Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

K-1 procedure gestart

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Prulletje
Amerika-ontdekker

Re: K-1 procedure gestart

Bericht door Prulletje »

Spannend! Ik ben nog aan het wachten op mijn NOA2 :(
Heeft je toekomstige vrouw een zorgverzekering via werk? Ik denk dat je daar dan ook
onder komt te vallen of bedoel je de periode tussen POE en trouwen?

Heel veel succes met de laatste voorbereidingen!
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

Zo...10 mei 2012 ben ik naar Amerika vertrokken op mijn K-1 visum. De reis ging van Nederland naar IJsland, van IJsland naar Seattle en van Seattle naar Fairbanks, Alaska.

Totale reistijd 22 uur....Maar gelukkig ben ik de saaie vliegreis altijd direct vergeten op het moment dat ik het vliegtuig uitstap.

Ik heb van mijn ouders, mijn tweelingbroertje, een oom en tante en een groepje van mijn vrienden op Amsterdam afscheid genomen. Van de rest van mijn broers en mijn vrienden had ik een paar dagen van tevoren al afscheid genomen. Een afscheidsfeest heb ik niet echt gegeven; ik ging liever nog even persoonlijk bij iedereen langs.

Het afscheid viel me mee, omdat Candice en ik dat al heel vaak hebben gedaan en je wordt er steeds beter in. Voor mij persoonlijk werkt het heel goed om het afscheid niet steeds uit te blijven stellen, maar net te doen of het een pleister is die je snel moet afrukken. Gewoon een knuffel, een kus, een hartelijk "tot ziens", en dan weglopen en niet meer omdraaien.

Omdat Seattle mijn Port of Entry was moesten daar de papieren verder geregeld worden...Dat stelde niks voor: het proces duurde ongeveer een kwartiertje, en toen kon ik probleemloos doorlopen. Helaas had ik van tevoren gedacht dat het heel lang zou duren om alles aan de grens te regelen, dus had ik een vijf uur lange overstap tussen Seattle en Fairbanks geboekt...Dat was dus voor niks.

Gelukkig heeft het vliegveld van Seattle gratis Wi-Fi, dus heb ik buiten gezeten, een uurtje met een Amerikaanse soldaat geklets en een beetje op m'n laptop geprutst. Die vijf uur wachten waren veel sneller om dan ik had gedacht.

En toen dus door naar Fairbanks, het laatste stukje van de reis. Vlucht duurde een uur of drie en met name aan het eind was er een heleboel turbulentie. Het is niet zo dat ik vliegen doodeng vind, maar helemaal 100% op mijn gemakt tijdens het opstijgen en landen voel ik me ook nooit. Ik was blij toen het toestel aan de grond stond.

10 minuten later had ik Candice weer in mijn armen. Samen naar ons huisje gereden, en op het moment dat ik over de drempel stapte voelde het eigenlijk alweer alsof ik nooit weggeweest was. Ook toen ik de volgende dag weer naar haar ouders ging en bij hen over de vloer kwam voelde het net of er niets veranderd was. Dat is denk ik een goed teken. :lol:

Candice en ik hebben ons eigen huisje waar we gratis in kunnen wonen (we hoeven geen huur te betalen, want het is eigendom van haar vader), maar ideaal wonen is het niet. Het is erg klein, en er zijn veel halve bouwprojecten in het huisje gaande geweest. Zo is er maar een halve vloer in de badkamer, zijn de waterleidingen in de woonkamer allemaal zichtbaar, en staat de vloer beneden wat scheef.... Ach nouja, knus is het wel, en aangezien ik nu toch nog niet mag werken kan ik alvast beginnen met het her en der opknappen.

Ik zal jullie binnenkort een foto van het huis laten zien; we wonen eigenlijk midden in het bos, omdat we zo'n kwartiertje rijden BUITEN Fairbanks zitten. Het woont hier erg, erg, erg landelijk. Gisteren liep er een eland door onze "tuin" te banjeren.

Gelukkig hebben we sinds eergisteren weer stromend water en ook overal elektriciteit (dit huis heeft jaren leeg gestaan, dus er werkte niet veel meer). Het enige wat we nog missen is een verwarming, en dat is in Alaska eigenlijk niet zo handig, maar momenteel kunnen we het huis nog verwarmen met een propaan-kachel. Wees niet ongerust: ik heb gelijk een carbon monoxide detector gekocht bij Home Depot, en die meter slaat niets uit, dus wat dat betreft is het veilig.

Overdag is Candice nu aan het werk, en ik vermaak me met wat klusjes rond en om het huis. Momenteel heb ik nog steeds heel erg een vakantie-gevoel, maar ik neem aan dat dat vanzelf zal weg-ebben.

In elk geval gaat alles hier prima, dus bij deze een hartelijke groet vanuit het verre Alaska.

Oh, en trouwens: zijn er hier nog forum-leden die misschien ook in Alaska wonen? Lijkt me leuk om daarmee in contact te kunnen komen. :thumbup:
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

Hier een foto van ons huisje:

Afbeelding.

Schattig, nietwaar?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Nice. Zeer interessant om het verhaal te lezen. :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Gezellig!

Marianke woont in Alaska. Ben even haar forumnaam kwijt, maar dit is haar blog: http://www.HouseholdZes.com
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Die boom door het dak is briljant! hahaha. Ik kan me wel voor stellen dat je nog een vakantiegevoel hebt. Veel plezier in de USA.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Wat een geweldig huisje! Nou ja, om te zien dan...ik kan me voorstellen dat waterleidingen in de woonkamer iets minder gewekdig is. Maar goed, zoals je zelf al zei, je mag de komende periode toch niet werken, dus wie weet ontoop je je wel tot een ware bob de bouwer! :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Fijn dat je reis goed is gegaan en nog fijner dat je Candice weer in je armen kan sluiten natuurlijk! En ja, helaas ebt het vakantiegevoel weg ja ook al duurt het wel langer dan wanneer je echt op vakantie bent omdat je je, zeker de eerste tijd, blijft verbazen over heel veel dingen haha.

Ik vind het huisje wel charmant maar ik kan me voorstellen dat het wat anders is als je er woont. Nou ja, wie weet kunnen jullie over een tijdje zelf iets huren of kopen. Hou ons op de hoogte!
ksanthony
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door ksanthony »

Heel leuk om dit hier allemaal van in het begin tot einde te lezen (heb een tijdje dit forum even wat minder gevolgd).
Een superdikke proficiat dat je nu eindelijk bij jou Candice kan zijn. En veel success met het opknappen van jullie (tijdelijke) huisje.
En dat je daarna een goeie job mag vinden.

Keep us updated !
Afbeelding
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Goed te horen dat je reis goed verlopen is en dat je veilig aangekomen bent!

Huisje ziet er leuk uit en ik kan me voorstellen dat het niet ideaal is, maar het heeft wel wat.

Ik heb zelf ook het een en ander moeten doen toen ik in Lexington aankwam.

Ik hoop dat je ons hier regelmatig een update geeft.

Wat zijn je plannen voor de aankomende maanden?

Welkom in the States en groetjes uit Kentucky.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Physiq
Amerika-ontdekker

Bericht door Physiq »

Steffen schreef:Die boom door het dak is briljant! hahaha. Ik kan me wel voor stellen dat je nog een vakantiegevoel hebt. Veel plezier in de USA.
Dat viel mij ook al gelijk op. :lol:
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

Die boom door het dak is met name heel irritant, omdat de boom nu 40 jaar later zó groot is geworden dat hij het huis scheef begint te trekken. Het dak aan de kant van de boom is inmiddels toch al zeker zo'n anderhalf centimeter opzij gedrukt.
Het is dus wel zaak om die boom zo snel mogelijk te verwijderen. Daardoor gaat helaas wel wat van het uiterlijk van het huis verloren, maar liever dat dan dat ooit een keer 's nachts de hele boel als een pudding in elkaar zakt.

We hebben inmiddels ook wat meubeltjes gescoord. Bij een yard sale hier in Fairbanks hebben we voor 15 dollar een bureau met laden gescoord.

Die paste helaas op geen manier door het zeer nauwe trapgat van onze cabin, dus ik kon het bureau buiten helemaal uit elkaar gaan staan halen, om 'm vervolgens boven weer in elkaar te zetten. Hoe het toch kan met die strenge winters hier weet ik niet, maar het stikt hier van de muggen. En die zijn een slag groter dan hun Europese broeders. Tijdens het demonteren van het bureau ben ik helemaal lek geprikt.

Enfin, een bureau hebben we. Candice had bij een vorige yard sale voor een paar dollar al een stoel gescoord, dus de bureau-set is compleet.

Behalve het huis en de garage zijn we ook de gelukkige eigenaar van een buiten-toilet (gelukkig nu niet meer noodzakelijk omdat we stromend water en een normaal toilet hebben, maar dat was bij de bouw van het huis destijds niet aanwezig) en een compleet vervallen sauna. Die sauna zit in een houten gebouw zo'n 30 meter van het huis af. Toen ik ons terrein ging verkennen en die sauna (of wat er dan van over is) van binnen bekeek, zag ik een redelijk recent computer-toetsenbord op één van de bankjes liggen. Geen idee hoe die er nou gekomen is, maar enfin: toetsenbord even goed afgestoft, en hij werkt nog helemaal. Een muis had ik sowieso al bij de laptop.

Gisteren bij een tweedehands-winkel voor 11 dollar een 19" 4:3 flat-screen monitor van HP gekocht, en....Ik heb een computer-ruimte waar ik normaal kan zitten, zonder de laptop op schoot te hoeven hebben. En dat voor in totaal 25 dollar.

Afbeelding

Bij de Wal-mart voor 20 dollar nog een goedkoop Logitech 2.1 setje gekocht. Niet te vergelijken met de audio die ik "thuis" had, maar in elk geval kan ik nu muziek luisteren zonder dat schelle hoofdpijn-geluid van de laptop.

Vanaf komende woensdag is Candice vrij vanwege de zomervakantie, en dan zitten we dus fijn op elkaars lip. :lol:

Ik vermaak me nog wel. Afgelopen weekend naar het lokale theater geweest. Erg duur (20 dollar per ticket), maar zeker de moeite waard. We zagen "Leading Ladies" en dat is een erg leuk, humoristisch toneelstuk.
Afgelopen week ook bij een Amerikaanse graduation ceremony geweest, en dat is toch ook wel gaaf om mee te maken.

Ik ben bezig met het in elkaar flansen van een filmpje, maar omdat mijn laptop uit het jaar 0 dateert duurt het importeren, bewerken en opslaan van video's een eeuwigheid...Wat dat betreft nog even geduld, dus...
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Leuk dat je ons mee laat genieten met de start van je Amerika avontuur. Ik ben wel benieuwd naar nog meer foto's zeg!
Hoe zit het nu met je vakantiegevoel? Land het al dat je nu echt in Amerika blijft? Als ik het huisje bekijk stimuleert dat je vakantiegevoel behoorlijk.

Veel plezier daar en op naar nog meer van die goede yard sales! :lol:
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Heel leuk dat we mee mogen genieten van je avontuur. Iedereen beleeft die eerst paar weken anders. Een ding heeft iedereen zo'n beetje wel in gemeen, alles opnieuw aanschaffen. Wanneer zijn jullie van plan te gaan trouwen? Mijn AOS duurt inmiddels al 8 maanden. Ik hoop dat je meer geluk hebt als ik qua doorloop tijd. Wat zijn verder je plannen op korte termijn. Ik had heel veel plannen met name met het huis. Maar mijn schoonfamilie besloot dat het beter was om hun te helpen op het werk. Dat was het dus voor mijn plannen. Hoop dat je zelf een beetje vermaakt daar en ik kijk uit naar de volgende update!
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Wat een leuke verhalen zeg. Bedankt dat we op deze manier een kijkje in je leven mogen krijgen!
Veel succes met het klussen :thumbup: .
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

Ik had voor familie en vrienden thuis een filmpje in elkaar geflanst met een kleine impressie van de reis en ons huisje/de omgeving. Ik heb er even een paar privé-dingetjes uitgeknipt en zet 'm ook maar even hier neer.

't Is geen bijzonder filmpje, en ik vind m'n eigen stem verschrikkelijk (maargoed, wie heeft dan niet?...), maar zo heeft iedereen die geïnteresseerd is een beeld van hoe 't eruit ziet.

't Filmpje is te bekijken via de volgende link:

Op de één of andere manier kan ik het filmpje hier niet rechtstreeks op 't forum krijgen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat een leuk filmpje! Wat mij betreft mag je er nog veel meer maken! Ik vind het zo fijn om mee te kunnen kijken en dan je commentaar te horen!!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Leuk filmpje en leuk commentaar. Dank dat je dit met ons wilde delen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Leuk filmpje ! dank dat je ons de gelegenheid gaf ook even te kijken.
OMG wat hebben jullie nog veel te doen ! te bouwen en ook te slopen....
Is die wenteltrap niet eng ?

Overigens hier hebben ook vrij veel mensen meer landelijk wonen geen aansluiting op de gasleiding, maar die hebben dan vaak grote propaantanks.

Twee vragen: de wc - gaat dat naar een sceptic tank ?
Je liet een watertank zien, maar dat zag eruit als een water heater ? hoe komen jullie aan drinkwater ? alles uit flessen ?
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

Tja, dit huis heeft sinds 2007 of 2008 onbewoond gestaan, en dat heeft het niet veel goed gedaan. Doordat het huis in die periode natuurlijk onverwarmd is geweest is er veel kapot gevroren. De TL-lampen en de meeste spaarlampen deden het niet meer toen we er net introkken. Je zag er niets aan af, ze waren niet zwart geworden, maar ze deden gewoon niks. Van een stel gloeilampen waren ook de draadjes geknapt: ik vermoed dat dat door de winters is gekomen. Dus ik heb heel wat lampen staan verwisselen.

De waterleidingen waren geknapt. Zowel in de garage waar de watertank staat als in het huis zelf. Op dit moment heb ik die geknapte waterleidingen samen met haar vader vervangen voor plastic PVC-leidingen. De leidingen door het huis zijn nu dus deels koper, en deels PVC. Op dit moment werkt dat prima, maar met de komende winter moet daar een andere oplossing voor verzonnen worden. Dan gaan we CPVC-buizen installeren, want die zijn heel flexibel en kunnen tot bijna twee keer hun normale grootte opzwellen zonder te knappen.
Mocht het huis dan weer van binnen bevriezen, dan knappen in elk geval de leidingen niet.

De afsluit-klep van de watertank in de garage was ook geknapt, waardoor er zo'n 2500 liter water in de garage is gestroomd in de eerste dagen dat wij hier zaten. Tja, de garage-vloer heeft nu nog steeds hier en daar plassen water liggen... :P

Voorlopig is er dus genoeg te doen, inderdaad. Maar eerlijk gezegd: twee weken geleden kwam ik hier met het idee alles aan te pakken, maar de zin ontbreekt me nu al...Het begint zo'n eindeloze waslijst te worden, en het is heel grof gezegd mijn huis niet. Ik bedoel, als wij hier maar een jaartje wonen, voor wie doe ik het dan allemaal?

Op de bovenverdieping heb ik de elektriciteit in elk geval weer veilig gemaakt door andere wandcontactdozen en lichtschakelaars te installeren. Ik was van plan de bekabeling ook mooi weg te werken (en als het mijn huis was geweest of als we hier nog jaren zouden wonen had ik dat ook wel gedaan), maar.... Ik had er geen zin meer in. In elk geval kunnen we nu op de bovenverdieping, zonder bang te zijn om geëlektrocuteerd te worden, het licht aan en uit doen en stekkers in stopcontacten prikken.

De elektriciteit beneden ga ik komende week aanpakken: Toen ik de koelkast van de muur trok ontdekte ik dat het stopcontact daarachter helemaal bloot ligt, en aan een kabel bengelt. Toen ik er met mijn schoen tegenaan trapte gaf dat een hard "PANG!"-geluid en spatte de vonken er vanaf. Uit de muur waar de koelkast normaal gesproken vóór staat steekt ook een twee centimeter lange draad de muur uit, waar dus stroom opstaat. Levensgevaarlijk. Ook hangen stopcontacten en licht-schakelaars hier en daar gewoon los te bengelen. Ga ik volgende week hopelijk oplossen. Houdt me in elk geval bezig.

[rant]
Overigens: waarom zijn die Amerikanen toch zo in de jaren 50 blijven hangen? Moderne licht-schakelaars zijn nergens te krijgen, en welke flapdrol heeft bedacht dat zo'n lichtschakelaar slechts een aansluiting voor één draad heeft? Je moet volgens mij dus of van te voren de kastjes waar de lichtschakelaars in komen al door de negatieve draad rijgen, want als je iets later wilt installeren ontkomt je er niet aan beide draden door te knippen. De negatieve moet je dan daarna weer in elkaar gaan zitten peuteren en afdoppen met zo'n lasdopje.
In Nederland prut je aan het ene eind de min- en plusdraad in de schakelaar, en aan de andere kant ook. Veel logischer, toch?
En handig ook, dat die kastjes alleen in metaal te verkrijgen zijn. Da's vanwege het feit dat er elektriciteit doorheen gaat de ideale combinatie: alhoewel dat dan wél weer verklaard waarom werkelijk alle bekabeling een aarde-draad heeft.
En waarom toch in vredesnaam een schakelaar of stopcontact uit meerdere onderdelen laten bestaan? Het ijzeren omhulsel waar je het in monteert, dan de schakelaar zelf daarin gemonteerd, daar weer overheen de afdekplaat, en eventuele trekbeveiliging moet je er ook los bijkopen en opschroeven.
Ik snap de logica niet... :P
[/rant]

Voor de rest vind ik Amerika wel fijn, hoor... :thumbup:

Wat die watertank betreft: Het water wat erin gaat is al gefilterd city water en zelf hebben we ook een vervangbaar waterfilter in de waterleiding direct áchter de pomp hangen. Dit water is dus prima drinkbaar. Ik zet er iedere dag m'n koffie mee.
Het toilet en de gootstenen gaan inderdaad naar een sceptic tank die hier onder de grond begraven ligt.

Het ding wat je zag (dat ronde plastic ding) is toch echt onze 4000 liter watertank. Het water wordt door een elektrische pomp met druk-regelaar uit de tank gepompt als je een kraan open zet. Op de waterleidingen staat zo'n 2.8 bar aan druk. Als je een kraan openzet wordt het water door de druk naar buiten geperst, en zakt de druk in de leidingen. Op het moment dat dit rond de 2.0 bar zit slaat die waterpomp aan, en pompt water uit die tank om de druk weer op 2.8 bar te krijgen.
Van dat alles merk je in het huis vrij weinig. Alleen het aanslaan van de waterpomp is merkbaar, omdat er op het moment dat die pomp aanslaat de druk even helemaal wegvalt en je dus twee seconden lang onder een pies-straaltje staat te douchen. Gelukkig slaat die pomp dankzij een water-besparende douche-kop erg weinig aan.

Naast de elektrische pomp zit de boiler. Daar gaat iets van 80 liter in geloof ik, en zo krijgen we warm water.

Het grootste probleem is dat die hele water-installatie in de garage zit, en ons huis zo'n 20 meter verderop staat. Op het moment dat je de hete kraan openzet, moet je lang geduld hebben: het warme water moet eerst vanaf de garage zo'n 20 meter afleggen, komt dan via de kelder het huis binnen, en loopt via de achterkant van het aanrecht, langs de muur van de woonkamer tot het einde van het huis en dan recht omhoog.
Je spoelt 12 liter ijskoud water weg (zo'n anderhalf minuut wachten...), voordat de stroom warm begint te worden. Dat water vangen we overigens op in een paar van die 1-gallon melk-verpakkingen, en gebruiken we dan weer om het toilet mee door te spoelen. 't Water is hier al duur genoeg, dat wil die gierige Nederlander in mij niet zomaar ongebruikt weggooien... :lol:

't Is hier toch echt een compleet andere levensstijl dan in Groningen: Maar tot nu toe bevalt het me nog allerbest. Behalve de muggen dan overal; daar word je wel gauw flauw van.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer