Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Verscheurd door emigratiedroom

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
SuzieQ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Verscheurd door emigratiedroom

Bericht door SuzieQ »

Wat een heftige dingen hier allemaal!

Wat die lottery betreft, is er een termijn dat je moet gaan als je hem wint?
(en zoals iedereen hier weet is die kans nihil)
Suzie

2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

SuzieQ schreef:Wat die lottery betreft, is er een termijn dat je moet gaan als je hem wint?
Formeel gezien moet je binnen de 6 maanden na een positief interview vertrekken om de kaart te activeren.
Maar, dit zou nog verlengd kunnen worden en ik denk dat de totale tijd ongeveer 18 maanden bedraagt.
Anderen weten misschien meer over de details, kan zijn dat ik verkeerd ben.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Wallstreet schreef:Formeel gezien moet je binnen de 6 maanden na een positief interview vertrekken om de kaart te activeren.
Maar, dit zou nog verlengd kunnen worden en ik denk dat de totale tijd ongeveer 18 maanden bedraagt.
Ik durf je qua tijd geen gelijk of ongelijk te geven. Wel wil ik toevoegen dat je een goede reden moet hebben voor het uitstel. Een studie afronden waarbij het einde heel duidelijk in zicht is is zo'n reden. Maar nog geen zin hebben of "het komt nog niet uit" is geen reden.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Als je je tijdelijke visum krijgt (dus als je interview goed is gegaan) moet je binnen 6 maanden naar Amerika afreizen om je visum te laten omzetten in een Greencard. En zodra je je Greencard hebt moet je je dus binnen 1 jaar vestigen dus die 18 maanden klopt wel aardig ja. Let wel: dit is officieel, je kunt natuurlijk altijd proberen tijd te rekken maar dat is niet geheel zonder risico natuurlijk.

Zodra je je Greencard hebt geldt de regel dat je het meerendeel van het jaar in Amerika moet zijn om hem te kunnen behouden.

Maar uit eigen ervaring zeg ik, er komt echt nooit een "goed moment" om te emigreren omdat het gewoon best heel eng is. Als je eenmaal gekozen bent kun je je vast mentaal voorbereiden en als je succesvol door je interview heengaat moet je gewoon echt een datum prikken anders blijf je redenen zoeken om het uit te stellen.
Amerikanist
Amerikafan

Bericht door Amerikanist »

Ziva schreef:
Maar uit eigen ervaring zeg ik, er komt echt nooit een "goed moment" om te emigreren omdat het gewoon best heel eng is. Als je eenmaal gekozen bent kun je je vast mentaal voorbereiden en als je succesvol door je interview heengaat moet je gewoon echt een datum prikken anders blijf je redenen zoeken om het uit te stellen.

Dat is een belangrijk punt. Als je wacht tot je er klaar voor bent, blijf je je hele leven uitstellen. Je moet altijd iets opofferen, een risico nemen.
Wallstreet
Amerikakenner

Is de harde waarheid! Ik heb dat aan mijn vriendin ook gezegd.
Zij is zo bang om te vertrekken omwille van het feit, dat ze dan haar familie niet zo vaak meer zal zien.
Begrijpelijk, maar ik denk er anders over. Maar ze weet als ik win dat ze mij toch een tijdje zal moeten missen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik vraag mij altijd iets anders af als ik de emigratietopics zie.

Vaak zie je staan "ik heb dit en dit gestudeerd en dan ga ik daar op zoek naar een baan" of "ik doe nu dit werk en dat kan ik daar ook doen". Maar wat als je nu een typisch NL beroep hebt zoals NL fiscalist of Nederlands strafrecht. Je kan niet even switchen als NL strafrechtadvocaat naar een USA strafrechtadvocaat want dan kan je net zo goed de gehele opleiding opnieuw doen. Dit is een enorme drempel voor iemand die wilt emigreren.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Volgens mij geldt dat voor veel beroepen. Sowieso alles in de medische, verzekeingstechnische en fiscale hoek, maar ook bijvoorbeeld voor beroepen in de bouw (een stenen muur metselen is toch weer een andere tak van sport dan een houten geraamte in elkaar timmeren). Of wat te denken van tuinbouw en aanverwante beroepen: andere grond, ander klimaat, andere gewassen. Wel beschouwd zijn er misschien niet zo heel veel beroepen die je kunt meenemen zonder dat je je kennis minstens moet aanpassen.

Ik ben zelf bezig wat studie-mogelijkheden te bekijken. Zoek iets in de richting van voedingsleer, maar als je diëtetiek wilt gaan doen, dan kun je daar alleen maar in de VS mee uit de voeten, en dat is voor mij niet praktisch. Dus moet ik me noodgedwongen richten op algemenere studies, met minder diepgang, maar waar ik wel in verschillende landen wat mee kan. Lastig, lastig...
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

DejaVu schreef:Maar wat als je nu een typisch NL beroep hebt zoals NL fiscalist of Nederlands strafrecht. Je kan niet even switchen als NL strafrechtadvocaat naar een USA strafrechtadvocaat want dan kan je net zo goed de gehele opleiding opnieuw doen. Dit is een enorme drempel voor iemand die wilt emigreren.
Dat geeft mijn situatie vrij aardig weer. Ik heb rechten gestudeerd met de nadruk op Nederlands strafrecht. Mijn werkervaring bevindt zich ook op dat gebied. De kans om werk te vinden in het Nederlands strafrecht in de USA is niet nihil, maar wel minuscuul klein. De enige manier voor mij om überhaupt te kunnen werken in de USA is het volgen van een nieuwe opleiding (in het Amerikaans strafrecht of op welk gebied dan ook).

Hoewel de wens om te emigreren naar de USA er wel is geweest, is dit de voornaamste reden om daar niet verder in te gaan. Er is uiteraard altijd de mogelijkheid om opnieuw te gaan studeren, maar dat is nu niet realistisch meer.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

De vraag is of die beren op de weg er werkelijk zijn. Ik ken enkele mensen met een studie Nederlands Strafrecht die in de VS een mooie baan op niveau hebben gevonden. Wellicht niet in eenzelfde functie, want dat kan niet, maar veel werkgevers kijken naar het niveau en de vaardigheden en/of werkervaring van een kandidaat en daardoor kun je net zo makkelijk een baan vinden buiten het directe veld van je studie, maar wel degelijk op niveau. Eén van onze forumleden is daar trouwens een heel duidelijk voorbeeld van (Dento).

De vraag is natuurlijk waartoe je bereid bent. Als je enkel in de advocatuur wilt werken, dan wordt het lastig. Maar als je ook andere sectoren zou overwegen, dan kun je zeker wel een baan vinden.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik heb even zitten zoeken in de posts van Dento t/m 2007 toen hij nog zelf vragende was over dit onderwerp. Meer recent kon ik niet vinden maar hij kreeg als antwoorden dat er omscholingen nodig zijn, een bar exam etc.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Hij heeft een andere baan, voor zover ik begrepen heb in de automatisering (of is dat nu een heel ouderwets woord?). Dus buíten zijn oorspronkelijke werkveld, maar op niveau. Dat is ook wat ik bedoelde. Een vriendin van mij had dezelfde opleiding, strafrecht, en vond een baan bij een afdeling van het Ministerie voor Economische Zaken van NL in Amerika. Zelfde verhaal> niet direct gerelateerd aan haar opleiding maar wel op universitair niveau.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, ik zie een universitaire bul ook vooral als een bewijs dat je op een bepaald niveau kunt denken. Hoeveel mensen hebben er nu een baan die precies aansluit bij de studie die ze gedaan hebben? Als ik zo om me heen kijk, dan is dat maar bij weinig mensen het geval. Maar ik denk dat het op de startersmarkt anno 2012 misschien toch wat anders ligt en dat het met de huidige werkloosheidscijfers niet meer zo gemakkelijk is om te solliciteren op een functie waar je niet precies de juiste papieren voor hebt. Voor jou 100 anderen die wel precies aan het profiel voldoen. Of je moet bereid zijn om werk aan te nemen dat ver onder je capaciteiten ligt; voor die mensen is er in de VS altijd werk.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Dat is zeker een probleem dat een aantal jaren geleden niet aan de orde was, maar vandaag de dag wel degelijk. Dus het zou een afweging kúnnen zijn om in deze tijd niet te emigreren.

Maar zelf is het me wel gelukt, Het heeft wel even geduurd maar ik heb dus wel een carriereswitch weten te bewerkstelligen en ben zelfs op een hoger niveau gaan werken.
amanda001
Amerika-ontdekker

Bericht door amanda001 »

Ik heb zelf ook rechten gestudeerd, maar dat houdt mij niet tegen. Ik kan sowieso niet zomaar als advocaat aan de slag, maar ik hoop dat ik met een greencard wel bijvoorbeeld als paralegal kan werken. Wellicht kun je bij het juiste bedrijf ook weer doorgroeien. Ik weet heel goed dat ik een stap terug zal doen in vergelijking met wat ik hier zou kunnen doen. Niet dat hier momenteel goede banen te vinden zijn.. Maar voor mij is de reden om te verhuizen dat ik graag bij mijn vriend wil zijn. En als ik heel eerlijk ben, dan ben ik ook niet echt zo'n carrière vrouw om het zo maar te zeggen. Als ik maar happy ben en iets doe wat ik leuk vind.
Overigens (al kan ik het verkeerd hebben), ik krijg het idee dat vooral een diploma erg belangrijk is en dat het gaat om het niveau. Althans, dat is de ervaring van mijn vriend zelf. Met een master in een bepaald gebied, zou je ook iets anders kunnen doen. Maar correct me if I'm wrong!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

amanda001 schreef:Als ik maar happy ben en iets doe wat ik leuk vind.
Je zult misschien nog ooit merken dat veel Amerikanen deze (zeer Nederlandse) houding niet begrijpen, maar ik hoop voor jou dat je dat (in mijn ogen gezonde) stukje Nederlandse cultuur altijd blijft koesteren :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wallstreet, je weet toch dat als je wint, je het beste kunt trouwen en dat je vriendin/vrouw meteen mee moet gaan. Doe je dat niet dan ben je een LPR die een petitite gaat indienen voor een spouse, wachttijd al snel zes, zeven jaar. Dat is niet niet 'een tijdje'.

Dimona, mbt. werk dat omder je capaciteiten ligt, veel werkgevers zijn daar juist huiverig voor omdat ze denken dat je meteen vertrekt als zich een baan meer op jouw niveau aanbiedt. Verder is de werkloosheid het hoogste onder USers met alleen middelbare school-diploma. Je moet dus al gaan appels plukken in Washington state - daar was groot gebrek aan arbeidskrachten. Maar de betaling is dermate dat zelfs illegalen die iets beters konden krijgen, er 'nee' tegen zeiden.
Deeltijd werk wordt veel door studenten en scholieren gedaan, die hebben soms naast hun studie twee deeltijdbanen van elk drie dagen per week.
Prulletje
Amerika-ontdekker

Bericht door Prulletje »

Ik heb in Nederland ook rechten gestudeerd. Ben nu inderdaad bezig met omscholing voor deelname
aan de bar exam.
Wallstreet
Amerikakenner

Wallstreet, je weet toch dat als je wint, je het beste kunt trouwen en dat je vriendin/vrouw meteen mee moet gaan. Doe je dat niet dan ben je een LPR die een petitite gaat indienen voor een spouse, wachttijd al snel zes, zeven jaar. Dat is niet niet 'een tijdje'.

Yep we weten dat en we hebben er vandaag nog een woordenwisseling overgehad.
We mogen dan nog zo een goede relatie hebben, ik geef mijn droom niet op.
Ik ga er 100% voor en laat me niet uit mijn lood slaan. We raken er wel uit!
We hebben een goede relatie en wens haar zeker niet op te geven, maar oud worden in België, nee dat niet.
Gelukkig hebben we nog geen kinderen, dat was een andere zaak geweest.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Och hemel, een woordenwisseling hierover. Immigratie is toch net een stoomwals, het gaat over je heen en plet je volledig, als je niet uitkijkt.

OK, wat als je haar toezegt woonst en werk te vinden aan de oostkust, dat maakt de reis terug beduidend korter en beter te doen dan vanaf de westkust (voor ons is de reis ruim 20 uur en dat is echt prohibitive.) Beloof ook een spaarpot te maken vanaf dag een voor reizen/verblijven in land van herkomst.
Vertel haar hoe leuk familie het vindt op visite te komen in de US - is de ervaring van dit forumlid - vooral als je (mee)betaalt aan de reis.
Leg uit dat je Skype etc. zult aanleggen/regelen bij achterblijvende naaste familieleden.

En verder, maak er niet te veel woorden over, het is voorlopig nog niet aan de orde, het is zonde van de energie. Plus je maakt het haar steeds meer tegen.
Overigens, wat zijn je mogelijkheden in de US ? Emigreren is een ding, maar je moet toch een kans hebben op een redelijk goed bestaan voor beiden. Misschien is je vriendin reeeler in dit opzicht dan jij ?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer