Begin dit jaar vroeg ik hier om informatie voor een toeristenvisum. Dat heb ik toen gekregen en in maart ben ik voor een half jaar naar de VS vertrokken. Mijn B2-visum is gister verlopen, en nu zit ik hier. Op de bank. In Oakland, California. Wat in maart niets meer was dan de behoefte een half jaar weg te gaan, het land te ontdekken en tijd door te brengen met nieuwe vrienden, liep volledig anders. Ik had wel wat verliefde kriebels voor één van deze vrienden, maar wist niet in hoeverre die beantwoord werden. En hoe serieus dat was. En wat ik daar dan mee moest. Naar de VS verhuizen? Doe eens normaal zeg.
Maar al vrijwel gelijk was duidelijk dat de verliefdheid wederzijds was, en niet zo'n beetje ook. Eenmaal eraan toegegeven, waren we onafscheidelijk en was het duidelijk dat dit het was. Helemaal. En hoewel ik zo veel in Nederland heb waar ik aan gehecht was (en ben), wilde ik hem ook niet kwijt. En voelde het zo goed, hier zijn.
Vorige maand zijn we in het diepe gesprongen. We zijn getrouwd. We hadden niet gedacht dat ons leven zo zou verlopen, maar wilden de kans niet laten gaan. Hoewel onze omgeving eerst, uiteraard, erg verbaasd reageerde, is iedereen heel enthousiast en steunend. Mijn ouders, zussen, beste vrienden en m'n nichtjes zijn voor 10 dagen overgevlogen om erbij te kunnen zijn.De dag was prachtig (http://bit.ly/15TIygW) en daar kan ik nog veel meer over vertellen, maar dat is niet het doel van dit forum

Hoe dan ook: we staan nu aan het begin van ons immigratieproces. Omdat ik al in de VS ben, mag ik hier blijven in afwachting van de uitkomst. Ik ga ervan uit dat de uitkomst positief is - doemdenken helpt nooit - maar ik heb wel de nodige zenuwen en vragen. Gaan ze moeilijk doen omdat ik hier op een B2-visum ben? Omdat we officieel nog maar zo kort samen zijn (al zijn we al langer vrienden)? Hoe lang gaat het proces ongeveer duren, een maand of 9 dacht ik?
Zijn er meer mensen die op dit moment hiermee bezig zijn? Wanneer kregen jullie je SSN? En is Advance Parole een optie?
Welke dingen zijn het meest belangrijk bij het aantonen van de echtheid van de relatie? Ik heb allerlei foto's, het feit dat mijn familie is overgekomen lijkt me belangrijk; zijn familie, onze vrienden kunnen officieel getuigen dat we echt samen zijn - er is voldoende bewijs in mailwisseling en honderden foto's dat we echt samen zijn, dat onze families samen zijn. We zijn pas verhuisd en het appartement staat op allebei onze namen. Vergeet ik iets? Mis ik iets dat cruciaal is?
Ik hoor graag iedere mits en maar die er is. Ik wil positief, maar niet naïef zijn.