Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Inge67

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
USInsider
Amerika-expert

Re: DV2012: Inge67

Bericht door USInsider »

Flipje, ik realiseerde me net dat het verschil toch is dat jij de verzekeringskwestie theoretisch bekijkt. En inderdaad, 15% van de waarde van je huis is een hele hap. Maar wat je verzekert is het verschil tussen dat en de waarde van je huis. Ik benaderde het emotioneler, Mr. Oor uit bed gesmeten - en de rest van de dag in de auto vanwege naschokken, beelden die ik zag op CNN die dagen, de motoragent die op de 118 naar zijn dood viel. Ieder jaar in januari kwamen de emoties los bij buren, bij mensen die je in winkels tegenkwam, enz.

Hoe denk je te gaan sparen als je moet gaan huren ? En veel verhuurders nemen je niet als je credit score niet goed is.
Ik zei ook: "de bank zal proberen" - je kunt dan wel zeggen non-recourse, maar meer en meer wordt toch geprobeerd schulden te innen.

Het was verboden waar ik woonde nuttige huisdieren te hebben, er was ook een max aan aantal honden (2).
Wij kregen een haan in onze tuin die ontsnapte bij de buren, dat waren Hmong die het beest gekocht hadden om te offeren gedurende ThanksGiving.

Inge, ik heb altijd veel te vertellen, dus ik schrijf wat gecomprimeerd. Daarom kan het wat 'doe dat, laat dat' overkomen, maar zo is het niet bedoeld. We zitten op dezelfde golflengte - gelukkig.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

oortjes schreef:En veel verhuurders nemen je niet als je credit score niet goed is.
Ik heb daar tot nu toe weinig last van gehad. Ik had zelfs de indruk dat ze maar wat graag aan mij verhuurde (en dat was via een property management company). Misschien zie ik er vertrouwenwekkend uit :D, en had bewijs van een goed salaris en ruim spaarsaldo, maar ik had nog geen credit score. Twee vrouwen zonder kinderen is wellicht ook een plus. Eindelijk eens voordeel van een stereotiep :wink:

In een streek waar ze wel gewend zijn dat er goedbetaalde professionals uit het buitenland komen aanwaaien (en SB hoort daar vast bij) zal het voor die groep wel loslopen denk ik.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

oortjes schreef:Hoe denk je te gaan sparen als je moet gaan huren ? En veel verhuurders nemen je niet als je credit score niet goed is.
Dat eigen risico zal ergens vandaan moeten komen, dus hoe dan ook, of je een verzekering hebt of niet, er zal fors gespaard moeten worden. Credit score is een non-issue: je huurt eerst, dan loop je weg. A priori duurt het een aantal maanden voordat je credit report geupdate is. En anders doe je net als goldenhills, en leg je de situatie uit bij een property management agency. Goede huurders zijn lastig te vinden, dus als het feit dat je huis is ingestort tijdens een aardbeving de enige reden is, dan is dat makkelijk uit te leggen. Of spreek met een dik NLs accent en zeg dat je FOB bent. :wink:
oortjes schreef:Ik zei ook: "de bank zal proberen" - je kunt dan wel zeggen non-recourse, maar meer en meer wordt toch geprobeerd schulden te innen.
Dan klaag je ze aan wegens racketeering en vraag je $10M smartegeld. Non-recourse is non-recourse: genoeg advocaten die zo'n gemakkelijke zaak op basis van contingency zullen aannemen. Bovendien zullen ze wel via de rechter moeten: in CA mag je een schuldeiser vertellen geen direct contact met jou te zoeken, op straffe van een geldboete per overtreding. De bank weet dat, want ze zijn verplicht jou dat schriftelijk te vertellen als het zover komt.

Wij hebben een half dozijn vrienden en kennissen die zijn weggelopen, en ja het is allemaal echt zo gemakkelijk. En zeker na een aardbeving: daar zijn deze regels en wetten juist voor gemaakt (niet voor een instortende huizenmarkt, maar daar werkt het natuurlijk net zo goed voor).

Volgens mij zijn jullie gewoon veel te braaf. :)

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Daar heb je gelijk in. En nee wij konden niet weglopen want onze aanbetaling/bijbetaling dekte wat het huis in waarde was gezakt plus 20%. De bank had er niet op verloren, maar wij wel. Punt is, al die mensen die weglopen en de banken schade berokkenen, het moet toch ergens terugverdiend worden. Ik weet dat er mensen zijn die niet anders konden, maar er zijn er ook genoeg die het best anders hadden kunnen aanpakken. Short sales, fore closures, de huizenprijzen van de hele straat gaat mede daardoor omlaag.

Bij mijn weten worden schulden doorverkocht en verder verkocht ? En de nieuwe eigenaar mag wel kontakt met je zoeken ? Ik las in de WSJ dat er zelfs kontakt gezocht wordt met verwanten voor schulden van overleden familieleden.

Maar, inderdaad, ik heb mijn trots en anderen voor mijn schulden (of de schulden van mijn partner) laten opdraaien heeft daar nooit bij gehoord. Ik hoop en bid dat ik het zo kan houden.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Niet in CA, tenzij de bezit van het estate is weggeven aan erfgenamen alvorens alle schulden betaald waren (maar als er schulden over zijn nadat alles uit het estate verkocht is, dan is daarmee ook de kous af). En ik hoop dat ook dat je er nooit voor komt te staan, maar weet wat je rechten zijn: er wordt zat misbruik gemaakt van brave mensen, zelfs door DA's. Nee, de collection agency (die de schuld opkoopt), moet jou ook met rust laten als je erom vraagt.

Gr., Flipe
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Flipje, ik zei niet dat men verplicht was etc. ik zei: 'ze proberen". En weinig mensen zijn zo kwetsbaar als iemand die net een dierbare heeft verloren. Je zegt 'dan kun je ze aanklagen'. Ja als je zelf advokaat bent (al dan niet disbarred).
Ik ben ooit $ 1500 teveel berekend door Citibank, ik heb drie maanden drie keer per week moeten bellen om het geld terug te krijgen. Ik belde het Fed. toezichtsorgaan maar die begrepen niet eens wat de issue was. Ieder nummer/iedere persoon die ik belde bij Citibank was na beloftes de zaak te onderzoeken, incommunicado. Uiteindelijk hielp 'een drone' bij een call centre me (ergens in Verweggistan) en gaf me de naam en het Citi-nummer van iemand stukken hogerop in de food chain. Die realiseerde zich dat het bedrag de nuisance (mijn persoon) niet waard was en gaf het geld terug.
(Overigens, dat is een vb. van wat ik bedoel: ik teken de laatste - voor mij final - HUD statement, daarop mag de bank een allerlaatste HUD statement maken en alsnog de getallen veranderen.)

Plus bij alles citeer je wat weet van CA wetgeving. Niet iedereen in CA kent alle wetten uit zijn haar hoofd, heeft wetboeken staan, kan Lexis/Nexus bevragen, of heeft een advokaat in de naaste familie.
Dus iemand die inderdaad een brief krijgt met het briefhoofd van een DA heeft grote kans erin te stinken. Zoiets zou gewoon niet mogen kunnen ! Maar geeft prima aan hoe de overheid in het US systeem prioriteit geeft aan bedrijfsleven boven de gewone burgers.

Het is verboden te stelen ! Maar ik woon in de Central Valley, en het was dus wel toegestaan arme mensen te bedonderen en ze lekke hypotheken aan te smeren, te rommelen met de getallen van hun inkomen etc. wetend dat ze dat nooit konden opblauwen en alles zouden kwijtraken.
Rechten hebben is een ding, je recht krijgen is iets heel anders, vooral in de US. Als ik na vijftien jaar hier wonen iets weet, is het dat.

Overigens, het lukt me al niet om 'heather from cardservices' van mijn nek te krijgen.....
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Een paar dagen terug hadden we een property manager over de vloer, om de verhuur van ons huidige huis te bespreken. Ik vroeg de beste man wie er nu zo gek was om zo'n bedrag per maand voor ons huis neer te tellen ipv. te kopen? Zijn antwoord was: mensen die net hun huis door foreclosure verloren hadden. Typisch kunnen die niet voor 2 a 3 jaar (niet 7, zoals ik dacht) geen hypotheek krijgen, maar hebben wel de benodigde cash flow. Het zijn kennelijk ook geweldige huurders, omdat ze weten wat huisbezit betekent, en ze daarom zuiniger zijn op het huis (minder "wear and tear"). Kortom, er is geen reden om te vrezen dat je lage credit score na een foreclosure het onmogelijk maakt om te huren. Sterker nog, je hebt een streepje voor!

@Inge67: Uit het verhaal met de property manager, haal ik dat als je met een property management company te maken krijgt voor het huren van een huis, het goed is om aan te geven dat jullie in NL al huizenbezitters waren. Wijzelf zouden zeker een lagere huur accepteren voor een betere huurder.

Gr., Flipje
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Interessante tip Flip. Bedankt
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik hoorde toevallig vandaag op de radio een commercial van een auto verkoper die mensen met een lage of 0 creditscore juist wel aan een auto hielp door een zogenaamd "starterskrediet" aan te bieden. Bedoeld om starters in staat te stellen een auto te kopen en tegelijkertijd een creditscore te laten opbouwen. Natuurlijk zal dit wel iets duurder zijn dan voor mensen die wel een hoge creditscore hebben maar ik wilde je toch laten weten dat je ondanks je creditscore wel autoverkopers hebt die je een auto op afbetaling laten nemen.

Kan handig zijn alhoewel contant afrekenen natuurlijk ook goed is alleen daar bouw je nou juist geen creditscore mee op in dit achterlijke systeem hier ;)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Nog beter: je laat bv. $8,000 van je eigen geld blokkeren bij de bank, en 'leent' dat geld dan terug. Zo is de bank zeker dat jij, met je slechte of onbestaande creditscore toch kan terugbetalen, want het geld staat immer bij hen geblokkeerd op een rekening. Jij betaalt een half jaar netjes het maandelijkse bedrag terug, en na dat half jaar betaal je de rest van de uitstaande schuld uit. Op dat moment deblokkeren ze dat geld op je rekening.
Wel vooraf met de bank bespreken, zodat ze je een lening geven die je zonder boete vervroegd kan terugbetalen. Het heeft geen zin om een dergelijke lening de volle looptijd te laten uitdoen met maandelijkse betalen, na een half jaar is je correcte betalingsgedrag voor die lening immers geregistreerd. (en je moet niet langer dan nodig interesten betalen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wij zijn destijds exakt zo begonnen als Ziva aangeeft. Mr. Oor was eerst in de US en kocht een auto, betaalde iets van 65% aan en leende de rest. De looptijd van de lening was twee jaar. Daarbij kwam de maandelijke betaling van de verzekering. Plus de huur van zijn appartement.
Allemaal betalingen die als het goed is - soms moet je dat even checken - gemeld worden bij een of meer van de credit rating agencies.
Na een half jaar hadden we al genoeg credit opgebouwd zo om een hypotheek te kunnen krijgen met 20% aaanbetaling. Wel was de rente iets hoger en was zeven jaar de langste looptijd die we konden krijgen, met een zg. balloon rider, dwz. je moet in staat zijn het hele bedrag af te betalen of opnieuw te lenen. Wij hadden ook een verklaring van BKR in Tiel.
Het zal nu stukken lastiger zijn, maar niet onmogelijk. Credit rating bouw je op met kleine stapjes, dus terugbetalen lening, een gas-credit card enz.

Ik zou voorzichtig zijn met het idee van Elke. Als de bank de lening wat onhandig omschrijft kan het negatieve gevolgen hebben voor je score en kan ook een post zijn die tien jaar in je dossier blijft staan en je score al die jaren negatief beinvloed.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Daarom ook mijn advies om met de bank je doel te bespreken. Dat hadden wij ook gedaan. Wij hadden deze constructie in gedachten, maar wilden zien waar de bank mee kwam, en zij stelden het ook voor.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ik wil op een wachtlijst komen voor een appartement, maar nu vragen ze hetvolgende:

I will need your application notarized and then emailed or faxed to me with the following: (please mail the originals to our office)

Notarized Application
Notary Paperwork
Letter from your job with your monthly salary, length of employment
Copy of your Driver’s License
Copy of your Social Security Card

De notarized application wordt een probleem, hier hebben we namelijk niet dezelfde notary....
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Een wachtlijst voor een appartement? Is dat een bijzonder appartement dan? In mijn ervaring kun je zo een appartment intrekken zonder wachtlijsten of zo. Gewoon s'ochtends bij het kantoor melden en s'middags erin trekken. Als je al in de US bent kun je ook wat makkelijker een notary public vinden mocht je die nodig hebben. Bijvoorbeeld bij je bank.
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

inge67 schreef:De notarized application wordt een probleem, hier hebben we namelijk niet dezelfde notary....
Je kan in België je handtekening laten wettigen op het gemeentehuis. Vroeger was dit heel gebruikelijk, tot het enkele jaren geleden afgeschaft werd (overbodig gemaakt werd) voor binnenlandse doeleinden. Overigens kan je hiervoor ook naar een Belgische notaris stappen, ik heb dit ooit gedaan, al ging het toen niet om een document dat voor de VS bestemd was, maar voor Letland, en de instantie waarvoor het bedoeld was vond een stempel van het gemeentehuis onvoldoende.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Bedankt Centrino!
FlipjeBTiel
Amerika-expert

"Notarizing" (of wat het precieze werkwoord dan ook is), stelt in CA weinig voor: zitten overal en houden eigenlijk alleen maar een simpel logboek bij. Als de verhuurder een stempel ziet met het woord "notaris" erin, een handtekening, en een stukje tekst die "under penalty of perjury" verklaart wat je verklaard wilt hebben (in dit geval dat alle documenten echt zijn), dan zal die daar tevreden mee zijn.

Gr., Flipje
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Bedankt voor de toelichting Flipje, maar we zitten voorlopig nog in België en gaan pas in juli definitief over
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

In september hebben we onze green card geactiveerd. We waren slechts 9 dagen ter plaatse. Bij het plaatselijk Social Security Office vertelde men ons dat we minstens 10 dagen in het land moesten zijn voor ze verder konden gaan met de procedure voor een SSN.

Ondertussen zijn we echter 2 maanden verder en we hebben nog steeds niets ontvangen. Wat raden jullie aan?
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

inge67 schreef:In september hebben we onze green card geactiveerd. We waren slechts 9 dagen ter plaatse. Bij het plaatselijk Social Security Office vertelde men ons dat we minstens 10 dagen in het land moesten zijn voor ze verder konden gaan met de procedure voor een SSN.

Ondertussen zijn we echter 2 maanden verder en we hebben nog steeds niets ontvangen. Wat raden jullie aan?
Inge, weet je hoelang het normaal duurt vooraleer andere mensen hun greencard ontvangen? Het zou zonde zijn dat voor die ene dag de procedure niet verder werd gezet. Misschien zijn er anderen op het forum die hier meer over weten. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar het verdere verloop en hoop voor jou en je gezin dat er geen negatieve gevolgen aan verbonden zijn. Ik kan er best in komen dat je nu een vol spanning zit af te wachten. :?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer