Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom amerika???

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Waarom amerika???

Bericht door Jasmino »

Dennis, ik herken veel van wat jij zegt, maar associeer dat wel erg met Limburg. In de Randstad ervaar ik dat echt stukken minder!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Gast

Bericht door Gast »

je moeten conformeren aan dé sociale norm
Dat gevoel heb ik ook altijd in meer of mindere mate gehad in NL. Wij hebben ook op veel plekken gewoond, van stad tot gehucht. Waar we nu wonen heb ik dat helemaal niet meer. Ik weet ook niet hoe dat komt, maar het voelt heel prettig!
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Ik begrijp precies wat Dennis bedoeld. Ik kom ook oorspronkelijk niet uit de Randstad, misschien is het daar anders.

Sommigen noemen het oppervlakkigheid, maar mensen zijn hier naar mijn mening beleefder over het algemeen, en dat voelt waarschijnlijk ook als dat er minder over je wordt geoordeeld. Dat je vrijer bent in je doen en laten. Misschien gaat het achter je rug om anders, maar toch is het uiteindelijke effect dat je je vrijer/lichter voelt hier.
In dat interview met Seth Meyers (SNL) komt het ook even naar voren. Hij komt vaak in Amsterdam en vergelijkt Amsterdam met de VS (LA & NYC).

En over pesten op school. Ik heb van verschillende bevriende ouders begrepen, waarvan de kinderen hier naar school zijn gegaan (Kindergarten/First Grade vooral) en daarna in Europa (niet alleen NL), dat in de VS (NJ in dit geval) er veel meer ingebakken wordt dat alle kinderen in de klas je vriend zijn. In de woorden die gebruikt worden, in de activiteiten, het sturen van het spelen.
Ik heb zelf geen ervaring met de huidige NLse scholen, maar dit is de ervaring van meerdere expat vrienden van ons die zijn teruggekeerd naar Europa.
Ik vermoed dat dit toch effect moet hebben in hoe kinderen met elkaar omgaan als ze wat ouder worden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ook hier kun je zegen dat het oppervlakkigheid is maar het eindresultaat is wel prettiger.

Mijn dochter gaat nu naar grade 1 en het is verboden om verjaardagsuitnodigingen uit te delen op school, zelfs als de hele klas is uitgenodigd. Er wordt in de klas een partijtje gegeven voor elk kind, dan kun je wat lekkers meesturen, maar het hoeft niet. Weet niet hoe dat in NLse scholen gaat.

Dora
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Thierry73 schreef:
dora schreef:
Dus als 1 Gallon hier $4 is en 1 liter in NL 1.6 euro, dan is dat ongeveer een factor 2 duurder in Nederland. Als de auto's gemiddeld even zuinig rijden zijn Nederlanders inderdaad wat duurder (~11%) uit per jaar, want ze rijden 0.56 x het aantal km vergeleken met een Amerikaan (als ik geen rekenfout maak).

Nu nog uitzoeken hoe zuinig auto's rijden in NL vergeleken met de VS ;-)

Dora
Vergeet dan ook niet de overige kosten er nog even bij te nemen hè :P
Aanschaf, belastingen, onderhoud, gemiddelde kans op schades, boetes, afschrijving van de waarde van de auto, weeromstandigheden die de auto wel of niet kunnen aantasten... etc. :mrgreen:
Ja, heb het opgegeven ;-) Maar wij zijn hier in New Jersey wel duur uit qwa benzine zeg. Heb vanochtend nog even gekeken, het is nu $3.89 per Gallon (de Exxon bij onze kinderopvang).
elninjoo
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door elninjoo »

Dat vind jij duur? Ik betaal hier in NL ongeveer €1,60 per liter!
In Canada betaalde ik 1,12 tot 1,20 en in Montana/Wyoming 3,62 tot 3,99. Allemaal aanmerkelijk goedkoper dan hier.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

elninjoo schreef:Dat vind jij duur? Ik betaal hier in NL ongeveer €1,60 per liter!
In Canada betaalde ik 1,12 tot 1,20 en in Montana/Wyoming 3,62 tot 3,99. Allemaal aanmerkelijk goedkoper dan hier.
Ik reageerde op anderen in de VS die goedkoper uit zijn. Ik weet dat het in Nederland duurder is...
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

dora schreef:

Mijn dochter gaat nu naar grade 1 en het is verboden om verjaardagsuitnodigingen uit te delen op school, zelfs als de hele klas is uitgenodigd. Er wordt in de klas een partijtje gegeven voor elk kind, dan kun je wat lekkers meesturen, maar het hoeft niet. Weet niet hoe dat in NLse scholen gaat.

Dora

Dat is hier in B ook zo.
Groetjes,
Carine
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Hier op school is dat ook zo .... vraag me af wat het eigenlijk uitmaakt, de kinderen praten er toch wel over in de klas. Het gevoel van buitengesloten te zijn (als je niet uitgenodigd bent) houd je er niet mee tegen.
Sandy
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Bij ons mag je gewoon de hele klas uitnodigen en dan krijgen de kinderen een uitnodiging in hun back pack
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

elninjoo schreef:Dat vind jij duur? Ik betaal hier in NL ongeveer €1,60 per liter!
Duur is een relatief begrip; naar Nederlandse maatstaven is de benzine hier uiteraard goedkoop, maar als hier de benzine eerst $2.95 per gallon was, en dat gaat ineens omhoog naar $3.87, dan is daarmee de benzine duur geworden. Veel mensen hebben dat echt wel gevoeld in de portemonnee; vergeleken met Nederland is het nog steeds goedkoop, maar zo'n prijsstijging raakt heel veel mensen echt wel hard.

