Zo net de interview gehad, stelde niet veel voor. Al met al binnen 30 minuten weer buiten, gesprek met de consular duurde niet meer dan paar minuten.
We hadden een afspraak rond 13:30 (tenminste dat staat op hun standaard uitnodiging). Wij met zijn drieen (ik, vrouw en kindje) kwamen rond 13:20 aan. Alhoewel we een van de eerste waren, moesten we de rij dat we hadden gevormd intussen wat veranderen zodat het tegen de muur liep. Soms vergeet ik hoe associaal meeste mensen zijn, want een groot aantal probeerde voor ons te dringen. We lieten het maar gaan, ipv ruzie lopen maken daar. Maar gelukkig maakte het niet veel uit aangezien de bewaker vroeg wie voor emigratie visum kwam, die mochten als eerst binnen (wij dus). De bewaker melde ons dat we niet met mobieltjes naar binnen moesten gaan, de visumafspraak kan eventueel worden ingetrokken als je met elektronica binnen probeert te komen. Ik mocht het wel even snel naar mijn geparkeerde auto brengen. Wat ik ook merkte is, dat je best ook wat later kan komen. Als een van de weinigen voor emigratie/GC zit je in een andere kamertje (loket 5/7). Dus we liepen gelijk door naar loket 5, en konden alles inleveren. Ik had mapjes voor elk persoon gemaakt met alle benodigde documenten, maar de mevrouw achter de balie vroeg de documenten steeds in volgorde. Dus eerst alle geboortecertificaten, huwelijks certs dan de VOGs etc. etc. Beter kan je dus alle documenten in EEN map op volgorde doen. Wat men ook niet moet vergeten (gelukkig hadden we dat wel gedaan), is een aangetekende ‘zegeltje’ erbij te doen. Dit kost rond de 7 euro bij de postkantoor, voor 0-2 kg aan gewicht. En aangezien we de track and trace hebben, kunnen we onze pakketje volgen als ze het hebben opgestuurd. We hadden extra fotos gemaakt voor de interview, maar hoefden geen fotos in te leveren bij dit gedeelte. Alhoewel het wel op hun site stond. Waarschijnlijk zijn de fotos die je inlevert bij de medical checkup genoeg.
Na het inleveren van documenten, wat niet meer dan 20 minuten duurde, mochten we gelijk betalen. Het bedrag was rond de 990 dollar voor 3 personen. Binnen 5 minuten werden we dan bij loket 6 geroepen waar de consular stond en mijn vrouw paar simpele vragen vroeg zoals wat voor richting ze haar bachelor heeft gedaan en waar ze momenteel werkt en daarvoor heeft gewerkt. Na deze drie korte vraagjes zei hij gewoon van alles is goed, jullie krijgen de paspoorten met visums opgestuurd. Dus heel snel stonden we buiten, had voor 2 uur geparkeerd dus de rest van de tijd mooi gebruikt om door Albert-Cuip te lopen.
Ik wil een paar pointers geven voor de overige winnaars.
- Laat mobieltjes in de auto !!!! Anders kom je moeilijk tot NIET binnen ! Er stonden paar mensen zielig buiten, omdat ze niet wisten waar ze hun telefoon moesten laten.
- Ik had geen kopieen gemaakt van de huwelijks certificaten/geboorte certificaten, maar je kan beter een kopie maken en die inleveren met de origineel. Dan krijg je de origineel gewoon terug ! en kan je eventueel voor andere dingen gebruiken.
- Fotos meenemen voor het gesprek kan geen kwaad, aangezien het ook op hun website staat. Maar ze zeiden wel tegen ons dat we het niet hoefden in te leveren. We kunnen ze altijd gebruiken voor andere dingen, rijbewijs etc.
- Neem een zegeltje mee voor aangetekende post, deze kan je gewoon bij de postkantoor kopen voor rond de 7 euro (0 – 2 kg), eentje is genoeg !
- Ga niet te vroeg ernaar toe, anders sta je voor een dicht gebouw. Meeste mensen komen net 5-10 minuten ervoor. Wij waren een van de eerste ondanks we er net 10 minuten voor de opening daar stonden
- Laatste, gesprek valt heel erg mee, wees niet zenuwachtig. Bijna iedereen was heel erg aardig van de bewakers tot aan de mensen achter de balie.
- Betaal met Credit Card of met Cash in dollars, heb gehoord dat de koers die ze hanteren niet goed is als je dus met Euros aan komt lopen. Btw, je kan ook alleen in cash of met credit card betalen.