Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ruimte & meer vrijheid

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Re: ruimte & meer vrijheid

Bericht door FlipjeBTiel »

@ziva: ja, soortgelijk wordt er hier gesproken over "fly-over-country" wat de hele lappendeken aan Staten tussen ons en NYC omvat. Er is een toko in TN waar wij soms mee samenwerken, en daarna toegaan is zo'n straf dat altijd de meest junior collega moet gaan. Is een soort van "rite-of-passage." :lol: Maar goed, de People's Republic of Berkeley is dan ook nog speciaal voor CA-begrippen.

@goldenhills: duur is relatief, salarissen zijn hier fors hoger. Dat is ook wat ik hier gevonden heb en niet in NL zou kunnen hebben: geen CAO-juk, maar betaling naar performance.

Gr., Flipje
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Zoals Bill O'Reilly gisteravond zei op Fox News: hier in Texas mag je met de motor rijden zonder helm op, en mag je telefoneren terwijl je met de auto rijdt. Allemaal dingen die in staten met sterke regulering, zoals California of New York, niet mogen. Als je zo stom bent om zonder helm te rijden en je eindigt op het kerkhof, dan is dat jouw zaak, is de redenering in Texas.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Probleem wat ik heb met mensen die rijden en bellen (of texten) is niet zozeer dat ze zichzelf doodrijden, maar dat ze niet in de rijlaan blijven en daarom een gevaar vormen voor anderen. De boetes op bellen tijdens het rijden zijn overigens erg laag, en de pakkans is klein. Je ziet het dan ook nog veel. Het verbod heeft mensen er wel op attent gemaakt.

Voor rijden zonder helm, als de persoon zich doodrijdt, dan is dat prima. Als die na dat ongeluk echter quadriplegic is en de maatschappij voor die kosten moet opdraaien, dan is dat een ander verhaal. Dus wat mij betreft: alleen met goede ziektekosten- en invalide-verzekering, anders die helm op.

Gr., Flipje
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Toevallig luisterde ik vanochtend naar "Ask the Governor" op onze plaatselijke nieuwsradio. Het was vandaag de beurt aan Virginia gouverneur Bob McDonnell om vragen van luisteraars te beantwoorden. Hem werd gevraagd of er in Virginia een wet in aanmaking is om telefoneren of texten in de auto te verbieden. Het antwoord was nee en die komt er wat hem betreft ook niet, want waar houdt dat dan op? Moet je dan ook verbieden make up aan te brengen, een sandwich te eten, iets onder je stoel te zoeken, met de mensen in je auto converseren? Hij zei dat Virginia overkoepelende wetten heeft, die het strafbaar maken als je roekeloos of met gevaar voor je mede-weggebruiker rijdt, specifieker hoefde het van hem niet. Op zich zit er wel wat in, maar texten vergt toch dat je je ogen van de weg haalt en nog eens een hand niet op het stuur hebt. Maar hier in Virginia hebben we sowieso beduidend minder van die regeltjes in het dagelijkse leven dan bijvoorbeeld buurstaat Maryland. Dat heeft ook tot gevolg dat Virginia veel meer bedrijven aantrekt, dan Maryland, het klimaat daarvoor is hier ook gunstiger. Daarentegen is Maryland vrijer als het op homohuwelijk of abortus bijvoorbeeld aankomt. Ik vind het toch altijd vrij grote verschillen tussen twee aangrenzende staten (maar ja, 150 jaar geleden was dit ook de grens tussen noord en zuid).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

GJK,

Ik vind dit ook zo eng. Je leest vaak hoe men in de jaren 70 Vietnam vetranen heeft genegeerd en daarom nu dan een over-correctie versterkt door natuurlijk Fox News. Er is een interessant artikel hierover op de NYtime 'the blind adoration of the military'. En die Fox News... dat is pas domme propoganda!
GJK schreef: dat 99 procent van de mensen hier het leger als iets heiligs ziet ..........ik walg ervan. als ik hier amerikaanse vrienden over dit soort onderwerpen spreek is het gewoon eng hoe erg hun mening door amerikaanse propaganda is beinvloed.
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

GJK schreef: het is allemaal nep, allemaal hypocrieten, als ze me weer met zo'n grote nepglimlach een nice day wensen lach ik ze uit.
je kijkt er dwars doorheen, je ziet aan de blik in hun ogen als ze je begroeten al dat ze er helemaal geen ene biet van menen.
Ik snap niet zo goed waarom je hierover valt. Dit is gewoon een pure omgangsvorm en dat wordt ook in elk reisboekje of reissite wel aangegeven.
Daarin wordt ook aangegeven dat het dan niet de bedoeling is om een heel verhaal op te gaan houden.
Het is hetzelfde wanneer je in Nederland tegen willekeurige mensen 'hoi' zegt.

Toen wij weer landen op Schiphol werd het verschil in normen en waarden weer flink duidelijk. Bij de hema werd ons door een norse medewerkster in het gezicht geblaft dat we €4,- moesten betalen voor 2 bakjes koffie. Ik kreeg een 'kijk uit je doppen mafkees' te horen toen ik per ongeluk iemand aanstootte en toen we ongeveer 20 minuten in de auto zaten hadden we de eerste 4 middelvingers alweer te pakken.

Ik voel me soms best benauwd in Nederland.. mensen mogen zich graag met anderen bemoeien en iedereen heeft wel wat op iemand aan te merken.
Er is bijna geen respect en vriendelijkheid meer. Of tenminste, niet in die mate die wij in de VS meegemaakt hebben.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jaydee84 schreef:
GJK schreef: het is allemaal nep, allemaal hypocrieten, als ze me weer met zo'n grote nepglimlach een nice day wensen lach ik ze uit.
je kijkt er dwars doorheen, je ziet aan de blik in hun ogen als ze je begroeten al dat ze er helemaal geen ene biet van menen.
Ik snap niet zo goed waarom je hierover valt. Dit is gewoon een pure omgangsvorm en dat wordt ook in elk reisboekje of reissite wel aangegeven.
Helemaal mee eens. Ik moet toegeven dat ik me vandaag niet zo lekker voelde en een kennis tegenkwam. Ik: "Hey, how are you?" Zij:"Doing well, how about you?" Ik: "Just fine, thanks". Toch net zoiets als "Hoe gaat het?", "Goed, hoor, met jou?", "Ook best". Misschien is de glimlach het verschil? Laten we wel wezen, wil jij altijd het hele doopceel horen van iedere kennis, die je tegenkomt? Nee, toch? Even klagen over het weer of een andere kleinigheid bespreken, prima, en dan verder. Lijkt me in Nederland ook niet anders. Een aantal jaren geleden jogde ik door Nieuwegein tijdens een van onze Nederlandse vakanties. Het was rond acht uur, mensen gingen naar hun werk. Ik riep iedereen, die ik zag, een vriendelijke "goedemorgen!" toe, zoals ik hier ook doe en dan meestal tenminste een "hi" terugkrijg. Niemand antwoordde dat terug! Echt, niemand! Men keek alsof men snot zag branden. Ik nam het bijna persoonlijk op, ha ha. Geef mij dan maar de zogenaamde nepvriendelijkheid, hoor.
Overigens was ik in februari dit jaar in Driebergen en werd me bij de AH ook een fijne dag toegewenst. Mijn vriendin daar kletst ook lekker even met iedereen, niets diepgaands, maar even groeten of zo. Gewoon aardig, net als ik dat hier ook altijd vind.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Haha, zo ga ik altijd graag naar Heeze (NB) als ik in Nederland ben. Ze kletsen je daar in de winkels je oren van je kop, het gaat helemaal nergens over, maar ik vind het echt supergezellig winkelen daar, hahaha. Ik houd ook wel heel erg van een positieve levensinstelling en dat is dus juist iets dat me hier in de VS enorm bevalt. Mijn jongste heeft sinds een aantal weken zwemles en laatst dook hij voor het eerst, waarna hij van alle aanwezige zweminstructeurs high 5's en fist bumps kreeg. Natuurlijk is dat enthousiasme voor een groot deel gespeeld, want hoe kun je na jaren zwemles nog zó blij worden van zo maar een jongetje dat voor de eerste keer duikt. Maar door al dat positivisme wordt dat jongetje wel gemotiveerd om nóg meer dingen te willen leren. En laten we wel wezen: van positivisme worden veel mensen zelf ook gewoon blijer, dus je moet het ook een beetje zien als een goede dienst die je jezelf én je medemensen bewijst :)
Fellow2012

Ik ben niet naar Amerika verhuisd vanwege kleine ergernissen over het verkeer etc. Ik woonde in Rotterdam niet zo ver van het centrum af en wellicht als ik naar Friesland was verhuisd het gevoel van ruimte en minder mensen op elkaar vergelijkbaar zou zijn met Amerika. Een van mijn grote ergernissen waren de talloze bewakingscameras niet alleen in het winkelgebied van Rotterdam maar in gewone woonwijken! Ik woonde in de wijk Kop van Zuid, een nieuwe wijk en beplaad niet goedkoop met een kleine winkelstraat. Nou er was een keer een winkeltje overvallen en plots twee weken laten zo een brede roterende bewakingcamera over de hele straat! Mijn ouders wonen in een oud deel van Rotterdam - Crooswijk... ook niet echt een wijk met veel criminaliteit maar er hangt op elke hoek van de straat een camera. Het benauwde van dit alles is dat er geen enkele maatschappelijke weerstand voor is. Ik stem D66 en was van plan om een email te schrijven naar de raadsleden maar had het gevoel dat ze niet veel macht hadden in de nieuwe samenstelling.

Een andere ergenis is de verplichte in-en uitschrijving van de GBA. Als ik Rotterdam wilde verlaten en mijn huur opzeggen kan ik niet zo maar een woning huren in Utrecht. Ik moet me verplicht uitschrijven en dan in Utrecht inschrijven. Het enge van dit is dat als ik maanden later bij mijn oude huisarts langs ga en hij me vertelt hey je bent onlangs verhuisd... tja, GBA had mijn gegevens allang naar de verzekeraars en allerlei andere instanties doorgegeven. Zo zijn er een paar van zulke regels waarvan ik het gevoel krijg Big Brother is watching you.

Wellicht een grote stad ergernis... ik pendelde dagelijks met de trein naar Den Haag en merkte wanneer je openbare ruimte met mensen moet delen hoe onbeschoft sommige mensen kunnen zijn. Ik had dus bijna dagelijks ruzie met tieners of zelfs volwassenen omdat ze hun muziek zo hard hadden aanstaan... kennelijk niemand anders durfde deze ruzie op te zoeken. Ik begon daarna eerste klas te reizen maar het prijsverschil van een maandabonnement was nogal groot!

Service in winkels en restaurants ervaar ik in Nederland als niet bestaand of gewoon ronduit schandalig. Er wordt vaak gezegd dat men in Amerika zo erg vriendelijk doet vanwege de tips... maar wie geeft nou een tip aan een verkoopster van Macy's. Ik zat laatst naar een populaire radio show (Kane Show 99.5) te luisteren... luisteraars bellen met service verhalen etc en een dame belde met een verhaal dat ze naar allerlei bedrijven klachtbrieven schrijft over producten dat ze nooi kocht alleen maar om gratis 'vervangde' producten te krijgen.

Jaydee84 schreef: Ik voel me soms best benauwd in Nederland.. mensen mogen zich graag met anderen bemoeien en iedereen heeft wel wat op iemand aan te merken.
Er is bijna geen respect en vriendelijkheid meer. Of tenminste, niet in die mate die wij in de VS meegemaakt hebben.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

iedereen die mijn kritiek op de vs vergelijkt met nederland mag dat maar zo bedoelde ik het niet.
ik zou nooit meer in nederland kunnen wonen. ik snap heel goed dat jullie liever de neppe vriendelijkheid van amerikanen hebben dan de chagrijnige onbeschofte nederlanders.
ik heb in dit topic een lijstje van negatieve punten over socal gemaakt maar dat lijstje was over nederland nog eenstuk langer geworden. spanje combineert voor mij het oude cultuurrijke europa met het zonnige klimaat van socal en ligt ook nog eens in dezelfde tijdzone als nederland en op slechts 2 uurtjes en zon 125 euro retour.
er is wel de vrijheid die ik in amerika zocht, en ja er zijn niet zoveel winkels en luxe shopping malls en ruime enorme stranden en mooie wegen langs de zee, maar de huizen zijn wel weer 3 a 4 x goedkoper.
ik weet niet hoe ik er over een aantal jaar over denk natuurlijk.
nearhawaii
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door nearhawaii »

Zelf woon ik in Nieuw Zeeland en ik ervaar hier ook de voordelen van ruimte en meer vrijheid. Dat laatste uit zich onder andere in een inkomstenbelasting van 33% in de hoogste schijf en gratis zorg voor iedereen (jong, oud, arm, rijk, ook betaald uit die inkomstenbelasting). Heerlijk dus om geen zorgpremie te hoeven te betalen en nog eens wat dollars over te houden.

Waar de Amerikaanse vrijheid wel in verschilt is de pioniersgeest van de gemiddelde Amerikaan en zoals al eerder aangegeven het wantrouwen richting de overheid. Hier in NZ is de overheid een stuk minder prominent aanwezig dan in NL en dat bevalt me prima, maar in de VS gaat het nog een stapje verder.

Al met al is NZ een prachtig land met een heerlijk gemoedelijk klimaat (vrijwel geen wind, geen kou) en vriendelijke mensen. Ik zou iedere aspirant-Amerikaan dan ook aanmoedigen om hier eens te komen kijken. Als je hier een paar jaar werkt verbetert je Engels enorm en wie weet komt dat nog eens van pas in de US. Ik doe iig ieder jaar mee aan de DV lottery ;)
Laatst gewijzigd door nearhawaii op 05 dec 2012, 02:19, 1 keer totaal gewijzigd.
nearhawaii
Amerika-ontdekker

p.s. NZ heeft momenteel 4,4 miljoen inwoners en het is kwa omvang te vergelijken met de UK of Japan. En Nederland past kwa omvang precies in de provincie Canterbury op het zuidereiland. De verwachting is dat Auckland groeit naar 2 miljoen inwoners (momenteel 1,3 miljoen), voornamelijk Aziaten, in de periode tot 2030. :)
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Ik ken NZ alleen van de prachtige natuur, de vriendelijke mensen en ja... ook de regen en overstromingen.
Ik heb dit land altijd wel in mijn achterhoofd gehouden, maar heb er niet zo een band mee zoals ik deze met de VS hebt.
Waarschijnlijk omdat ik het nog niet bezocht heb en ook omdat je er zo weinig van hoort. NZ is een land waar je het best een beetje moeite
moet voor doen lijkt me, wil je iets te weten komen.

Maar het lijkt me in ieder geval een fantastische bestemming.

Vandaag nog even een beklemmend gevoel gehad hier in België, had een afspraak deze middag.
Jammer genoeg was de school net uit en had de bus die de kinderen vervoerde geen halteplaats naast de rijbaan.
Simpelweg geen plaats voor, breedte van de straat ongeveer 4 meter, langs beide zeiden volgebouwd (voetpad +/-40cm breedte)
Gevolg, lekker 20 minuten in de file gestaan vooraleer de kinderen allemaal de school uit waren en de op de bus zaten.

Sorry, maar dan vraag ik mij af wat dit wordt in de toekomst als de bevolking blijft stijgen.
Bij ons in Halle, woon ik amper op 2,5km van de Colruyt supermarkt, op een zaterdag kost dit me soms 35 minuten vooraleer ik mijn eerste stap in de winkel zet.
Te voet is geen optie, tenzij ik ergens een winkelkar op de kop kan tikken en zo de weg naar de winkel kan afleggen.
Tijdens de week parkeert mijn vriendin de wagen noodgedwongen een eindje van de woning, om deze dan 's avonds als alles rustig is voor de deur te parkeren.
Leuk thuiskomen, maar op de een of andere manier leer je er wel mee leven.

Natuurlijk komt dat elders ook wel voor, maar daar heb je dan toch tussen 2 steden het gevoel van vrijheid. Hier ligt alles zo dicht op mekaar,
en wordt alles door hypocriete regeltjes dichtgestopt zodat je de hele rit niet een keertje kan doorrijden, lekker dieselen...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat gevoel heb ik alleen gehad toen ik een jaar of 2 in het centrum van Antwerpen gewoond heb. Maar toen ik woonde in De Pinte, Korspel of Kasterlee heb ik dat nooit zo beklemmend ervaren, en had ik ook niet dergelijke files. Dus als dat je probleem is, dan kan je dat echt wel makkelijk vermijden in Belgie.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Of je woont midden in de stad, zoals ik, en je doet alles op de fiets. Fietsend naar huis kom ik langs ongeveer 3 supermarkten, waar ik regelmatig even stop voor een boodschapje. Kost me hooguit 5 minuten extra op een fietstocht van 4 minuten. Geen parkeerproblemen, geen file's en m'n fiets zet ik aan een hek recht onder mijn woning. Ik heb grote fietstassen dus ik hoef ook niet te sjouwen. Regenen doet het zelden als ik van of naar mijn werk ga, eerlijk gezegd (ook al klagen wij hier zo vaak over de regen).

We hebben een auto, maar die gebruiken we alleen voor de langere afstanden, of als we eens 's avonds naar vrienden gaan die echt aan de andere kant van de stad wonen. We tanken minder dan eens per maand.

Dat zijn dus de voordelen van in de stad wonen, dichtbij alle voorzieningen en met goed openbaar vervoer voor het geval fietsen geen optie is (bijna nooit). Ik voel me nooit beklemd, behalve als ik echt behoefte heb aan natuur. Maar dan rijden we gewoon 45 minuten richting het zuiden (Zeeland), het westen (nog meer kust) of het oosten (Hoge Veluwe bijvoorbeeld). Desnoods met de fietsen achterin de auto om een lekkere fietstocht te gaan maken. Maar in de praktijk merk je dat je dat eigenlijk net iets te weinig doet. Maar dat compenseer ik dan weer met mooie reizen naar het buitenland waarin de natuur altijd stevig vertegenwoordigt is!
nearhawaii
Amerika-ontdekker

Fietsen in de regen en wind had ik na ruim dertig jaar echt meer dan genoeg van. Ik heb mijn steentje aan de groene wereld nu wel bijgedragen, de komende dertig jaar pak ik de auto :) In Amsterdam had ik trouwens regelmatig moeite om een plek te vinden om mijn fiets te parkeren...(serieus).
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

Helaas is het in de VS net zoals overal dat wanneer er banen zijn er ook veel mensen wonen. En omgekeerd. Dus veel schiet je niet op met verhuizen van het ene naar het andere land. Tenzij je geluk hebt maar dat kan ik NL natuurlijk ook als je dicht bij je werk gaat wonen of daar bewust alles op inricht.
Fellow2012

Hangt er vanaf wat voor werk je doet. Bijvoorbeeld iemand die in de medische sector werkzaam is kan wellicht makkelijk overal aan de bak. Ik heb zelf het geluk dat ik voornamelijk vanaf thuis werk en zelden bij klanten langs ga. In een werkweek van Ma/Vr stap ik zelden in de auto behalve 4 minuten rijden naar de supermarkt en dat doe ik niet elke dag. En wanneer ik bij klanten langs moet dan is het meestal vliegen + een huurauto maar zelfs dan kom zelden in de file terecht omdat ik de avond ervoor naar mijn bestemming vlieg.

Oeboemoe schreef:Helaas is het in de VS net zoals overal dat wanneer er banen zijn er ook veel mensen wonen. En omgekeerd. Dus veel schiet je niet op met verhuizen van het ene naar het andere land. Tenzij je geluk hebt maar dat kan ik NL natuurlijk ook als je dicht bij je werk gaat wonen of daar bewust alles op inricht.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

adam747 schreef:Hangt er vanaf wat voor werk je doet. Bijvoorbeeld iemand die in de medische sector werkzaam is kan wellicht makkelijk overal aan de bak.
Binnen het land waar je je opleiding voltooid hebt. Wellicht bedoelde je dat ook, maar ik wil dit nog even benadrukken. Een NL arts kan niet zomaar in de VS aan de slag als arts.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer