Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Centrino (2 keer gewonnen dit jaar!!!)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: DV2012: Centrino (2 keer gewonnen dit jaar!!!)

Bericht door Wallstreet »

Wauw! Echt vanharte veel succes toegewenst! Maar ik snap niet goed waarom ze eerst geen interview afnemen ipv je medisch onderzoek.
Ik denk toch dat het logischer om eerst een gesprek te hebben en indien het positief was, je dan pas naar een dokter zou moeten gaan.
Maar hoe dan ook, this makes no sense... Belangrijkste is dat voor jou nu alles in een stroomversnelling komt. En btw,,, je bijna met de greencard in je zak loopt :thumbup:
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

Bericht door kathleen.vw »

doe dat goed op je interview!!! succes!
http://kathleen-vw.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik hoop dat we straks een verslagje krijgen hoe het geweest is! En of je er nog andere winnaars ontmoet hebt.
Heb je eigenlijk de gelegenheid om in gesprek te gaan met de mensen die ook aan 't wachten zijn? In Parijs stonden wij in zo'n lange rij (buiten) mee aan te schuiven, dus in principe had je makkelijk met de anderen kunnen praten. Maar niemand deed dat. Wat je daar ook had, was dat er natuurlijk heel veel verschillende nationaliteiten en kleuren stonden aan te schuiven omdat Canada zijn visazaken niet in elk land apart doet. Nederlanders worden zo bijvoorbeeld doorverwezen naar Berlijn, Belgen naar Parijs.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Rond kwart over een kwam ik aan bij de Amerikaanse ambassade. Mijn auto had ik geparkeerd onder de Wetstraat, en mijn GSM had ik in de auto achtergelaten. Eerst een kwartiertje wachten aan het checkpoint waar Belgische politie en bewakingsfirma opgesteld staan. Onder de wachtenden bevinden zich nogal wat Oost-Aziaten en Amerikanen. Daarna nog een kwartier wachten voor de ingang van de ambassade, waar een bewaker de wachtenden druppelsgewijs naar binnen laat. Mijn boekentas en de grote map met al mijn diploma's gaan door de X-ray scanner, ikzelf moet door de metaaldetector. De inhoud van mijn boekentas mag ik meenemen naar binnen, maar de boekentas zelf en mijn autosleutels moet ik achterlaten, in ruil voor een bonnetje.

In de wachtzaal neem ik een ticket. Nummer 202, aangekomen om 13:46. Bezoekersvisa hebben een volgnummer in de 400, immigratievisa in de 200. Vooraan in de wachtzaal staan twee tv-schermen. Op het ene speelt CNN, op het andere staan de volgnummers die aan de beurt zijn. Na een kwartier wachten gaat loket 8 open en verschijnt 202 op het scherm.

Achter het glas zit Steven, voor het loket sta ik met al mijn papieren. De conversatie verloopt aanvankelijk in het Engels, tot Steven merkt dat ik Nederlandstalig ben. Steven stelt open vragen: waar komt u voor, wat hebt u allemaal meegebracht. Ik breng twee toevoegingen aan op de formulieren die ik in juli naar Kentucky had gestuurd. Ik had mijn "middle name" niet ingevuld, en ik had nog geen Amerikaans correspondentie-adres opgegeven. Ik heb in totaal vijf voornamen, en vraag of ik mijn "middle name" mag beperken tot mijn tweede voornaam. Het antwoord luidt dat ik àl mijn voornamen moet vermelden, zoals ze op mijn geboorteakte vermeld staan. Als ik wijs op het invulveldje op het formulier, waar ongeveer vijf centimeter beschikbaar is voor de "middle name", zegt Steven: begin maar met uw voornamen in te vullen, en stop ermee als er geen plaats meer is. Ik krijg er welgeteld twee "middle names" ingepropt.

