Tja, dit huis heeft sinds 2007 of 2008 onbewoond gestaan, en dat heeft het niet veel goed gedaan. Doordat het huis in die periode natuurlijk onverwarmd is geweest is er veel kapot gevroren. De TL-lampen en de meeste spaarlampen deden het niet meer toen we er net introkken. Je zag er niets aan af, ze waren niet zwart geworden, maar ze deden gewoon niks. Van een stel gloeilampen waren ook de draadjes geknapt: ik vermoed dat dat door de winters is gekomen. Dus ik heb heel wat lampen staan verwisselen.
De waterleidingen waren geknapt. Zowel in de garage waar de watertank staat als in het huis zelf. Op dit moment heb ik die geknapte waterleidingen samen met haar vader vervangen voor plastic PVC-leidingen. De leidingen door het huis zijn nu dus deels koper, en deels PVC. Op dit moment werkt dat prima, maar met de komende winter moet daar een andere oplossing voor verzonnen worden. Dan gaan we CPVC-buizen installeren, want die zijn heel flexibel en kunnen tot bijna twee keer hun normale grootte opzwellen zonder te knappen.
Mocht het huis dan weer van binnen bevriezen, dan knappen in elk geval de leidingen niet.
De afsluit-klep van de watertank in de garage was ook geknapt, waardoor er zo'n 2500 liter water in de garage is gestroomd in de eerste dagen dat wij hier zaten. Tja, de garage-vloer heeft nu nog steeds hier en daar plassen water liggen...
Voorlopig is er dus genoeg te doen, inderdaad. Maar eerlijk gezegd: twee weken geleden kwam ik hier met het idee alles aan te pakken, maar de zin ontbreekt me nu al...Het begint zo'n eindeloze waslijst te worden, en het is heel grof gezegd mijn huis niet. Ik bedoel, als wij hier maar een jaartje wonen, voor wie doe ik het dan allemaal?
Op de bovenverdieping heb ik de elektriciteit in elk geval weer veilig gemaakt door andere wandcontactdozen en lichtschakelaars te installeren. Ik was van plan de bekabeling ook mooi weg te werken (en als het mijn huis was geweest of als we hier nog jaren zouden wonen had ik dat ook wel gedaan), maar.... Ik had er geen zin meer in. In elk geval kunnen we nu op de bovenverdieping, zonder bang te zijn om geëlektrocuteerd te worden, het licht aan en uit doen en stekkers in stopcontacten prikken.
De elektriciteit beneden ga ik komende week aanpakken: Toen ik de koelkast van de muur trok ontdekte ik dat het stopcontact daarachter helemaal bloot ligt, en aan een kabel bengelt. Toen ik er met mijn schoen tegenaan trapte gaf dat een hard "PANG!"-geluid en spatte de vonken er vanaf. Uit de muur waar de koelkast normaal gesproken vóór staat steekt ook een twee centimeter lange draad de muur uit, waar dus stroom opstaat. Levensgevaarlijk. Ook hangen stopcontacten en licht-schakelaars hier en daar gewoon los te bengelen. Ga ik volgende week hopelijk oplossen. Houdt me in elk geval bezig.
[rant]
Overigens: waarom zijn die Amerikanen toch zo in de jaren 50 blijven hangen? Moderne licht-schakelaars zijn nergens te krijgen, en welke flapdrol heeft bedacht dat zo'n lichtschakelaar slechts een aansluiting voor één draad heeft? Je moet volgens mij dus of van te voren de kastjes waar de lichtschakelaars in komen al door de negatieve draad rijgen, want als je iets later wilt installeren ontkomt je er niet aan beide draden door te knippen. De negatieve moet je dan daarna weer in elkaar gaan zitten peuteren en afdoppen met zo'n lasdopje.
In Nederland prut je aan het ene eind de min- en plusdraad in de schakelaar, en aan de andere kant ook. Veel logischer, toch?
En handig ook, dat die kastjes alleen in metaal te verkrijgen zijn. Da's vanwege het feit dat er elektriciteit doorheen gaat de ideale combinatie: alhoewel dat dan wél weer verklaard waarom werkelijk alle bekabeling een aarde-draad heeft.
En waarom toch in vredesnaam een schakelaar of stopcontact uit meerdere onderdelen laten bestaan? Het ijzeren omhulsel waar je het in monteert, dan de schakelaar zelf daarin gemonteerd, daar weer overheen de afdekplaat, en eventuele trekbeveiliging moet je er ook los bijkopen en opschroeven.
Ik snap de logica niet...
[/rant]
Voor de rest vind ik Amerika wel fijn, hoor...
Wat die watertank betreft: Het water wat erin gaat is al gefilterd
city water en zelf hebben we ook een vervangbaar waterfilter in de waterleiding direct áchter de pomp hangen. Dit water is dus prima drinkbaar. Ik zet er iedere dag m'n koffie mee.
Het toilet en de gootstenen gaan inderdaad naar een sceptic tank die hier onder de grond begraven ligt.
Het ding wat je zag (dat ronde plastic ding) is toch echt onze 4000 liter watertank. Het water wordt door een elektrische pomp met druk-regelaar uit de tank gepompt als je een kraan open zet. Op de waterleidingen staat zo'n 2.8 bar aan druk. Als je een kraan openzet wordt het water door de druk naar buiten geperst, en zakt de druk in de leidingen. Op het moment dat dit rond de 2.0 bar zit slaat die waterpomp aan, en pompt water uit die tank om de druk weer op 2.8 bar te krijgen.
Van dat alles merk je in het huis vrij weinig. Alleen het aanslaan van de waterpomp is merkbaar, omdat er op het moment dat die pomp aanslaat de druk even helemaal wegvalt en je dus twee seconden lang onder een pies-straaltje staat te douchen. Gelukkig slaat die pomp dankzij een water-besparende douche-kop erg weinig aan.
Naast de elektrische pomp zit de boiler. Daar gaat iets van 80 liter in geloof ik, en zo krijgen we warm water.
Het grootste probleem is dat die hele water-installatie in de garage zit, en ons huis zo'n 20 meter verderop staat. Op het moment dat je de hete kraan openzet, moet je lang geduld hebben: het warme water moet eerst vanaf de garage zo'n 20 meter afleggen, komt dan via de kelder het huis binnen, en loopt via de achterkant van het aanrecht, langs de muur van de woonkamer tot het einde van het huis en dan recht omhoog.
Je spoelt 12 liter ijskoud water weg (zo'n anderhalf minuut wachten...), voordat de stroom warm begint te worden. Dat water vangen we overigens op in een paar van die 1-gallon melk-verpakkingen, en gebruiken we dan weer om het toilet mee door te spoelen. 't Water is hier al duur genoeg, dat wil die gierige Nederlander in mij niet zomaar ongebruikt weggooien...
't Is hier toch echt een compleet andere levensstijl dan in Groningen: Maar tot nu toe bevalt het me nog allerbest. Behalve de muggen dan overal; daar word je wel gauw flauw van.