enorm tegengevallen.
Want wat is die 'vrijheid' dat je je huis paars of geel of rood of alledrie zou mogen laten schilderen ? Waarom zou ik dat in 's hemelsnaam willen ? Om over de drop in market value nog maar te zwijgen....
No offense oortjes, ik lees je posts namelijk altijd met grote interesse, maar mij valt wel altijd op dat je altijd heel erg negatief schrijft over Amerika. En dan vraag ik me af, waarom woon je er dan? (hoef je geen antwoord op te geven, is meer een vraag die dan in mij opkomt). Bovendien denk ik dat je Nederland soms juist weer te rooskleurig beschrijft en dat het een aantal veranderingen ondergaan heeft waar je als ex Nederlander juist weer geen weet van hebt. Vergeet niet dat het altijd anders is als je zelf in een land woont en bovendien krijg je in Amerika lang niet zoveel mee van Nederland als omgekeerd.
Nee, geen enkel land is "het paradijs" en ja, het gras is altijd groener aan de overkant maar er zijn toch echt wel een aantal duidelijke verschillen tussen Nederland en Amerika (zowel in positieve als negatieve zin) maar juist die verschillen maken het voor anderen juist wel een fijner land om te wonen.
Ik herken me namelijk weer helemaal niet in de dingen die jij in je laatste post opnoemt, zo zie je, ook dat is afhankelijk vanwaar je woont.
Verder is de conclusie die je Daantje in de mond legt op meerdere manieren uit te leggen en het is maar net hoe je hem opvat. Nee, het is inderdaad niet zo dat je als oudere werknemer in Amerika de banen voor het oprapen hebt (er is veel werkeloosheid voor alle leeftijdscategorieen en sectoren) maar als je een groep van 100 mensen van boven de 55 een baan laat zoeken in Nederland en diezelfde groep mensen een baan laat zoeken in Amerika (gewoon op willekeurige plaatsen in beide landen, steden, platteland, etc.) dan weet ik zeker dat die groep in Amerika sneller banen zullen vinden (bij gelijke werkeloosheidscijfers in beide landen dan natuurlijk) dan in Nederland omdat hier ouderen werk krijgen waar ze in Nederland allang niet meer voor in aanmerking komen. Dus in dat opzicht is er "genoeg" werk te vinden voor oudere werknemers in vergelijking met Nederland dan.
Nee, geen enkel land is "het paradijs" en ja, het gras is altijd groener aan de overkant maar er zijn toch echt wel een aantal duidelijke verschillen tussen Nederland en Amerika (zowel in positieve als negatieve zin) maar juist die verschillen maken het voor anderen juist wel een fijner land om te wonen.
Ik herken me namelijk weer helemaal niet in de dingen die jij in je laatste post opnoemt, zo zie je, ook dat is afhankelijk vanwaar je woont.
Verder is de conclusie die je Daantje in de mond legt op meerdere manieren uit te leggen en het is maar net hoe je hem opvat. Nee, het is inderdaad niet zo dat je als oudere werknemer in Amerika de banen voor het oprapen hebt (er is veel werkeloosheid voor alle leeftijdscategorieen en sectoren) maar als je een groep van 100 mensen van boven de 55 een baan laat zoeken in Nederland en diezelfde groep mensen een baan laat zoeken in Amerika (gewoon op willekeurige plaatsen in beide landen, steden, platteland, etc.) dan weet ik zeker dat die groep in Amerika sneller banen zullen vinden (bij gelijke werkeloosheidscijfers in beide landen dan natuurlijk) dan in Nederland omdat hier ouderen werk krijgen waar ze in Nederland allang niet meer voor in aanmerking komen. Dus in dat opzicht is er "genoeg" werk te vinden voor oudere werknemers in vergelijking met Nederland dan.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 3232 Weergaves
-
Laatste bericht door ClaireVHaut