Hetzelfde geldt als de benzine in Nederland morgen €0,30 omhoog zou gaan, dan is die €1,60 ineens relatief goedkoop (hoewel het beter is om te zeggen dat €1,90 nóg duurder is :lol: ). Ook in Nederland zullen mensen dan klagen, en zullen ook mensen dit flink voelen.

Duur is een begrip dat je in dit geval moet beoordelen binnen het land zelf, niet in een vergelijking tussen twee landen met ook nog eens verschillende valuta.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gast

Bericht door Gast »

En over pesten op school. Ik heb van verschillende bevriende ouders begrepen, waarvan de kinderen hier naar school zijn gegaan (Kindergarten/First Grade vooral) en daarna in Europa (niet alleen NL), dat in de VS (NJ in dit geval) er veel meer ingebakken wordt dat alle kinderen in de klas je vriend zijn. In de woorden die gebruikt worden, in de activiteiten, het sturen van het spelen.
Ik zie absoluut verschil. Een ander voorbeeld: mijn oudste (12) heeft hyves en facebook. Op zijn Hyves zit ik me erg vaak te ergeren over het grove taalgebruik/foto's/filmpjes/gescheld van zijn Nederlandse "vrienden" terwijl ik dat op FB (klasgenoten/buurtkinderen) helemaal niet zie. Let wel, dit is mijn ervaring, ik spreek dus niet namens heel NL of VS :wink:
Raafje87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Raafje87 »

Ik kan me voorstellen dat een groepsgevoel creeeren enigzins werkt bij het tegengaan van negatieve uitlatingen tussen kinderen, maar het helemaal voorkomen zal denk ik ook niet gebeuren. Vind het vieren van een feestje in de klas wel een leuk idee zo doet iedereen eraan mee ipv steeds verschillende groepjes bij kinderen thuis. :D
Op naar de volgende reis... http://www.emintheusa.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Staceybeesie schreef:Hahaha, helemaal mee eens :mrgreen:
Wat voor werk doe je trouwens? Volgens mij zou dat de ideale baan voor mij ook zijn.
Ik heb me juist vooral aan dat enorm geergerd, het er omheen praten en breien.....
Kost zoveel tijd en schept zoveel onduidelijkheid. :mrgreen:
Ik werk bij een groot wetenschappelijk instituut. Gelukkig heb ik veel projecten die ik zelfstandig doe, maar ik ben ook betrokken bij een paar andere projecten waar we altijd van die fijn lange vergaderingen over hebben. Die duren inderdaad erg lang en zijn weinig concreet, dus dan probeer ik altijd voor een beetje helderheid te zorgen :P . Mijn baas is overigens erg blij met mijn directheid, al heeft ze er wel even aan moeten wennen, geloof ik.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

tien ik hier bijna 12 jaar geleden aan kwam ..toen betaalde ik 90 cent voor een Gallon...nu is het 3.19....ik zou maar graag weer willen, dat het weer 90 cent was.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Ik heb de ervaring om twee keer geemigreerd te zijn.
Ik vertrok zo'n 35 jaar geleden omdat ik het huisje boompje beestje zat was.
Ook het in een apartment wonen of op een flatje trok mij niet erg meer aan.
Ik vond die apartment rijtjes woningen ook maar niks.
Ik had echt een nieuwe uitdaging nodig en boven all ruimte.
Vanaf mijn 20 jaar wist ik in Holland all waar ik qua salaris zou eindigen wanneer ik 65 was en mijn toekomst was uitgestippeld.
Niks spannends dus.
Na 35 jaar kan ik echt zeggen dat ik van die beslissing nooit spijt heb gehad.
Ben een paar keer terug geweest naar Holland op visite en constateerde dat ik daar nooit meer plezierig zou kunnen wonen.
Dit is natuurlijk allemaal betrekkelijk en is dus gewoon een ondervinding van mij persoonlijk en menig een zal er anders over denken.
Waarom America? na 25 jaar New Zealand liep mijn Huwelijk kapot en started een nieuw huwelijk met een Amerikaanse vrouw.Ik heb hard geprobeert om haar te vertellen en overtuigen om naar New Zealand te komen maar helaas te vergeefs daar zij het te moeilijk vond haar family achter te laten in USA.
Ik heb dus gewoon mijn hart gevolgd en ben weer geemigreerd.
Tot mijn verbazing bevalt het mij hier in USA uitstekend en zelfs beter dan in NZ maar daar vertel ik later nog wel eens wat over.
Ik kan mij op het ogenblik geen enkel ander land indenken waar ik meer gelukkig zou kunnen zijn en daar gaat het tenslotte om.
Het maakt allemaal niet uit hoe en waar.....Gewoon jezelf fijn voelen is voor mij wat het aller belangrijkste is.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
Fisherman
Amerikakenner

Bericht door Fisherman »

Maar wij zijn hier in New Jersey wel duur uit qwa benzine zeg. Heb vanochtend nog even gekeken, het is nu $3.89 per Gallon (de Exxon bij onze kinderopvang).
Hier waar ik woon in New Jersey was het van de week $3.19 per gallon!
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

En dat allemaal full service :thumbup: (hier is het rond de $3,49)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dirkwood: Nederlander gebleven? Of Amerikaan (of Nieuw Zeelander) geworden? Je weet dat je twee nationaliteiten kan hebben?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

$3.59 voor mij (Premium), $3.37 voor Regular.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Hier $3.05 voor regular, $3.25 voor premium in mijn auto
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht