Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Buitenlands huwelijk - inschrijven GBA en/of Den Haag

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
dutchknight
Amerika-newbie

Buitenlands huwelijk - inschrijven GBA en/of Den Haag

Bericht door dutchknight »

Hallo allemaal,

ik ben hier nieuw op dit forum al heb ik hier al wel eerder dingen opgezocht ivm mijn emigratie naar de VS.
Op dit moment zit ik met een aantal vragen waar ik niet helemaal uitkom, misschien dat iemand hier me er meer over kan vertellen.
Ik ben Nederlander en hier nog woonachtig, maar heb mijn immigrant visa procedure achter de rug en ga eind deze maand emigreren naar de VS, naar mijn Amerikaanse vrouw. Ik ben in januari van vorig jaar met haar in de VS getrouwd.
Nu zit ik met de registratie van mijn huwelijk in Nederland wat ik eigenlijk veel eerder had kunnen/moeten regelen maar vraag me af of ik dit alsnog kan doen binnen een paar weken voordat ik emigreer.

Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat ik ten eerste het huwelijk zou moeten laten bijschrijven in mijn gemeente (Leiden). Hiervoor heb ik binnen 2 weken het benodigde huwelijksafschrift met apostille binnen met de post, hopelijk eerder. Daarmee zou ik het huwelijk dan in het GBA moeten kunnen vastleggen als ik het goed begrijp.

Ten tweede zou ik hierna pas het huwelijk kunnen laten registreren bij afdeling Landelijke Taken in Den Haag. Hiervoor zou ik dan ook een geboorteakte van mijn vrouw plus apostille nodig hebben kom ik net achter. Dus deze ga ik ook regelen om binnen 2 weken in bezit te hebben. Deze registratie bij Landelijke Taken is het me eigenlijk vooral om te doen, omdat mijn vrouw en ik in de toekomst wellicht naar Europa verhuizen en ik gelezen heb dat het een hele hoop gedoe kan schelen om dit in Den Haag te registreren.

Nu zit ik met een hoop vragen;
ten eerste, hoe belangrijk is het dat ik het huwelijk met het GBA en/of Landelijke Taken regel voordat ik over 3 weken emigreer?
Ten tweede, is het te doen binnen dit tijdsbestek? Krijg ik mijn huwelijksakte met apostille meteen mee terug na aangifte bij de gemeente, of krijg ik het terug per post? -in dat geval vraag ik mijn vrouw deze week twee aktes op te sturen, 1 extra om naar Den Haag op te sturen.- Ik zou waarschijnlijk het postadres van familie in NL moeten opgeven om de originele documenten naar terug te laten sturen/of een enveloppe met aangetekende zegel bijvoegen naar mijn VS adres, aangezien ik waarschijnlijk niet meer in NL ben als de post retour komt.

Ik las ook iets op de forums over een M46 formulier dat wellicht verstuurd zou moeten worden voordat een GBA inschrijving gedaan kan worden (wat 2 maanden zou duren en bij voorbaat al betekent dat dit allemaal geen zin heeft). Maar sommige mensen zeggen dat hun gemeente hier helemaal niet om vroeg, en dat de huwelijksakte met apostille voldoende was.

En tot slot, is het ook mogelijk om de GBA inschrijving te laten voor wat het is, te emigreren en vervolgens vanuit de VS mijn huwelijk alsnog te laten registreren? Als ik het goed begrepen heb zou ik namelijk wonend in de VS geen GBA meer kunnen/hoeven doen en zou ik dan direct bij Landelijke Taken in den Haag mijn huwelijk kunnen laten vastleggen vanuit de VS?

Een hoop vragen, iets waar ik beter vooraf had kunnen regelen maar goed. Ik hoop dat er iemand is die me kan vertellen of dit een beetje klopt en wat ik het beste kan doen :)
Laatst gewijzigd door dutchknight op 08 mei 2013, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Re: Buitenlands huwelijk - inschrijven GBA en/of Den Haag

Bericht door USInsider »

Een ding is me niet duidelijk: als je nog in Ned. woont dan ben je gewoon nog ingeschreven bij de gemeente waar je woont. Iedereen is nl. ergens ingeschreven in Ned. Waarom wil je je bij de gem. Leiden laten inschrijven ?

Op moment dat je echt gaat vertrekken moet je je officieel laten uitschrijven inderdaad. Je geg. gaan dan naar een kaartenbak in Den Haag (vroeger BiZa maar nu bij de gem. Den Haag). Jij kunt daarop bij de Registratie van Vertrokken Ned.landers je file# (kaart#) opvragen. Dat nummer heb je nodig als je bv. je Ned. rijbewijs wilt verlengen, straks vanuit de US (als je dat wilt).
Het zou kunnen dat je ook via die registratie je huwelijk kunt laten registeren.

Je kunt de genoemde Registratie denk ik bereiken door de gem. Den Haag te bellen en vragen doorverbonden te worden. Of men geeft je daar het juiste tel.nr.
Laatst gewijzigd door USInsider op 08 mei 2013, 06:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Dutchknight, ik heb je een pb gestuurd met de naam en contact informatie van een behulpzame medewerkster bij de gemeente Den Haag.
dutchknight
Amerika-newbie

oortjes schreef:Een ding is me niet duidelijk: als je nog in Ned. woont dan ben je gewoon nog ingeschreven bij de gemeente waar je woont. Iedereen is nl. ergens ingeschreven in Ned. Waarom wil je je bij de gem. Leiden laten inschrijven ?

Op moment dat je echt gaat vertrekken moet je je officieel laten uitschrijven inderdaad. Je geg. gaan dan naar een kaartenbak in Den Haag (vroeger BiZa maar nu bij de gem. Den Haag). Jij kunt daarop bij de Registratie van Vertrokken Ned.landers je file# (kaart#) opvragen. Dat nummer heb je nodig als je bv. je Ned. rijbewijs wilt verlengen, straks vanuit de US (als je dat wilt).
Het zou kunnen dat je ook via die registratie je huwelijk kunt laten registeren.

Je kunt de genoemde Registratie denk ik bereiken door de gem. Den Haag te bellen en vragen doorverbonden te worden. Of men geeft je daar het juiste tel.nr.
@oortjes, bedankt voor je reactie.

Ik had het niet goed geschreven, heb het aangepast naar 'ten eerste het huwelijk zou moeten laten bijschrijven in mijn gemeente (Leiden)'. Ik ben namelijk al ingeschreven bij het GBA in Leiden, wil alleen nog het huwelijk bij laten schrijven bij het GBA.
Bedankt voor de info over het file nummer, ga ik onthouden voor als ik in de VS ben.

Het zou mogelijk moeten zijn om het huwelijk vanuit het buitenland te laten registreren in Den Haag. Ik ga ze nog een keer e-mailen hierover, ze geven erg snel (binnen 24u) antwoord, heb al eerder gemaild.
@Marion K, bedankt voor de gegevens. Als ik geen duidelijk antwoord krijg via de mail zal ik gaan bellen. Op het werk heb ik weinig tijd om te bellen vandaar dat ik email.

Ik heb vandaag mijn huwelijkscertificaat met apostille verkregen dus ga vrijdag meteen een afspraak maken met gemeente Leiden. De post was sneller dan verwacht gelukkig :thumbup:
Wat betreft registratie van het huwelijk in Den Haag hebben we besloten hiervoor geen geboorteaktes op te gaan vragen en het nu te laten voor wat het is en het straks vanuit de VS proberen te gaan regelen, aangezien deze registratie toch niet verplicht is.

Zijn er nog andere zaken die jullie te binnen schieten die belangrijk zijn om te regelen?
Ik heb het volgende genoteerd:
-me uit laten schrijven bij de gemeente als geëmigreerd per eind deze maand.
-zorgverzekering opzeggen
-adres Postbankrekening laten veranderen naar VS als mogelijk.
Ik heb ook een creditcard van de ING waarmee ik 1500 euro kan opnemen (mede omdat ik mijn inkomen op de rekening stort). Dit is geen doorlopend krediet en ik heb geen negatieve BKR registratie.
Ik vraag me af of ze me deze creditcard laten houden, en weet iemand of dit een goed idee is ivm credit history in de VS?
-Bij welke overheidsinstanties moet ik allemaal doorgeven dat ik geëmigreerd ben? Belastingdienst e.d.? Of nemen ze dit over van het GBA? Ik wil zo min mogelijk post op mijn oude adres gestuurd krijgen nadat ik geëmigreerd ben.
Laatst gewijzigd door dutchknight op 09 mei 2013, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

GEBOORTEAKTES ! Internationale versie, neem er minstens drie mee ! Vooral als je net in de US bent worden ze vaak gevraagd door meerder instanties, bv. voor SS etc. In Ned. verouderen deze documenten, in de US NIET. Je kunt er dus jaaaren mee toe.
Registratie is niet verplicht zeg je, en daarom juist ! Veel instanties vragen om meerdere bewijzen dat je bent wie je voorgeeft te zijn. Dus en paspoort en geboortebewijs.

Als je eenmaal in de US bent is het vrij lastig een geboortebewijs te krijgen. Het moet aangevraagd bij de gem. waar je bent geboren, je moet vooruit betalen maar ze doen niet aan Paypal oid. en/of ze willen niet naar buitenland opsturen. Plus de kans dat ze je de verkeerde versie leveren.

Als ik een ding geleerd heb van emigreren: doe zoveel mogelijk in Ned. !!! en stel niet uit tot je in de US bent.
Bv. je rijbewijs hoe lang is dat nog geldig ? Als dat vrij kort is, vraag nu een nieuw aan. Enz.

Verander je post adres naar een familie lid of een goede vriend oid. Hoe goed je ook je best ervoor doet te voorkomen, er zal altijd post komen op je laatste adres. het beste is iemand die jij kunht vertrouwen en die een brief kan openmaken en als het belangrijk is je de inhoud kan emailen of faxen of watdanook.
dutchknight
Amerika-newbie

Bedankt voor de tip oortjes.
Ik zal nog een paar internationale geboorteaktes regelen zodat ik dat later niet hoef te doen vanuit de VS. Een apostille is daarbij niet nodig?

Verder heb ik geen rijbewijs dus die hoef ik niet te verlengen.
Eventuele post laat ik door mijn huisgenoot per aangetekende post naar me opsturen in de VS.
oortjes schreef:GEBOORTEAKTES ! Internationale versie, neem er minstens drie mee ! Vooral als je net in de US bent worden ze vaak gevraagd door meerder instanties, bv. voor SS etc. In Ned. verouderen deze documenten, in de US NIET. Je kunt er dus jaaaren mee toe.
Registratie is niet verplicht zeg je, en daarom juist ! Veel instanties vragen om meerdere bewijzen dat je bent wie je voorgeeft te zijn. Dus en paspoort en geboortebewijs.

Als je eenmaal in de US bent is het vrij lastig een geboortebewijs te krijgen. Het moet aangevraagd bij de gem. waar je bent geboren, je moet vooruit betalen maar ze doen niet aan Paypal oid. en/of ze willen niet naar buitenland opsturen. Plus de kans dat ze je de verkeerde versie leveren.

Als ik een ding geleerd heb van emigreren: doe zoveel mogelijk in Ned. !!! en stel niet uit tot je in de US bent.
Bv. je rijbewijs hoe lang is dat nog geldig ? Als dat vrij kort is, vraag nu een nieuw aan. Enz.

Verander je post adres naar een familie lid of een goede vriend oid. Hoe goed je ook je best ervoor doet te voorkomen, er zal altijd post komen op je laatste adres. het beste is iemand die jij kunht vertrouwen en die een brief kan openmaken en als het belangrijk is je de inhoud kan emailen of faxen of watdanook.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer