oortjes schreef:Het is voor de gemiddelde US onmogelijk onder omstandigheden zoals ze zijn - eerst afbetalen studieschulden, dan een huis kopen en aanbetalen, dan helpen met kosten van studies voor de kinderen, dan medische kosten samenhangend met ouder worden, vervolgens opeten spaargeld tijdens werkloosheid boven de 55 - onmogelijk genoeg te sparen of gespaard te houden voor de oude dag. Dat is gewoon een feit.
Ik wil hier toch weer even op reageren. Dat alle bovengenoemde dingen een probleem
kunnen worden is natuurlijk mogelijk, maar om te stellen dat het een
feit is dat een gemiddelde Amerikaan niet genoeg kan sparen gaat me veel te ver. Ik vind het erg jammer dat er een beeld wordt geschetst dat het onmogelijk is om goed rond te komen in de VS. Veel dingen heb je zelf namelijk wel in de hand:
Zelf (en je evt. kinderen) studeren op State Universities. Deze scholen staan vaak goed aangeschreven, en in-state tuition is over het algemeen best betaalbaar (schulden op deze scholen van de honderdduizenden dollars zijn erg zeldzaam), daarbovenop zijn lonen na je studie vaak een stuk hoger in de VS. Bij extreem dure studies (met hoge schulden, denk aan geneeskunde) heb je vaak ook voor extreem hoge lonen in je latere leven.
Huizenprijzen zijn in veel gebieden goed betaalbaar, en zolang je voldoende onder je "means" leeft (als je het niet kan veroorloven, dan geen McMansion kopen alleen om te "keep up with the Joneses", dure auto's, dure telefoon/cable abonnementen), kun je prima sparen voor de oude dag en een goed leven hebben op dit moment. Als je een hoog salaris hebt, veel geld weg kan zetten elke mand dan is er natuurlijk absoluut niks mis mee om een luxer leven te leiden, het gaat hier om de mensen die dat geld dus niet hebben.
Loek schreef:Misschien ben ik uniek, maar ik geloofde niet in die verzorgingsstaat en heb zelfs toen ik nog in Nederland woonde geld op een of andere wijze opzij gelegd voor later. Ik heb gezien hoe mijn moeder als alleenstaande vrouw moest kromliggen om voor haar 3 kinderen te zorgen nadat vader was overleden. Nadat ik naar de USA verhuisde had ik wel door dat hier helemaal niet veel was, en of social security nog zou bestaan als ik 65 werd was ik niet zo zeker van. Vandaar wij voor ons inkomenspeil erg veel opzij zetten, en niet alleen in 401k. "Don't put all your eggs in one basket" zeggen ze hier, dus overal spaarpotjes van verschillende soorten aanleggen. Ik heb nooit een lening voor een auto of ander consumentenartikel genomen je kunt die interest beter besteden, ik heb wel ooit een hypotheek gehad maar eerder afbetaald. Wist je dat wanneer je jaarlijks een betaling extra doet op een 30 jaar hypotheek heb je het in 20 jaar kunt afbetalen? Nog eerder als je nog een beetje extra betaalt. Zoals ik al zei ben ik waarschijnlijk een extreem voorbeeld, maar als men maar een paar van dit soort dingen op school zou leren zouden er zowel in NL als in de US veel minder mensen in financiële problemen raken.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook wij zetten (procentueel gezien) veel inkomen opzij voor "later", kopen geen consumenten producten op afbetaling en leven in een relatief low cost of living gebied. Hoe lager je inkomen, deste moeilijker het natuurlijk is om veel opzij te leggen, maar het is zeker mogelijk om met een gemiddeld loon een respectabel percentage geld te sparen (en mijn employer biedt geen 401k aan, laat staan matching), terwijl je ook een goed leven kan leiden.
Zoals Loek zegt al zegt is educatie van groot belang, met maar een paar simpele tips kom je al een heel eind: Leef onder je "means", zorg dat je geen (of betaal zo snel mogelijk af) schulden krijgt, en spaar een groot percentage van je loon (en dan niet 5% maar eerder 40+%)