Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Credit history
- DixieChick
- Amerika-expert
Re: Credit history
Wat een gedoe...tssk.
Ik heb me er ondertussen maar bij neergelegd dat ik gewoon met vier versies van mijn naam door het leven moet (Voornaam Mansnaam, Voornaam Meisjesnaam-Mansnaam, Voornaam Meisjesnaam, Voornaam Meisjesnaam als middle name, Mansnaam). De laatste twee zijn de schuld van mijn werk. Zoals ik zei, ik heb me er maar bij neergelegd. En toen we twee jaar terug onze mortgage aanvroegen gewoon een briefje naar de mortgage company geschreven waarin ik uitgelegd heb dat ik inderdaad al die vier personen ben. Interessant genoeg moest ik dus onder twee varianten op mijn naam de mortgage papers ondertekenen. En die waren dan weer Voornaam Mansnaam, Voornaam middle initial Mansnaam..volgen jullie em nog? ik niet meer namelijk...
Ik heb me er ondertussen maar bij neergelegd dat ik gewoon met vier versies van mijn naam door het leven moet (Voornaam Mansnaam, Voornaam Meisjesnaam-Mansnaam, Voornaam Meisjesnaam, Voornaam Meisjesnaam als middle name, Mansnaam). De laatste twee zijn de schuld van mijn werk. Zoals ik zei, ik heb me er maar bij neergelegd. En toen we twee jaar terug onze mortgage aanvroegen gewoon een briefje naar de mortgage company geschreven waarin ik uitgelegd heb dat ik inderdaad al die vier personen ben. Interessant genoeg moest ik dus onder twee varianten op mijn naam de mortgage papers ondertekenen. En die waren dan weer Voornaam Mansnaam, Voornaam middle initial Mansnaam..volgen jullie em nog? ik niet meer namelijk...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
- Amerika-expert
Je kan waarschijnlijk alles vereenvoudigen wanneer je genaturaliseerd wordt. Mijn ondervrager die de kennis van mijn Amerikaans en Amerika toetste vroeg tenminste of ik dat wilde veranderen. Heb alles maar bij mijn Nederlandse paspoort gelaten, ook al omdat mijn eerste rijbewijs in de VS die namen had. Mijn vrouw heeft er gelukkig nooit problemen mee gehad, die heeft gewoon haar meisjesnaam aangehouden (en we hebben ook onze eigen bankrekeningen en kredietkaarten aangehouden, schreven twee cheques voor de hypotheek.)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
Dat kan inderdaad. Je moet dat dan van tevoren aangeven en een aparte afspraak maken om het in een moeite door af te handelen. Het kan ook achteraf, als je dat zou willen. We hebben er zelf mee gestaan, maar mijn vrouw heeft haar oude naam gehouden, om dezelfde redenen als Benno hierboven al aangeeft.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Update.
Inmiddels hadden we dus een rekening
en succesvol 1e statement in Nederland ontvangen
Waarna we ... ineens een close out check ontvangen van het hele bedrag van checking en saving totaal.
Wat een
oke, het zijn US banken dus ik ben over 1e reaktie heen.
Wat nu?
Er zat bij deze bank geen credit card alleen positief saldo checking en saving.
Verder een brief van lokatie dat we geen fee betalen voor 1 jaar en niet aan de voorwaarden hoeven te voldoen.
De rekening is aangevraagd toen we nog geen SSN hadden en daarbij een formulier ingevuld waarop je je SSN moest invullen en ook kon aankruisen dat je In afwachting van het ontvangen van SSN was. Dat waren we.
We konden op zaterdag de passen ophalen, hiermee konden we alles online regelen.
Zaterdag waren we er maar de pasjes niet, zei onze contactpersoon.
Hij zei dat hij ze zou fedexen naar Nederland.
Maandag (na zaterdag bij de bank) vertrokken we naar NL
SSN is inmiddels op amerikaans adres aangekomen maar ik wilde de post verder gesloten houden (adres dat ik nu gebruik is viavia dus ik wil het gewoon zo veilig mogelijk laten... of is dat onnodig)
Vragen:
Ik neig natuurlijk naar een andere bank.. (maar is dat beter.... wat kan ik verwachten of 'eisen' van een bank)
In dat geval nog een vraag:
heel veel dank!!
Inmiddels hadden we dus een rekening
en succesvol 1e statement in Nederland ontvangen
Waarna we ... ineens een close out check ontvangen van het hele bedrag van checking en saving totaal.
Wat een

oke, het zijn US banken dus ik ben over 1e reaktie heen.
Wat nu?
Er zat bij deze bank geen credit card alleen positief saldo checking en saving.
Verder een brief van lokatie dat we geen fee betalen voor 1 jaar en niet aan de voorwaarden hoeven te voldoen.
De rekening is aangevraagd toen we nog geen SSN hadden en daarbij een formulier ingevuld waarop je je SSN moest invullen en ook kon aankruisen dat je In afwachting van het ontvangen van SSN was. Dat waren we.
We konden op zaterdag de passen ophalen, hiermee konden we alles online regelen.
Zaterdag waren we er maar de pasjes niet, zei onze contactpersoon.
Hij zei dat hij ze zou fedexen naar Nederland.
Maandag (na zaterdag bij de bank) vertrokken we naar NL
SSN is inmiddels op amerikaans adres aangekomen maar ik wilde de post verder gesloten houden (adres dat ik nu gebruik is viavia dus ik wil het gewoon zo veilig mogelijk laten... of is dat onnodig)
Vragen:
- * is het sluiten van het account op een of andere manier straks van negetieve invloed op iets dat te maken heeft met credit historie of iets anders?
* na het navragen bij de bank zegt de contactpersoon dat de pasjes er een dag later (zaterdag) waren. dat is dan dus een leugen aangezien we er zaterdag waren (speciaal voor die passen ophalen) en nu wil ik niet met een bank in zee als ze over zoiets al liegen...of is een bank gewoon altijd in zijn geheel onbetrouwbaar en kun je nooit aan van het woord van een personeelslid?
* kan ik een klacht indienen en heeft dat zin, of ben ik 'niemand' voor ze en is het toch verspilde moeite
Ik neig natuurlijk naar een andere bank.. (maar is dat beter.... wat kan ik verwachten of 'eisen' van een bank)
In dat geval nog een vraag:
- * Die check wil ik natuurlijk niet hier inwisselen maar in Amerika. Kan ik die op een andere rekening zetten en zo ja, hoe? (of doe je dat 'gewoon' de machine in van de nieuwe bank en stort je het daarmee op je eigen rekening) kost dat ook weer extra geld?
of zou alsnog het geld hier weer bijschrijven (inwisselen check) beste zijn.
heel veel dank!!
Ik zou zeggen, wen er al vast maar aan want bij de start up periode ga je nog veel van dit soort dingen mee maken 
Ten eerste denk ik niet dat het nadelige gevolgen zal hebben voor je credit historie. Je ssn is namelijk nog niet gekoppeld aan je bankrekening, plus je bankrekening wordt niet geregistreerd bij de credit bureaus, alleen leningen en die heb je nog niet.
Wat ik mis in je verhaal is de reden waarom ze je account gesloten hebben? Stond dat niet in een brief?
Pasjes en zaken kan altijd mis gaan, internet bankieren heeft bij mij 5x geduurd voordat ik de juiste inlog gegevens ontvangen had per post. In persoon praten met mensen bij het filiaal van de bank vind ik een stuk prettiger dan de help desks. In persoon worden zaken een stuk sneller geregeld heb ik het idee en de persoon hier bij bank is zeer vriendelijk en denkt met ons mee. Ik heb bij dezelfde bank mijn rekening geopend toen ik nog in Nederland woonde en toen had ik eigenlijk alleen contact via de helpdesk. Toen had ik ook niet een hoge pet op van die bank, maar nu vind ik het zeer prettig..
Wanneer heb je zelf weer de mogelijkheid om in persoon bij de bank langs te gaan?

Ten eerste denk ik niet dat het nadelige gevolgen zal hebben voor je credit historie. Je ssn is namelijk nog niet gekoppeld aan je bankrekening, plus je bankrekening wordt niet geregistreerd bij de credit bureaus, alleen leningen en die heb je nog niet.
Wat ik mis in je verhaal is de reden waarom ze je account gesloten hebben? Stond dat niet in een brief?
Pasjes en zaken kan altijd mis gaan, internet bankieren heeft bij mij 5x geduurd voordat ik de juiste inlog gegevens ontvangen had per post. In persoon praten met mensen bij het filiaal van de bank vind ik een stuk prettiger dan de help desks. In persoon worden zaken een stuk sneller geregeld heb ik het idee en de persoon hier bij bank is zeer vriendelijk en denkt met ons mee. Ik heb bij dezelfde bank mijn rekening geopend toen ik nog in Nederland woonde en toen had ik eigenlijk alleen contact via de helpdesk. Toen had ik ook niet een hoge pet op van die bank, maar nu vind ik het zeer prettig..
Wanneer heb je zelf weer de mogelijkheid om in persoon bij de bank langs te gaan?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Hoi Oscar, bedant voor je snelle reaktie!
...tsss er zat helemaal geen brief bij,
alleen zo'n statement van de bankmachine
Die heb ik toen 10x bekeken en de afkorting kunnen ontcijferen van closed
dus meteen contact opgenomen
In persoon langs gaan had ik natuurlijk meteen gedaan als het kon.
Ik heb nu geen reisdatum dat maakt het ook zo lastig.
Nu degene met wie ik eerder in persoon sprak doodleuk een mail met leugens stuurt (zo van zaterdag lagen de passen op jullie te wachten, terwijl ik juist zaterdag ons hele gezin mee sleurde naar de bank om de pasen te halen, kom na 1 want dan zijn ze er zeker, we waren er tot 2,45 terwijl hij om 3u dicht ging...
Hij gaat in zijn mail uit dat we er vrijdag waren, dat waren we niet--hij schrijft in zijn mail vanuit een traiing waar hij heel de week is over: "the next day (Saturday)"
Ik vroeg ook waarom ons account zomaar gesloten is zonder dat hij maar contact met ons opnam, helemaal niets terwijl we alles besproken hadden en hij ons contactpersoon is (was
) daarop schrijft hij geen antwoord, de assitent mamager met wie ik na zijn 1e magere mail contact op nam gaat daar ook niet op in. Wel zorgt zij dat hij reageert vanuit die training waar hij zit.
Maar goed ik krijg geen antwoord en een leugen... what to do?
...tsss er zat helemaal geen brief bij,
alleen zo'n statement van de bankmachine
Die heb ik toen 10x bekeken en de afkorting kunnen ontcijferen van closed
dus meteen contact opgenomen
In persoon langs gaan had ik natuurlijk meteen gedaan als het kon.
Ik heb nu geen reisdatum dat maakt het ook zo lastig.
Nu degene met wie ik eerder in persoon sprak doodleuk een mail met leugens stuurt (zo van zaterdag lagen de passen op jullie te wachten, terwijl ik juist zaterdag ons hele gezin mee sleurde naar de bank om de pasen te halen, kom na 1 want dan zijn ze er zeker, we waren er tot 2,45 terwijl hij om 3u dicht ging...
Hij gaat in zijn mail uit dat we er vrijdag waren, dat waren we niet--hij schrijft in zijn mail vanuit een traiing waar hij heel de week is over: "the next day (Saturday)"
Ik vroeg ook waarom ons account zomaar gesloten is zonder dat hij maar contact met ons opnam, helemaal niets terwijl we alles besproken hadden en hij ons contactpersoon is (was

Maar goed ik krijg geen antwoord en een leugen... what to do?
Heb je je account vanuit NL geopend?OscarG schreef: Ik heb bij dezelfde bank mijn rekening geopend toen ik nog in Nederland woonde en toen had ik eigenlijk alleen contact via de helpdesk.
En heb je je account met of zonder SSN geopend?
Thanks!
Ik had mijn account geopend in de VS tijdens vakantie. Binnengelopen bij de bank, zonder ssn want die had ik nog niet. Dus gewoon met mijn NL paspoort. Ik moest een W8 formulier invullen ivm de taxes en deze heb ik dan ook ingevuld. Hier heb ik zo'n 6 maanden later nog wel een brief van gekregen dat ik deze verkeerd had ingevuld en of ik deze nogmaals op kon sturen. Uiteraard stond er niet bij wat ik verkeerd had gedaan en ik zou hem zo weer exact hetzelfde invullen. Heb toen nog niets gedaan en het account is wel gewoon open gebleven. Ook had ik internet bankieren aangevraagd, maar die papieren kreeg ik ook nooit binnen. Ik heb toen besloten om niets te doen en te wachten totdat ik daadwerkelijk in het land was. Toen ik hier deze zomer kwam en mn SSN kreeg, heb ik dit meteen doorgegeven aan de bank en ze hebben alle gegevens aangepast. Ook heb ik de internetbankieren papieren binnen gekregen en alles loopt nu prima.
Op zich is een bankrekening niet heel belangrijk hoor, je creditscore hangt er niet aan vast. Je kan ook wachten totdat je daar bent, dan kan je alles wat makkelijker regelen omdat je zo binnen kan stappen. Dat is moeilijker te negeren/omzeilen dan een emailtje van een klant die ver weg zit. En een nieuwe bankrekening is zo geopend bij welke bank dan ook, binnen een paar dagen heb je dan ook je debit card in de bus
Op zich is een bankrekening niet heel belangrijk hoor, je creditscore hangt er niet aan vast. Je kan ook wachten totdat je daar bent, dan kan je alles wat makkelijker regelen omdat je zo binnen kan stappen. Dat is moeilijker te negeren/omzeilen dan een emailtje van een klant die ver weg zit. En een nieuwe bankrekening is zo geopend bij welke bank dan ook, binnen een paar dagen heb je dan ook je debit card in de bus

Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Thanks Oscar,
ik wil niet bij die bank blijven (of die branch, zeker niet bij die persoon).. het is wel de bank waar ik vroeger (als student MET SNN!!) ook zat...
van alle ervaringen die ik nu had vond ik deze de meest fair..
Ik heb wel gevraagd hoe lang hij er al werkt, 7 jaar. Niet lang maar ook niet gisteren
Daarom vroeg ik me ook af, zijn banken echt onbetrouwbaar? allemaal uit op leugens vertellen (over wat te doen qua credit opbouw lekker een deel niet afbetalen en hen je rente laten verdienen, ed) en altijd ten koste van mijn portemonee (hey in that sense I am DUTCH!
)
Wie kan er nog iets over zeggen, ik ben wel benieuwd.
ik wil niet bij die bank blijven (of die branch, zeker niet bij die persoon).. het is wel de bank waar ik vroeger (als student MET SNN!!) ook zat...
van alle ervaringen die ik nu had vond ik deze de meest fair..

Ik heb wel gevraagd hoe lang hij er al werkt, 7 jaar. Niet lang maar ook niet gisteren

Daarom vroeg ik me ook af, zijn banken echt onbetrouwbaar? allemaal uit op leugens vertellen (over wat te doen qua credit opbouw lekker een deel niet afbetalen en hen je rente laten verdienen, ed) en altijd ten koste van mijn portemonee (hey in that sense I am DUTCH!

Wie kan er nog iets over zeggen, ik ben wel benieuwd.
Het is wel belangrijk om een goed gevoel te hebben bij de bank ja. De man die ons dat vertelde over de creditscore is ook de man die de secured loan voor ons heeft gedaan en ook al weet ie dus niet 100% hoe de credit score werkt, al het andere werk deed hij echt top. Zeer service verlenend, dus afgezien van zijn credit score kennis heb ik een zeer goed gevoel bij die man.
Credit score dingen blijven altijd lastig. Ik vraag me af of de 3 credit bureau's het zelf nog wel snappen. Ik heb wel bij Experian een monitoring service genomen zodat ik het eerste jaar in de gaten kan houden welke zaken wat voor invloed hebben op mijn score. Met mijn American Express, Secured Loan en een nieuw, nog ongebruikte JC Penny creditcard heb ik nu een score tussen de 703-725. Valt mij zeer mee in 4 maanden tijd. De 725 is bij Equifax, welke de history van het American Express account heeft mee genomen. Bij Experian staat dat hele account niet genoemd (hier is de score 703) en bij Transunion geldt dat account als geopend in september (score 713).
Credit score dingen blijven altijd lastig. Ik vraag me af of de 3 credit bureau's het zelf nog wel snappen. Ik heb wel bij Experian een monitoring service genomen zodat ik het eerste jaar in de gaten kan houden welke zaken wat voor invloed hebben op mijn score. Met mijn American Express, Secured Loan en een nieuw, nog ongebruikte JC Penny creditcard heb ik nu een score tussen de 703-725. Valt mij zeer mee in 4 maanden tijd. De 725 is bij Equifax, welke de history van het American Express account heeft mee genomen. Bij Experian staat dat hele account niet genoemd (hier is de score 703) en bij Transunion geldt dat account als geopend in september (score 713).
Ik ben van mening dat je het beste alles binnen de USA kan houden en hier opbouwen. Ik ben ooit eens begonnen met een vage "no credit history required" credit card: http://www.creditcards.com/bad-credit.php Eenmaal eentje binnen, daar zoveel mogelijk op zetten en ook netjes maandelijks alles afbetalen. Dan komen vanzelf de wat meer "established" kaartaanbiedingen binnen en kun je daarop overstappen (en punten sparen!!) Ik geloof dat als je eerst een checking account opent bij een bank, je vrij snel een credit card kan krijgen van diezelfde bank. Ze kennen je dan immers al een beetje.
Het duurt inderdaad even, maar voor je het weet zit je goed. In het begin heb ik mijn telefoonrekeningen maandelijks in de T-mobile cash betaald. Voelde een beetje triest. Ach ja.
Het duurt inderdaad even, maar voor je het weet zit je goed. In het begin heb ik mijn telefoonrekeningen maandelijks in de T-mobile cash betaald. Voelde een beetje triest. Ach ja.
-
- Amerika-ontdekker
- Partner van: millie
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Op hun site vind ik dat je de kaart 12 maanden moet hebben alvorens ze die willen transfereren: http://www.americanexpress.com/global-c ... tates.htmlOscarG schreef:Als ik op de site kijk bij het global transfer program dan staat daar niets over de credit history die mee wordt genomen.
Als alles goed zit, verhuis van BE naar VS al over 1 a 2 maanden. Toch nog hier AmEx aanvragen, en volgend jaar transfereren als extra item voor credit history, of geldverspilling?
-
- Amerika-ontdekker
Ter info:hedgehog schreef: Op hun site vind ik dat je de kaart 12 maanden moet hebben alvorens ze die willen transfereren: http://www.americanexpress.com/global-c ... tates.html
Please note:
• Process takes 7-10 working days
• You may only transfer one Card to the United States, until you have built up local credit history
• We may request documents for ID purposes and address verification.
• Membership Rewards® points can be transferred to your new Card if it is enrolled in the Membership Rewards program. Otherwise, please redeem the points before you cancel your existing Card.
• If you wish to keep your existing Card, you will continue to be billed any annual fees you are currently paying.
• To be eligible for a Card transfer, your Consumer Card must be issued by American Express. You must be the Basic Cardholder, and have held the Card for at least 12 months. Your Card Account must be open and in good standing at the time of the transfer request, or if the Card was previously cancelled by you, it must have been cancelled within the last 3 months. (Corporate Cards, International Dollar Cards, Global Network Cards and Small Business Cards are not eligible for Card transfers in the U.S.)
Must haves for a USA move:
• Your American Express account number
• U.S. home address
• U.S. home phone number
• U.S. bank account details
• Passport details, U.S.-issued Social Security Number, or U.S.-issued Individual Tax Identification Number (ITIN)
• Employment details
hedgehog, ik denk dat het geldverspilling zal zijn. Je betaalt de jaarlijkse kosten voor de kaart, en aangezien je al in 1-2 maanden verhuist zul je de europese kaart in de usa gaan gebruiken, en daarmee international exchange kosten betalen voor alles wat je op die kaart koopt.
Uiteindelijk kun je pas na 12 maanden een transfer aanvragen, en tegen die tijd heb je als het goed is ook wel genoeg historie opgebouwd met een paar secured credit cards en misschien een kleine lening.
Met die historie kun je dan gewoon een amex aanvragen.
Een ander voordeel dat amex je zou geven gaat ook niet op: je historie hier geldt als historie daar. maar aangezien je de kaart nu pas aanvraagt stelt die historie niet zoveel voor.
Ik weet niet of je dit al gezien had: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 60#p855158
Dit is mijn proces geweest met het opbouwen van een credit historie en score hier in de usa.
Uiteindelijk kun je pas na 12 maanden een transfer aanvragen, en tegen die tijd heb je als het goed is ook wel genoeg historie opgebouwd met een paar secured credit cards en misschien een kleine lening.
Met die historie kun je dan gewoon een amex aanvragen.
Een ander voordeel dat amex je zou geven gaat ook niet op: je historie hier geldt als historie daar. maar aangezien je de kaart nu pas aanvraagt stelt die historie niet zoveel voor.
Ik weet niet of je dit al gezien had: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 60#p855158
Dit is mijn proces geweest met het opbouwen van een credit historie en score hier in de usa.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
-
- Amerika-ontdekker
Prima samenvattende post, ter vervanging van alle andere threads. Thanks!
s.
s.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Ik heb gisteren gesproken met de ledenservice en zij zeiden niks over 12 maanden. Maar dat dit gelijk omgezet kon worden na goedkeuring van de kaart.
Die 12 maanden reference staat toch echt op de amerikaanse amex website: http://www.americanexpress.com/global-c ... tates.html
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 9050 Weergaves
-
Laatste bericht door Coyote