Het checken van de documenten verloopt efficiënt. De kopieên van de diploma's worden vergeleken met het origineel en afgestempeld. Mijn geboorteakte bestond uit twee vellen: een formulier waarop alle informatie stond, en een fotocopie van de originele registratie. Dat tweede vel kreeg ik terug, dat was niet nodig. Van het uittreksel uit het strafregister wordt nagekeken of het minder dan 6 maanden oud is. Nadat ik de eerste keer won, in mei, had ik er al een aangevraagd. Maar in december heb ik er opnieuw een aangevraagd, dus dat is OK. Dat ik een militie-attest bijheb, wekt zelfs enige verbazing: blijkbaar zijn sommige gemeentes niet meer in staat om die uit te reiken. Ik zeg dat ik een vermogensstaat bij heb, getekend en gestempeld door mijn bank, om mijn financiële middelen aan te tonen. Maar dat blijkt niet nodig te zijn. Mijn vingerafdrukken worden gescand. Het inscannen van de drie pasfoto's verloopt wat minder vlot. Steven stelt voor dat ik eerst ga betalen aan loket 5, terwijl hij mijn pasfoto probeert te scannen.

Aan loket 5 moet ik eerst wachten tot een groot gezin klaar is met zijn formaliteiten. Ik betaal in dollar met Visa, 440 dollar. Ik krijg drie tickets waarvan ik er een aan Steven moet geven. Terug aan loket 8 kijk ik naar de documenten die op het bureau van Steven liggen. Een map met een keurig uitgeprinte tab waarop mijn naam en geboortedatum staan. Een printout van mijn deelname aan de loterij, inclusief mijn case nummer, met als datum 9 juni 2011. Zelf kwam ik pas op 15 juli te weten dat ik (een tweede keer) gewonnen had, maar de computer wist het dus blijkbaar al op 9 juni. Steven steekt alle documenten in het mapje, steekt er een checklist bij waarop hij alles aangevinkt heeft, en markeert een nog te ondertekenen formulier met een inplakvelletje. Alles is klaar voor de volgende stap, het interview bij de consul. Ik mag terug plaatsnemen in de wachtzaal.

Ik zie achtereenvolgens 203 en 204 verschijnen op het scherm, maar niemand komt opdagen aan loket 8. 205 blijkt een Franstalige te zijn, die wordt van loket 8 doorverwezen naar loket 7. Ik hoor de man, duidelijk ook een DV-winnaar die blijkbaar eerder al eens is langsgeweest maar nog ontbrekende documenten moet binnenbrengen, uitleggen dat hij zijn vriendin wil meekrijgen naar de VS, en dat ze niet getrouwd zijn maar een officieel samenlevingscontract hebben. De dame achter het loket legt hem vriendelijk en geduldig uit dat hij niet alleen zal moeten trouwen, maar bovendien ook zal moeten aantonen dat hij zijn vriendin al kende toen hij deelnam aan de loterij. Ze legt hem ook uit dat zodra het immigratievisum in zijn paspoort geplakt is, er niets meer kan veranderd worden aan zijn aanvraag. De man blijft doorvragen: welke gevolgen zal het activeren van zijn visum hebben op fiscaal vlak? Hij weet er niet veel van, maar weet blijkbaar ook niet goed wat hij wil.

Na een tiental minuten verschijnt 202 weer op het scherm, dit keer naar loket 2, om het hoekje. Daar zit de consul, een jonge man met een moderne randloze bril. Hij vraagt hoeveel keer ik heb meegedaan aan de loterij. Ik wist dat die vraag zou komen, en ik had het nageteld: dit was de negende keer. Ik moet opnieuw een vingerafdruk laten scannen, deze keer volstaat de linkerwijsvinger. Ik moet met mijn rechterhand zweren dat alle informatie die ik gegeven heb en zal geven correct is. Waarom ik naar de VS wil? Ik ben er al zo'n twintig keer geweest, en elke keer voel ik me er meer thuis, en telkens ik terugkom in België voel ik me daar minder thuis. Ik zeg dat ik het optimisme, de can-do mentaliteit, en de zin voor zelfredzaamheid van de Amerikanen waardeer. Hij glimlacht, ik vermoed dat hij al duizenden keren hetzelfde gehoord heeft. Hij vraagt of mijn bezoeken aan de VS voor toerisme of zaken waren. Beide: beroepshalve vooral conferenties, de rest voor het plezier. Waar ik wil gaan wonen? Ik overweeg nog verschillende opties, maar Austin in Texas lijkt toch de meeste kans te maken, zeg ik. Alles wat ik zeg tikt hij razendsnel in op zijn computer. Hij zegt dat hij mij het visum gaat toekennen: ik moet alleen nog tekenen en dan zal hij tegentekenen. Zo gezegd, zo gedaan. Tot slot zoekt hij nog wat op in de computer. Ik zie hem glimlachen: "you have been quite a lot in the States". Ik vraag hem of hij dat kan zien op het scherm. "Ik heb een gezichtsherkenningsprogramma gestart", antwoordt hij, "en ik zie jouw foto opduiken, genomen bij het binnenkomen van de VS op verschillende plaatsen en op verschillende tijdstippen". Ik kan natuurlijk niet zien wat er op zijn scherm staat, maar ik zie hem kijken van links naar rechts en van boven naar onder. Dat moet nogal een fotomozaïek zijn...

Mijn paspoort met mijn visum zal over een week klaar zijn. Er zal ook een envelop bijzitten die ik bij mijn eerste bezoek aan de VS moet afgeven. Ik vraag hem of ik mijn x-ray foto's van het medisch onderzoek ook moet meenemen naar de VS. Ik had namelijk op de blog van kathleen_vw gelezen dat ze zichzelf al zag sleuren met die envelop en de röntgenfoto's. "Nee, je bent gezond verklaard door de dokter, dat staat op de formulieren, dat is voldoende". Oef, alweer wat minder ballast in de handbagage.

Ik vertrek namelijk al op 7 maart via Parijs naar Dallas, waar ik mijn visum zal activeren. Vandaar rij ik door naar de South By Southwest (SXSW) conferentie in Austin. Dat geeft me exact nog drie mogelijkheden om mijn paspoort op te halen: op 1 maart, 5 maart of 6 maart, telkens van 2 tot 4 's middags. Stel dat er nu één of ander document had ontbroken waarvoor ik nog eens had moeten terugkomen, dan was mijn reis wellicht in het water gevallen. Maar ik ben altijd optimistisch gebleven dat ik het zou halen! :thumbup:
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Gefeliciteerd!!! Hartstikke mooi!
Leuk verslag ook van jou daagje ambassade!!!!
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Nog een korte aanvulling. Ook tegen mij heeft de consul gezegd wat hij tegen Inge gezegd had, namelijk dat je minstens de helft van het jaar in de VS moet aanwezig zijn, tot wanneer je US citizen wordt. Alleen zei hij dit bij mij niet in de context van "wanneer vertrek je" of "wanneer ga je je definitief vestigen". Het was een routineformulering. Hij zei gewoon: je hebt zes maanden tijd om je visum te activeren, en totdat je US citizen wordt, moet je minstens de helft van het jaar in de VS aanwezig zijn. Ik interpreteer het niet zo dat ik al in 2012 zes maanden in de VS moet wonen, of dat ik tussen 7 maart 2012 en 6 maart 2013 minstens 6 maanden in de VS moet verblijven. Ik zal vanaf 2013 in de VS wonen, en ik zal in 2012 minstens om de 3 à 4 maanden voor enkele weken naar de VS gaan. De echte verhuis zie ik ergens in oktober-november-december gebeuren.
kathleen.vw
Amerika-ontdekker

Bericht door kathleen.vw »

je verslag is echt leuk!!

nu, zo merk ik wel dat het interview toch niet altijd exact hetzelfde is. En al zeker de consul niet, ik heb bijna geen vragen gehad daar, ze wilde vooral weten of de spoorwegpolitie in Brussel-Zuid de diefstallen (de vele diefstalen van amerikaanse paspoorten dus) wel seriues neemt en hoe het komt dat er zo weinig aan gedaan wordt. Hun andere punt was hoe YNP er wel uit ziet en hoe het homt da ik er ga werken. de consul wilt er eens naar op vakantie gaan...

Super dat je gevraagd hebt naar die x-rays dat was ik totaal vergeten en had ergens gelezen dat je ze moest meebrengen naar je POE. Zalig dat je ze niet moet meebrengen, zou ni weten hoe ik dat had moeten doen met mijn gitaren en die stomme x-rays. Nu wel vreemd dat er toch we veel zegen dat je ze moet meenemen.

heb jij toevallig geen blog of zo? Ik vind het wel leuk om het verhaal van mede winnaars te volgen.
http://kathleen-vw.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Allereerst natuurlijk nog eens een proficiat! :clap:

Verder wil ik ook nog zeggen dat ik van jouw stijl van schrijven hou, Centrino.

Zou je nu in de US officieel 'maar' 2 middle names hebben? Of zouden op een of andere manier toch nog ergens al je namen op komen duiken?
Centrino schreef: Ik zeg dat ik een vermogensstaat bij heb, getekend en gestempeld door mijn bank, om mijn financiële middelen aan te tonen. Maar dat blijkt niet nodig te zijn.
Ik vermoed dat ze daar alleen maar belangstelling voor hebben als ze hun twijfels hebben.
Centrino schreef: Een printout van mijn deelname aan de loterij, inclusief mijn case nummer, met als datum 9 juni 2011. Zelf kwam ik pas op 15 juli te weten dat ik (een tweede keer) gewonnen had, maar de computer wist het dus blijkbaar al op 9 juni.
Ha, dat heb je goed gezien zeg! En dat is wel fascinerend... Wat zouden ze in die tussentijd allemaal gedaan hebben met de namen die getrokken waren?
Centrino schreef: Ik zie achtereenvolgens 203 en 204 verschijnen op het scherm, maar niemand komt opdagen aan loket 8.
Waar zouden die mensen dan zijn? Want ze stonden aanvankelijk wel in de rij aan te schuiven, anders hadden ze dat nummertje niet gehad... Zouden die gedacht hebben dat het nog langer ging duren, en zijn ze ergens iets gaan eten/drinken om de tijd te doden?
Centrino schreef: Hij weet er niet veel van, maar weet blijkbaar ook niet goed wat hij wil.
Eigenlijk snap ik zulke dingen niet goed. Er zullen vast en zeker toch ook fora zijn voor Franstaligen die naar de US willen verhuizen, dus als je echt wil, dan kan je die info toch vinden? En als die fora niet bestaan (of niet zo'n aktieve bron van info zijn zoals hier): je gaat naar de US verhuizen, dan spreek je Engels, neem ik aan. In ieder geval voldoende om Engelstalige fora te kunnen volgen en er vragen te stellen, en die zijn er met hopen!
Centrino schreef: "en ik zie jouw foto opduiken, genomen bij het binnenkomen van de VS op verschillende plaatsen en op verschillende tijdstippen".
Als er iemand was die nog twijfelde of ze wel iets deden met al die gegevens, dan wordt het hier direct duidelijk!
Centrino schreef:Nog een korte aanvulling. Ook tegen mij heeft de consul gezegd wat hij tegen Inge gezegd had, namelijk dat je minstens de helft van het jaar in de VS moet aanwezig zijn, tot wanneer je US citizen wordt. Alleen zei hij dit bij mij niet in de context van "wanneer vertrek je" of "wanneer ga je je definitief vestigen". Het was een routineformulering. Hij zei gewoon: je hebt zes maanden tijd om je visum te activeren, en totdat je US citizen wordt, moet je minstens de helft van het jaar in de VS aanwezig zijn. Ik interpreteer het niet zo dat ik al in 2012 zes maanden in de VS moet wonen, of dat ik tussen 7 maart 2012 en 6 maart 2013 minstens 6 maanden in de VS moet verblijven. Ik zal vanaf 2013 in de VS wonen, en ik zal in 2012 minstens om de 3 à 4 maanden voor enkele weken naar de VS gaan. De echte verhuis zie ik ergens in oktober-november-december gebeuren.
Je hebt dus niet je plannen even uitgelegd aan de consul, met de vraag of dat ok was?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Proficiat!

Wij moeten nog langer wachten op onze papieren. Het zou 4 weken duren zodra ze het juiste adres van Eelco hadden. Die kon zich echter zijn huisnummer niet meer herinneren :shock: De dame die ons hielp heeft me haar rechtstreekse lijn gegeven zodat ik het kon bevestigen, maar ik kan haar niet bereiken :roll:
Ik heb het wel al op haar voicemail ingesproken. Hoe langer het duurt, hoe meer tijd we echter hebben om onze greencard te activeren, dus mij komt het wel goed uit :)

Waarom Austin, Texas Centrino? In welke business zit je (if I may ask)

En ik wil ook wel dat je een blog begint, dus laat maar weten waar we je schrijfsels kunnen lezen :)
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

inge67 schreef:En ik wil ook wel dat je een blog begint, dus laat maar weten waar we je schrijfsels kunnen lezen :)
Ik heb een blog, maar daar zul je (nog) niets kunnen lezen over mijn emigratieplannen. Ik geef liever de primeur aan AllesAmerika! :wink:
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Centrino schreef: De echte verhuis zie ik ergens in oktober-november-december gebeuren.
Bedoel je dan 2012 of 2013?
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Gefeliciteerd Centrino!

Heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide en leuk geschreven verslagjes. Het maakt het allemaal een stuk tastbaarder. Mocht ik ooit het geluk hebben te winnen, dan zal ik dankzij verhalen als die van jou minder onzeker zijn.
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

inge67 schreef:
Centrino schreef: De echte verhuis zie ik ergens in oktober-november-december gebeuren.
Bedoel je dan 2012 of 2013?
2012
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

Centrino schreef: Ik betaal in dollar met Visa, 440 dollar.
Dit blijf ik dus raar vinden: wij moesten per persoon 655 euro of 819 dollar betalen, heel wat meer dus. Ik zag dit ook al bij andere winnaars (Inge en Willel). Blijkbaar is dit dus veranderd na ons interview in januari.
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

Centrino schreef: Waar ik wil gaan wonen? Ik overweeg nog verschillende opties, maar Austin in Texas lijkt toch de meeste kans te maken, zeg ik.
Proficiat Centrino! :thumbup:
Wij denken trouwens ook aan die regio en gaan in juni twee weekjes verkennen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

matchbox schreef:
Centrino schreef: Ik betaal in dollar met Visa, 440 dollar.
Dit blijf ik dus raar vinden: wij moesten per persoon 655 euro of 819 dollar betalen, heel wat meer dus. Ik zag dit ook al bij andere winnaars (Inge en Willel). Blijkbaar is dit dus veranderd na ons interview in januari.
Geen idee wanneer het zo ingegaan is, maar het staat in ieder geval zo op de website:
Diversity Visa Lottery fee (per person applying as a DV lottery selectee for a DV category immigrant visa) $440
http://travel.state.gov/visa/temp/types ... .html#perm (scrollen tot aan "other fees")
Elke
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

Ik heb ook net nog eens gekeken en inderdaad gezien dat het zo vermeld staat. Maar voor ons interview hebben we daar ook gecheckt en het bedrag dat we moesten betalen kwam toen overeen met wat we zelf uitgeteld hadden. Dus misschien gewijzigd vanaf 1 februari?
Die $440 zat er bij ons ook bij, maar ook nog twee andere bedragen.
Laatst gewijzigd door Rob op 24 feb 2012, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van complete, bovenstaande bericht verwijderd. Lees a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten"
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

kastelke schreef:Geen idee wanneer het zo ingegaan is
Het is ingegaan op 2 februari. Vroeger betaalde je een normale visa processing fee en een extra toeslag voor DV-visa. Dat laatste is nu afgeschaft, en de normale fee is van $375 naar $440 gebracht voor DV-visa.

Zie http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/FR-2012-02 ... 2-2075.pdf onderaan rechts op pagina 1.
Upon reexamination, it was decided that the present fee adequately accounts for the costs of processing the immigrant visa application and enhanced security. The Department, therefore, has decided it will not charge the separate Immigrant Visa Application Processing Fee or Immigrant Visa Security Surcharge to Diversity Visa Lottery selectee-applicants and will amend the Schedule of Fees to so reflect.
Zie ook http://turkey.usembassy.gov/dv_fee_reduced.html
There will be no refunds for the applicants who were interviewed before February 2, 2012.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is duidelijk.
Elke
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Bedankt voor je uitgebreide verslag! Heel leuk om te lezen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer