Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom amerika???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Waarom amerika???

Bericht door kastelke »

elninjoo schreef: 100 Km in Canada/USA reed ik fluitend,
Dan reed je waarschijnlijk niet in de Greater Toronto Area, toch zeker niet tijdens het spitsuur. Op de 40 km naar Toronto rij je hier in het spitsuur minstens 1,5 uur.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Dento schreef:Even twee quotes erbij halen: dat mensen in Nederland het niet herkennen betekent natuurlijk niet dat in Nederland niet voorkomt.
Goed stuk, maar ik haal even dit ene zinnetje eruit omdat het volgens mij nog eens goed weergeeft dat we allemaal vanuit onze eigen ervaring praten. Het hangt ervan af waar je vandaan komt, maar ook waar je nu woont. En als iemand die in Amerika woont iets niet herkent, betekent ook niet dat het niet voorkomt. Je hebt nou eenmaal allemaal een eigen perspectief. Maar ik vind het wel opvallend dat het lijkt alsof de meeste Nederamerikanen een gevoel van vrijheid kennen in Amerika dat ze in NL niet zo hebben ervaren. En dat terwijl "we" toch allemaal op hele andere plekken, en om verschillende redenen terecht zijn gekomen. Lang niet alle Nederamerikanen wonen in de VS vanwege dat gevoel van vrijheid en zijn ze er meer per toeval gaan wonen. En dan is het toch wel apart dat de meesten het zo beschreven.
"Keep Georgia On Your Mind"
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Hockey schreef:
dora schreef:Maar hier maak je meer km'ers.
Ik weet niet of dat wel zo klopt. Ik zie veel Nederlanders die behoorlijk veel kilometers maken, en ook flink wat Amerikanen die nauwelijks kilometers maken.
Common sense zegt dat je meer km'ers maakt in de VS, want alles is verder uit elkaar en je kunt bijna niet op de fiets of met openbaar vervoer. Misschien heb je minder stads-km hier, dus zuiniger daardoor?
Wij rijden ongeveer 500 km voor die $50 per week en dat is alleen school/werk/boodschappen/enz. Dat vind ik best veel, dat is ongeveer 100 km per dag (weekends geen school/werk)! Daar kom je in NL niet zo gauw op toch, dan ben je half Nederland door?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bandido schreef:Maar ik vind het wel opvallend dat het lijkt alsof de meeste Nederamerikanen een gevoel van vrijheid kennen in Amerika dat ze in NL niet zo hebben ervaren. En dat terwijl "we" toch allemaal op hele andere plekken, en om verschillende redenen terecht zijn gekomen. Lang niet alle Nederamerikanen wonen in de VS vanwege dat gevoel van vrijheid en zijn ze er meer per toeval gaan wonen. En dan is het toch wel apart dat de meesten het zo beschreven.
Inderdaad, als je het zo bekijkt is dat inderdaad heel apart.

Wat betreft het aantal kilometers heb ik nog eens even gezocht of er niet toevallig cijfers zijn te vinden (ik was gewoon nieuwsgierig).

Amerikanen rijden per jaar gemiddeld 21.688 km (13.476 mijl ), waarbij mannen gemiddeld 26.634 km (16.550 mijl) rijden, en vrouwen gemiddeld 16.321 km (10.142 mijl) (bron). In Nederland ligt dat volgens het CBS op zo'n 12.144 km gemiddeld per jaar (in 2008) (bron).

Volgens de statistieken klopt het gevoel dus wel.

Overigens vond ik ook nog dit weetje: "De dichtstbijzijnde supermarkt bevindt zich in Nederland gemiddeld op 0,9 kilometer afstand. Acht op de tien Nederlanders hebben binnen een afstand van 1 kilometer minimaal één supermarkt." (bron). Dat is voor veel Amerikanen wel anders... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dento schreef:Amerikanen rijden per jaar gemiddeld 21.688 km (13.476 mijl ), waarbij mannen gemiddeld 26.634 km (16.550 mijl) rijden, en vrouwen gemiddeld 16.321 km (10.142 mijl) (bron). In Nederland ligt dat volgens het CBS op zo'n 12.144 km gemiddeld per jaar (in 2008) (bron).
Mhaw, dan zit ik toch wat boven het gemiddelde van zowel Amerika als Nederland de afgelopen 4 jaar met ± 50.000 km per jaar. Tja, wat wil je ook als de afstand woonwerk 75 km, dus 150 km op een dag, is. :wink: Verlang terug naar de tijden dat ik nog geen 10.000 km per jaar reed. :)

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Amerikanen rijden per jaar gemiddeld 21.688 km (13.476 mijl ), waarbij mannen gemiddeld 26.634 km (16.550 mijl) rijden, en vrouwen gemiddeld 16.321 km (10.142 mijl) (bron). In Nederland ligt dat volgens het CBS op zo'n 12.144 km gemiddeld per jaar (in 2008) (bron).
Dus als 1 Gallon hier $4 is en 1 liter in NL 1.6 euro, dan is dat ongeveer een factor 2 duurder in Nederland. Als de auto's gemiddeld even zuinig rijden zijn Nederlanders inderdaad wat duurder (~11%) uit per jaar, want ze rijden 0.56 x het aantal km vergeleken met een Amerikaan (als ik geen rekenfout maak).

Nu nog uitzoeken hoe zuinig auto's rijden in NL vergeleken met de VS ;-)

Dora
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

dora schreef: Common sense zegt dat je meer km'ers maakt in de VS, want alles is verder uit elkaar en je kunt bijna niet op de fiets of met openbaar vervoer. Misschien heb je minder stads-km hier, dus zuiniger daardoor?
Wij rijden ongeveer 500 km voor die $50 per week en dat is alleen school/werk/boodschappen/enz. Dat vind ik best veel, dat is ongeveer 100 km per dag (weekends geen school/werk)! Daar kom je in NL niet zo gauw op toch, dan ben je half Nederland door?
Alleen mijn woon/werkverkeer is al 300 km per week. En da's nog 'n schappelijke afstand: 30 km (dus 5 x 60) en dan komen alle privéritjes er nog bovenop, naar supermarkt, vrienden, ouders, sportschool etc. etc. Dus loopt hier net zo goed aardig op en dan nog wel tegen veel hogere benzineprijzen.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

dora schreef:Nu nog uitzoeken hoe zuinig auto's rijden in NL vergeleken met de VS ;-)
Veel plezier daarmee :lol: Die wordt leuk, als je je bedenkt dat zelfs sommige modellen die zowel in Europa als in de VS verkrijgbaar zijn vaak verschillende motoren hebben... wordt lastig, die vergelijking! :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

elninjoo schreef:
dora schreef: Common sense zegt dat je meer km'ers maakt in de VS, want alles is verder uit elkaar en je kunt bijna niet op de fiets of met openbaar vervoer. Misschien heb je minder stads-km hier, dus zuiniger daardoor?
Alleen mijn woon/werkverkeer is al 300 km per week. En da's nog 'n schappelijke afstand: 30 km (dus 5 x 60) en dan komen alle privéritjes er nog bovenop, naar supermarkt, vrienden, ouders, sportschool etc. etc. Dus loopt hier net zo goed aardig op en dan nog wel tegen veel hogere benzineprijzen.
Dan zit jij ver boven gemiddeld volgens het CBS.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Overigens vond ik ook nog dit weetje: "De dichtstbijzijnde supermarkt bevindt zich in Nederland gemiddeld op 0,9 kilometer afstand. Acht op de tien Nederlanders hebben binnen een afstand van 1 kilometer minimaal één supermarkt." (bron). Dat is voor veel Amerikanen wel anders...
Ik heb 3 supermarkten op 10 mile afstand; allemaal op dezelfde kruispunt. Ook typisch amerikaans, all concurrenten naast elkaar.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

dora schreef: Dus als 1 Gallon hier $4
Hier was de benzine afgelopen weekend tot onder de $3 per gallon gezakt, dus dat maakt je berekening ook weer heel anders.
Terug in Texas!
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Maar zo te zien zit jij heel dicht bij de bron... :wink:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb vandaag voor $3.07 getankt (nou ja $3.27 )

Wiki zeg dat de gemiddelde amerikaan gemiddeld 15000 mile per jaar rijdt.
Ik reed zelf zo'n 35000mile per jaar maar sinds ik thuis werk is dat denk ik nog maar 20000 per jaar. Mijn auto is dan ook de familie auto

Mijn vrouw daarentegen rijdt 35000 mijl per jaar doordat ze de hele dag patienten bezoekt.Het grootste gedeelte is dus zakelijk.

Het verbruik van mijn auto boeit me niet zo. Ik rijd graag in een 8 cilinder en lekker ruim en dat rijdt alleen zuinig de helling af.
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Bandido schreef:... Maar ik vind het wel opvallend dat het lijkt alsof de meeste Nederamerikanen een gevoel van vrijheid kennen in Amerika dat ze in NL niet zo hebben ervaren. En dat terwijl "we" toch allemaal op hele andere plekken, en om verschillende redenen terecht zijn gekomen. Lang niet alle Nederamerikanen wonen in de VS vanwege dat gevoel van vrijheid en zijn ze er meer per toeval gaan wonen. En dan is het toch wel apart dat de meesten het zo beschreven.
Misschien is dat omdat de Nederamerikenen die dat gevoel in dit topic beschreven een beetje een ge-biasde sample was. Ik voel hier niet meer vrijheid dan in NL. Ik denk dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt en hoe erg je jezelf dingen aantrekt. Als het je geen zier kan schelen wat anderen van je zeggen/denken, dan zal je hier niet zo'n verschil in vrijheid ervaren, denk ik. Maar als jij het vervelend vind dat mensen je raar aankijken als je met je pimpelpaarse haar en excentrieke kleding de deur uitgaat, tja, dan zal je hier misschien meer vrijheid voelen. Ik moet trouwens zeggen dat ik mijn Amerikaanse collega's hier vaker over vreemde outfits van mensen heb horen praten/roddelen dan mijn collega's in NL. Ze laten het dus niet aan die persoon merken, maar ondertussen wordt er echt wel over gepraat. Maar dat is dan misschien wel iets typisch Amerikaans: Heel beleefd zijn, alles vooral heel indirect brengen. Vooral van dat indirecte gedoe wordt ik af en toe wel moe. Dan zit ik in een vergadering waar iedereen om de hete brij loopt te draaien, en dat niemand het probleem direct durft te benoemen. Maargoed, daar hebben ze mij voor aangenomen :lol:

Wat eerder werd gezegd over die positieve instelling met als voorbeeld het bordje 'Thanks for not smoking'; Dat is in mijn ogen weer zo'n verkapte indirecte manier van 'laten-we-het-vooral-beleefd-en-indirect-brengen'. Dat zou in NL al niet werken want Nederlanders zijn daar denk ik wat directer en meer bijdehand in. Zo van:"Ja maar, er staat niet expliciet dat het niet mag; dan moet je maar gewoon zeggen wat je bedoelt". :D
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Hahaha, helemaal mee eens :mrgreen:
Wat voor werk doe je trouwens? Volgens mij zou dat de ideale baan voor mij ook zijn.
Ik heb me juist vooral aan dat enorm geergerd, het er omheen praten en breien.....
Kost zoveel tijd en schept zoveel onduidelijkheid. :mrgreen:
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Dento schreef: ik vind het maar wat fijn dat ik hier op de slippers, ongeschoren in een oud t-shirt en met een petje op even naar de winkel kan als ik iets vergeten ben, zonder dat ik me daar eerst mijn haren voor moet wassen, een hemd strijken, me scheren, en een uur later pas de deur uit kan omdat ik anders vreemd word aangekeken.
Nu ben ik toch wel heel benieuwd in welke plaats jij opgegroeid bent. Klinkt als een zeer achtergebleven gebied :lol: :wink: .
Als je dat echt allemaal moest doen om je geaccepteerd te voelen, kan ik me voorstellen dat je je niet thuis voelde.

Marjon
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

dora schreef:
Dus als 1 Gallon hier $4 is en 1 liter in NL 1.6 euro, dan is dat ongeveer een factor 2 duurder in Nederland. Als de auto's gemiddeld even zuinig rijden zijn Nederlanders inderdaad wat duurder (~11%) uit per jaar, want ze rijden 0.56 x het aantal km vergeleken met een Amerikaan (als ik geen rekenfout maak).

Nu nog uitzoeken hoe zuinig auto's rijden in NL vergeleken met de VS ;-)

Dora
Vergeet dan ook niet de overige kosten er nog even bij te nemen hè :P
Aanschaf, belastingen, onderhoud, gemiddelde kans op schades, boetes, afschrijving van de waarde van de auto, weeromstandigheden die de auto wel of niet kunnen aantasten... etc. :mrgreen:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Maar Vana, dat gevoel heb ik in Nederland ook gehad hoor, en ik heb in (even tellen) 10 plaatsen gewoond, verspreid over het zuiden, oosten, midden, en westen van Nederland (en dus niet naast Dento in Limburg :P). We kwamen meestal of uit het buitenland, of uit een heel ander gebied van Nederland, en aanpassen was altijd een crime. Op school werden we gepest (in Limburg waren we "den Hollanders", en in terug in het westen waren we "rotmoffen" (mijn vader had een Duits nummerbord), of "reserveBelgen"), terwijl als we naar het buitenland verhuisden, we dat probleem nooit hadden op school, ook niet op gewone lokale scholen. Ik bedoel, misschien dat het anders is in een grote stad als Rotterdam, maar ik voel(de) me in Nederland nooit helemaal geaccepteerd, terwijl ik dat gevoel hier nooit heb gehad.

Wat ik maar wil zeggen is dat er misschien ergens -wel- een kern van waarheid inzit. Deze slaat misschien niet op heel Nederland, op alle situaties, of op alle personen, maar het is waarschijnlijk niet helemaal een onwaarheid.

En over die afstanden...volgens mij zei hier iemand dat hij een reisafstand van 150 km per dag had? (en dat dat veel was?). Ik rij 180 mijl per dag, en dan pas gaan er bij Amerikanen de wenkbrauwen omhoog :mrgreen:
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

DixieChick schreef: Wat ik maar wil zeggen is dat er misschien ergens -wel- een kern van waarheid inzit. Deze slaat misschien niet op heel Nederland, op alle situaties, of op alle personen, maar het is waarschijnlijk niet helemaal een onwaarheid.
Oh maar ik geloof heus wel dat er een kern van waarheid in zit, jij hebt het zo meegemaakt dus zo is het dan ook.
Op scholen word nog steeds gepest, hoewel daar tegenwoordig veel aan gedaan wordt. En slachtoffer zijn meestal diegenen die buiten de groep vallen. Dan kunnen kinderen meedogenloos zijn. In het buitenland was dat voor jou misschien minder omdat je natuurlijk uit het buitenland kwam en dus (misschien ) wel interessant was voor de andere kinderen. Of je paste daar wel beter in de groep, wie zal het zeggen?
Dat je het in Amerika nooit hebt ervaren, is misschien ook omdat je daar pas heen verhuisde toen je volwassen was en dus wat zelfbewuster overkwam?

Maar dat het in Amerika niet zo is, daar heb ik zo mijn twijfels over. Dat Amerikaanse kinderen die op de één of andere manier afwijken van de rest niet gepest worden, dat maak je mij niet wijs.
Challenge day (dat nu ook in Nederland uitgezonden is) is zelfs uitgevonden in Amerika en daar komen toch wel veel kinderen naar voren die meedogenloos gepest worden omdat ze (iets) afwijken van de rest.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Pesten onder kinderen komt altijd en overal voor: dat is gewoon inherent aan kind zijn. Ik denk dat dit gewoon universeel is.

Waar ik het over had was niet als kind, maar als volwassene, en als een volwassene die goed in zijn vel zat. En het had ook niet zozeer met je geaccepteerd voelen te maken, maar met een bepaalde sociale druk, een bepaalde sociale gedragscode. Je kunt het misschien niet begrijpen omdat je het niet zelf hebt meegemaakt, maar we hebben het destijds heel vaak besproken, met vrienden, ouders, collega's. Het was een van de dingen waar Anna het meeste aan heeft moeten wennen, destijds, het gevoel van je moeten conformeren aan sociale norm. Ik bedoel, het is geen toeval meer als heel veel mensen hetzelfde ervaren, en vooral opvallend onder mensen die ik sprak die naar Amerika op vakantie waren geweest: allemaal kwamen ze terug met dat gevoel van "hè, heerlijk, dat er niet zo op je wordt gelet".

Het is duidelijk dat enkelen (velen?) hier het niet begrijpen, waarschijnlijk omdat ze het zelf niet meemaken, of in hun omgeving dat soort sociale druk er gewoon niet is; het zal ook zeker heel sterk afhangen waar je vandaan komt, dat zal ik ook nooit tegenspreken. Dat is fijn voor die mensen die wat dit niet ervaren (hebben), en het niet herkennen, maar doe wat meerderen wél ervaren (hebben) dan a.u.b. niet af als welhaast iets absurds en bijna inbeelding - want die indruk krijg ik nu wel een beetje, zo met sarcasme: "ach gut toch, het is goed, hoor; als jíj dat zo voelt, dan mag dat toch?", vergezeld van een schouderklopje... :wink: :mrgreen:

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer